Enjoying this page?

MOED KATAN - 024a – ואלו מגלחין – פרק שלישי – מועד קטן, כד ע”א

צורת הדף באתר היברובוקס

בעא מיניה ר' יוחנן משמואל: יש אבילות בשבת או אין אבילות בשבת?

אמר ליה: אין אבילות בשבת.

יתבי רבנן קמיה דרב פפא וקאמרי משמיה דשמואל: אבל ששימש מטתו בימי אבלו - חייב מיתה. א"ל רב פפא: אסור אתמר. ומשמיה דר' יוחנן אתמר.

ואי שמיעא לכו משמיה דשמואל - הכי שמיע לכו.

אמר רב תחליפא בר אבימי אמר שמואל: אבל שלא פרע ושלא פירם - חייב מיתה.

שנאמר (ויקרא י): ראשיכם אל תפרעו ובגדיכם לא תפרומו ולא תמותו וגו'.

הא אחר שלא פרע ושלא פירם - חייב מיתה.

אמר רפרם בר פפא: תנא באבל רבתי: אבל אסור לשמש מטתו בימי אבלו.

ומעשה באחד ששימש מטתו בימי אבלו, ושמטו חזירים את גוייתו.

אמר שמואל: פח"ז - חובה, נת"ר - רשות.

פריעת הראש.

חזרת קרע לאחוריו.

זקיפת המטה - חובה.

נעילת הסנדל.

תשמיש המטה.

רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית - רשות.

ורב אמר: אף פריעת הראש - רשות.

ושמואל: מאי שנא נעילת הסנדל דרשות דלאו כולי עלמא עבידי דסיימי מסאנייהו, פריעת הראש נמי לאו כולי עלמא עבידי דמגלו רישייהו?

שמואל לטעמיה. דאמר שמואל: כל קרע שאינו בשעת חימום - אינו קרע. וכל עטיפה שאינה כעטיפת ישמעאלים - אינה עטיפה.

מחוי ר"נ עד גובי דדיקנא.

א"ר יעקב א"ר יוחנן: לא שנו אלא שאין לו מנעלים ברגליו, אבל יש לו מנעלים ברגליו - מנעליו מוכיחין עליו.

כל קרע שאינו בשעת חימום אינו קרע - והא אמרו ליה לשמואל נח נפשיה דרב, קרע עליה תריסר מני?

אמר: אזל גברא דהוה מסתפינא מיניה.

א"ל לרבי יוחנן נח נפשיה דר' חנינא - קרע עליה תליסר אצטלי מלתא. אמר אזל גברא דהוה מסתפינא מיניה?

שאני רבנן דכיון דכל שעתא מדכרי שמעתייהו כשעת חימום דמי.

א"ל רבין בר אדא לרבא: אמר תלמידך רב עמרם, תניא: אבל כל שבעה קורעו לפניו. ואם בא להחליף = מחליף וקורע. בשבת קורעו לאחוריו. ואם בא להחליף - מחליף, ואינו קורע?

כי תניא ההיא בכבוד אביו ואמו.

אותן קרעין - מתאחין או אין מתאחין?

פליגי בה אבוה דרב אושעיא ובר קפרא.

חד אמר: אין מתאחין. וחד אמר: מתאחין.

תסתיים דאבוה דרב אושעיא דאמר: אין מתאחין.

דאמר רב אושעיא: אין מתאחין.

ממאן שמיע ליה? לאו מאבוה?!

לא מבר קפרא רביה שמיע ליה.

אמר רבא: אבל מטייל באונקלי בתוך ביתו.

אביי אשכחיה לרב יוסף דפריס ליה סודרא ארישיה. ואזיל ואתי בביתיה.

א"ל: לאו סבר לה מר אין אבילות בשבת?

א"ל הכי א"ר יוחנן: דברים שבצינעא נוהג:

ר"א אומר משחרב בית המקדש עצרת כשבת וכו':

אמר רב גידל בר מנשיא אמר שמואל: הלכה כר"ג.

ואיכא דמתני להא דרב גידל בר מנשיא אהא.

כל ל' יום תינוק יוצא בחיק. ונקבר באשה אחת ושני אנשים. אבל לא באיש אחד ושתי נשים.

אבל רבתי - מסכת שמחות:

גוייתו - כל גופו ואיכא דאמרי אבר שלו:

פריעת הראש - שמגלה האבל ראשו בשבת ואינו מתעטף וחזרת קרע לאחוריו וזקיפת המטה חובה בשבת:

נעילת הסנדל - דלאו כולי עלמא סיימי מסאנייהו בשבת ולא מוכח דאבל הוא:

לא כולי עלמא מגלי רישייהו - בשבת ואע"פ שמתעטף לא מיחזי כאבל:

בשעת חימום - בשעת התחלת הצער בשעת מיתה:

וכל עטיפה שאינה כעטיפת ישמעאלים - הלכך כיון דכל ימי שבוע שהוא אבל מתעטף כישמעאל אם אינו נוטלה בשבת נראה כנוהג אבילות דכ"ע לא נהיגי בעטיפה זו אלא אבלים  בלבד:

מחוי ר"נ - עטיפת ישמעאלים:

גובי דיקנא - גומות שבלחי למטה מפיו:

לא שנו - פריעת הראש בשבת דצריך לגלות חוטמו ושפמו וזקנו שהיה מכוסה בימי אבלו להודיע כי אין אבילות בשבת: אלא שאין מנעלים ברגליו אבל יש מנעלים ברגליו מנעליו  מוכיחים עליו. דאינו אבל אבל לגלות ראשו אינו צריך ואם בא להתעטף בצינעא אפי' כעטיפת הישמעאלים אין בכך כלום:

דמסתפינא מיניה - בקושיות:

מחליף וקורע - אע"פ שאינו שעת חימום:

כבוד אביו - שנו אבל לכולי עלמא אין קורע אלא בשעת חימום:

ממאן שמיעא - לרב אושעיא הא דאמר אין מתאחין שמע מינה האי דאמר אין מתאחין אבוה דרב אושעיא:

אונקלי - שייפינ"ש חלוק שקורעו:

בתוך ביתו - שבצינעא מותר לנהוג אבילות בשבת:

דפריס סודריה ארישיה - בשבת משום עטיפה דנהיג אבילות:

כל ל' יום יוצא בחיק - בן ל' יום מוציאו בחיק לבית הקברות ולא בארון:

אבל לא באיש אחד - שאין מתייחדין עם האשה: