Enjoying this page?

004 - הִלְכוֹת שְׁאָר אֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת פֵּרֶק ד

הִלְכוֹת שְׁאָר אֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת פֵּרֶק ד

א שְׁמוֹנָה שְׁרָצִים הָאֲמוּרִים בַּתּוֹרָה, וְהֶן: הַחֹלֶד, וְהָעַכְבָּר, וְהַצָּב, וְהָאֲנָקָה, וְהַכּוֹחַ, וְהַלְּטָאָה, וְהַחֹמֶט, וְהַתִּנְשֶׁמֶת - טֻמְאַת כֻּלָּן שׁוֹוָה, וְהֶן הַנִּקְרָאִין שֶׁרֶץ לְעִנְיַן טֻמְאָה.

ב הַשֶּׁרֶץ--אָב מֵאֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת, מְטַמֵּא[1] אָדָם וְכֵלִים בַּמַּגָּע, וּכְלֵי חֶרֶס בָּאַוֵּיר[2], וְאֵינוּ מְטַמֵּא בַּמַּשָּׂא; וְהַנּוֹגֵעַ בּוֹ, אֵינוּ מְטַמֵּא בְּגָדִים בְּשָׁעַת מַגָּעוֹ[3]. וְשֵׁעוּר טֻמְאָתוֹ[4] בְּכַעֲדָשָׁה, וְכָל הַשְּׁרָצִים מִצְטָרְפִין לְכַעֲדָשָׁה.

ג הָאֵבָרִים, אֵין לָהֶן שֵׁעוּר[5]: אֵבֶר מִן הַשֶּׁרֶץ כִּבְרִיָּתוֹ.[6]

ד בָּשָׂר וְגִידִים וְעֶצֶם, שְׁהוּא פָּחוּת מִכַּעֲדָשָׁה[7] - בֵּין שֶׁפֵּרַשׁ מִן הַחַי, בֵּין שֶׁפֵּרַשׁ מִן הַמֵּת -[8] מְטַמֵּא טֻמְאָתוֹ[9]: וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה בַּבָּשָׂר שֶׁעָלָיו[10], אוֹ בַּמּוֹחַ שֶׁבָּעֶצֶם כְּדֵי לְהַעֲלוֹת אֲרוּכָה.[11]

ה בָּשָׂר מִן הַחַי הַפּוֹרֵשׁ מִן הַשֶּׁרֶץ - טָהוֹר,[12] שְׁאֵין מְטַמֵּא[13] אֵלָא אֵבֶר[14] הַדּוֹמֶה לְשֶׁרֶץ כֻּלּוֹ: מַה שֶׁרֶץ בָּשָׂר וְגִידִים וַעֲצָמוֹת, אַף אֵבֶר הַפּוֹרֵשׁ מִמֶּנּוּ בָּשָׂר וְגִידִים וַעֲצָמוֹת[15].

ו הַכִּלְיָה וְהַכָּבֵד וְהַלָּשׁוֹן וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן--אַף עַל פִּי שְׁהֶן אֵבֶר, וְאֵין עוֹשִׂין חֲלִיפִין--הֲרֵי הֶן כְּבָשָׂר; וְאִם פֵּרְשׁוּ מִן הַחַי, טְהוֹרִין.

ז דַּם הַשֶּׁרֶץ כִּבְשָׂרוֹ, וּמִצְטָרֵף לְכַעֲדָשָׁה[16] כָּל זְמָן שְׁהוּא מְחֻבָּר בַּבָּשָׂר.[17]

