Enjoying this page?

009 - הִלְכוֹת קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ פֵּרֶק ט

הִלְכוֹת קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ פֵּרֶק ט

א שְׁנַת הַחַמָּה - יֵשׁ מֵחַכְמֵי יִשְׂרָאֵל[1] שְׁהוּא אוֹמֵר שְׁהִיא שְׁלוֹשׁ מֵאוֹת חֲמִשָּׁה וְשִׁשִּׁים יוֹם וּרְבִיעַ יוֹם, שְׁהוּא שֵׁשׁ שָׁעוֹת[2]; וְיֵשׁ מֵהֶן שְׁהוּא אוֹמֵר[3] שְׁהִיא פָּחוּת מֵרְבִיעַ הַיּוֹם. וְכֵן חַכְמֵי יָוָן וּפָרָס, יֵשׁ בֵּינֵיהֶן מַחְלֹקֶת בְּדָבָר זֶה.

ב מִי שְׁהוּא אוֹמֵר שְׁהִיא שס"ה יוֹם וּרְבִיעַ יוֹם, יִשָּׁאֵר מִכָּל מַחְזוֹר שֶׁל תְשַׁע עֶשְׂרֵה שָׁנָה, שָׁעָה אַחַת וְאַרְבַּע מְאוֹת וַחֲמִשָּׁה וּשְׁמוֹנִים חֲלָקִים[4], כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ. וְיִהְיֶה בֵּין תְּקוּפָה לִתְקוּפָה[5], אֶחָד וְתִשְׁעִים יוֹם וְשֶׁבַע שָׁעוֹת וַחֲצִי שָׁעָה; וּמִשֶּׁתֵּדַע תְּקוּפָה אַחַת בְּאֵיזֶה יוֹם וְאֵיזוֹ שָׁעָה הִיא, תַּתְחִיל לִמְנוֹת מִמֶּנָּה לִתְקוּפָה הַשְּׁנִיָּה שֶׁאַחֲרֶיהָ, וּמִן הַשְּׁנִיָּה לַשְּׁלִישִׁית, עַד סוֹף הָעוֹלָם.

ג תְּקוּפַת נִיסָן, הִיא הַשָּׁעָה וְהַחֵלֶק שֶׁתִּכָּנֵס בּוֹ הַשֶּׁמֶשׁ לִתְחִלַּת מַזַּל טָלֶה; וּתְקוּפַת תַּמּוּז, הֱיוֹת הַשֶּׁמֶשׁ בְּרֹאשׁ מַזַּל סַרְטָן; וּתְקוּפַת תִּשְׁרִי, הֱיוֹת הַשֶּׁמֶשׁ בְּרֹאשׁ מַזַּל מֹאזְנַיִם; וּתְקוּפַת טֵבֵת, הֱיוֹת הַשֶּׁמֶשׁ בְּרֹאשׁ מַזַּל גְּדִי. וּתְקוּפַת נִיסָן הָיְתָה בַּשָּׁנָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל יְּצִירָה לְפִי חֶשְׁבּוֹן זֶה[6], קֹדֶם מוֹלַד נִיסָן בְּשִׁבְעָה יָמִים וְתֵשַׁע שָׁעוֹת וְשֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁנַיִם וְאַרְבָּעִים חֲלָקִים--סִימָנָהּ ז' ט' תרמ"ב.

ד דֶּרֶךְ חֶשְׁבּוֹן הַתְּקוּפָה[7], כָּךְ הוּא: תֵּדַע תְּחִלָּה כַּמָּה מַחְזוֹרִין שְׁלֵמִים מִשְּׁנַת הַיְּצִירָה עַד מַחְזוֹר שֶׁתִּרְצֶה, וְקַח לְכָל מַחְזוֹר מֵהֶן שָׁעָה אַחַת וְתפ"ה חֲלָקִים[8]; וְקַבַּץ כָּל הַחֲלָקִים שָׁעוֹת, וְכָל הַשָּׁעוֹת יָמִים, וְתִגְרַע מִן הַכֹּל שִׁבְעָה יָמִים וְתֵשַׁע שָׁעוֹת וְשֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁנַיִם וְאַרְבָּעִים חֲלָקִים[9]; וְהַשְּׁאָר תּוֹסִיף אוֹתוֹ עַל מוֹלַד נִיסָן שֶׁל שָׁנָה רִאשׁוֹנָה מִן הַמַּחְזוֹר, יֵצֵא לָךְ בְּאֵיזוֹ שָׁעָה וּבְכַמָּה בַּחֹדֶשׁ תִּהְיֶה תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל אוֹתָהּ הַשָּׁנָה הָרִאשׁוֹנָה בְּאוֹתוֹ מַחְזוֹר. וּמִמֶּנָּה תַּתְחִיל לִמְנוֹת אֶחָד וְתִשְׁעִים יוֹם וְשֶׁבַע שָׁעוֹת וּמֶחְצָה, לְכָל תְּקוּפָה וּתְקוּפָה. 

