Enjoying this page?

015b_שנים אוחזין פרק ראשון בבא מציעא דף טו ע"ב

צורת הדף

המגיע לכתפים[1].

המגיע לכתפים - קרוב ליקצר, אלא שעדיין צריכין לקרקע. הוי להו כפירות גמורין, ואין בעל חוב גובה אותו בלא יציאה:[2]:

כאן[3], בשבח שאינו מגיע לכתפים[4].

והא מעשים בכל יום, וקא מגבי שמואל, אפי' בשבח המגיע לכתפים?

והא מעשים בכל יום - דיני טורפי מקח באין לפני שמואל, ומגבי לבעל חוב, כל השבח עם הקרקע, ואפילו מגיע לכתפים, כל זמן שצריכין לקרקע[5]:

לא קשיא[6].

הא[7], דמסיק ביה כשיעור ארעא ושבחא.

[תוס] הא, דלא מסיק ביה אלא כשיעור ארעא - דיהיב ליה[8] שבחיה ומסליק ליה.

הא - דקתני: "נוטל[9] יציאה מבעל חוב", דלא מסיק ביה בעל חוב במוכר, שיעור ארעא ושבחא - הלכך יהיב בעל חוב ללוקח שבחיה[10], ומסליק ליה[11].[12]

והאי דנקט למלתיה בלשון "יציאה"[13], ולא תנא: נוטל כנגד החוב מבעל הקרקע והמותר מבע"ח[14]? לאשמועינן היא גופא אתא, דהיכא דיציאה יתירה על השבח אין לו אלא יציאה שיעור שבח: [1]

[תוס] הניחא למ"ד:

הניחא למאן דאמר כו' - פלוגתא היא בכתובות (דף צא:):

 

אי אית ליה זוזי ללוקח

אי אית ליה זוזי ללוקח - לפרוע החוב:

 

לא מצי מסליק ליה לבעל חוב

לא מצי מסלק ליה לבע"ח - מן ארעא, דבע"ח קדים:

- שפיר.

שפיר - דמצי למימר[15], דהיכא דיש קרקע, מותר על החוב עם השבח[16], - מסלק ליה[17] ללוקח בזוזי על כרחו דלוקח. ולא מצי אמר לוקח: "הב לי מן ארעא שיעור שבחי"[18], דאמר:[19] "כוליה דידי ואת ירדת בה שלא ברשות":

אלא למאן דאמר: כי אית ליה זוזי ללוקח, מצי מסליק ליה לבעל חוב. נימא ליה: "אילו הוה לי זוזי הוה מסלקינך מכולה ארעא, השתא דלית לי זוזי: הב לי גרבא דארעא, בארעא, שיעור שבחאי"?

הכא במאי עסקינן: כגון [תוס] שעשאו אפותיקי. דאמר ליה: "לא יהא לך פרעון אלא מזו":

הכא במאי עסקינן - האי ברייתא דלעיל:

דשוייא נהליה - לוה לבעל חוב אפותיקי להא ארעא. והכל מודים בזו, דאי הוה ליה זוזי ללוקח, לא הוה מצי מסלק ליה: 

 

הכיר בה

הכיר בה - לוקח בקרקע זו:

שאינה שלו, ולקחה:

שאינה שלו - של מוכר, שגזולה היתה אצלו, ולקחה:

אמר רב: [תוס] מעות יש לו,

מעות יש לו - מן המוכר, לכשיוציאנה נגזל מידו:

שבח אין לו[20].

שבח אין לו - שקרקע זה אינו קנוי לו:

ושמואל אמר: אפי' מעות אין לו.

במאי קמיפלגי?

רב סבר: אדם[21] יודע שקרקע אין לו[22], וגמר ונתן[23] לשום פקדון.

ונימא ליה: לשום פקדון?

סבר: לא מקבל.

לא מקבל - לשמור:

ושמואל סבר: אדם יודע שקרקע אין לו, וגמר ונתן[24] [תוס] לשום מתנה.

ונימא ליה: לשום מתנה?

כסיפא ליה[25] מילתא[26].

 

והא פליגי ביה חדא זימנא?

 

דאיתמר: המקדש את אחותו:

רב אמר: מעות חוזרין.

מעות חוזרין - הקדושין חוזרין לו:

ושמואל אמר: מעות מתנה.

רב אמר: מעות חוזרין - אדם יודע שאין קידושין תופסין באחותו, וגמר ונתן לשום פקדון.

ונימא לה: לשום פקדון?

סבר, לא מקבלה מיניה.

ושמואל אמר: מעות מתנה - אדם יודע שאין קידושין תופסין באחותו, וגמר ונתן לשום מתנה.

ונימא לה: לשום מתנה?

כסיפא לה מילתא?

 

צריכא[27].

דאי איתמר בהא[28]. בהא קאמר רב[29], דלא עבדי אינשי דיהבי מתנות לנוכראה[30].

אבל גבי אחותו, אימא מודה ליה לשמואל[31].

ואי איתמר בהך[32]. בהך קאמר שמואל[33], אבל בהא[34], אימא מודה ליה לרב[35].

צריכא[36].

 

בין לרב דאמר פקדון, בין לשמואל דאמר מתנה: האי[37] לארעא במאי קא נחית, ופירות היכי אכיל?

בין לרב דאמר כו' - כלומר: היכי מצינן לומר טעמא דרב: משום דגמר ונתן לשום פקדון. וטעמא דשמואל: משום דגמר ונתן לשום מתנה. ואי הוה דעתיה לחד מהנך - היכי הוה נחית להאי ארעא לעובדה ולאכול פירותיה? על כרחיה, סבור היה שיהא המכר קיים. ולא היה בקי בדין. וטעמא דפלוגתא דרב ושמואל טעם אחרינא הוא:

[38]סבר[39]: אנא איחות לארעא, ואיעביד ואיכול בגויה, כי היכי דהוה קא עביד איהו.

