Enjoying this page?

004 - הִלְכוֹת אֵבֶל פֵּרֶק ד

הִלְכוֹת אֵבֶל פֵּרֶק ד

א מִנְהַג יִשְׂרָאֵל בַּמֵּתִים וּבַקְּבוּרָה, כָּךְ הוּא: מְאַמְּצִין עֵינָיו שֶׁלַּמֵּת, וְאִם נִפְתַּח פִּיו, קוֹשְׁרִין אֶת לְחָיָיו; וּפוֹקְקִין אֶת נְקָבָיו, אַחַר שֶׁמְּדִיחִין אוֹתוֹ, וְסָכִין אוֹתוֹ בְּמִינֵי בְּשָׂמִים, וְגוֹזְזִין שְׂעָרוֹ. וּמַלְבִּישִׁין אוֹתוֹ תַּכְרִיכִין תְּפוּרִין שֶׁלְּפִשְׁתָּן לְבָנִים, וְלֹא יִהְיוּ דְּמֵיהֶם יְקָרִים; נָהֲגוּ חֲכָמִים בְּצוּדָר שׁוֹוֶה זוּז, שֶׁלֹּא לְבַיַּשׁ אֶת מִי שְׁאֵין לוֹ. וּמְכַסִּין פְּנֵי הַמֵּת, שֶׁלֹּא לְבַיַּשׁ אֶת הָעֲנִיִּים שֶׁפְּנֵיהֶם מֻשְׁחָרִין בָּרָעָב.

ב וְאָסוּר לִקְבֹּר בְּתַכְרִיכִין שֶׁלְּמֶשִׁי וּבִבְגָדִים הַמֻּזְהָבִין הַמְּרֻקָּמִין, אַפִלּוּ לַנָּשִׂיא שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל, שֶׁזּוֹ גַּסּוּת רוּחַ וְהַשְׁחָתָה, וּמַעֲשֵׂה גּוֹיִים. וְסוֹבְלִין אֶת הַמֵּת עַל הַכָּתֵף, עַד בֵּית הַקְּבָרוֹת.

ג וְנוֹשְׂאֵי הַמִּטָּה אֲסוּרִין בִּנְעִילַת הַסַּנְדָּל--שֶׁמֶּא תִּפָּסֵק רְצוּעָה מִסַּנְדָּלוֹ שֶׁלְּאֶחָד מֵהֶן, וְנִמְצָא מִתְעַכֵּב מִן הַמִּצְוָה.

ד וְחוֹפְרִין בֶּעָפָר מְעָרוֹת, וְעוֹשִׂין כּוּךְ בְּצַד הַמְּעָרָה; וְקוֹבְרִין אוֹתוֹ בּוֹ וּפָנָיו לְמַעְלָה, וּמַחְזִירִין הֶעָפָר וְהָאֲבָנִים לְמַעְלָה. וְיֵשׁ לָהֶן לִקְבֹּר בְּאָרוֹן שֶׁלְּעֵץ. וְהַמְּלַוִּין אֶת הַמֵּת אוֹמְרִין לוֹ לֵךְ בְּשָׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמָר "וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל-אֲבֹתֶיךָ, בְּשָׁלוֹם" (בראשית טו,טו). וּמְצַיְּנִין אֶת הַקְּבָרוֹת, וּבוֹנִין נֶפֶשׁ עַל הַקֶּבֶר; וְהַצַּדִּיקִים, אֵין בּוֹנִים לָהֶם נֶפֶשׁ עַל קִבְרוֹתֵיהֶן--דִּבְרֵיהֶם הֶם זִכְרוֹנָם. וְלֹא יִפְנֶה אָדָם לְבַקַּר הַקְּבָרוֹת.

ה הַגּוֹסֵס, הֲרֵי הוּא כְּחַי לְכָל דָּבָר: אֵין קוֹשְׁרֵין לְחָיָיו, וְאֵין פּוֹקְקִין נְקָבָיו, וְאֵין מַנִּיחִין כְּלֵי מַתְּכוֹת וּכְלֵי מֵקַר עַל טַבּוּרוֹ שֶׁלֹּא יִתְפַּח, וְלֹא סָכִין אוֹתוֹ, וְלֹא מְדִיחִין אוֹתוֹ, וְלֹא מְטִילִין אוֹתוֹ עַל הַחוֹל וְלֹא עַל הַמֶּלַח--עַד שָׁעָה שֶׁיָּמוּת; וְהַנּוֹגֵעַ בּוֹ, הֲרֵי זֶה שׁוֹפֵךְ דָּמִים. לְמַה זֶה דּוֹמֶה: לְנֵר שֶׁמְּטַפְטֵף--כֵּיוָן שֶׁיִּגַּע בּוֹ אָדָם, יִכְבֶּה. וְכָל הַמְּאַמֵּץ עִם יְצִיאַת נֶפֶשׁ, הֲרֵי זֶה שׁוֹפֵךְ דָּמִים, אֵלָא יִשְׁהֶה מְעַט, שֶׁמֶּא נִתְעַלַּף. וְכֵן אֵין קוֹרְעִין עָלָיו, וְלֹא חוֹלְצִין כָּתֵף, וְלֹא מַסְפִּידִין, וְלֹא מַכְנִיסִין עִמּוֹ אָרוֹן וְתַכְרִיכִין בַּבַּיִת--עַד שֶׁיָּמוּת.