וְאִם תִּרְצֶה לֵידַע תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל שָׁנָה זוֹ שְׁהִיא שְׁנַת כָּךְ וְכָּךְ בַּמַּחְזוֹר שָׁאַתָּה עוֹמֵד בּוֹ[10], קַח לְכָל הַמַּחְזוֹרִין הַשְּׁלֵמִים שָׁעָה וְתפ"ה חֲלָקִים לְכָל מַחְזוֹר[11]; וּלְכָל הַשָּׁנִים הַגְּמוּרוֹת שֶׁשָּׁלְמוּ מִן הַמַּחְזוֹר, עֲשָׂרָה יָמִים וְאַחַת וְעֶשְׂרִים שָׁעוֹת וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעָה חֲלָקִים לְכָל שָׁנָה[12]; וְקַבַּץ הַכֹּל[13], וְתִגְרַע מִמֶּנּוּ שִׁבְעָה יָמִים וְתֵשַׁע שָׁעוֹת וְשֵׁשׁ מֵאוֹת שְׁנַיִם וְאַרְבָּעִים חֲלָקִים[14], וְהַשְּׁאָר[15] תַּשְׁלִיכֵם[16] חָדְשֵׁי לְבָנָה תִּשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁעוֹת וּשְׁבַע מֵאוֹת שָׁלוֹשׁ וְתִשְׁעִים חֲלָקִים. וְהַנִּשְׁאָר פָּחוּת מֵחֹדֶשׁ לְבָנָה, תּוֹסִיף אוֹתוֹ עַל מוֹלַד נִיסָן שֶׁל אוֹתָהּ הַשָּׁנָה, וְתֵדַע זְמָן תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל אוֹתָהּ הַשָּׁנָה, בְּכַמָּה יוֹם בַּחֹדֶשׁ הִיא וּבְכַמָּה שָׁעָה. 

תְּקוּפַת נִיסָן[17] לְפִי חֶשְׁבּוֹן זֶה[18], אֵינָהּ לְעוֹלָם אֵלָא אוֹ בִּתְחִלַּת הַלַּיְלָה[19], אוֹ בַּחֲצִי הַלַּיְלָה, אוֹ בִּתְחִלַּת הַיּוֹם, אוֹ בַּחֲצִי הַיּוֹם; וּתְקוּפַת תַּמּוּז, לְעוֹלָם אֵינָהּ אֵלָא אוֹ בְּשֶׁבַע שָׁעוֹת וּמֶחְצָה, אוֹ בְּשָׁעָה אַחַת וּמֶחְצָה, בֵּין בַּיּוֹם, בֵּין בַּלַּיְלָה; וּתְקוּפַת תִּשְׁרִי, לְעוֹלָם אֵינָהּ אֵלָא אוֹ בְּתֵשַׁע שָׁעוֹת, אוֹ בְּשָׁלוֹשׁ שָׁעוֹת, בֵּין בַּיּוֹם, בֵּין בַּלַּיְלָה; וּתְקוּפַת טֵבֵת, לְעוֹלָם אֵינָהּ אֵלָא אוֹ בְּעֶשֶׂר שָׁעוֹת וּמֶחְצָה, אוֹ בְּאַרְבַּע שָׁעוֹת וּמֶחְצָה, בֵּין בַּיּוֹם, בֵּין בַּלַּיְלָה. 

