Enjoying this page?

026b - הלוקח בהמה פרק שלישי בכורות דף כו, ע"ב

צורת הדף באתר היברובוקס

דף כו,ב גמרא דעיקר לאו לכפרה אתי משהי לה או דלמא כיון דעולה נמי מכפרא אעשה לא משהי לה ת"ש התולש צמר מבכור תם אע"פ שנולד בו מום שחטו אסור טעמא דתולש הא נתלש שרי וכל שכן עולה דלא משהי לה הוא הדין אפילו נתלש נמי אסור והאי דקתני תולש להודיעך כחו דעקביא דבבעל מום אפילו בתולש נמי שרי והאנן נשר תנן תנא נשר להודיעך כחן דרבנן תנא תולש להודיעך כחו דעקביא: צמר המדולדל כו': היכי דמי אינו נראה עם הגיזה אמר רבי אלעזר אמר ריש לקיש כל שעיקרו הפוך כלפי ראשו רב נתן בר אושעיא אמר כל שאינו מתמעך עם הגיזה וריש לקיש מאי טעמא לא אמר כרב נתן בר אושעיא אמר רבי אילעא קסבר ריש לקיש לפי שאי אפשר לגיזה בלא נימין המדולדלות:

פרק ד

משנה עד כמה ישראל חייבין ליטפל בבכור?

בדקה שלשים יום, ובגסה חמשים יום.

ר' יוסי אומר בדקה שלשה חדשים.

אמר לו הכהן בתוך הזמן תנהו לי, הרי זה לא יתננו לו.

ואם בעל מום הוא ואמר לו תנהו לי שאוכלנו, מותר.

ובשעת המקדש, אם היה תמים, אמר לו תן ואקרבנו, מותר.

הבכור נאכל שנה בשנה, בין תם בין בעל מום.

שנאמר (דברים טו) "לפני ה' אלהיך תאכלנו שנה בשנה".

נולד לו מום בתוך שנתו, רשאי לקיימו כל שנים עשר חדש

אינו רשאי לקיימו אלא ל' יום:

דף כו,ב גמרא

מנה"מ?

אמר רב כהנא, דאמר קרא (שמות כב, כח) "בכור בניך תתן לי, (שמות כב, כט) כן תעשה לצאנך[1],

(שמות כב, כח) מלאתך ודמעך לא תאחר, (שמות כב, כט) כן תעשה לשורך".

איפוך אנא?

מסתברא דמקדם למקדם, דמאחר לדמאחר.

אדרבה דסמיך ליה לדסמיך ליה?

אלא אמר רבא אמר קרא "תעשה", הוסיף לך הכתוב עשייה אחרת בשורך.

ואימא שיתין, לא מסרך הכתוב אלא לחכמים:

תניא נמי הכי, "בכור בניך תתן לי כן תעשה לצאנך", יכול אף לשורך? תלמוד לומר, "תעשה", הוסיף לך הכתוב עשייה אחרת בשורך, לא מסרך הכתוב אלא לחכמים.

מכאן אמרו עד כמה ישראל חייבין להטפל בבכור בבהמה דקה שלשים יום, בגסה חמשים יום.

רבי יוסי אומר בדקה שלשה חדשים מפני שטפולה מרובה.

תנא מפני ששיניה דקות:

אם אמר לו הכהן בתוך הזמן תנהו לי הרי זה לא יתן לו: מאי טעמא אמר רב ששת מפני שנראה ככהן המסייע בבית הגרנות תנו רבנן הכהנים והלוים והעניים המסייעים בבית הרועים ובבית הגרנות ובבית המטבחים אין נותנין להם תרומה ומעשר בשכרן ואם עושין כן חיללו ועליהן הכתוב אומר (מלאכי ב) שחתם ברית הלוי ואומר (במדבר יח) ואת קדשי בני ישראל לא תחללו ולא תמותו מאי ואומר וכי תימא מיתה לא ת"ש ואת קדשי בני ישראל לא תחללו ולא תמותו ובקשו חכמים לקונסן ולהיות מפרישין עליהן תרומה משלם ומפני מה לא קנסום דלמא אתי לאפרושי מן הפטור על החיוב ובכולן יש בהן

דעיקר לאו לכפרה הוא דאתי - דאינו מביאה על חטא:

כיון דמכפרא אעשה - דעולה מכפרת על עשה כדאמרינן במס' יומא (דף לו.) על עולה מתוודה עון שכחה ופאה:

והאנן נשר תנן - אלמא בנשר שרי עקביא ולא בתלושין:

עיקרו הפוך כלפי ראשו - שכפול באמצעיתו ושני ראשין נראין בחוץ:

שאינו מתמעך - שאינו שוה עם הגיזה אלא נראה עולה למעלה:

מאי טעמא לא אמר כרב נתן - הא ודאי כיון דאינו מתמעך אינו נראה עם הגיזה קרינא ביה:

לפי שאי אפשר לשום גיזה בלא נימין המדולדלות - שעולות למעלה ואי כי האי גוונא מיתסר אין לך גיזה מותרת רבי נתן טפי מחמיר להכי לא בעי מאי טעמא לא אמר כריש לקיש:הדרן עלך הלוקח בהמה

פרק רביעי - עד כמה


מתני' עד כמה: ליטפל בבכור - בזמן הזה קודם שיתננו לכהן שמוזהר לעכבו אצלו בעל כרחו ולפרנסו:

לא יתן לו - בגמ' מפרש:

אם היה בעל מום - ואומר לו הכהן בתוך הזמן תנהו לי שאוכלנו מותר:

בין תם - בזמן שבית המקדש קיים:

בין בעל מום - בזמן הזה:

גמ' מלאתך ודמעך וגו' - וסמיך ליה וכן תעשה לשורך לצאנך וגו' ודרשינן הכי בכור בניך תתן לי וכן לצאנך דכי היכי דבכור בניך מצותו לאחר שלשים כדכתיב (במדבר יח) ופדויו מבן חדש תפדה אף בכור צאן לאחר שלשים מלאתך ודמעך דהיינו בכורים כן לשורך דכי היכי דבכורים לאחר חמשים שהרי בפסח התבואה מתבשלת ואין מביאין בכורים עד שיביאו שתי הלחם בעצרת כדאמרינן בפרק רבי ישמעאל (מנחות סח:):

דמקדם לדמקדם - מלאתך ודמעך קודמין בפסוק ראשון הלכך דרשינן להו אשורך הקודם בפסוק שני:

ודמאחר - בכור בניך דמאחר בפסוק ראשון דרשינן ליה אצאנך המאוחר בפסוק שני:

דסמיך ליה לדסמיך - ובכור בניך סמיך אל שורך:

ואימא שיתין - דעשייה אחרת דומיא דהך בכור בניך בעינן:

לא מסרך הכתוב אלא לחכמים - הואיל ולא גילה לך שיעור עשייה שתוסיף ודאי לחכמים מסרך שיפרשו לך הטעם ואחריהם תלך:

טיפולה - טרחתה:

ששיניה דקות - ואינה יכולה לאכול עשב ואם לא תהא עם האם תמות:

שנראה ככהן המסייע בבית הגרנות - לפי שבזמן הזה אין בכור ראוי לכלום עד שיפול בו מום וכיון דעל ישראל רמיא ליטפל בו חמשים יום ואמר ליה הכהן בתוך הזמן תנהו לי  ואזוננו ואף על פי שלא אהנה דומה כמי ששוכרו ומצילו מן הטורח ובלבד שיתננו לו ולא לכהן אחר ודומה לכהן שמסייע בבית הגרנות לדוש ולזרות כדי שיתנו לו התרומות אבל אם היה בעל מום ואמר תן לי שאוכלנו הואיל וחזי ליה לא הוי ככהן המסייע:

בבית הרועים - אכהנים קאי כדי ליתן להם הבכורות:

בבית הגרנות - אכולהו קאי כהנים מפני תרומות ולוים משום מעשר ראשון ועניים משום מעשר עני:

בבית המטבחים - אכהנים קאי משום זרוע לחיים וקיבה:

לקונסן - את הבעלי בתים:

מן הפטור על החיוב - דשמא יהו להם שני סאין אחד של טבל גמור ואחד הופרש ממנה לכהן המסייע ואי אמרת ליה דהדרא ולפרוש מינה משום קנסא סבר בעל הבית טבל גמור  הוא ומפריש ממנה עלה דאידך ואיהי פטורה מדאורייתא אלא קנסא הוא:

  1. 1 [רש"י שמות כב, כח]