דהוה עביד - הגזלן:

לכי אתי מריה דארעא -  זוזאי[40] נהוו[41] - לרב דאמר פקדון - פקדון. לשמואל דאמר מתנה - מתנה.

לרב דאמר פקדון פקדון - כלומר: אליבא דרב מפרשינן: דהאי מימר אמר זוזי נהוו פקדון. ולשמואל מפרשינן: דהאי אמר זוזי נהוו מתנה:

 

אמר רבא הלכתא[42]: יש לו מעות ויש לו שבח[43].

הלכתא - בפלוגתא קמייתא [לעיל יד, ב] - יש לו מעות ויש לו שבח:

ואע"פ שלא פירש לו[44] את השבח[45].

ואע"פ דלא פירש - ולית לן דשמואל דאמר שבח צריך לימלך: [לעיל יד, א ] 

[היינו שרש"י מפרש שרבא פוסק בשני הלכות שלא כשמואל: א שנגזל גובה את השבח מהמוכר ולא אמרינן מחזי כריבית. ב. שלשמואל צריך הגזלן לפרש את השבח כשמוכורו בכדי שהלוקח יגבנה ורבא פוסק דלא כשמואל שאין צריך לפרש. והנה איפה מצינו ששמואל אומר שצריך לימלך בהמוכר בכדי שהמקבל יגבה השבח מן המוכר כשמכר לו שדה גזולה. אומר רש"י "דאמר שבח צריך לימלך".

וללכאורה כוונת רש"י הוא לדף י"ד א שם הלשון הוא שבח ... צריך לימלך. אבל שם מפורש בגמרא שמדובר בבע"ח. ועוד מה יועיל אם מפרש לשמואל ונמלך עם המוכר, הרי אפילו אם ימלך אינו מקבל השבח משום שמחזי כריבית. ולכאורה צריך לומר שכוונת רש"י הוא לדף טו, א שם הלשון אמליך .. שבחא. ושם מדובר בגזלן וכתירוץ הגמרא שם שמדובר בגזל שיש קרקע או קנו מידו ואליבא דשמואל צריך לימלך. ולזה אומר רבא שההלכה היא לא כשמואל שאפילו באופן שיכול הלוקח לגבות השבח כשקנו מידו או שגובה קרקע, מ"מ צריך לפרש. ורבא פוסק שאין צריך לפרש ובכל אופן מקבל את השבח. 

אמנם לא הבנתי,  דלמה הוצרך רש"י בכלל להביא ששמואל נחלק בזה. הרי אפשר לפרש שבא להסביר הדין של רב, שרב שס"ל שגובה את השבח ואין צריך אפילו לפרשו. אבל אין צ"ל ששמואל יסבור שאם פירש גובה ונוקים באופן שיש לו קרקע וקנו מידו. ועוד שבקנו מידו כל החידוש הוא אליבא דתו' דלעל שכותבים הקנין, אבל הקנין הרי נעשה, ובגמרא כאן כתוב יש לו שבח, לא שכותבים את השבח? וצריך לעיין במפרשים]

 

הכיר בה שאינה שלו, ולקחה - מעות יש לו[46], שבח אין לו.

 

אחריות טעות סופר הוא. בין בשטרי הלואה בין בשטרי מקח וממכר.

ואחריות טעות סופר הוא - ולית לן דשמואל דאמר: שעבוד צריך לימלך [לעיל יד, א]:[47]

 

בעא מיניה שמואל מרב: [תוס] חזר, ולקחה מבעלים הראשונים.

חזר - גזלן, ולקחה מבעלים הראשונים, לאחר שמכר ללוקח:

מהו?

מהו - להיות[48] במקום בעלים[49], כאילו לקחה אחר[50] - ויוציאה מיד הלוקח:

אמר ליה[51]: מה מכר לו ראשון[52] לשני[53] - כל זכות שתבא לידו.

אמר ליה - לא מצי לאפוקה. שכשמכר - מכר לו, כל זכות שתבא לידו[54]. וכשלקחה[55], לא לקחה אלא כדי שתהא מקוים ביד הלוקח[56]:

מאי טעמא[57]?

מר זוטרא אמר: ניחא ליה: דלא נקרייה גזלנא.

דלא ליקרייה גזלנא - שלא יחרפנו לוקח זה, כשיוציאנה נגזל מידו, ויקראנו גזלן. לכך חוזר להעמיד ממכרו:

רב אשי אמר: ניחא ליה: דליקו בהמנותיה.

מאי בינייהו[58]?

איכא בינייהו[59]: [תוס] דמית לוקח.

דמית לוקח - לאחר שלקחה גזלן מן הבעלים, והגזלן בא להוציאה מבניו: [עי' מ"ש בסמוך ברש"י ד"ה הא מית ובתו' כאן]

מאן דאמר[60]: ניחא ליה דלא לקרייה גזלנא

למ"ד - לא חזר להעמיד ממכרו, אלא דלא ליקרייה לוקח גזלן:

 

תוספות

תוד"ה הא דלא מסיק אלא שיעור ארעא

הא דלא מסיק אלא שיעור ארעא -[61]

תימה, כיון דלא מסיק אלא שיעור ארעא, אמאי נוטל שבח היתר על היציאה[62].

וי"ל, דבלאו הכי פריך שפיר: "הניחא כו'"[63].

