Enjoying this page?

001 - הִלְכוֹת אִסּוּרֵי בִּיאָה פֵּרֶק א

 

בְּשֵׁם יי אֵל עוֹלָם (בראשית כא לג)

פְּעָמַי הָכֵן בְּאִמְרָתֶךָ, וְאַל תַּשְׁלֶט בִּי כָל אָוֶן (תהלים קיט קלג)


ספר חמישי  והוא  ספר קדושה

 

הלכותיו שלוש, וזה הוא סידורן:
הלכות איסורי ביאה
הלכות מאכלות אסורות
הלכות שחיטה


הלכות איסורי ביאה יש בכללן שבע ושלושים מצוות: מצוַת עשה אחת, ושש ושלושים מצוות לא תעשה. וזה הוא פרטן: (א) שלא לבוא על האם. (ב) שלא לבוא על אשת אב. (ג) שלא לבעול אחות. (ד) שלא לבעול בת אשת אב. (ה) שלא לבעול בת הבן. (ו) שלא לבעול בת. (ז) שלא לבעול בת הבת. (ח) שלא לישא אשה ובתה. (ט) שלא לישא אשה ובת בנה. (י) שלא לישא אשה ובת בתה. (יא) שלא לבעול אחות אב. (יב) שלא לבעול אחות אם. (יג) שלא לבעול אשת אחי האב. (יד) שלא לבעול אשת הבן. (טו) שלא לבעול אשת אח. (טז) שלא לבעול אחות אשתו. (יז) שלא לשכב עם בהמה. (יח) שלא תביא אשה בהמה עליה. (יט) שלא לשכב עם זכר. (כ) שלא לגלות ערות אב. (כא) שלא לגלות ערות אחי האב. (כב) שלא לבעול אשת איש. (כג) שלא לבעול נידה. (כד) שלא להתחתן בגוים. (כה) שלא יבוא עמוני ומואבי בקהל יי. (כו) שלא להרחיק דור שלישי מצרי מלבוא בקהל. (כז) שלא להרחיק דור שלישי אדומי מלבוא בקהל. (כח) שלא יבוא ממזר בקהל. (כט) שלא יבוא סריס בקהל. (ל) שלא לסרס זכר, אפילו בהמה חיה ועוף. (לא) שלא ישא כהן גדול אלמנה. (לב) שלא יבעול כהן גדול אלמנה, אפילו בלא נישואין. (לג) שישא כהן גדול בתולה בנערותה. (לד) שלא ישא כהן גרושה. (לה) שלא ישא זונה. (לו) שלא ישא חללה. (לז) שלא יקרב אדם לאחת מכל העריות, ואף על פי שלא בעל.

 

הִלְכוֹת אִסּוּרֵי בִּיאָה פֵּרֶק א

א הַבָּא עַל אַחַת מִכָּל הָעֲרָיוֹת--בְּמֵזִיד, חַיָּב כָּרֵת, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי כָּל-אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה, מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה--וְנִכְרְתוּ הַנְּפָשׁוֹת הָעֹשֹׂת, מִקֶּרֶב עַמָּם" (ויקרא יח,כט), שְׁנֵיהֶם חַיָּבִין הַבּוֹעֵל וְהַנִּבְעָל; וְאִם הָיוּ שׁוֹגְגִין, חַיָּבִין חַטָּאת קְבוּעָה. וְיֵשׁ מִן הָעֲרָיוֹת שְׁהִיא בְּמִיתַת בֵּית דִּין, יָתֵר עַל הַכָּרֵת הַשּׁוֹוֶה בְּכֻלָּן.

ב אוֹתָן הָעֲרָיוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן מִיתַת בֵּית דִּין--אִם הָיוּ שָׁם עֵדִים וְהַתְרָאָה, וְלֹא פֵרְשׁוּ מִמַּעֲשֵׂיהֶם--מְמִיתִין אוֹתָן, בְּמִיתָה הָאֲמוּרָה בָּהֶן.

