Enjoying this page?

020a_שנים אוחזין פרק ראשון בבא מציעא דף כ ע"א

צורת הדף

שמע מינה,

ש"מ - מדלא חיישינן להכי. דאי נמי הוה הכי - שפיר זכי בעל בשובר, שנכתב לשמה[1]:

איתא לדשמואל.

דאמר שמואל: המוכר שטר חוב לחבירו, וחזר ומחלו - מחול. 

איתא לדשמואל - דאמר: המוכר שטר חוב לחבירו, וחזר המוכר הזה ומחלו - מחול הוא אצל הלוה. הלכך אם מכרה זו כתובתה באייר, דהיינו שטר חוב, וחזרה ומחלתה לבעל בתשרי - מחול. ושפיר טריף בעל:

ואפי' יורש - מוחל.

אביי אמר: אפילו תימא ליתיה לדשמואל.

הכא במאי עסקינן, בששטר כתובה יוצא מתחת ידה.

בששטר כתובה יוצא מתחת ידה - שמביאה לפנינו. דליכא למיחש לשמא מכרה בטובת הנאה - שאילו מכרתה, היתה מוסרת הכתובה ביד הלוקח:

ורבא אמר: אי משום שטר כתובה - חיישינן לשתי כתובות.

לשתי כתובות - שמא שני שטרי כתובה היו לה. [ויש] לחוש שמא מסרה אחד ללוקח, ובאה לחזור בה ולמחול אצל בעלה, ומוסרת לו שובר המוקדם לשטרו של לוקח. אלא ודאי איתא לדשמואל. ומתוך שבידה למחול שטר כתובה לבעלה עכשיו - לא חיישינן לשמא כתבה ליתן בניסן כו':

ואביי אמר:

ואביי אמר - מהכא לא תסייע לשמואל:

חדא. לשתי כתובות לא חיישינן.

חדא דלשתי כתובות לא חיישינן - הלכך ליכא למיחש לדלמא זבנתה בטובת הנאה:

ועוד, שובר בזמנו טריף.

ועוד - אי נמי זבנתה בטובת הנאה - לית לן למיחש לשמא כתבה לשובר בניסן ולא קבלה עד תשרי - דאי נמי הכי הוה, כי מטא שובר לידיה בתשרי זוכה למפרע בו מזמן חתימתו, ולא הוה ממכרה שבנתיים כלום. ושובר בזמן הכתוב בו טורף. ואביי לטעמיה כו':

אביי לטעמיה דאמר: עדיו בחתומיו זכין לו:

מתני' גמצא איגרות שום

מתני' איגרות שום - ששמו ב"ד נכסי לוה למלוה בחובו:

ואיגרות מזון

ואיגרות מזון - שקיבל עליו לזון את בת אשתו:

שטרי חליצה ומיאונין 

מיאונין - קטנה יתומה, שהשיאוה אמה ואחיה לדעתה - יוצאה ממנו במיאון, ואינה צריכה גט, אלא אומרת בפני שלשה: "אי אפשי בפלוני בעלי". וכותבין לה ב"ד שטר שמיאנה בפניהם, להיות לה עדות שמותרת לינשא:

(מתני' יבמות קז ב

ושטרי בירורין.

שטרי ברורין - בגמרא מפרש:

וכל מעשה ב"ד

הרי זה יחזיר. 

הרי זה יחזיר - דליכא למיחש לשמא נמלך - דהא ב"ד לא כתבום אלא בדבר מקויים. ולפרעון נמי ליכא למיחש - דבהני שטרות לא שייך בהו פרעון. כדאמרינן לעיל (ד' טז:). ואפילו למ"ד שומא הדר - איהו דאפסיד אנפשיה [כמפורש שם בגמרא]:

מצא בחפיסה או בדלוסקמא

מצא בחפיסה או בדלוסקמא - שום שטר:

תכריך של שטרות

או שמצא תכריך של שטרות - בכרך או באגודה. ובגמרא מפרש מאי חפיסה ודלוסקמא ותכריך ואגודה:

או אגודה של שטרות

הרי זה יחזיר.

הרי זה יחזיר - דדבר שיש בו סימן הוא. כדמפרש בגמ'. שהכלי סימן, כשיאמרו הבעלים בכלי כך וכך מצאת אותם. וכן תכריך ואגודה - הרי זה יחזיר - דדבר שיש בו סימן הוא, כדמפרש בגמרא:

וכמה אגודה של שטרות? שלשה קשורין זה בזה.

רשב"ג אומר: ואחד הלוה משלשה - יחזיר ללוה.