ולפי המסקנא דמוקי[64] באפותיקי [א"כ] אתי שפיר[65]. דאע"פ דלא מסיק ביה אלא שיעור ארעא, נותן לו היציאה ללוקח, והשבח היתר על היציאה לוקח חנם. כדין יורד לתוך שדה חבירו שלא ברשות[66]:

 

תוד"ה הניחא למ"ד כו

 

הניחא למ"ד כו'[67]. מפורש בהמקבל (לקמן דף קי:). (ועיין בכתובות דף צא: ד"ה מאי):

 

תוד"ה כגון דשוייא אפותיקי

כגון דשוייא אפותיקי -[68] 

השתא[69] מצי איירי[70] דמסיק ביה אפי' שיעור ארעא ושבחא. ואפ"ה כיון דשוייא אפותיקי, צריך ליתן היציאה כדין יורד כו'.

כדאמרי' בפרק המקבל: (שם.) גבי יתומים אומרים אנו השבחנו[71] ורוצים היציאה[72], דמיירי באפותיקי[73]. ואע"ג[74] דמסיק בהו[75] שיעור ארעא ושבחא, דהא אם אביהם השביח גובה [הבע"ח] הכל [76]

ומיהו אין ראיה. דשאני יתומים, שאין להם על מי לחזור ליקח היציאה. דכיון שעשה אביהם אפותיקי, הרי הוא[77] כיורד לתוך שדה חבירו שלא ברשות, שאינו מפסיד היציאה[78].

אבל בלוקח שאינו מפסיד כלום, שהמוכר משלם לו היציאה והשבח[79] שזה[80] פוטרו מחובו[81] - מצינו למימר דאפילו באפותיקי, כיון דמסיק ביה שיעור ארעא ושבחא - שקיל הכל. שבשביל שעשאה אפותיקי לא יגרע כחו.

וא"ת. כיון[82] דאמר ליה: לא יהא לך פרעון אלא מזו[83], כשמוכר לאחר, הוה ליה כלוקח מגזלן, שהרי אינו של מוכר - א"כ למה נוטל מן המוכר השבח היתר על היציאה. והא לוקח מגזלן לשמואל לית ליה שבחא[84]?

וי"ל כגון שמכרה קודם שבא זמנו של בעל חוב. דחל המקח עד הזמן[85]. ולא דמי לגזלן שלא חל המקח כלל, דזוזי הוו הלואה, ואם ישלם שבח הוה ליה רבית[86].

ואפילו מכרה אחר הזמן[87], היה סבור לפייס בע"ח בזוזי, וחל המקח עד שטרפה ממנו:

 

תוד"ה מעות יש לו שבח אין לו

מעות יש לו שבח אין לו[88].

תימה בהגוזל קמא (ב"ק דף צה. ושם: ד"ה דלמא) תנא: ה'[89] גובין[90] מן המחוררין[91]: שבח. ומוקי לה [שם ע"ב] בת"ח, דידע דקרקע אינה נגזלת.

אלמא, אפילו בהכיר בה[92] יש לו שבח[93]?

וי"ל דהתם מיירי כשקיבל עליו אחריות:

 

תוד"ה ונתן לו לשום מתנה

ונתן לו לשם מתנה[94].

אבל בערכין פרק המוכר שדה (דף כט: ושם) גבי המוכר שדהו בשנת היובל עצמה, דאמר שמואל: מעות חוזרין - ליכא למימר: אדם יודע שאין מכר ביובל[95] - דאין זה פשוט. דהא אמר רב: מכורה ויוצאה:

 

תוד"ה חזר ולקחה כו

 

חזר ולקחה כו'[96].

בלא הכיר בה[97] מיירי. וקמיבעיא ליה אם הגזלן יכול לבטל המקח ולהחזיר לו מעותיו או לאו:

 

תוד"ה דמית לוקח

דמית לוקח[98].

פרש"י: אחר שלקחה.

ואין נראה. דמיד שקנה הגזלן, זכה בו לוקח. ואטו משום דמית ליה בתר הכי פקע כחו[99]?

אלא יש לומר. דמית[100] קודם שלקחה הגזלן מנגזל.

("ומית גזלן"[101]) צ"ל שהיה חולה או גוסס בשעה שלקחה מנגזל[102]:

עין משפט ונר מצוה

קלא א ב מיי' פ"כא מהל' מלוה ולוה הלכה הוהלכה ו ועיין בהשגות ובמגיד משנה , סמ"ג עשין צד , טור ושו"ע חו"מ סי' קטו סעיף ב:

קלב ג מיי' פ"ו מהל' זכייה ומתנה הלכה כ , סמג עשין מח , טור ושו"ע אה"ע סי' נ סעיף ב:

קלג ד מיי' פ"ט מהל' גזילה ואבידה הלכה ח , ומיי' פ"כא מהל' מלוה ולוה הלכה א , סמג עשין עג וסימן צה , טור ושו"ע חו"מ סי' קטו סעיף א , וטור ושו"ע חו"מ סי' שעג סעיף א:

קלד ה מיי' פ"ט מהל' גזילה ואבידה הלכה ז , סמג עשין עג , טור ושו"ע חו"מ סי' שעג סעיף א:

קלה ו ז מיי' פ"יח מהל' גזילה ואבידה הלכה א , ומיי' פ"יט מהל' מכירה הלכה ג , ומיי' פ"יח מהל' מלוה ולוה הלכה ג , סמ"ג עשין צה , טור ושו"ע חו"מ סי' לט סעיף א , וטור ושו"ע חו"מ סי' קיא סעיף א , וטור ושו"ע חו"מ סי' רכה סעיף א:

