Enjoying this page?

Bava Basra, Page 010a

ימצא חיים

ימצא חיים - וכתיב גבי חכמה כי מוצאי מצא חיים:

בעלי עושר - דכתיב: "צדקה".

בעלי אגדה -

בעלי אגדה - מתוך שהן דרשנין ומושכין את הלב הכל מכבדין אותם:

דכתיב: "וכבוד".

כתיב הכא: "וכבוד", וכתיב התם (משלי ג, לה) "כבוד חכמים ינחלו".

תניא: היה רבי מאיר אומר: "יש לו לבעל הדין להשיבך ולומר לך.

לבעל הדין - רשע או עובד כוכבים:

אם אלהיכם אוהב עניים הוא, מפני מה אינו מפרנסן?"

אמור לו: "כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם".

וזו שאלה שאל טורנוסרופוס הרשע את ר"ע: "אם אלהיכם אוהב עניים הוא, מפני מה אינו מפרנסם?"

א"ל: כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם.

להנצל אנו בהן כו' - שהצדקה מצלת מגיהנם כדאמרי' לקמן בשמעתין:

א"ל: "[אדרבה] זו שמחייבתן לגיהנם!"

אמשול לך משל: "למה הדבר דומה, למלך בשר ודם שכעס על עבדו, וחבשו בבית האסורין, וצוה עליו שלא להאכילו ושלא להשקותו.

והלך אדם אחד, והאכילו והשקהו.

כששמע המלך, לא כועס עליו?!

ואתם קרוין: "עבדים". שנאמר: (ויקרא כה, נה) "כי לי בני ישראל עבדים".

אמר לו ר"ע: "אמשול לך משל, למה הדבר דומה. למלך בשר ודם שכעס על בנו, וחבשו בבית האסורין, וצוה עליו שלא להאכילו ושלא להשקותו.

והלך אדם אחד והאכילו והשקהו.

כששמע המלך, לא דורון משגר לו?!

ואנן קרוין בנים, דכתיב: (דברים יד, א) "בנים אתם לה' אלהיכם".

אמר לו: "אתם קרוים "בנים" וקרוין "עבדים". בזמן שאתם עושין רצונו של מקום, אתם קרוין "בנים", ובזמן שאין אתם עושין רצונו של מקום, אתם קרוין "עבדים", ועכשיו אין אתם עושין רצונו של מקום.

אמר לו הרי הוא אומר: (ישעיהו נח, ז) "הלא פרוס לרעב לחמך, ועניים מרודים תביא בית". אימתי עניים מרודים תביא בית? האידנא. וקאמר: "הלא פרוס לרעב לחמך":

דרש ר"י ברבי שלום: כשם שמזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה,

שמזונותיו של אדם - שכר שיתפרנס ממנו:

כך חסרונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה.

חסרונותיו - הפסד שעתיד להפסיד:

זכה -

זכה - למזל טוב יתן אותו חסרון לעניים:

"הלא פרוס לרעב לחמך".

לא זכה - "ועניים מרודים תביא בית".

כי הא דבני אחתיה דרבן יוחנן בן זכאי, חזא להו בחילמא

חזא [להו] בחלמא - במוצאי יה"כ:

דבעו למיחסר שבע מאה דינרי.

דבעו מחסר שבע מאה דינרין - באותה שנה:

עשינהו, שקל מינייהו לצדקה.

שקיל צדקה מינייהו - כל השנה היה כופן בדברים וגובה מהן צדקה:

פוש גבייהו שיבסר דינרי.

פש גבייהו - ערב ראש השנה שיבסר דינרי שלא נתנו לצדקה משבע מאה דינרי:

כי מטא מעלי יומא דכיפורי, שדור דבי קיסר, נקטינהו.

אמר להו רבן יוחנן בן זכאי: "לא תדחלון

לא תדחלו - למיפסד יותר:

שיבסר דינרי גבייכו שקלינהו מינייכו".

אמרי ליה: "מנא ידעת?"

אמר להו: "חלמא חזאי לכו".

א"ל: ואמאי לא אמרת לן [דניתבינהו]

אמאי לא אמרת לן - מתחלה שכך חלמת והיינו נותנין כולן:

אמר להו: "אמינא כי היכי דתעבדו מצוה לשמה".

רב פפא הוה סליק בדרגא, אישתמיט כרעיה, בעי למיפל.

אמר: "השתא כן איחייב

השתא כן - אם נפלתי:

מאן דסני לן

איחייב מאן דסני לן - כאדם שתולה קללתו בחבירו:

כמחללי שבתות וכעובדי עבודת כוכבים"!