אִם תִּרְצֶה לֵידַע בְּאֵיזֶה יוֹם מִיְּמֵי הַשָּׁבוּעַ וּבְאֵיזוֹ שָׁעָה תִּהְיֶה הַתְּקוּפָה[20] - קַח שָׁנִים גְּמוּרִים שֶׁעָבְרוּ מִשְּׁנַת הַיְּצִירָה עַד שָׁנָה שֶׁתִּרְצֶה, וְהַשְׁלֵךְ הַכֹּל[21] שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים; וְהַנִּשְׁאָר פָּחוּת מִשְּׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים, קַח לְכָל שָׁנָה וְשָׁנָה יוֹם אֶחָד וְשֵׁשׁ שָׁעוֹת[22], וְקַבַּץ הַכֹּל, וְהוֹסֵף עָלָיו שְׁלוֹשָׁה[23], וְהַשְׁלֵךְ הַכֹּל שִׁבְעָה שִׁבְעָה; וְהַנִּשְׁאָר מִן הַיָּמִים וּמִן הַשָּׁעוֹת, תַּתְחִיל לִמְנוֹתוֹ מִתְּחִלַּת לֵיל אֶחָד בַּשַּׁבָּת. וְלַאֲשֶׁר יַגִּיעַ הַחֶשְׁבּוֹן בּוֹ, תִּהְיֶה תְּקוּפַת נִיסָן. וְלָמָּה מוֹסִיפִין שְׁלוֹשָׁה, לְפִי שֶׁתְּקוּפָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל שְׁנַת הַיְּצִירָה הָיְתָה בִּתְחִלַּת לֵיל רְבִיעִי.

ה כֵּיצַד: הֲרֵי שֶׁרָצִינוּ לֵידַע תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל שְׁנַת שְׁלוֹשִׁים וּתְשַׁע מֵאוֹת וְאַרְבַּעַת אֲלָפִים לַיְּצִירָה - כְּשֶׁתַּשְׁלִיךְ הַכֹּל שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים, תִּשָּׁאֵר שָׁנָה אַחַת; תִּקַּח לָהּ יוֹם אֶחָד וְשֵׁשׁ שָׁעוֹת, וְתוֹסִיף עָלָיו שְׁלוֹשָׁה, נִמְצֵאת תְּקוּפַת נִיסָן, בְּלֵיל חֲמִישִׁי שֵׁשׁ שָׁעוֹת בַּלַּיְלָה. וּכְשֶׁתּוֹסִיף עָלֶיהָ שֶׁבַע שָׁעוֹת וּמֶחְצָה, תִּהְיֶה תְּקוּפַת תַּמּוּז בְּשָׁעָה וּמֶחְצָה מִיּוֹם חֲמִישִׁי; וּכְשֶׁתּוֹסִיף עָלֶיהָ שֶׁבַע שָׁעוֹת וּמֶחְצָה, תִּהְיֶה תְּקוּפַת תִּשְׁרִי בְּתֵשַׁע שָׁעוֹת מִיּוֹם חֲמִישִׁי; וּכְשֶׁתּוֹסִיף עָלֶיהָ שֶׁבַע שָׁעוֹת וּמֶחְצָה, תִּהְיֶה תְּקוּפַת טֵבֵת בְּאַרְבַּע שָׁעוֹת וּמֶחְצָה מִלֵּיל שִׁשִּׁי; וּכְשֶׁתּוֹסִיף עָלֶיהָ שֶׁבַע שָׁעוֹת וּמֶחְצָה, תִּהְיֶה תְּקוּפַת נִיסָן הַבָּאָה בִּתְּחִלַּת יוֹם שִׁשִּׁי. וְעַל דֶּרֶךְ זוֹ, עַד סוֹף הָעוֹלָם, תְּקוּפָה אַחַר תְּקוּפָה.

ו אִם תִּרְצֶה לֵידַע בְּכַמָּה יוֹם בַּחֹדֶשׁ תִּהְיֶה תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל  שָׁנָה זוֹ--תֵּדַע תְּחִלָּה בְּאֵיזֶה יוֹם מִיְּמֵי הַשָּׁבוּעַ תִּהְיֶה, וּבְאֵיזֶה יוֹם יִקָּבַע נִיסָן שֶׁלְּשָׁנָה זוֹ, וְכַמָּה שָׁנִים גְּמוּרִים עָבְרוּ מִן הַמַּחְזוֹר; וְתִקַּח לְכָל שָׁנָה אֲחַד עָשָׂר יוֹם, וְתוֹסִיף עַל סְכוּם הַיָּמִים שִׁבְעָה יָמִים בִּזְמַנִּים אֵלּוּ, וְהַשְׁלֵךְ הַכֹּל שְׁלוֹשִׁים שְׁלוֹשִׁים; וְהַנִּשְׁאָר פָּחוּת מִשְּׁלוֹשִׁים, תַּתְחִיל לִמְנוֹתוֹ מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן. אִם יַגִּיעַ לְיוֹם הַתְּקוּפָה, מוּטָב; וְאִם לָאו, הוֹסֵף יוֹם אוֹ שְׁנֵי יָמִים אוֹ שְׁלוֹשָׁה יָמִים עַל הַמִּנְיָן, עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְיוֹם הַתְּקוּפָה. וְאִם תִּהְיֶה הַשָּׁנָה מְעֻבֶּרֶת, תַּתְחִיל לִמְנוֹת מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר שֵׁנִי; וְלַיּוֹם שֶׁיַּגִּיעַ הַחֶשְׁבּוֹן, בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם מִן הַחֹדֶשׁ תִּהְיֶה הַתְּקוּפָה.