קלו ח ט מיי' פ"ט מהל' גזילה ואבידה הלכה ט , סמג עשין עג , טור ושו"ע חו"מ סי' שעד סעיף א:

---------------------

[1] [עיין במהרש"א מהדו"ב ביאור דברי רש"י אלו: כי הי' קשה לרש"י, כי אם כפשטות שהחוב הוא 400, והלוקח הוציא 50 ועכשיו השדה השביח ושוה 500. למה יתן הבע"ח רק היציאה 50 ומקבל שדה של 500, היינו שמקבל העודף על היציאה 50 בחנם. ולכאורה הי' לו לבע"ח לשלם כל השבח שיותר על חובו היינו 100. וכן הקשו בתוס'. ולכן רש"י לומד שהמדובר כאן הוא שהחוב הוא 425, והבע"ח נוטל 425 בחובו ממה שחייב לו המוכר, ומשלם 75 להלוקח. והלוקח נוטל 25 מהיציאה שהשביח מבעל הקרקע, היינו המוכר. (וכוונת הגמרא "דלא מסיק לי' אלא כשיעור ארעא" היינו לשלול שאינו חייב לו כל השבח, אבל מקצת השבח חייב לו, דכנ"ל אם לא חייב להבעל חוב כלום מהשבח, רק הארעא, הי' הבע"ח משלם כל השבח, ולא הי' נוטל הלוקח כלום מהמוכר) וא"כ פירוש הברייתא הוא: "נוטל השבח מבעל הקרקע", היינו החלק מהשבח שהי' חייב המוכר לבעל חובו, ונטלו הבעל חוב מהלוקח בחובו. "והיציאה מבעל חוב", היינו כל מה שהשבח הוא עדיף על החוב, משלם הבעל חוב להלוקח. וע"ז מקשה רש"י א"כ למה אינו אומר בפשטות "נוטל כנגד החוב וכו']

