Enjoying this page?

016 - הִלְכוֹת טֻמְאַת צָרַעַת פֵּרֶק טז

הִלְכוֹת טֻמְאַת צָרַעַת פֵּרֶק טז

א בַּיִת הַמְּנֻגָּע, אָב מֵאֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת: כָּל הַנּוֹגֵעַ בּוֹ, יִטְמָא. וְכֵן אֲבָנִים שֶׁחוֹלְצִין מִמֶּנּוּ אַחַר הֶסְגֵּר, אוֹ אֲבָנִים וְעֵצִים וְעָפָר שֶׁלַּבַּיִת כְּשֶׁנּוֹתְצִין אוֹתוֹ--כֻּלָּן אֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת; וְכָל כַּזַּיִת מֵהֶן, מְטַמֵּא אָדָם וְכֵלִים בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבַבִּיאָה. כֵּיצַד: אִם נִכְנָס מֵהֶן כַּזַּיִת לְבַיִת טָהוֹר, נִטְמָא כָּל אֲשֶׁר בַּבַּיִת מֵאָדָם וְכֵלִים--שֶׁכֻּלָּן מְטַמְּאִין בַּבִּיאָה, כְּאָדָם מְצֹרַע. וְכֻלָּן אֲסוּרִין בַּהֲנָיָה; וְאִם שְׂרָפָן, וְעָשָׂה מֵהֶן סִיד--הֲרֵי זֶה אָסוּר בַּהֲנָיָה: שֶׁנֶּאֱמָר "צָרַעַת מַמְאֶרֶת" (ויקרא יד,מד)--תֵּן בּוֹ מְאֵרָה, וְאַל תֵּהָנֶה בּוֹ. וְכֻלָּן--מְשַׁלְּחִין אוֹתָן חוּץ לָעִיר, אַף עַל פִּי שְׁאֵינָהּ מֻקֶּפֶת חוֹמָה.

ב בַּיִת מֻסְגָּר--אֵינוּ מְטַמֵּא אֵלָא מִתּוֹכוֹ, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַבָּא, אֶל-הַבַּיִת, כָּל-יְמֵי, הִסְגִּיר אֹתוֹ--יִטְמָא, עַד-הָעָרֶב" (ויקרא יד,מו). אֲבָל הַמֻּחְלָט--מְטַמֵּא מִתּוֹכוֹ וּמֵאֲחוֹרָיו, שֶׁהַנּוֹגֵעַ בּוֹ מֵאֲחוֹרָיו טָמֵא: שֶׁנֶּאֱמָר "צָרַעַת מַמְאֶרֶת . . . בַּבַּיִת, טָמֵא הוּא" (ויקרא יד,מד)--וְכִי טָהוֹר הָיָה, אֵלָא הוֹסִיף לוֹ טֻמְאָה עַל טֻמְאָתוֹ, שֶׁיִּהְיֶה כֻּלּוֹ טָמֵא, וִיטַמֵּא מֵאֲחוֹרָיו. וְכֵן אֲבָנִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן הַנֶּגַע בַּמֻּסְגָּר, מְטַמְּאִין מֵאֲחוֹרֵיהֶן.

ג אֶחָד הַמֻּסְגָּר וְהַמֻּחְלָט, לְטַמֵּא בַּבִּיאָה. כֵּיצַד: בַּיִת שֶׁהָיָה מֵסֵךְ עַל גַּבֵּי בַּיִת מְנֻגָּע, בֵּין מֻחְלָט בֵּין מֻסְגָּר, אוֹ אִילָן שְׁהוּא מֵסֵךְ עָלָיו--הָעוֹמֵד תַּחַת הָאִילָן, אוֹ הַנִּכְנָס לַבַּיִת הַחִיצוֹן--טָמֵא: שֶׁהֲרֵי הוּא וְהַבַּיִת הַטָּמֵא, תַּחַת אֹהֶל אֶחָד.ה וְכֵן אֶבֶן מְנֻגַּעַת הַנִּכְנֶסֶת לָאֹהֶל, וְהֻנְּחָה שָׁם--נִטְמָא כָּל אֲשֶׁר בָּאֹהֶל. הָיְתָה מֻנַּחַת תַּחַת הָאִילָן, וְהַטָּהוֹר עוֹבֵר--נִטְמָא; הָיָה הַטָּהוֹר עוֹמֵד תַּחַת הָאִילָן, וְעָבַר אָדָם בְּאֶבֶן מְנֻגַּעַת--לֹא טִמְּאָהוּ. וְאִם הִנִּיחָהּ שָׁם, טִמְּאָהוּ: שֶׁמּוֹשָׁב הַמְּנֻגָּע כָּמוֹהוּ--בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים, בֵּין אֲבָנִים וְעֵצָיו וַעֲפָרוֹ.

ד הַמַּאֲהִיל בְּיָדוֹ עַל אֶבֶן מְנֻגַּעַת, אוֹ שֶׁהֶאֱהִילָה עָלָיו--טָהוֹר: עַד שֶׁיִּגַּע.

ה טָהוֹר שֶׁנִּכְנַס לְבַיִת מְנֻגָּע דֶּרֶךְ אֲחוֹרָיו, אַפִלּוּ נִכְנַס כֻּלּוֹ חוּץ מֵחֻטְמוֹ--טָהוֹר: שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַבָּא, אֶל-הַבַּיִת" (ויקרא יד,מו), דֶּרֶךְ בִּיאָה טִמְּאָה תּוֹרָה.

ו טָהוֹר שֶׁהִכְנִיס רֹאשׁוֹ וְרֻבּוֹ לְבַיִת טָמֵא, נִטְמָא. וְכֵן טְלִית טְהוֹרָה שֶׁהִכְנִיס מִמֶּנָּה שָׁלוֹשׁ עַל שָׁלוֹשׁ לְבַיִת טָמֵא, נִטְמֵאת; וְכֵן כְּלִי חֶרֶס שֶׁהִכְנִיס אַוֵּירוֹ לְבַיִת טָמֵא, נִטְמָא. אֲבָל שְׁאָר כֵּלִים, עַד שֶׁיַּכְנִיס רֹב הַכְּלִי; וּמִשֶּׁיַּכְנִיס רֻבּוֹ, נִטְמָא מִיָּד. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּכֵלִים שֶׁנִּכְנְסוּ חֲלוּצִין. אֲבָל אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל שֶׁנִּכְנַס לְבַיִת מְנֻגָּע, וְהוּא לָבוּשׁ בִּבְגָדָיו, וְסַנְדָּלָיו בְּרַגְלָיו, וְטַבְּעוֹתָיו בְּיָדָיו--הֲרֵי הָאָדָם טָמֵא מִיָּד; וּבְגָדָיו טְהוֹרִים, עַד שֶׁיִּשְׁהֶה שָׁם כְּדֵי שֶׁיָּסֵב אָדָם וְיֹאכַל כְּשָׁלוֹשׁ בֵּיצִים פַּת חִטִּים בְּלִפְתָּן: שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַשֹּׁכֵב בַּבַּיִת, יְכַבֵּס אֶת-בְּגָדָיו; וְהָאֹכֵל בַּבַּיִת, יְכַבֵּס אֶת-בְּגָדָיו" (ויקרא יד,מז)--וְכִי תַּעֲלֶה עַל דַּעְתָּךְ שְׁאֵין בְּגָדָיו מִטַּמְּאִין, עַד שֶׁיֹּאכַל שָׁם; אֵלָא לִתֵּן שֵׁעוּר לַשּׁוֹכֵב כָּאוֹכֵל. וְאֶחָד הַשּׁוֹכֵב, אוֹ הַיּוֹשֵׁב אוֹ הָעוֹמֵד--אִם שָׁהָה כְּדֵי לֶאֱכֹל שֵׁעוּר אֲכִילָה הָאֲמוֹרָה, נִטְמְאוּ בְּגָדָיו.

ז מִי שֶׁנִּכְנַס לְבַיִת מְנֻגָּע, וְכֵלָיו עַל כְּתֵפוֹ, וְסַנְדָּלָיו וְטַבְּעוֹתָיו בְּכַפּוֹ--הוּא וְהֶן טְמֵאִין מִיָּד: שְׁאֵינוּ מַצִּיל מִלִּטַּמֵּא מִיָּד, אֵלָא כֵּלִים שְׁהוּא לָבוּשׁ בָּהֶן. וְכֵן הַגּוֹי וְהַבְּהֵמָה שֶׁהָיוּ מְלֻבָּשִׁין בְּכֵלִים, וְנִכְנְסוּ לְבַיִת מְנֻגָּע--נִטְמְאוּ הַכֵּלִים מִיָּד; אֲבָל הַגּוֹי אֵינוּ מְקַבֵּל טֻמְאָה, כַּבְּהֵמָה.

ח מִי שֶׁהָיָה עוֹמֵד בְּבַיִת מְנֻגָּע, וּפָשַׁט יָדָיו חוּץ לַבַּיִת, וְטַבְּעוֹתָיו בְּיָדָיו--אִם שָׁהָה כְּדֵי אֲכִילַת הַשֵּׁעוּר--נִטְמְאוּ הַטַּבָּעוֹת, אַף עַל פִּי שְׁהֶן בַּחוּץ. וְכֵן הָעוֹמֵד בַּחוּץ, וּפָשַׁט יָדָיו לְבַיִת מְנֻגָּע--נִטְמְאוּ יָדָיו בִּלְבָד מִיָּד. וְאִם שָׁהוּ יָדָיו בִּפְנִים כְּדֵי אֲכִילַת הַשֵּׁעוּר, נִטְמְאוּ טַבְּעוֹתָיו; וְאִם לֹא שָׁהוּ, טְהוֹרוֹת.

ט כָּל הַמַּצִּיל בְּצָמִיד פָּתִיל בְּאֹהֶל הַמֵּת, מַצִּיל מְכֻסֶּה בְּבַיִת מְנֻגָּע; וְכָל הַמַּצִּיל מְכֻסֶּה בְּאֹהֶל הַמֵּת--אַפִלּוּ הָיָה מְגֻלֶּה בַּבַּיִת הַמְּנֻגָּע, הֲרֵי זֶה טָהוֹר.יב כֵּיצַד: כְּלֵי חֶרֶס אוֹ כְּלֵי אֲבָנִים וּכְלֵי אֲדָמָה וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן, שֶׁהָיוּ אוֹכְלִין וּמַשְׁקִין וְכֵלִים בְּתוֹכָן, וְהָיוּ מְכֻסִּין בַּבַּיִת הַמְּנֻגָּע--אַף עַל פִּי שְׁאֵינָן מֻקָּפִין צָמִיד פָּתִיל, הֶן וְכָל מַה שֶׁבְּתוֹכָן טָהוֹר. הַבּוֹר וְהַחֲדוּת שֶׁבַּבַּיִת הַמְּנֻגָּע--אַף עַל פִּי שְׁהֶן מְגֻלִּין, כֵּלִים שֶׁבְּתוֹכָן טְהוֹרִין.

י הַצָּרַעַת--הוּא שֵׁם הָאָמוּר בְּשֻׁתָּפוּת, כּוֹלֵל עִנְיָנִים הַרְבֵּה שְׁאֵין דּוֹמִין זֶה לְזֶה: שֶׁהֲרֵי לֹבֶן עוֹר הָאָדָם, קָרוּי צָרַעַת; וּנְפִילַת מִקְצַת שְׂעַר הָרֹאשׁ אוֹ הַזָּקָן, קָרוּי צָרַעַת; וְשִׁנּוּי עֵין הַבְּגָדִים אוֹ הַבָּתִּים, קָרוּי צָרַעַת. וְזֶה הַשִּׁנּוּי הָאָמוּר בַּבְּגָדִים וּבַבָּתִּים שֶׁקָּרְאָה אוֹתוֹ תּוֹרָה צָרַעַת בְּשֻׁתָּפוּת הַשֵּׁם--אֵינוּ מִמִּנְהָגוֹ שֶׁלָּעוֹלָם, אֵלָא אוֹת וּפֶלֶא הָיָה בְּיִשְׂרָאֵל כְּדֵי לְהַזְהִירָן מִלְּשׁוֹן הָרַע.יד שֶׁהַמְּסַפֵּר בִּלְשׁוֹן הָרַע, מִשְׁתַּנּוֹת קִירוֹת בֵּיתוֹ. אִם חָזַר בּוֹ, יִטְהַר הַבַּיִת; וְאִם עָמַד בְּרִשְׁעוֹ עַד שֶׁהֻתַּץ הַבַּיִת--מִשְׁתַּנִּין כְּלֵי הָעוֹר שֶׁבְּבֵיתוֹ, שְׁהוּא יוֹשֵׁב וְשׁוֹכֵב עֲלֵיהֶן. אִם חָזַר בּוֹ, יִטְהֲרוּ; וְאִם עָמַד בְּרִשְׁעוֹ עַד שֶׁיִּשָּׂרְפוּ, מִשְׁתַּנִּין הַבְּגָדִים שֶׁעָלָיו. אִם חָזַר בּוֹ, יִטְהֲרוּ; וְאִם עָמַד בְּרִשְׁעוֹ עַד שֶׁיִּשָּׂרְפוּ--מִשְׁתַּנֶּה עוֹרוֹ וְיִצְטָרַע, וְיִהְיֶה מֻבְדָּל וּמְפֻרְסָם לְבַדּוֹ, עַד שֶׁלֹּא יִתְעַסַּק בְּשִׂיחַת רְשָׁעִים, שְׁהִיא הַלֵּיצוּת וּלְשׁוֹן הָרַע. וְעַל עִנְיָן זֶה הוּא מַזְהִיר בַּתּוֹרָה וְאוֹמֵר "הִשָּׁמֶר בְּנֶגַע-הַצָּרַעַת . . . זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם, בַּדֶּרֶךְ" (דברים כד,ח-ט): הֲרֵי הוּא אוֹמֵר הִתְבּוֹנְנוּ מַה אֵרַע לְמִרְיָם הַנְּבִיאָה, שֶׁדִּבְּרָה בְּאָחִיהָ שְׁהִיא גְּדוֹלָה מִמֶּנּוּ בְּשָׁנִים, וְגִדְּלָה אוֹתוֹ עַל בִּרְכֶּיהָ, וְסִכְּנָה בְּעַצְמָהּ לְהַצִּילוֹ מִן הַיָּם; וְהִיא לֹא דִבְּרָה בִּגְנוּתוֹ, אֵלָא טָעָת שֶׁהִשְׁוָת אוֹתוֹ לִשְׁאָר נְבִיאִים. וְהוּא לֹא הָיָה מַקְפִּיד עַל כָּל אֵלּוּ הַדְּבָרִים, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה, עָנָו מְאֹד" (במדבר יב,ג). וְאַף עַל פִּי כֵן, מִיָּד נֶעֶנְשָׁה בְּצָרַעַת. קַל וְחֹמֶר לִבְנֵי אָדָם הָרְשָׁעִים הַטִּפְּשִׁים, שֶׁמַּרְבִּים לְדַבַּר גְּדוֹלוֹת וְנִפְלָאוֹת; לְפִיכָּךְ רָאוּי לְמִי שֶׁרָצָה לְכַוַּן אֳרָחָיו, לְהִתְרַחַק מִיְּשִׁיבָתָן וּמִלְּדַבַּר עִמָּהֶן, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתָּפֵס אָדָם, בְּרֶשֶׁת רְשָׁעִים וְסִכְלוּתָם. וְזֶה הוּא דֶּרֶךְ יְשִׁיבַת הַלֵּצִים הָרְשָׁעִים: בַּתְּחִלָּה מַרְבִּין בְּדִבְרֵי הֲבָאי, כְּעִנְיַן שֶׁנֶּאֱמָר "וְקוֹל כְּסִיל, בְּרֹב דְּבָרִים" (קוהלת ה,ב); וּמִתּוֹךְ כָּךְ בָּאִין לְסַפַּר בִּגְנוּת הַצַּדִּיקִים, כְּעִנְיַן שֶׁנֶּאֱמָר "תֵּאָלַמְנָה, שִׂפְתֵי-שָׁקֶר: הַדֹּבְרוֹת עַל-צַדִּיק עָתָק" (תהילים לא,יט); וּמִתּוֹךְ כָּךְ יִהְיֶה לָהֶן הֶרְגֵּל לְדַבַּר בַּנְּבִיאִים וְלִתֵּן דֹּפִי בְּדִבְרֵיהֶם, כְּעִנְיַן שֶׁנֶּאֱמָר "וַיִּהְיוּ מַלְעִבִים, בְּמַלְאֲכֵי הָאֱלֹהִים, וּבוֹזִים דְּבָרָיו, וּמִתַּעְתְּעִים בִּנְבִאָיו" (דברי הימים ב לו,טז); וּמִתּוֹךְ כָּךְ בָּאִין לְדַבַּר בֵּאלֹהִים וְכוֹפְרִין בָּעִיקָר, כְּעִנְיַן שֶׁנֶּאֱמָר "וַיְחַפְּאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, דְּבָרִים אֲשֶׁר לֹא-כֵן, עַל-ה', אֱלֹהֵיהֶם" (מלכים ב יז,ט).יח וַהֲרֵי הוּא אוֹמֵר "שַׁתּוּ בַשָּׁמַיִם פִּיהֶם; וּלְשׁוֹנָם, תִּהֲלַךְ בָּאָרֶץ" (תהילים עג,ט). מִי גָּרַם לָהֶם לָשִׁית בַּשָּׁמַיִם פִּיהֶם, לְשׁוֹנָם שֶׁהָלְכָה תְּחִלָּה בָּאָרֶץ. זוֹ הִיא שִׂיחַת הָרְשָׁעִים שֶׁגּוֹרֶמֶת לָהֶן יְשִׁיבַת קְרָנוֹת, וִישִׁיבַת כְּנָסִיּוֹת שֶׁלְּעַמֵּי הָאָרֶץ, וִישִׁיבַת בָּתֵּי מִשְׁתָּאוֹת עִם שׁוֹתֵי שֵׁכָר.יט אֲבָל שִׂיחַת כְּשֵׁרֵי יִשְׂרָאֵל וְצַדִּיקֵיהֶם אֵינָהּ אֵלָא בְּדִבְרֵי תּוֹרָה, וְדִבְרֵי חָכְמָה; וּלְפִיכָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזֵר עַל יָדָן, וּמְזַכֶּה אוֹתָן בָּהּ--שֶׁנֶּאֱמָר "אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ה', אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ; וַיַּקְשֵׁב ה', וַיִּשְׁמָע, וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו לְיִרְאֵי ה', וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ" (מלאכי ג,טז).