Enjoying this page?

Kidushin, Page 063a

צורת הדף

(דברים כג, טז) לא תסגיר עבד אל אדוניו -

לא תסגיר - אזהרה לב"ד שלא יסגירוהו לבעליו להשתעבד בו:

רבי אומר: בלוקח עבד על מנת לשחררו הכתוב מדבר.

בלוקח עבד ע"מ לשחררו - דאי בשיחררו ובא להשתעבד בו לא קרי ליה קרא עבד:

היכי דמי?

אמר רב נחמן בר יצחק: כגון דכתב ליה לכשאקחך הרי עצמך קנוי לך מעכשיו.

לכשאקחך - דבר שלא בא לעולם הוא:

רבי מאיר - דתניא: האומר לאשה הרי את מקודשת לי לאחר שאתגייר, לאחר שתתגיירי, לאחר שאשתחרר, לאחר שתשתחררי, לאחר שימות בעליך, לאחר שתמות אחותיך, לאחר שיחלוץ לך יבמיך - אינה מקודשת.

רבי מאיר אומר: מקודשת.

רבי יוחנן הסנדלר אומר: אינה מקודשת.

רבי יהודה הנשיא אומר: מקודשת. ומה טעם אמרו אינה מקודשת - משום איבה.

משום איבה - איבת אחותה ואיבת בעלה ואשארא כר"מ סבירא ליה:

ונחשוב נמי רבי יהודה הנשיא?

היינו רבי היינו ר' יהודה הנשיא.

ונחשוב נמי רבי עקיבא? דתניא: קונם שאני עושה לפיך - אין צריך להפר.

קונם שאני עושה לפיך - מעשה ידי יהיו לפיך כהקדש אין בעלה צריך להפר שאין נדרה חל שהרי משועבדת לו:

רבי עקיבא אומר יפר, שמא תעדיף עליו יתר מן הראוי לו.

שמא תעדיף - על מעשה ידיה יותר מן הראוי לו, ויותר ממה שהיא חייבת לעשות לו. ובכתובות (דף סד:) אמרינן מה היא עושה לו משקל ה' סלעים שתי ביהודה שהן עשר סלעים בגליל, ולכי אתיא העדפה - קדשה אע"ג דלא באה לעולם בשעת הנדר:

האיתמר עלה אמר רב הונא בריה דרב יהושע: באומרת יקדשו ידי לעושיהם וידים איתנהו בעולם:

לעושיהם - למי שבראם. ומיהו במידי דמשתעבדי ידיה לבעל לא מצי לאקדושינהו:

 

מתני' האומר לאשה: הרי את מקודשת לי על מנת שאדבר עליך לשלטון,

ואעשה עמך כפועל

אעשה עמך כפועל - בפעולת יום אחד:

דבר עליה לשלטון ועשה עמה כפועל - מקודשת.

ואם לאו - אינה מקודשת:

גמ' אמר ריש לקיש גוהוא שנתן לה שוה פרוטה.

והוא שנתן לה פרוטה - ואמר לה התקדשי לי בפרוטה זו על מנת כו'. והא אתא לאשמועינן תנא דידן דבשכר דיבור או בשכר פעולה לא מקדשה - דישנה לשכירות מתחילה ועד סוף ומלוה הוא. ולקמן מפרש היכי שמע לה ר"ל ממתני':

ובשכר לא?

והתניא בשכר שהרכבתיך על החמור,

שהושבתיך בקרון

שהרכבתיך - כבר נתחייבה לו והוי מלוה גבה:

או בספינה - אינה מקודשת.

בשכר שארכיבך על החמור

שארכיבך - והרכיבה:

שאושיבך בקרון או בספינה - מקודשת.

וכי תימא ה"נ בדיהב לה שוה פרוטה? - והא בשכר קאמר.

ועוד תניא: שב עמי בצוותא ואקדש לך

בצוותא - שלא אשב יחידי (שול"ץ: שעשוע (כלומר, חֶברה המונעת מהאדם החי בתוכה מלהשתעמם) [חסר בדפוסים]) :

שחוק לפני, רקוד לפני, עשה כדימוס הזה

דימוס - בנין:

שמין, אם יש בו שוה פרוטה - מקודשת. ואם לאו - אינה מקודשת.