  1. 1 [היינו שגדל כל כך עד שמגיע עד הכתפים, ואז השבח הזה אינו שייך כלל להבע"ח, ולא מגיע כלל להבע"ח פירות אלו כמו שלא היו מגיעים להבע"ח פירות גמורים שאין צריכין לקרקע כלל, וחייב לשלם להלוקח עכ"פ היציאה. וזה שקורא אותם שבח ולא פירות משום שצריכין עדיין לקרקע. אמנם כשכבר גדלו שיעור כזה אין בע"ח לוקח בלי יציאה. אבל בפחות מכן שייכים עדיין להקרקע, וכיון שגובה הקרקע גובה הקרקע עם הפירות השייכים להם, ואז אין הבע"ח משלם להלוקח את היציאה]
  2. 2 [וכשאין צריכין לקרקע כלל נקראים פירות, ולא שבח. ואז פשוט כשהוי ממש פירות גמורין שבע"ח אין לו בפירות  כלל, אמנם כאן החידוש שאף שנקראים שבח כי צריכים עדיין לקרקע, מ"מ משלם הבע"ח את היציאה]
  3. 3 [שמואל והברייתא הראשונה מדובר כשהפירות לא גדלו עד כשיעור שמגיעים לכתפים]
  4. 4 [ואז שייך כל השבח להבע"ח ואינו משלם את היציאה]
  5. 5 [אבל כשאין צריכין לקרקע הוי פירות גמורים וכנ"ל בגמרא כמה פעמים שבע"ח יש לו שבח אבל פירות אין לו. ולכאורה אינו מקבל כלל הפירות ושייכים להלוקח, ואפילו משלם לו את היציאה, אינו מקבל את הפירות הרי שגם בשבח המגיע לכתפים סבירא לי' לשמואל שבע"ח אינו משלם היציאה. ולכאורה א"כ למה אומר הברייתא השני' שבע"ח משלם היציאה]
  6. 6 [משמואל והברייתא הראשונה שס"ל שבע"ח אינו משלם את היציאה, להברייתא השני' שמבואר שהבע"ח משלם היציאה]
  7. 7 [הברייתא הראשונה ושמואל מדובר]
  8. 8 [בעל חוב ללוקח]
  9. 9 [הלוקח]
  10. 10 [היינו היציאה שהוציא הלוקח להשביח השדה, והשבח העודף על היציאה נוטל הלוקח מהמוכר כמפורש בהברייתא "השבח מבעל הקרקע"]
  11. 11 [להלוקח. והשבח שיתר על היציאה, מקבל הוא מהמוכר]
  12. 12 [אמנם לפי"ז אין המשך דברי רש"י מובנים.] 
  13. 13 ["נוטל .. היציאה מבעל חוב"]
  14. 14 [לכאורה אינו מובן קושייתו, כי הרי משמיענו שהיציאה נוטל מבע"ח, והשבח מהבע"ה. עי' בביאור המהרש"א במהדו"ב בהמשך]
  15. 15 [הבעל חוב להלוקח]
  16. 16 [כשחושבין את השווי של השדה עם השבח]
  17. 17 [הבע"ח]
  18. 18 [כמה הוא "שיעור שבחי"? לפי המהדו"ב בהערה היינו 75. ולפי פשטות היינו 100]
  19. 19 [בעל חוב להלוקח]
  20. 20 [היינו היציאה שיתר מן השבח שגובה מן המוכר אם לא הכיר בה. אבכל כיון שהכיר בה הוא הפסיד בעצמו את השבח שיתר על היציאה. והיציאה הוא נוטל מן הנגזל כדין יורד לתוך שדה חבירו]
  21. 21 [הלוקח]
  22. 22 [היינו שהקרקע הוא של הנגזל ויבא לקחת ממנו]
  23. 23 [המעות]
  24. 24 [הלוקח להמוכר]
  25. 25 [להמוכר]
  26. 26 [לקבל מתנות]
  27. 27 [למימר בשני ההלכות המחלוקת בין רב לשמואל]
  28. 28 [בהכיר בה שאינו שלו]
  29. 29 [דהוי פקדון]
  30. 30 [ולכן אמר שהוי פקדון]
  31. 31 [וגם רב יסבור דהוי מתנה, דעביד אינשי דיהבי מתנה לאחותו]
  32. 32 [באחותו]
  33. 33 [דהוי מתנה, דעביד איניש דיהיב מתנה לאחותו]
  34. 34 [בהכיר בה שאינה שלו]
  35. 35 [וגם שמואל יסבור דהוי פקדון]
  36. 36 [שני ההלכות לאשמועינן שפליגי בתרוייהו]
  37. 37 [לוקח]
  38. 38 [ומתרץ הגמרא]
  39. 39 [הלוקח]
  40. 40 [המעות שנתתי להמוכר]
  41. 41 [יהיו]
  42. 42 [כרב, ולא כשמואל שכשלוקח השדה מגזלן]
  43. 43 [שחוזר הלוקח על המוכר, ולא חיישינן דמיחזי כריבית]
  44. 44 [המוכר להלוקח]
  45. 45 [גובה הבע"ח את השבח מהמוכר] 
  46. 46 [כרב דאמר מעות פקדון]
  47. 47 [בשטרי מקח. דלעיל שם מסכם הגמרא שלשמואל אחריות טעות סופר רק בשטרי הלואה אבל לא במקח וממכר. ובא רבא לחלוק עליו שגם במקח וממכר אומרים שאחריות טעות סופרים. ואם נגזל השדה הביאו התו' לעיל גם שמואל מודה שגובה מן המוכר אף שלא כתב לו אחריות] 
  48. 48 [הגזלן]
  49. 49 [הנגזל]
  50. 50 [מן הנגזל, והוא היה מוציאה מן הלוקח, א"כ עכשיו שהגזלן עצמו לקחה]
  51. 51 [רב לשמואל]
  52. 52 [הגזלן]
  53. 53 [להלוקח מן הגזלן]
  54. 54 [ווקנין של הקרקע להלוקח נעשה בעת שמכר הגזלן השדה להלוקח. כי אז מכר לו הזכותים שיקבל אח"כ וכיון שיש לו עכשיו זכות בקרקע זה ע"י שלקחו מהנגזל, א"כ זכות זה נמכרה להלוקח. וקנה בה. ביאור של "מה מכר לו וכו'", הוא לבאר איך נקנה השדה להלוקח עכשיו בקניית הגזלן. ולקמן טו, א מקשה הגמרא האי שטרא חספא בעלמא" ואינו יכול לקנות בו. עיי"ש ובתו'. ומ"ש הגמרא מאי טעמא, הוא לבאר בשביל מי הוא קונה את הקרקע אם בשביל עצמו או בשביל הלוקח. ואם קונה בשביל הלוקח הלקוח קונה אותה משום מה מכר]
