Enjoying this page?

א"כ לא נפנה דרך כרמים.

א"כ לא נפנה דרך כרמים - [כלומר לא נסור ולא נפנה את דרך הכרמים] אלא כל שעה נלך בהם כלומר א"כ לא נלך דרך כבושה ולא נחזור מסורינו אלא נלך ונקלקל השורה דרכים משובשים בקוצים וברקנים כעין שבילי כרמים:

דרש רבא מאי דכתיב: (איוב יב, ה) "לפיד בוז לעשתות שאנן נכון  למועדי רגל"?

לעשתות - כמו עשתונות שיושבין שאנן וחושבין מחשבות רעות:

מלמד שהיה נח הצדיק מוכיח אותם, ואמר להם דברים שהם קשים כלפידים. והיו (בוזים) [מבזין] אותו.

אמרו לו זקן תיבה זו למה?

אמר להם: "הקב"ה מביא עליכם את המבול".

אמרו: "מבול של מה? אם מבול של אש - יש לנו דבר אחר, ועליתה שמה.

עליתה שמה - אין אש שולט בה:

ואם של מים הוא מביא אם מן הארץ הוא מביא יש לנו עששיות של ברזל שאנו מחפין בהם את הארץ ואם מן השמים הוא מביא יש לנו דבר ועקב שמו ואמרי לה עקש שמו

אמר להם: הוא מביא מבין עקבי רגליכם.

מבין עקבי רגליכם - בשכבת זרע שלכם יכול למחות אתכם ל"א מבין עקבי רגליכם מן הרגל יוציא ממש מים אם היה רוצה ואי אפשר לכפות רגליכם בעששיות:

שנאמר: (איוב יב, ה) "נכון למועדי רגל".

תניא: מימי  המבול קשים כשכבת זרע.

בשכבת זרע - רותחין ועבין היו עבין ל"ג ופי' הוא:

שנאמר: "נכון למועדי רגל".

אמר רב חסדא: ברותחין קלקלו בעבירה. וברותחין נידונו.

כתיב הכא: (בראשית ח, א) "וישכו המים". וכתיב התם: (אסתר ז, י) "וחמת המלך שככה". 

חמת המלך שככה - נחה מרתחו ה"נ מים נחו מרותחן:

(בראשית ז, י) "ויהי לשבעת הימים ומי המבול היו על הארץ".

מה טיבם של שבעת הימים?

אמר רב: אלו ימי אבילות של מתושלח. ללמדך שהספדן של צדיקים מעכבין את הפורענות לבא.

דבר אחר. "לשבעת" ששינה עליהם הקב"ה סדר בראשית. שהיתה חמה יוצאת ממערב ושוקעת במזרח.

סדרי בראשית - והיינו לשבעת הימים סדר שבעת ימי בראשית שינה להם:

דבר אחר. שקבע להם הקב"ה זמן גדול. ואח"כ זמן קטן.

זמן קטן אחר זמן גדול - בתחילה אמר להן והיו ימיו מאה ועשרים שנה כשעבר זמן זה ולא שבו לטובה חזר וקבע להם זמן קטן:

ד"א. "לשבעת הימים", שהטעימם מעין העולם הבא. כדי שידעו מה טובה מנעו מהן. 

(בראשית ז, ב) "מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו".

אישות לבהמה מי אית לה?

אישות לבהמה מי אית ליה - נקבה אחת נשכבת לכמה זכרים ואין זו אישות:

א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן: מאותם שלא נעבדה בהם עבירה.

שלא נעבדה בהן עבירה - שלא נזקקו אלא לבן זוגם:

מנא ידע?

אמר רב חסדא: שהעבירן לפני התיבה. כל שהתיבה קולטתו, בידוע שלא נעבדה בהם עבירה. וכל שאין התיבה קולטתו, בידוע שנעבדה בה עבירה.

רבי אבהו אמר: מאותן הבאין מאיליהן.

(בראשית ו, יד) "עשה לך תיבת עצי גופר".

מאי גופר?

אמר רב אדא אמרי דבי ר' שילא: זו מבליגה.

מבליגה - עץ הוא:

ואמרי לה, גולמיש.

"צוהר תעשה לתיבה".

א"ר יוחנן: אמר לו הקב"ה לנח: "קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים". 

(בראשית ו, טז) "ואל אמה תכלנה מלמעלה". דבהכי [הוא] דקיימא. 

(בראשית ו, טז) "תחתיים שנים ושלישים תעשה". תנא: תחתיים, לזבל. אמצעיים, לבהמה. עליונים, לאדם.

"וישלח את העורב" (בראשית ח, ז).

אמר ריש לקיש: תשובה ניצחת השיבו עורב לנח.

אמר לו: "רבך שונאני ואתה שנאתני.

רבך שונאני: מן הטהורין שבעה, מן הטמאים שנים. ואתה שנאתני: שאתה מניח ממין שבעה, ושולח ממין שנים.

אם פוגע בי שר חמה או שר צנה, לא נמצא עולם חסר בריה אחת?

או שמא לאשתי אתה צריך?"

אמר לו: "רשע! במותר לי נאסר לי, בנאסר לי לא כל שכן?"

במותר לי - אפי' באשתי אני אסור:

ומנלן דנאסרו?

דכתיב (בראשית ו, יח): "ובאת אל התיבה אתה ובניך ואשתך ונשי בניך אתך". וכתיב (בראשית ח, טז): "צא מן התיבה אתה ואשתך ובניך ונשי בניך אתך".