וכי תימא ה"נ בדיהב לה שוה פרוטה - והא שמין אותו קאמר.

תיובתא דריש לקיש.

אמר לך ריש לקיש: האי תנא ברא סבר: אינה לשכירות אלא לבסוף. 

ותנא דידן סבר: ישנה לשכירות מתחילה ועד סוף.

ומאי דוחקיה דריש לקיש לאוקמיה למתניתין בישנה לשכירות מתחילה ועד סוף ובדיהב לה?

אמר רבא: מתניתין קשיתיה. מאי איריא דתני על מנת ניתני בשכר?

ע"מ - תנאה משמע ולא בשכר:

אלא ש"מ כל על מנת, היכא דיהב לה הוא.

 

מתני' על מנת שירצה אבא

מתני' ע"מ שירצה אבא - אביו של חתן:

רצה האב - מקודשת

רצה האב - בגמ' מפרש לה:

ואם לאו - אינה מקודשת.

מת האב - הרי זו מקודשת.

מת הבן - מלמדין האב לומר שאינו רוצה:

מלמדין וכו' - כדי לעקור את הקידושין למפרע ולא תזקק ליבם:

גמ' מאי על מנת שירצה אבא?

אילימא עד דאמר אבא אין - אימא מציעתא מת האב הרי זו מקודשת והא לא אמר אין?

אלא

 

תוספות

כגון דכתב ליה לכשאקחך הרי עצמך קנוי לך מעכשיו. הכא משמע דלמ"ד אדם מקנה דשלב"ל מ"מ צריך הוא לומר מעכשיו. וכן משמע בפ"ק דב"מ (דף טז:) דקאמר התם: אמר רבא שדה זו לכשאקחנה תהא קנוייה לך מעכשיו.

וקשה דהא מילתא דרבי מאיר בסמוך, גבי לאחר שאתגייר לאחר שתתגיירי כו' דאמר ר"מ מקודשת, ולא קאמר דליבעי למימר מעכשיו. ואמאי צריך לומר בשדה ובעבד טפי מבגר?

וכי תימא דהא דקאמר מקודשת היינו היכא דאמר מעכשיו, ואע"ג דליתיה בברייתא, וכדאשכחן בפ' האשה שנפלו (כתובות דף פב.) גבי משוך פרה זו ולא תהא קנוייה לך עד לאחר ל' יום, ומוקי לה דאמר מעכשיו, ואע"ג דליתיה במילתיה.

הא לא נהירא לומר כן. דמסברא מהני למ"ד אדם מקנה דשלב"ל כדבר שבא לעולם דלא מצינו חלוק בדבר. ובדבר שבא לעולם לא מצרכינן לומר מעכשיו. דהא אמר במתניתין: הרי את מקודשת לי לאחר ל' יום, לא בא אחר וקידשה - מקודשת, ואע"ג דלא אמר מעכשיו, והדרא קושיא לדוכתיה?

לכך אומר ר"י דלא דמי - דלגבי קידושין היינו טעמא דלא בעי למימר מעכשיו משום דסתם קידושין בכסף, וקנין מעות לא מתבטל, כדאמר לעיל לא בא אחר וקדשה מקודשת ואע"ג דנתאכלו המעות.

אבל הכא גבי שחרור של עבד וגבי שדה, דהתם רוב קניינם בשטר ואם לא אמר מעכשיו,[1] אם נתקרע השטר בתוך הזמן העבד לא יהא משוחרר וגבי שדה נמי לא יהא קנוי לו. להכי נקט בשדה ובעבד לישנא דמהני בכל ענין אפי' נקרע השטר והיינו כשאמר לו מעכשיו.

והר"ם פירש, דלהכי נקט מעכשיו גבי שדה ועבד לאשמועינן דסבר כר"מ דאמר אדם מקנה דבר שלא בא לעולם, אע"פ שרוצה שיחול הקנין מעכשיו קנה. דאי לא נקט מעכשיו ה"א דאתיא אפילו כרבנן וצריך לעשות קנין [ושחרור] אחר.[2].