  55. 55 [הגזלן, אנו אומדים דעתו שמן הסתם]
  56. 56 [ואף שטוען עכשיו קניתי בשבילי, בכדי להוציא מיד הלוקח - אין אנו מאמינים לו, ואנו אומרים שלקחה להעמידה ביד הלקוח ועכשיו הוא מתחרט]
  57. 57 [שאנו אומדים דעתו שקנה בשביל הלוקח]
  58. 58 [בין מר זוטרא לר' אשי]
  59. 59 [בין מר זוטרא לר' אשי]
  60. 60 [מר זוטרא]
  61. 61 [הגמרא מתרצת שלא יהי' קשה מהברייתא שמבואר בה שבע"ח משלם היציאה, על שמואל שאומר בע"ח יש לו שבח, היינו שאינו משלם היציאה. שהברייתא מדובר כשאינו חייב רק שיעור הקרקע, ולכן חייב הבע"ח ליתן לו ההוצאה. אבל שמואל מדבר כשחייב להבע"ח שיעור השבח, ולכן אינו משלם היציאה]
  62. 62 [דהרי השבח נוטל הלוקח מבעל הקרקע הרי מזה שלקחו הבע"ח מהלוקח, ולכן חוזר הלוקח על המוכר]
  63. 63 [היינו שהגמרא מקשה אם הלוקח רוצה לעכב עכ"פ חלק מהקרקע בשיעור השבח, כי לא ניחה לי' לקחת את הכסף מהמוכר שישלם לו אח"כ, כיון שהבע"ח לקחו ממנו, והוא רוצה לעכב את הקרקע בשיעור השבח, למה לא יוכל הלוקח לעכב השבח בחלק מן הקרקע, ולא ליתנו להבע"ח להדעה שיכול הלוקח לשלם להבע"ח כל חוב ולסלקו. א"כ למה אומר שמואל שגובה הלוקח  השבח? וכיון שיש להגמרא קושיא על התירוץ בלא"כ א"כ לא חש להקשות קושיית התו' שלא מגיע להבע"ח השבח שיתר על היציאה. והתו' מסבירים כי לפי תירוץ הגמרא ממילא שגם קושיית התו' מתורצת]
  64. 64 [ששמואל שאומר שהבע"ח גובה ואין הלוקח יכול לעכב חלק השבח משום ששמואל מדבר]
  65. 65 [למה מגיע השבח שיתר על היציאה להבע"ח]
  66. 66 [אבל כשלא כתב לו בחובו אפותיקי ואין החוב שוה לשיעור ארעא ושבחה אז אין הבע"ח גובה רק קרקע בשיעור החוב. וכל השבח הוא להבע"ח]
  67. 67 [הגמרא מקשה על הברייתא, לפי האוקימתא של הגמרא שמדובר שאין החוב שוה להקרקע והשבח, דא"כ למה אומר הברייתא שגובה הלוקח השבח מן המוכר משום שהבע"ח לקחו ממנו, אבל כיון שאין החוב בשיעור השבח, לפי המ"ד שיכול הלוקח לעכב הקרקע בידו ולא ליתנו לוקח אם מוכן לשלם להבע"ח הכסף. א"כ עכ"פ יעכב הקרקע כנגד השבח. ולמה אומר הברייתא שלוקח השבח מהלוקח, והלוקח חוזר על המוכר. ותו' מציין ש]
  68. 68 [התו' רוצים לברר, האם כששוה החוב כשיעור ארעא ושבחי' ועשאו לקרקע אפותיקי -, האם יצטרך הבע"ח לשלם את היציאה להלוקח? ומביאים ראי' מגמרא המקבל שהבע"ח משלם את היציאה. אבל התו' מחלקים שבהמקבל מדובר ביתומים שאם לא ישלם להם הבע"ח היציאה אין להם מאיפה לגבות היציאה ועל כן משלם להם בע"ח את היציאה. אבל בלוקח שגובה הלוקח היציאה והשבח מהבע"ב - אין הבע"ח משלם להם היציאה.  בשאלה הנ"ל תלוי איך מוקמינן הברייתא. כי בתחלה חילקה הגמרא בין דין דשמואל שהבע"ח גובה את השבח ואינו משלם כלום, היינו משום דשויא החוב שיעור שבחא וארעא. והברייתא שהבע"ח משלם היציאה משום שבהברייתא מדובר כשהקרע שויא שיעור כל החוב, והשבח הוא יתר על החוב, ולכן הבע"ח צריך לשלם היציאה. אבל הגמרא לא הסתפקה בתירוץ זה. כי בכל זאת היתה קשה לה על הברייתא. למה לא יוכל הלוקח עכ"פ לעכב הקרקע בשביל השבח שיותר מחובו, עכ"פ לפי הדעה שאפשר להלוקח לפייס את הבע"ח בזוזי ? וע"ז תירצה הגמרא שהטעם שאינו יכול לעכב הקרקע כיון שבהברייתא מדובר שהקרקע היא אפותיקי להבע"ח. והשאלה האם נאמר שלאחרי תירוץ זה של הגמרא שעשאו אפותיקי, אין אנו צריכים לומר שהברייתא מדובר דוקא כשלא שויא החוב שיעור ארעא ושבחי'. ואפשר לומר שהברייתא מדובר אפי' כששוה שיעור ארעא ושבחא - משלם הבע"ח היציאה. או שנאמר שהתירץ שלפני"ז עדיין במקומה עומדת, וזה שמשלם הבע"ח היציאה באפותיקי הוא דוקא כשלא שויא החוב שיעור ארעא ושבחא, אבל כששויא שיעור ארעא ושבחי' אין הבע"ח משלם היציאה. כששוה החוב שיעור ארעא ושבחיה ועשאו אפותיקי: הסברא שהבע"ח ישלם היציאה, כיון שהשדה היא שלו והוי הלוקח יורד לתוך שדהו, וצריך לשלם היציאה. או שנאמר כיון שבעל חוב בלי אפותיקי אינו משלם היציאה, כפי שאומר שמואל שגובה את השבח, א"כ בזה שעשאו אפותיקי להבע"ח לא יוגרע כח הבע"ח, וממילא שאינו משלם היציאה]
  69. 69 [שמוקמינן הברייתא כשעשאו אפותיקי]