מחללי שבת ועובדי עבודת כוכבים - בסקילה ואמר מר (כתובות דף ל:) מי שנתחייב סקילה או נופל מן הגג או חיה דורסתו דדמי לסקילה דתנן (סנהדרין דף מה.) בית הסקילה היה גבוה שתי קומות וכו':

א"ל חייא בר רב מדפתי לרב פפא: "שמא עני בא לידך ולא פרנסתו".

דתניא: רבי יהושע בן קרחה אומר: כל המעלים עיניו מן הצדקה, כאילו עובד עבודת כוכבים.

כתיב הכא: (דברים טו, ט) "השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל".

וכתיב התם: (דברים יג, יד) "יצאו אנשים בני בליעל".

מה להלן עבודת כוכבים, אף כאן עבודת כוכבים.

תניא: א"ר אלעזר בר' יוסי: כל צדקה וחסד שישראל עושין בעולם הזה, שלום גדול, ופרקליטין גדולין בין ישראל לאביהן שבשמים.

פרקליטין - מליצי יושר [של מלאכי השרת]:

שנאמר: (ירמיהו טז, ה) "כה אמר ה' אל תבא בית מרזח ואל תלך לספוד ואל תנוד להם כי אספתי את שלומי

מאת העם הזה [וגו' "את] החסד ואת הרחמים".

כי אספתי את שלומי מאת העם הזה - ומהו השלום את החסד ואת הרחמים שהיו רגילין לעשות:

"חסד" - זו גמילות חסדים.

"רחמים" - זו צדקה.

תניא ר"י אומר: גדולה צדקה, שמקרבת את הגאולה.

שנאמר: (ישעיהו נו, א) "כה אמר ה' שמרו משפט ועשו צדקה, כי קרובה ישועתי לבא וצדקתי להגלות".

הוא היה אומר: עשרה דברים קשים נבראו בעולם.

הר קשה, ברזל מחתכו.

ברזל קשה, אור מפעפעו.

מפעפעו - מרככו:

אור קשה, מים מכבין אותו.

מים קשים, עבים סובלים אותן.

עבים קשים, רוח מפזרתן.

רוח קשה, גוף סובלו.

הגוף סובלו - [כל הגוף] מלא רוח:

גוף קשה, פחד שוברו.

פחד קשה, יין מפיגו.

יין קשה, שינה מפכחתו.

ומיתה קשה מכולם.

[וצדקה מצלת מן המיתה]

דכתיב: (משלי י, ב) "וצדקה תציל ממות".

דרש רבי דוסתאי ברבי ינאי: בוא וראה שלא כמדת הקב"ה מדת בשר ודם.

מדת בשר ודם, אדם מביא דורון גדול למלך, ספק מקבלין אותו הימנו ספק אין מקבלין אותו הימנו. [ואם תמצא לומר מקבלים אותו ממנו], ספק רואה פני המלך ספק אינו רואה פני המלך.

והקדוש ברוך הוא אינו כן. אדם נותן פרוטה לעני, זוכה ומקבל פני שכינה. שנאמר: (תהלים יז, טו) "אני בצדק אחזה פניך

ואני בצדק - בתחלה ואח"כ אחזה פניך בתפלה:

 אשבעה בהקיץ תמונתך

אשבעה בהקיץ תמונתך - בשכר הקיצה אשבע תמונתך:

רבי אלעזר יהיב פרוטה לעני, והדר מצלי. אמר: דכתיב: "אני בצדק, אחזה פניך".

מאי: "אשבעה בהקיץ תמונתך"?

אמר רב נחמן בר יצחק: אלו תלמידי חכמים שמנדדין שינה מעיניהם בעולם הזה, והקב"ה משביען מזיו השכינה לעולם הבא.

א"ר יוחנן מאי דכתיב: (משלי יט, יז) "מלוה ה', חונן דל".

מלוה ה' חונן דל - החונן דלים נעשה מלוה להקב"ה וכתיב ועבד לוה לאיש מלוה (משלי כב):

אלמלא מקרא כתוב, אי אפשר לאומרו. כביכול: עבד לוה לאיש מלוה.

א"ר חייא בר אבא: רבי יוחנן (רמי): כתיב: (משלי יא, ד) "לא יועיל הון ביום עברה, וצדקה תציל ממות".

וכתיב: (משלי י, ב) "לא יועילו אוצרות רשע, וצדקה תציל ממות".

שתי צדקות הללו למה?

אחת שמצילתו ממיתה משונה, ואחת שמצילתו מדינה של גיהנם.

ואי זו היא שמצילתו מדינה של גיהנם?

ואיזו היא צדקה המצלת מדינה של גיהנם - כלומר איזה מן המקראות הללו מדבר מדין של גיהנם אותו שכתוב לא יועיל הון ביום עברה:

ההוא דכתיב ביה "עברה".

דכתיב: (צפניה א, טו) "יום עברה היום ההוא".

ואי זו היא שמצילתו

 

ממיתה משונה