וא"ת כיון שלא חל הקנין אמאי הזהיר הכתוב שלא להסגיר עבד אל אדוניו הא לא שיחרר ליה? מ"מ כשפודהו או קוניהו - שליחותיה עבדינן[3] דניחא ליה דליקו בהימנותיה. כדאמרי' בפ"ק דב"מ (דף טו:) גבי גזל שדה וחזר ולקחה מבעלים הראשונים כו' ומסיק דניחא ליה דליקו בהימנותיה.

אבל גבי קידושין לא שייך למימר הכי . ולכך לא בעי אמר מעכשיו.

ומיהו קשה לפר"י דפירש דמעכשיו מהני אפי' נתקרע הגט, א"כ ל"ל במשוך פרה זו מעכשיו לאחר ל' יום דקא מוקי לה ר' יוחנן אפי' בעומדת באגם דמקום ראוי למשיכה, פירוש ולא מיבעיא בחצירו - הא אפילו ברה"ר קיימא קנה כיון דאמר מעכשיו?

וי"ל דר' יוחנן לטעמיה לעיל בפירקין: (דף ס.) מעכשיו ולאחר ל' יום שיורא הוי - וה"ק מעכשיו יתחילו הקידושין ולא יגמרו אלא עד לאחר ל' יום. וכמו כן אמר גבי מעכשיו דמשיכה. וכיון דלא קנה לגמרי צריך שיהו בשעת גמר המשיכה במקום ראוי למשיכה. ומש"ה מוקי לה ר' יוחנן התם בעומדת באגם דראוי למשיכה, אבל ברה"ר לא.

והא דקאמר הכא דאפי' נקרע השטר מהני הואיל ואמר ליה מעכשיו - אתיא כשמואל דאמר לעיל (דף נט:) תנאה הוי.

וצריך לדקדק אליבא דרבי יוחנן - איך אנו קונין שום דבר לאחר זמן כגון שידוכים ושאר תנאים, דהא אפילו אמר ליה מעכשיו לא מהני לר' יוחנן אם חזר בו או אם הוא קנין סודר, כיון שאין הסודר ביד הקונה בסוף הזמן דהדרא סודרא למריה דה"נ אמר (נדרים דף מח:) גבי ההוא גברא שרצה להקנות נכסים לבריה ע"מ שיהא בר בריה צורבא מרבנן (הוא) וקאמר התם דלא קני מהאי טעמא דאימת קא קני כי הויא בריה צורבא מרבנן וההיא שעתא כבר הדרא סודרא למריה?

ואמר הר"ם דשמא ע"מ מהני אפילו לרבי יוחנן ולא הוי שיורא אלא תנאי. ולכך טוב לומר ע"מ מעכשיו:

ה"ג קונם מה שאני עושה לפיך. ול"ג איני עושה כיון [דבלאו] דמשועבדת לבעלה לא מצית למיסר בקונם:

יפר שמא תעדיף. תימה הלא אינו מיפר אלא דברים שבינו לבינה ועינוי נפש וי"ל דהא נמי דברים שבינו לבינה שלפי שאי אפשר לצמצם ליהנות משלה מה שהיא חייבת לו ואי אפשר שלא יהנה יותר מן הראוי לו ויאסר אף בשאר מעשה ידיה ולכך. צריך להפר:

וידים איתנהו בעולם. והוי כמקדיש דקל לפירותיו דמהני אפילו למ"ד אין אדם מקנה דשלב"ל וה"ה דמצי לשנויי שאני קונמות דקדושת הגוף נינהו כדמשני בפ' אע"פ (כתובות דף נט.):

  1. 1 (ה"א עי' רש"ש דמלא גרסינן)
  2. 2 (השחרור עי' רש"י דלא גרסינן)
  3. 3 [היינו בי"ד עושין שליחותי' שהתורה אמרה לא תסגיר עבד אל אדוניו]