אחד הלוה משלשה - אם שלשה שטרות של לוה אחד הן, שלוה משלשה בני אדם:

יחזירם - מוצאם:

ללוה - דודאי פרעם, והחזירם לו, ומידו נפלו. שאם מידם נפלו - מי קבצם למקום אחד:

שלשה הלוין מן האחד - יחזיר למלוה.

ואם שלשה לוים הם - שלוו מאדם אחד:

יחזירם - המוצאם:

למלוה - שהדבר ידוע שממנו נפלו:

זמצא שטר בין שטרותיו ואינו יודע מה טיבו - יהא מונח עד שיבא אליהו.

מצא שטר בין שטרותיו ואין יודע מה טיבו - אצלו. אם הלוה הפקידו אצלו או המלוה או שמא מקצתו פרוע ומסרוהו לו להיות שליש ביניהם ושכח:

יהא מונח - בידו ולא יחזיר לא לזה ולא לזה:

אם יש עמהן סמפונות - יעשה מה שבסמפונות:

ואם יש עמהן סמפון - מילי מילי קתני: המוצא בין שטרותיו שובר שנכתב על אחד משטרותיו:

יעשה מה שבסמפון - והשטר בחזקת פרוע. ואע"פ שהיה לשובר הזה להיות מונח ביד הלוה - אמרינן: האמינו הלוה ואומר מחר תנה לי, ושכח:

גמ' מאי שטרי ברורין?

הכא תרגמו: שטרי טענתא.

רבי ירמיה אמר: זה בורר לו אחד וזה בורר לו אחד:

זה בורר לו אחד - כשבוררין להן דיינין, כותבין להן: זה בירר לו את פלוני וזה בירר לו את פלוני - שלא יוכלו לחזור בהן:

וכל מעשה ב"ד הרי זה יחזיר:

ההוא גיטא דאשתכח בי דינא דרב הונא דהוה כתיב ביה: בשוירי מתא דעל רכיס נהרא.

דאשתכח בי דינא - מקויים בהנפק. והשליח המביאו אומר: ממנו נפל:

אמר רב הונא:

תוספות

ש"מ איתא לדשמואל. וא"ת וניחוש שמא מכרה במעמד שלשתן שאינה יכולה למחול כדמוכח פרק האיש מקדש (קדושין ד' מח. ושם ד"ה כי) גבי התקדשי לי בשטר חוב או במלוה שיש לי ביד אחרים דקאמר במלוה בשטר במאי פליגי בדשמואל דאמר שמואל המוכר שטר חוב לחבירו וחזר ומחלו מחול ואיבעית אימא כ"ע אית להו דשמואל ובאשה סמכה דעתה פליגי כו' ובמלוה על פה פליגי בדרב הונא דאמר במעמד שלשתן קנה ולא מסיק כ"ע אית להו דרב הונא ובאשה סמכה דעתה פליגי כדאמר לעיל ש"מ דאינו יכול למחול וי"ל דליכא למיחש שמא מכרה במעמד שלשתן דאי ליכא עדים שמכרה הבעל והאשה יכפרו המכירה ואי איכא עדים נשיילינהו היכי הוה אם אומרים שנתרצה הבעל או שתק א"כ מודה שהשובר שקר ואם מוחה שאמר כבר פרעתי לה א"כ השובר נעשה קודם המכירה ואינהו דאפסידו אנפשייהו ועוד י"ל דלא תקנו מעמד שלשתן אלא בדבר שראוי לגבות מיד אבל בכתובה דאינו חייב עתה עד אחר גרושין וגם שמא לא תתגרש לא תקנו מעמד שלשתן וכן צריך לומר בפרק החובל (ב"ק דף פט. ושם) גבי האשה שחבלה (בבעלה) לא הפסידה כתובתה ואמאי תזבין במעמד שלשתן אלא משום דלא תקנו בכתובה כדפרישית וזה אין לחוש שמא מכרה אחר גרושין במעמד שלשתן כי אחר גרושין מסתמא מכרה בדמים יקרים וכשיוציא הבעל שוברו שקדם היא צריכה לשלם ולא תרויח כלום בקנוניא ולא חיישינן אלא שמא מכרה בעודה תחתיו בטובת הנאה שהיא דבר מועט ואינה צריכה לשלם אלא מעט ומרווחת הרבה ומשני איתא לדשמואל ואם היתה מוחלת לבעלה לא תפרע ללקוחות אלא דבר שנתנו ותרויח הרבה ואע"ג דגבי ערב לאשה בכתובה ורוצה לגרשה תנן בפרק גט פשוט (ב"ב ד' קעג:) דידור הנאה אלמא חיישינן לקנוניא אע"פ שיתחייב לפרוע הכל לערב ולכך חיישינן לקנוניא לפי שאין לו במה לשלם לא דמי דהתם מפסיד הערב מיד וחיישינן לקנוניא אבל הכא דאינו אלא חששא בעלמא שמא לא מכרה ואפי' מכרה שמא לא יפסידו הלקוחות כי אינו מוציא מהם אלא חוב שהיה להם על הבעל יהיה להם על האשה וגבי חייב מודה דחיישינן לעיל לקנוניא לפי שיוציא מיד מן הלקוחות ועוד יש לחוש משום לקוחות שלא באחריות שיפסידו לגמרי:

שובר בזמנו טורף. אע"פ ששטר מכירה נמסר ללקוחות תחילה אינו מועיל וטורף הבעל כדין וכן אמר לעיל גבי שחרורי עבדים ונראה שתקנת חכמים היא שזוכה משעת חתימה אע"פ שלא נמסר לו עד ימים רבים אחרי כן שאם לא כן לעולם לא יוכלו העדים לחתום אלא אם יראו המסירה משום חששא דכתב בניסן ולא נתן עד תשרי ומזבין ביני וביני ולענין איסור נראה דאם עבד בא על בת ישראל קודם שבא לידו גט שחרור שפסלה ושמא גם גבי איסור זכין לו משעת חתימה אע"פ דלא שייך טעמא דפרישית מ"מ לא פלוג רבנן ויש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה וא"ת והא אביי סבר כר"א דאמר עידי מסירה כרתי גבי מתנתא דחתימי עלה תרי גיסי ור"א סבר בפרק מי שהיה נשוי (כתובות דף צד:) כתב לזה ולא מסר לו לזה ומסר לו לזה שמסר לו תחילה קנה וי"ל דהיינו בשני שטרות שזמנן כתוב בשוה ביום אחד שאין ניכר מתוכו איזהו מהם קודם לכך אזלינן בתר מסירה אבל אין זמנן שוה החתום קודם זכה אע"פ שהמאוחר נמסר תחילה ובעובדא דהתם דכתבתינהו לרמי בר חמא בצפרא ולרב עוקבא בפניא ואוקמיה רב ששת בידיה דרמי בר חמא משום דקדים ורב נחמן אוקמיה לרב עוקבא בנכסיה משום שודא התם מיירי דלא ידעינן למי נמסר תחילה ורב ששת סבר כמו שנכתב תחילה לרמי מסתמא גם לו נמסר קודם ורב נחמן סבר כיון דאינו מוכיח מכח השטר שקדם אין לומר שנמסר לו תחילה אע"ג שנכתב קודם ולכך הוה דינא שודא אבל אם הוה ידעינן למי נמסר קודם היה זוכה כיון ששניהם כתובים ביום אחד וא"ת וניחוש דלמא זבנה כתובה ביום שנכתב השובר דהשתא ליכא למימר עדיו בחתומיו זכין לו וכשיוציאו הבעל והלקוחות שטרם יהא זמנם שוה ואין ידוע דמי קדם ויאמר הבעל ללקוחות תביאו ראיה שקדמתם לפי שהוא מוחזק שהנכסים שלו והלקוחות רוצין לטרוף בשביל האשה וי"ל דהא ליכא למיחש שתמכור ביום כתיבת השובר:

 

עין משפט ונר מצוה

קסו א ב מיי' פ"ו מהל' מכירה הלכה יא ועיין בהשגות ובמגיד משנה ובכסף משנה , סמ"ג עשין פב , טור ושו"ע חו"מ סי' סו סעיף כג:

קסז ג מיי' פ"יח מהל' גזילה ואבידה הלכה יג , סמ"ג עשין עד , טור ושו"ע חו"מ סי' סה סעיף יב:

קסח ד מיי' פ"יח מהל' גזילה ואבידה הלכה ג , טור ושו"ע חו"מ סי' סה סעיף ט:

קסט ה מיי' פ"יח מהל' גזילה ואבידה הלכה ג , טור ושו"ע חו"מ סי' סה סעיף י:

קע ו מיי' פ"יח מהל' גזילה ואבידה הלכה ד , טור ושו"ע חו"מ סי' סה סעיף יא:

קעא ז מיי' פ"טז מהל' מלוה ולוה הלכה יא , סמ"ג עשין צד , טור ושו"ע חו"מ סי' סה סעיף א:

 
  1. 1 [היינו שהיא קבלה כתובה]