ז כֵּיצַד: הֲרֵי שֶׁרָצִינוּ לֵידַע בְּכַמָּה בַּחֹדֶשׁ תִּהְיֶה תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁלִּשְׁנַת שְׁלוֹשִׁים וּתְשַׁע מֵאוֹת, שְׁהִיא שָׁנָה תְּשִׁיעִית מִמַּחְזוֹר ר"ס--מָצִינוּ רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן נִקְבַּע בָּהּ בַּחֲמִישִׁי, וּתְקוּפַת נִיסָן בַּחֲמִישִׁי, וּלְפִי שֶׁהָיְתָה שָׁנָה זוֹ תְּשִׁיעִית לְמַחְזוֹר, יִהְיוּ הַשָּׁנִים הַגְּמוּרוֹת שְׁמוֹנֶה; כְּשֶׁתִּקַּח לְכָל שָׁנָה מֵהֶן אַחַד עָשָׂר יוֹם, יִהְיוּ כָּל הַיָּמִים שְׁמוֹנָה וּשְׁמוֹנִים; תּוֹסִיף שִׁבְעָה, הֲרֵי הַכֹּל חֲמִשָּׁה וְתִשְׁעִים; תַּשְׁלִיךְ הַכֹּל שְׁלוֹשִׁים שְׁלוֹשִׁים, נִשְׁאֲרוּ חֲמִשָּׁה יָמִים; כְּשֶׁתַּתְחִיל לִמְנוֹת חֲמִשָּׁה יָמִים מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן שֶׁהָיָה בַּחֲמִישִׁי, יַגִּיעַ הַחֶשְׁבּוֹן לְיוֹם שֵׁנִי. וּכְבָר יָדַעְנוּ שְׁאֵין הַתְּקוּפָה בְּשֵׁנִי בַּשַּׁבָּת, אֵלָא בַּחֲמִישִׁי; לְפִיכָּךְ תּוֹסִיף יוֹם אַחַר יוֹם, עַד שֶׁתַּגִּיעַ לַחֲמִישִׁי שְׁהוּא יוֹם הַתְּקוּפָה--נִמְצֵאת תְּקוּפַת נִיסָן בְּשָׁנָה זוֹ, בְּיוֹם שְׁמִינִי מֵחֹדֶשׁ נִיסָן. וְעַל הַדֶּרֶךְ הַזֹּאת תַּעֲשֶׂה, בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה.

ח זֶה שֶׁאָמַרְנוּ תּוֹסִיף יוֹם אַחַר יוֹם עַד שֶׁתַּגִּיעַ לְיוֹם הַתְּקוּפָה, לְעוֹלָם לֹא תִהְיֶה צָרִיךְ לְהוֹסִיף אֵלָא יוֹם אֶחָד אוֹ שְׁנַיִם אוֹ שְׁלוֹשָׁה; וּפֶלֶא גָּדוֹל הוּא, שֶׁתִּהְיֶה צָרִיךְ לְהוֹסִיף אַרְבָּעָה. וְאִם מָצָאתָ שָׁאַתָּה צָרִיךְ לְהוֹסִיף יָתֵר עַל זֶה, תֵּדַע שֶׁטָּעִיתָ בַּחֶשְׁבּוֹן, וְתַחְזֹר וּתְחַשַּׁב בְּדִקְדוּק.

