BAVA KAMA - 029b – המניח – פרק שלישי – בבא קמא, כט ע”ב

To listen to audio click Here אודיו


Tzuras Hadaf - צורת הדף

ורבי יוחנן אמר, לאחר נפילה מחלוקת.

אבל בשעת נפילה מאי? דברי הכל פטור.

והא מדקאמר רבי יוחנן לקמן, "לא תימא מתניתין ר"מ היא דאמר נתקל פושע הוא", מכלל דרבי מאיר מחייב?

אלא מאי? "דברי הכל חייב"? והא מדקאמר ר' יוחנן לקמן: "לא תימא מתניתין ר"מ היא דאמר נתקל פושע הוא", מכלל דפטרי רבנן?

אלא הא קמ"ל, דמפקיר נזקיו דהכא הוא דפטרי רבנן דאנוס הוא, אבל מפקיר נזקיו דעלמא מחייבי.

איתמר: מפקיר נזקיו, רבי יוחנן ור"א. חד אמר חייב וחד אמר פטור.

לימא מאן דמחייב כר"מ, ומאן דפטר כרבנן?

אליבא דר"מ כ"ע לא פליגי.

כי פליגי אליבא דרבנן.

מאן דפטר, כרבנן. ומאן דמחייב, אמר לך, אנא דאמרי אפי' לרבנן, עד כאן לא פטרי רבנן אלא במפקיר נזקיו דהכא משום דאנוס הוא, אבל מפקיר נזקיו דעלמא מחייבי.

תסתיים דר"א הוא דאמר חייב.

דאמר רבי אלעזר משום רבי ישמעאל, שני דברים אינן ברשותו של אדם ועשאן הכתוב כאילו הן ברשותו. ואלו הן: בור ברשות הרבים וחמץ משש [שעות] ולמעלה.

תסתיים.

ומי אמר רבי אלעזר הכי? והא אמר רבי אלעזר איפכא?

דתנן: "ההופך את הגלל ברה"ר והוזק בהן אחר, חייב בנזקו".

ואמר ר"א: "לא שנו אלא שנתכוין לזכות בהן, אבל לא נתכוין לזכות בהן, פטור".

אלמא מפקיר נזקיו פטור?

אמר רב אדא בר אהבה, שהחזירה למקומה.

אמר רבינא, משל דרב אדא בר אהבה למה הדבר דומה, למוצא בור מגולה וכסהו וחזר וגילהו.

א"ל מר זוטרא בריה דרב מרי לרבינא מי דמי?

התם לא אסתלק להו מעשה ראשון הכא אסתלק להו מעשה ראשון?

הא לא דמי אלא למוצא בור מגולה וטממה וחזר וחפרה דאסתלקו להו מעשה ראשון וקיימא לה ברשותו.

אלא אמר רב אשי כשהפכה לפחות משלשה.

ומאי דוחקיה דר"א לאוקמיה כגון שהפכה לפחות מג' וטעמא דכי נתכוין לזכות בה הא אין מתכוין לזכות בה לא.

לוקמה למעלה מג' ואע"ג דלא נתכוין לזכות בה חייב?

אמר רבא, מתני' קשיתיה.

מאי אריא "הפך" לתני "הגביה"?

אלא ש"מ, כל הפך למטה משלשה הוא?


ומדרבי אלעזר אמר חייב, ר' יוחנן אמר פטור.

ומי א"ר יוחנן הכי?

והתנן: "המצניע את הקוץ ואת הזכוכית והגודר גדרו בקוצים וגדר שנפל לרשות הרבים והוזק בהן אחר, חייב בנזקו".

ואמר רבי יוחנן, "לא שנו אלא במפריח, אבל במצמצם פטור".

מצמצם מאי טעמא פטור? לאו משום דהויא ליה בור ברשותו?! מכלל דחיובא דבור ברשות הרבים הוא, אלמא מפקיר נזקיו חייב?

לא. לעולם אימא לך מפקיר נזקיו פטור, ומצמצם מ"ט פטור? משום דאתמר עלה, אמר רב אחא בריה דרב איקא, לפי שאין דרכן של בני אדם להתחכך בכתלים.

ומי אמר ר' יוחנן הכי?

והא א"ר יוחנן הלכה כסתם משנה.

ותנן: "החופר בור ברה"ר ונפל לתוכו שור או חמור ומת, חייב".

אלא לעולם רבי יוחנן אמר חייב.

ומדרבי יוחנן אמר חייב ר"א אמר פטור.

והאמר ר"א