BAVA KAMA - 021b – כיצד הרגל – פרק שני – בבא קמא, כא ע”ב

Right Click Here and click save as to download


Tzuras Hadaf - צורת הדף

בעלמא, בור ברשותו פטור.

ושאני הכא, דאמר: "לאו כל כמינך דמקרבת להו לפירותך לרה"ר ומחייבת להו לתוראי".

ושמואל אמר, בעלמא בור ברשותו חייב, דבשלמא בור איכא למימר, לאו אדעתיה. אלא פירות, מי איכא למימר לאו אדעתיה, הא חזי להו?

לימא מחזרת תנאי היא.

דתניא: "אכלה מתוך הרחבה, משלמת מה שנהנית.

מצידי הרחבה, משלמת מה שהזיקה. דברי ר"מ.

ורבי יהודה רבי יוסי ור"א אומרים, אין דרכה לאכול אלא להלך".

ר' יוסי היינו תנא קמא?

אלא מחזרת איכא בינייהו.

ת"ק סבר, מחזרת נמי משלם מה שנהנית.

ורבי יוסי סבר, משלמת מה שהזיקה?

לא. דכולי עלמא מחזרת אי כרב אי כשמואל.

והכא בביער בשדה אחר קא מיפלגי.

מר סבר (שמות כב, ד) "ובער בשדה אחר" ולא ברה"ר.

ומר סבר "ובער בשדה אחר" ולא ברשות המזיק.

ברשות המזיק?! לימאף "פירך ברשותי מאי בעי?"

אלא דאילפא ורבי אושעיא איכא בינייהו:

משנה

הכלב והגדי שקפצו מראש הגג ושברו את הכלים, משלם נזק שלם, מפני שהן מועדין.

הכלב שנטל חררה והלך לגדיש, אכל החררה והדליק הגדיש.

על החררה משלם נזק שלם, ועל הגדיש משלם חצי נזק:

גמרא

טעמא דקפצו, הא נפלו פטור.

אלמא קסבר תחלתו בפשיעה וסופו באונס, פטור.

תניא נמי הכי: "הכלב והגדי שקפצו מראש הגג ושברו את הכלים, משלם נזק שלם, נפלו פטורין".

הניחא למ"ד תחלתו בפשיעה וסופו באונס פטור, אלא למ"ד חייב, מאי איכא למימר?

כגון דמקרבי כלים לגבי כותל, דכי קפצי בקפיצה לא נפלי עלייהו, ואפילו תחלתו בפשיעה ליכא.

אמר רב זביד משמיה דרבא, פעמים שאפילו נפלו נמי חייב.

משכחת לה בכותל רעוע.

מאי ניהו?

דאבעי ליה לאסוקי דעתא דנפיל ארחי.

סוף סוף לא נפל ארחי ונפול אינהו, תחלתו בפשיעה וסופו באונס הוא?

לא צריכא, בכותל צר

תנו רבנן, הכלב והגדי שדלגו ממטה למעלה, פטורין. מלמעלה למטה, חייבין.

אדם ותרנגול שדלגו, בין מלמעלה למטה בין מלמטה למעלה, חייבין.