  1. 1 שמואל
  2. 2 6 הוא רביע מ24
  3. 3 רב אדא
  4. 4 שנשאר עדיין בסיבוב גלגל השנתי לאחרי שנגמר המחזור
  5. 5 השנה נחלק לד'תקופות תקופת ניסן = spring תקופת תמוז = summer תקופת תשרי = fall תקופת טבת = winter
  6. 6 של שמואל
  7. 7 התקופה תלויה בסיבוב השנתי של החמה, ואנו רוצים לידע למשל מתי תהי' תחלת תקופת ניסן, (begining of spring) באיזה יום בחודש, ובאיזה שעה, היינו בלוח שלנו, שהוא ע"פ חדשי הלבנה, באיזה חודש מחדשי הלבנה יהי' תקופת ניסן ובאיזה יום בחודש. והנה אילו הי' תקופת ניסן, שתלוי בחמה מתחיל ברגע שמתחיל מולד ניסן שתלוי בלבנה, אז הי' נקודת התקופה ונקודת המולד באותו רגע, והיינו מחשבים את התקופה ממולד ניסן. אבל כיון שמולד ניסן הי' ז, ט, רמב לפני המולד, לצורך חשבון השנים שתלוי בחדשי השנה, אנו משתמשים במולד ניסן כאילו הוא זמן התקופה, ולאחרי שיצא לנו החשבון של מולד ניסן אנו מקדימים את המולד ז, ט, רמב שהי' תקופת ניסן בשנה הראשונה של החשבון. ואז הוא תקופת ניסן.
  8. 8 זהו הנשאר מסיבוב הגלגל החמה לאחרי שנגמר המחזור, א"כ בשנה הראשונה של מחזור המחזור הבא התקדמה החמה בערך להלבנה בשיעור זה. א"כ התקופה היא קרובה למולד ניסן בשיעור זה, ואז היא תקופת ניסן.
  9. 9 שזהו הזמן של יצירת העולם שממנו אנו מונין המחזורין, אמנם תקופת ניסן לא היתה עד לאחר שבעה ימים כנ"ל בסוף הלכה ג
  10. 10 לפני"ז חשב תקופת ניסן בתחלת המחזור עכשיו עושה החשבון לשנה בתוך המחזור
  11. 11 שהוא הזמן שהחמה מתקדמת לעומת הלבנה לאחרי המחזור
  12. 12 שבמזן זה, היינו יב חדשים החמה מתקדמת לעומת הלבנה
  13. 13 הסך הכל הוא כל הזמן שהתקדם החמה לעומת הלבנה
  14. 14 שהוא הזמן שהתקופה הוא לפני המולד בשנה הראשונה. אבל חשבון זה הוא אילו היו כל השנים של יב חודש, ועכשיו עושה החשבון שהרי ישנם גם שנים מעוברות
  15. 15 מה שנשאר הס"ה מכל ההוספות חוץ מן הגרעון. לקחנו בחשבון א, הקדמת החמה ללבנה בכל מחזור של 19 שנה וצרפנו אותם ביחד, היינו כמה החמה התקדמה לעומת הלבנה, וזהו הזמן שצריך לצרף לזמן מולד החמה שהי' במחזור הראשון.שהרי השמש התקדמה בזמן זה לעומת הלבנה. א"כ התקופה משך זמן זה בחדשי הלבנה יותר ממה שהי' בפעם הראשונה. וחוץ מזה הוספנו את כל מה שהקדימה החמה בכל שנה ושנה במחזור זה לערך 11 יום שבימים אלו התקדמה החמה לעומת הלבנה בכל שנה. אולם זה הי' נכון אם לא היינו מתקנים קצת ע"י הוספת חודש בשנת העיבור שבמתחשב עם החדשים הנוספים שנתוספו הרי לא התקדמה החמה לעומת הלבנה ב11 יום בכל חודש, א"כ צריכים לקצר הקדמת החמה שהארכנו אותה ב11 יום לכל חודש לקחת בחשבון את השנים המעוברות ואיך עושים זה. ע"ז מסביר הרמב"ם
  16. 16 תחלק את המספר שיצא מעודף המחזורים, ואת המספר שיצא מעודף החדשים 
  17. 17 התחלת האביב
  18. 18 שחשבנו את תקופת ניסן
  19. 19 מחלקים את היום ל24 כנ"ל ברמב"ם, ולענין זה לא משנה אורך היום או הלילה תמיד מחלקים
  20. 20 לעיל דיבר הרמב"ם למצוא התקופה בימי החודש. ובאמת כשיודעים איזה יום בחודש אפשר כבר לדעת באיזה יום בשבוע ג"כ, אלא שעכשיו יבאר הרמב"ם איך תמצא את יום השבוע מבלי לחשוב יום החודש. והחשבון מיוסד על זה שכל 28 שנים סיבוב היומי וסיבוב השנתי של הגלגל משתווים לאותו מקום שהתחילו לפני 28 שנים
  21. 21 תחלק הכל
  22. 22 שזהו ההפרש בין תקופה שנה זה לתקופת שנה האחרת
  23. 23 כפי שמבאר הרמב"ם בסמוך