ג וְאַפִלּוּ הָיָה הָעוֹבֵר תַּלְמִיד חֲכָמִים--אֵין מְמִיתִין וְלֹא מַלְקִין, עַד שֶׁתִּהְיֶה שָׁם הַתְרָאָה: שֶׁלֹּא נִתְּנָה הַתְרָאָה בְּכָל מָקוֹם, אֵלָא לְהַבְחִין בֵּין שׁוֹגֵג לְמֵזִיד.

ד הָעֲרָיוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן מִיתַת בֵּית דִּין--מֵהֶן שֶׁמִּיתָתָן בִּסְקֵלָה, וּמֵהֶן שֶׁמִּיתָתָן בִּשְׂרֵפָה, וּמֵהֶן בְּחָנֵק. וְאֵלּוּ שֶׁמִּיתָתָן בִּסְקֵלָה--הַבָּא עַל אִמּוֹ, וְעַל אֵשֶׁת אָבִיו, וְעַל אֵשֶׁת בְּנוֹ וְהִיא הַנִּקְרֵאת כַּלָּתוֹ, וְהַשּׁוֹכֵב עִם זָכָר, וְהַשּׁוֹכֵב עִם בְּהֵמָה, וְהָאִשָּׁה הַמְּבִיאָה אֶת הַבְּהֵמָה עָלֶיהָ.

ה וְאֵלּוּ הֶן הָעֲרָיוֹת שֶׁמִּיתָתָן בִּשְׂרֵפָה--הַבָּא עַל בַּת אִשְׁתּוֹ בְּחַיֵּי אִשְׁתּוֹ, וְעַל בַּת בִּתָּהּ, וְעַל בַּת בְּנָהּ, וְעַל אֵם אִשְׁתּוֹ, וְעַל אֵם אִמָּהּ, וְעַל אֵם אָבִיהָ, וְהַבָּא עַל בִּתּוֹ, וְעַל בַּת בִּתּוֹ, וְעַל בַּת בְּנוֹ.

ו אֵין לָךְ עֶרְוָה בְּחָנֵק, אֵלָא אֵשֶׁת אִישׁ בִּלְבָד--שֶׁנֶּאֱמָר "מוֹת-יוּמַת הַנֹּאֵף, וְהַנֹּאָפֶת" (ויקרא כ,י); וּמִיתָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה סְתָם, הִיא חָנֵק. וְאִם הָיְתָה בַּת כּוֹהֵן--הִיא בִּשְׂרֵפָה וּבוֹעֲלָהּ בְּחָנֵק, שֶׁנֶּאֱמָר "וּבַת אִישׁ כֹּהֵן, כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת . . ." (ויקרא כא,ט). וְאִם הָיְתָה נַעֲרָה מְאֹרָסָה--שְׁנֵיהֶם בִּסְקֵלָה, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי יִהְיֶה נַעֲרָ בְתוּלָה . . . וּסְקַלְתֶּם אֹתָם בָּאֲבָנִים" (דברים כב,כג-כד). וְכָל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמָר בַּתּוֹרָה "מוֹת-יוּמְתוּ . . . דְּמֵיהֶם בָּם" (ויקרא כ,יא; ויקרא כ,יב; ויקרא כ,יג; ויקרא כ,טז; ויקרא כ,כז), הֲרֵי הֶן בִּסְקֵלָה.

ז וּשְׁאָר הָעֲרָיוֹת כֻּלָּן בְּכָרֵת בִּלְבָד, וְאֵין בָּהֶם מִיתַת בֵּית דִּין; לְפִיכָּךְ אִם הָיוּ שָׁם עֵדִים וְהַתְרָאָה--בֵּית דִּין לְקִין אוֹתָן, שֶׁכָּל חַיָּבֵי כְּרֵתוֹת לוֹקִין.