ואמר רבי יוחנן: מיכן אמרו, שנאסרו בתשמיש המטה.

(בני נח. שם וחם ויפת):

ת"ר שלשה שמשו בתיבה, וכולם לקו:

כלב, ועורב, וחם.

כלב – נקשר.

עורב – רק.

רק - רוקק זרע מפיו לפיה של נקבה:

חם - לקה בעורו. 

לקה בעורו - שיצא ממנו כוש:

(בראשית ח, ח) "וישלח את היונה מאתו לראות הקלו המים".

א"ר ירמיה מכאן שדירתן של עופות טהורים עם הצדיקים. 

מאתו - גבי עורב לא כתיב מאתו מכאן שדירתם כו' כלומר הנאה הוא שדרים אצלם שמכירים בצדיקים כדאמרי' בדוכתי אחריתא:

(בראשית ח, יא) "והנה עלה זית טרף בפיה".

זית טרף בפיה - בפיה היתה שואלת מזון טרף של זית:

א"ר אלעזר: אמרה יונה לפני הקב"ה: "רבש"ע יהיו מזונותי מרורים כזית ומסורים בידך, ואל יהיו מתוקים כדבש, ומסורים ביד בשר ודם".

מאי משמע דהאי "טרף" לישנא דמזוני הוא?

דכתיב (משלי ל, ח) "הטריפני לחם חוקי". 

(בראשית ח, יט) "למשפחותיהם יצאו מן התיבה".

א"ר יוחנן: למשפחותם ולא הם.

למשפחותיהם יצאו מן התיבה - אלמא כל חד וחד בפני עצמו היה ולא היו אוכלין כולם באבוס אחד אלא משפחות [משפחות] היו שרויין:

אמר רב חנא בר ביזנא: אמר ליה אליעזר לשם רבא:

א"ל אליעזר - [עבד אברהם]:

לשם רבא - גדול בנו של נח:

כתיב: ""למשפחותיהם יצאו מן התיבה", אתון היכן הויתון?"

היכי הויתון - היאך הייתם יכולין להכין עניניהם בכך לעשות לכל בריה ובריה חפצה:

א"ל: "צער גדול היה לנו בתיבה. בריה שדרכה להאכילה ביום - האכלנוה ביום. שדרכה להאכילה בלילה - האכלנוה בלילה.

האי זקיתא, לא הוה ידע אבא מה אכלה.

זיקתא - שם בריה:

יומא חד הוה יתיב וקא פאלי רמונא, נפל תולעתא מינה.

פאלי - מחתך כמו פלי פלויי במסכת נדה (דף כא:):

אכלה. מיכן ואילך הוה גביל לה חיזרא. כי מתלע, אכלה".

"אריא, אישתא זינתיה".

אישתא זינתיה - חמה אחזתו וזנהו ולא היה חושש לדרוס משאר בהמות:

דאמר רב: "לא בציר משיתא ולא טפי מתריסר זינא אישתא".

לא בציר משיתא ולא טפי מתריסר זיינא אישתא - אין לך חמה קלה שלא תהא חמימותו יכולה לזונו ששת ימים שלא ימות בלא מאכל ואין לך חמה שיכולה לזון יותר מי"ב ימים בלי מאכל ומשתה כ"ש ואית דגרסי לא פחות משיתא ירחי ולא טפי מתריסר זנתא אשתא ואארי קאי כלומר לא פחות מששה חדשים ולא יותר מי"ב חדשים ולא נהירא לי:

אורשינה, אשכחיניה אבא דגני בספנא דתיבותא.

אורשינא - עוף ושמו חול בלשון המקרא ואינו מת לעולם:

בספנא - בחדר ספון ומתוקן לו:

א"ל: "לא בעית מזוני?"

א"ל: "חזיתיך דהות טרידא, אמינא לא אצערך".

א"ל: "יהא רעוא דלא תמות".

שנאמר: (איוב כט, יח) "ואומר עם קני אגוע וכחול ארבה ימים".

אמר רב חנה בר לואי: אמר שם רבא לאליעזר: "כי אתו עלייכו מלכי מזרח ומערב, אתון היכי עבידיתו?"

אמר ליה: "אייתי הקב"ה לאברהם ואותביה מימיניה, והוה שדינן עפרא, והוו חרבי. גילי, והוי גירי. שנאמר: (תהלים קי, א) "מזמור לדוד נאם ה' לאדוני שב לימיני עד אשית אויביך הדום לרגליך".

[נאום ה' כו'] אליעזר אמר פסוק זה - נאם ה' לאדני אמר הקב"ה לאברהם שב לימיני אדני וכו':

וכתיב: (ישעיהו מא, ב) "מי העיר ממזרח, צדק יקראהו לרגלו, יתן לפניו גוים, ומלכים ירד, יתן כעפר חרבו, כקש נדף קשתו".

ממזרח זה אברהם - שבא מארם נהרים שהוא במזרח דכתיב (במדבר כג) מן ארם ינחני בלק מלך מואב וגו':

נחום איש גם זו, הוה רגיל דכל דהוה סלקא ליה, אמר: "גם זו לטובה".

כל דהוה סלקא ליה - כל דבר המאורע ליה:

יומא חד, בעו [ישראל] לשדורי דורון לקיסר.

אמרי: "בהדי

 [רש"י בראשית פרק ח' פסוק ז]