ח עַצְמוֹת הַשֶּׁרֶץ וְגִידָיו וְצִפָּרְנָיו, טְהוֹרִין[18]. וְעוֹר הַחֹלֶד וְהָעַכְבָּר וְהַצָּב וְהַתִּנְשֶׁמֶת[19] - טָהוֹר, אַף עַל פִּי שְׁהוּא לַח וַעֲדַיִן לֹא עִבְּדוֹ וְלֹא הִלַּךְ בּוֹ כְּדֵי עַבָּדָה[20]. אֲבָל עוֹר הָאֲנָקָה וְהַכּוֹחַ וְהַלְּטָאָה וְהַחֹמֶט - כִּבְשָׂרָן, וּמְטַמֵּא בְּכַעֲדָשָׁה[21]; וְאִם עִבְּדָן, אוֹ שֶׁהִלַּךְ בָּהֶן כְּדֵי עַבָּדָה -טְהוֹרִין. וְכַמָּה כְּדֵי עַבָּדָה, כְּדֵי הִלּוּךְ אַרְבַּעַת מִילִין.

ט קֻלִּית הַשֶּׁרֶץ--הַנּוֹגֵעַ בָּהּ טָהוֹר, אַף עַל פִּי שְׁהִיא מְלֵאָה מוֹחַ: וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה הַמּוֹחַ מִתְקַשְׁקֵשׁ, שְׁאֵינוּ מַעֲלֶה אֲרוּכָה; אֲבָל אִם הָיָה עוֹמֵד בִּמְקוֹמוֹ, וְיֵשׁ בּוֹ כְּדֵי לְהַעֲלוֹת אֲרוּכָה בַּחַי מִבַּחוּץ--הֲרֵי הַנּוֹגֵעַ בָּהּ טָמֵא כְּכָל הָאֵבָרִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן לְהַעֲלוֹת אֲרוּכָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. נִקְּבָה הַקֻּלְיָה בְּכָל שְׁהוּא--הַנּוֹגֵעַ בָּהּ מִכָּל מָקוֹם, טָמֵא.

start here

י בֵּיצַת הַשֶּׁרֶץ הַמְּרֻקֶּמֶת--אַף עַל פִּי שֶׁהַשֶּׁרֶץ נִרְאָה מִתּוֹכָהּ, טְהוֹרָה; נִקְּבָה כָּל שְׁהוּא, הַנּוֹגֵעַ בָּהּ טָמֵא.

יא שֶׁרֶץ שֶׁחֶצְיוֹ בָּשָׂר וְחֶצְיוֹ אֲדָמָה--הַנּוֹגֵעַ בַּבָּשָׂר, טָמֵא; וּבָאֲדָמָה, טָהוֹר: וְאִם הִשְׁרִיץ עַל פְּנֵי כֻּלּוֹ--הַנּוֹגֵעַ בָּאֲדָמָה שֶׁעֲדַיִן לֹא נִגְמְרָה צוּרָתוֹ, טָמֵא.

יב בְּשַׂר הַשֶּׁרֶץ שֶׁנִּפְסַד וְהִבְאִישׁ, וְנִפְסַל מִלֶּאֱכֹל הַכֶּלֶב--טָהוֹר. יָבַשׁ עַד שֶׁנַּעֲשָׂה כַּחֶרֶס--אִם יָכוֹל לְהִשָּׁרוֹת בְּפוֹשְׁרִין מֵעֵת לְעֵת וְלַחְזֹר לִכְשֶׁהָיָה, מְטַמֵּא; וְאִם לָאו, טָהוֹר--וְאַפִלּוּ כְּאֹכָלִין טְמֵאִים, אֵינוּ מְטַמֵּא. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּמִקְצַת הַשֶּׁרֶץ. אֲבָל שֶׁרֶץ שֶׁיָּבַשׁ וְשִׁלְדּוֹ קַיָּם, אוֹ שֶׁנִּשְׂרַף וְשִׁלְדּוֹ קַיָּם--הוֹאִיל וְתַבְנִית כֻּלּוֹ קַיָּם, הֲרֵי זֶה מְטַמֵּא; וְקָרוֹב בְּעֵינַי, שֶׁטֻּמְאָה זוֹ מִדִּבְרֵיהֶם.