  70. 70 [הברייתא]
  71. 71 [את קרקע אבינו לאחר מותו]
  72. 72 [שהוציאו לשבח את הקרקע אחר מות אביהם מהבע"ח שגובה הקרקע בחוב שחייב לו אביהם. והבע"ח טוען שאביהם הוא זה שהשביחה להקרקע, וכיון שאביהם חייב לו החוב גם בשיעור השבח א"כ מגיע לו השבח בחובו שחייב להם אביהם. ובהמשך הגמרא שם מביא, שהיתומים הביאו ראי' שהם השביחו את הקרקע, וממילא שחייבו את הבע"ח לשלם להם. והביא שם הגמרא משם שמואל שהשבח שמשלם הבע"ח להיתומים, הוא בדמים ולא בקרקע. והקשה שם הגמרא: הרי שמואל סבר שלבע"ח מגיע שבח ואינו משלם כלל, וא"כ איך אומר שמואל שהבע"ח משלם להיתומים בדמים ואין צריך ליתן להם קרקע הרי שמואל ס"ל שהב"ח גובה את השבח ואינו משלם כלל? ומסקנת הגמרא שבדין היתומים מדובר שאביהם עשה את הקרקע שהשביחו היתומים  אפותיקי להבע"ח, ולכן משלם להם היציאה כדין יורד לתוך שדה חבירו שלא ברשות שמשלם היציאה, היינו כמו מסקנת הגמרא כאן. אבל שם מוכרח שמדובר ששוה החוב לארעא ושבחה, כיון שאם השביחה האב אז הי' הבע"ח גובה את השבח. א"כ בע"כ שהי' החוב כשיעור ארעא ושבחה, כי בלא"ה אינו מקבל השבח כלל, אף אם השביחו האב, אין לו שום טענה. ולכן כותבים התו' כיון ששם מדובר]
  73. 73 [היינו שאביהם עשה קרקע זו להבע"ח אפותיקי בשביל החוב]
  74. 74 [שהמדובר שם הוא]
  75. 75 [הבע"ח]
  76. 76 [. ולמה יגבה הכל אם אינו חייב לו רק הארעא ולא השבח? אלא שבע"כ שאביהם חייב לו כשיעור השבח ג"כ, וטענתם הוא רק שהם השביחו ורוצים את היציאה שהם הוציאו. הרי מזה הוכחה, שאפילו כשמסיק בהו שיעור ארעא ושבחא, אם עשא אפותיקי - צריך הבע"ח לשלם היציאה]. [התו' באים עכשיו לחלק שהא דבפרק המקבל משלם היציאה כששוה שיעור ארעא ושבחה, אף שעשאו אפותיקי הוא משום שמדובר שבא הבע"ח לגבות מיתומים, אבל כשבא לגבות מלקוחות, אז אפילו עשאו אפותיקי אם שוה החוב שיעור קרקע ושבחה, גובה הבע"ח ואין צריך לשלם היציאה, דלא יגרע כח הבע"ח שלא יצטרך לשלם את היציאה מאילו לא עשה לו אפותיקי. ורק שביתומים שמפסידים היתומים לגמרי את היציאה, כי אין להם על מי לחזור, אז צריך הבע"ח לשלם היציאה אפי' כשעשאו אפותיקי. אבל בלוקח אין הבע"ח משלם היציאה, אף שעשאו אפותיקי, כיון שחוב שוה להקרקע והשבח, והלוקח אינו מפסיד שהרי חוזר על המוכר]
  77. 77 [היתומים]
  78. 78 [היינו שאף שיורד שלא ברשות, מ"מ אין לנו להפסידו את היציאה] 
  79. 79 [שלקח ממנו הבע"ח. והטעם שהמוכר חייב לשלם להלוקח השבח הוא משום]
  80. 80 [הלוקח בזה ששיבח את השדה]
  81. 81 [בשיעור ששבחו. היינו כיון ששוה שיעור חובו ושבחו, נמצא שהלוקח שילם כל החוב שהמוכר חייב להלוקח בעבור המוכר]
  82. 82 [שעשאו אפותיקי, היינו]
  83. 83 [א"כ]
  84. 84 [כנ"ל בגמרא משום דמחזי כריבית. (ואין לומר שמדובר כבגמרא שמשלם לו בקרקע והבע"ח אינו גובה קרקע זו מהמשוחררין, כיון שהאפותיקי שלו הוא על הקרקע שביד הלוקח? או שנאמר שמדובר שקנו מידו? ואי"ל כי ההברייתא כתבה סתם א"כ משמע בכל האופנים. שהרי גם אפותיקי לא נזכר בהברייתא. וכן הגמרא תירצה כן אף שלא מפורש שם בהברייתא. אלא שהתו' מתרצים בנוח יותר מזה)]
  85. 85 [וממילא לא הוי גזלן ממש, ולא מיחזי כריבית שהרי היתה ברשותו. ולכן]
  86. 86 [והתו' מוסיפים שאפילו מכרה לאחר שהגיע זמנו. מ"מ אינו כגזלן גמור, כיון שסבור לשלם לו ממון וממילא שלא יצטרך לגבו מהאפותיקי. ואף שלבסוף לא שילם לו מעות וטרף האותפיתיקי, מ"מ עד הזמן ההוא נחשב שהשדה הוא של הלוקח. וממילא שלא הוה השבח רבית]
  87. 87 [י"ל דלא מחזי כריבית]
  88. 88 [בגמרא נחלקו רב ושמואל אם ידע הלוקח שקונה מגזלן, והשביח הלוקח את השדה. ואח"כ בא הנגזל ולקח ממנו השדה עם השבח. (והנגזל שילם לו את היציאה) לרב יכול הוא לחזור על המוכר ולגבות הקרן מן המוכר. כי אף שידע שהשדה ביד המוכר היא גזולה, מ"מ המעות שנלתן לו הם פקדון. ולשמואל אין יכול לגבות הקרן מן המוכר, כיון שידע שהקרקע היא גזולה א"כ המעות שנתן להמוכר הם מתנה. אבל לכל הדעות, השבח (שיתר על היציאה, והיציאה הוא מקבל מהנגזל) אינו יכול לגבות מן המוכר כיון שידע שהיא גזולה אינו מקבל השבח. והתו' מקשים שלכאורה מהברייתא שבב"ק, לפי מה שמוקים שם הגמרא, מוכרח שאפילו השבח יכול הלוקח מן הגזלן לגבות מן המוכר. הגמרא