BAVA KAMA - 031a – המניח – פרק שלישי – בבא קמא, לא ע”א

Right Click Here and click save as to download


Tzuras Hadaf - צורת הדף

סליקוסתא?

בשלמא רב אדא בר אהבה, כשמעתיה.

אלא רב הונא, לימא הדר ביה?

הנהו מותרין הוו:


משנה

שני קדרין שהיו מהלכין זה אחר זה ונתקל הראשון ונפל, ונתקל השני בראשון. הראשון חייב בנזקי שני:


גמרא

אמר רבי יוחנן, לא תימא מתני' ר' מאיר היא דאמר: "נתקל, פושע הוא, וחייב".

אלא אפילו לרבנן דאמרי: "אנוס הוא, ופטור", הכא חייב. שהיה לו לעמוד ולא עמד.

רב נחמן בר יצחק אמר, אפילו תימא לא היה לו לעמוד, היה לו להזהיר ולא הזהיר.

ורבי יוחנן אמר, כיון דלא היה לו לעמוד לא היה לו להזהיר, דטריד.

תנן: "היה בעל קורה ראשון ובעל חבית אחרון, נשברה חבית בקורה, פטור.

ואם עמד, בעל קורה חייב".

מאי לאו שעמד לכתף דאורחיה הוא, וקתני חייב דהוה ליה להזהיר?

לא. כשעמד לפוש.

אבל עמד לכתף מאי, פטור?

אדתני סיפא: "ואם אמר לו לבעל חבית עמוד, פטור", לפלוג וליתני בדידה. "בד"א כשעמד לפוש אבל עמד לכתף פטור"?

הא קמ"ל, דאע"ג דעמד לפוש, כי קאמר לו לבעל חבית עמוד, פטור.

ת"ש: "הקדרין והזגגין שהיו מהלכין זה אחר זה, נתקל הראשון ונפל, ונתקל השני בראשון, והשלישי בשני - ראשון חייב בנזקי שני, ושני חייב בנזקי שלישי.

ואם מחמת ראשון נפלו, ראשון חייב בנזקי כולם.

ואם הזהירו זה את זה, פטורין".

מאי לאו, שלא היה להן לעמוד?

לא. שהיה להן לעמוד.

אבל לא היה להם לעמוד מאי, פטור?

אי הכי אדתני סיפא: "אם הזהירו זה את זה, פטור", לפלוג וליתני בדידה: "במה דברים אמורים שהיה להן לעמוד, אבל לא היה להן לעמוד פטורין"?

הא קמ"ל, דאע"ג דהיה להן לעמוד, כי הזהירו זה את זה פטורין.

אמר רבא, ראשון חייב בנזקי שני בין בנזקי גופו בין בנזקי ממונו.

שני חייב בנזקי שלישי בנזקי גופו אבל לא בנזקי ממונו.

ממה נפשך:

אי נתקל פושע הוא, שני נמי ליחייב?

אי נתקל לאו פושע הוא, אפילו ראשון נמי ליפטר?