יג כַּזַּיִת מִן הַנְּבֵלָה אוֹ כַּעֲדָשָׁה מִן הַשֶּׁרֶץ, שֶׁצָּמְקוּ וְחָסְרוּ--טְהוֹרִין; פָּחוּת מִכַּעֲדָשָׁה מִן הַשֶּׁרֶץ וּפָחוּת מִכַּזַּיִת מִן הַנְּבֵלָה, שֶׁנִּתְפְּחוּ וְעָמְדוּ עַל כַּשֵּׁעוּר--מְטַמְּאִין מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. הָיוּ כַּשֵּׁעוּר בַּתְּחִלָּה, וְצָמְקוּ וְחָזְרוּ וְתָפְחוּ עַד שֶׁהִגִּיעוּ לְשֵׁעוּרָן--הֲרֵי אֵלּוּ מְטַמְּאִין כְּשֶׁהָיוּ, דִּין תּוֹרָה; וְכֵן אַתָּה אוֹמֵר, בְּכַזַּיִת מִן הַמֵּת.

יד הַשֶּׁרֶץ אֵינוּ מְטַמֵּא, עַד שֶׁיָּמוּת; הֻתְּזוּ רָאשֵׁיהֶן--אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן הָרֹאשׁ מְעֻרֶּה בְּעוֹר הַגּוּף, וְאַף עַל פִּי שְׁהֶן מְפַרְכְּסִין כִּזְנַב הַלְּטָאָה--הֲרֵי אֵלּוּ טְמֵאִין. שְׁאָר שְׁקָצִים וּרְמָשִׂים כֻּלָּן, כְּגוֹן צְפַרְדֵּעַ וְהַנָּחָשׁ וְהָעַקְרָב וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן--אַף עַל פִּי שְׁהֶן אֲסוּרִין בַּאֲכִילָה--הֲרֵי הֶן טְהוֹרִין מִכְּלוּם, וְאַפִלּוּ כְּאֹכָלִין טְמֵאִין אֵינָן; וְאֵין לָךְ בְּכָל הַשְּׁרָצִים כֻּלָּן מַה שֶׁמְּטַמֵּא בְּמוֹתוֹ, חוּץ מִשְּׁמוֹנַת מִינִין הַמְּפֹרָשִׁין בַּתּוֹרָה.

  1. 1 [במותם, הפגר של השרץ]
  2. 2 [כלי חרס אינו מטמא מגבו אלא מתוכו, ואין צריך לנגוע בדופן הכלי, אלא מטמא מאוירו]
  3. 3 [וכ"ש שאינו מטמא כלים לאחר מגעו]
  4. 4 [היינו כל השרץ המת או חלק משרץ מת בכדי לטמא צריך להיות לפחות השיעור]
  5. 5 [היינו חלק מן השרץ שהוא אבר, למעט בשר מן השרץ שאינו מטמא כדלקמן]
  6. 6 [אמנם האיבר צריך להיות כבריאתו דהיינו  שיש בו בשר וגידים ועצם כפי שממשיך בהלכה שאחר זה]
  7. 7 [באבר אין צריך שיעור כעדשה]
  8. 8 [האבר שנפרש]
  9. 9 [טומאת שרץ. אמנם נגיעה בשרץ עצמו כשהוא חי אינו מטמא]
  10. 10 [שעל העצם]
  11. 11 [ואז מטמא האבר. אבל אם אין בבשר או במח כדי להעלות ארוכה - אינו מטמא, דלא הוי כבריתו]
  12. 12 [אמנם בשר מן שרץ מת - מטמא בכעדשה כנ"ל]
  13. 13 [כשנפרש מן החי]
  14. 14 [הפורש מן השרץ]
  15. 15 [וכשפרש יש לו דין כפגר של השרץ ומטמא טומאת שרץ]
  16. 16 [עם הבשר, כשנפרש משרץ מת]
  17. 17 [הדם הוא תתוך הבשר]
  18. 18 [והנוגע בהם משרץ מת - טהור]
  19. 19 [משרץ מת]
  20. 20 [ומ"מ לא חשבינן לה כבשר, והעור אינו מטמא]
  21. 21 [משרץ מת]