בב"ק מביא, שאם אחד גזל רחל, ואח"כ כשגדל הצמר, גזזה הגזלן. סובר ר"מ שהגזלן חייב להחזיר להנגזל הרחל וגם הגזיזה. ובגמרא שם מסתפק בדעת ר"מ, למה אין הגזלן קונה את הצמר הרי הי' כאן שינוי, אם ר"מ סובר שינוי במקומה עומדת, היינו שלא ס"ל לר"מ דין שינוי ומשו"ז הגזיזה שייך להנגזל, או בעלמא שינוי קונה, וכאן זה שצריך להחזיר הצמר הוא משום שקנסו רבנן לגזלן? ואם הטעם הוא משום קנס זה שייך רק כשהגזלן הי' במזיד אז קנסינן לי', אבל אילו הי' שוגג לא קנסינן לי' הגמרא שם רוצה לפתור את הספק מהברייתא שם מבואר: ששבח הפירות, היינו מה שהשביח הלוקח - גובה מן המוכר רק ממשוחררין. היינו שהנגזל גבה מן הלוקח את השבח שהשביח. ולכאורה למה יגבה הנגזל את השבח, הרי הי' כאן שינוי, ולא ידע הלוקח שהגזלן גזלה, וכשלא ידע הרי לא קניס לי' ר"מ? (הברייתא שם היא אליבא דדעת ר"מ כפי שהוכיח הגמרא שם). ומתרץ הגמרא שהלוקח ידע. א"כ כיון שהלוקח ידע א"כ מקשים התו', למה חוזר על המוכר, הרי מבואר כאן שהשבח לכל הדעות אינו חוזר על המוכר כשהכיר בה? והתו' מתרצים ששם מדובר שקיבל עליו המוכר אחריות בפירוש, ואז צריך לשלם לו השבח אפילו הכיר בה שאינה שלו]
  89. 89 [חובות]
  90. 90 [רק]
  91. 91 [ולא ממשועבדים ואחד מהם הוא]
  92. 92 [שהיא שדה גזולה]
  93. 93 [וכאן בין לרב ובין לשמואל, כשהכיר בה, אין לו שבח]
  94. 94 [היינו דשמואל ס"ל דכשאדם יודע שאינו מקח, א"כ גמר ונתן לשום מתנה. ומבארים התו', שבערכין יש מחלוקת בין רב לשמואל - אם מוכר אדם שדה בשנת היובל עצמו. שמואל סובר שלא היתה כאן מכירה כלל, ומחזיר המוכר ללוקח מעותיו והלוקח לא קנה השדה. ורב סבר שהי' כאן מכירה, והלוקח קנה את השדה והמוכר קבל את מעותיו אמנם שכיון שהיא שנת היובל חוזר השדה להמוכר. ונמצא שלשמואל מקבל מעותיו בחזרה, ולרב אינו מקבל מעותיו בחזרה. ולכאורה כיון שלשמואל לא היתה כאן מכירה כלל, א"כ כשנותן הלוקח מעות כשיודע שאין כאן מכירה, הוי לכאורה כמו שבשדה גזולה שסובר שמואל שהמעות כמתנה ואמאי לא נאמר כן התם, שהכסף שנתן להמוכר הם מתנה, כיון שנתן לו כשיודע שאינו מכר]
  95. 95 [וגמר לשום מתנה. ולמה מקבל לשמואל המעות בחזרה]
  96. 96 [הגמרא דן אם חוזר הגזלן ולוקח השדה מן הנגזל, אם הוא יכול להוציא את הלוקח מן השדה וליתן להלוקח את המעות. והשאלה היא כשלקחה הגזלן האם לקחה בשביל הלוקח בכדי א. שלא יקרא גזלן או ב. שיהי' אדם נאמן, או שקנה בשביל עצמו. והתו' מפרשים שאם הלוקח בעת שלקחה ידע שהיא גזולה, שאז אנו אומרים בפשטות שלא לקחה להעמידה אצל הלוקח, וכשחזר ולקחה מוציא את הלוקח מן השדה ונותן לו  מעותיו]
  97. 97 [הלוקח]
  98. 98 [הגמרא סברה לומר שהחילוק בין אם נאמר שהמוכר אינו רוצה להיקרא גזלן או שרוצה להיות איש נאמן. הוא כשמת הלוקח. ולאחר שהגמרא דוחה סברא זו סברה לומר שהחילוק בין אם הוא אין רוצה להיקרא גזלן או שרוצה להיות איש נאמ הוא כשמת הגזלן. והוקשה להם להתו' במית לוקח או במית גזלן אימתי מית? והנה במית גזלן אין לומר שמית לפני שלקחה, א"כ שם חייבים לומר שמית אחר שלקחה כי אי אפשר לו לקנות אחר מיתתו. אלא אם נאמר שמית הגזלן לאחר שלקחה קשה להם להתו' כיון שבעת שלקחה עדיין חי הוא א"כ בעת שלקחו כבר זכה בו הלוקח, וא"כ אף שמת אח"כ למה יוכלו בניו של הגזלן להוציא מן הלוקח, לפי סברא זו של הגמרא עכשיו אליבא דמר זוטרא, שלאחר מיתתו אינו חושש שיקראוהו גנב. והתו' מתרצים. שמדובר שהגזלן בעת שקנה הי' חולה או גוסס וידע שעומד למות, ולכן למר זוטרא אנו אומרים שקנה בשביל עצמו ולכן מוציאים בניו מהלוקח. ובמית לוקח מפרשים התו' כפשוטו שלאחר מיתתו של הלוקח אז קנה אותה הגזלן ובאופן זה סברה הגמרא למר זוטרא שקונה בשביל עצמו ולא בשביל בניו של הלוקח, וממילא שיכול להוציא. והקשו על רש"י שפירוש דמית לוקח לאחר שכבר לקחו. והקשה עליו כיון שלקחו בעת שהלוקח הי' חי א"כ לקחו בשביל הלוקח, ודבר זה לא נפקע. אמנם לכאורה רש"י לא ניחא ליה בפירושו של תו', עי' לקמן בביאור ברש"י בע"ב]
  99. 99 [של הלוקח]
  100. 100 [הלוקח]
  101. 101 [הרי אי אפשר לומר שמת כשלקחו כי אינו יכול לקנות אחר שמת הוא]
  102. 102 [וכשיודע הוא שעומד למות אינו קונה בשביל הלוקח אלא בשביל עצמו לפי סברא זו של מר זוטרא בגמרא עכשיו]