ו מִי שֶׁמֵּתוֹ מֻטָּל לְפָנָיו, אוֹכֵל בְּבַיִת אַחֵר; אֵין לוֹ בַּיִת אַחֵר, עוֹשֶׂה מְחִצָּה וְאוֹכֵל; אֵין לוֹ דָּבָר לַעֲשׂוֹת מְחִצָּה, מַחְזִיר פָּנָיו וְאוֹכֵל. וּבֵין כָּךְ וּבֵין כָּךְ, אֵינוּ מֵסַב וְאוֹכֵל, וְלֹא אוֹכֵל בָּשָׂר, וְאֵינוּ שׁוֹתֶה יַיִן, וְאֵינוּ מְבָרֵךְ, וְאֵינוּ מְזָמֵן, וְאֵין מְבָרְכִין עָלָיו, וְאֵין מְזָמְנִין עָלָיו, וּפָטוּר מִקִּרְיַת שְׁמַע, וּמִן הַתְּפִלָּה, וּמִן הַתְּפִלִּין, וּמִכָּל מִצְווֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה. בַּשַּׁבָּת--מֵסַב, וְאוֹכֵל בָּשָׂר, וְשׁוֹתֶה יַיִן, וּמְזָמֵן, וּמְבָרֵךְ, וּמְבָרְכִין עָלָיו, וּמְזָמְנִין עָלָיו; וְחַיָּב בְּכָל מִצְווֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה, חוּץ מִתַּשְׁמִישׁ הַמִּטָּה. נִקְבַּר הַמֵּת--הֲרֵי זֶה מֻתָּר לֶאֱכֹל בָּשָׂר, וְלִשְׁתּוֹת יַיִן מְעַט כְּדֵי לִשְׁרוֹת אֲכִילָה שֶׁבְּמֵעָיו, אֲבָל לֹא לִרְווֹת.

ז אֵין מַשְׁהִין אֶת הַמֵּת, אֵלָא מַדְחִין מִטָּתוֹ מִיָּד; וְכָל הַמַּדְחֶה מִטָּתוֹ, הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח. וְעַל אָבִיו וְעַל אִמּוֹ, הֲרֵי זֶה מְגֻנֶּה:

ח הָיָה עֶרֶב שַׁבָּת, אוֹ עֶרֶב יוֹם טוֹב, אוֹ שֶׁהָיוּ גְּשָׁמִים מְזַלְּפִין עַל הַמִּטָּה--מֻתָּר, שֶׁלֹּא אֵחַר אֵלָא לִכְבוֹד אָבִיו וְאִמּוֹ. וְכָל הַמֵּלִין אֶת מֵתוֹ--עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, אֵלָא אִם כֵּן הֱלִינוֹ לִכְבוֹדוֹ וּלְהַשְׁלִים צְרָכָיו.

ט הָאָבֵל בְּיוֹם הָרִאשׁוֹן בִּלְבָד אָסוּר לְהַנִּיחַ תְּפִלִּין, וְלֶאֱכֹל מִשֶּׁלּוֹ, וְחַיָּב לֵישֵׁב עַל מִטָּה כְּפוּיָה. וּבִשְׁאָר יְמֵי הָאֵבֶל מֻתָּר לוֹ לֶאֱכֹל מִשֶּׁלּוֹ, וְלֵישֵׁב עַל גַּבֵּי מַפָּץ אוֹ קַרְקָע, וּמַנִּיחַ תְּפִלִּין. וּמְנַיִן שְׁהוּא אָסוּר בָּרִאשׁוֹן לְהַנִּיחַ תְּפִלִּין--שֶׁהֲרֵי נֶאֱמָר לִיחֶזְקֵאל "פְּאֵרְךָ חֲבוֹשׁ עָלֶיךָ" (יחזקאל כד,יז), מִכְּלָל שֶׁכָּל הָעָם אֲסוּרִין. וְנֶאֱמָר לוֹ "וְלֶחֶם אֲנָשִׁים לֹא תֹאכֵל" (שם)--מִכְּלָל שֶׁכָּל הָעָם אוֹכְלִין מִשֶּׁלַּאֲחֵרִים בְּיוֹם רִאשׁוֹן, וַאֲסוּרִין לֶאֱכֹל מִשֶּׁלְּעַצְמָן.