ח הַבָּא עַל אַחַת מֵחַיָּבֵי לָאוִין--בְּמֵזִיד, לוֹקֶה הוּא וְהִיא; בְּשׁוֹגֵג, פְּטוּרִין מִכְּלוּם. וְהַבָּא עַל אַחַת מִן הַשְּׁנִיּוֹת בְּמֵזִיד, מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת מִדִּבְרֵיהֶם. אֲבָל הַבָּא עַל אַחַת מֵחַיָּבֵי עֲשֵׂה, אֵינוּ לוֹקֶה; וְאִם הִכּוּ אוֹתָם בֵּית דִּין מַכַּת מַרְדּוּת כְּדֵי לְהַרְחִיק מִן הָעֲבֵרָה, הָרְשׁוּת בְּיָדָם.

ט אָנוּס פָּטוּר מִכְּלוּם--מִן הַמַּלְקוּת, וּמִן הַקָּרְבָּן, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִן הַמִּיתָה: שֶׁנֶּאֱמָר "וְלַנַּעֲרָ לֹא-תַעֲשֶׂה דָבָר" (דברים כב,כו). בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּשֶׁנֶּאֱנַס הַנִּבְעָל; אֲבָל הַבּוֹעֵל--אֵין לוֹ אֹנֶס, שְׁאֵין קִשּׁוּי אֵלָא לַדַּעַת. וְאִשָּׁה שֶׁתְּחִלַּת בִּיאָתָהּ בְּאֹנֶס, וְסוֹפָהּ בְּרָצוֹן--פְּטוּרָה מִכְּלוּם: שֶׁמִּשֶׁהִתְחִיל לִבְעֹל בְּאֹנֶס, אֵין בְּיָדָהּ שֶׁלֹּא תִרְצֶה, שֶׁיֵּצֶר הָאָדָם וְטִבְעוֹ, כּוֹפֶה אוֹתָהּ לִרְצוֹת.

י הַמַּכְנִיס רֹאשׁ הָעֲטָרָה בִּלְבָד--הוּא הַנִּקְרָא מַעֲרֶה, מִלְשׁוֹן "אֶת-מְקֹרָהּ הֶעֱרָה" (ויקרא כ,יח); וְהַמַּכְנִיס כָּל הָאֵבֶר, הוּא הַנִּקְרָא גּוֹמֵר. וְכָל הַבִּיאוֹת הָאֲסוּרוֹת, אֶחָד הַמַּעֲרֶה וְאֶחָד הַגּוֹמֵר, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הוֹצִיא שִׁכְבַת זֶרַע, וְאַף עַל פִּי שֶׁפֵּרַשׁ וְלֹא גָמַר: כֵּיוָן שֶׁהִכְנִיס רֹאשׁ הָעֲטָרָה--נִתְחַיְּבוּ שְׁנֵיהֶם מִיתַת בֵּית דִּין, אוֹ כָּרֵת, אוֹ מַלְקוּת, אוֹ מַכַּת מַרְדּוּת. וְאֶחָד הַבָּא עַל הָאִשָּׁה כְּדַרְכָּהּ, וְאֶחָד הַבָּא עָלֶיהָ שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ--מִשֶּׁיַּעֲרֶה בָּהּ--יִתְחַיְּבוּ שְׁנֵיהֶן מִיתָה, אוֹ כָּרֵת, אוֹ מַלְקוּת, אוֹ מַכַּת מַרְדּוּת: בֵּין שֶׁהָיוּ שׁוֹכְבִין, בֵּין שֶׁהָיוּ עוֹמְדִים--עַל הַכְנָסַת הָעֲטָרָה הוּא הַחִיּוּב.

יא כָּל הַבָּא בִּיאָה אֲסוּרָה בְּלָא קִשּׁוּי, אֵלָא שֶׁהָיָה הָאֵבֶר שֶׁלּוֹ מְדֻלְדָּל כְּמוֹ אֵבֶר הַמֵּתִים, כְּגוֹן הַחוֹלִים, אוֹ מִי שֶׁנֻּלַּד כָּךְ, סְרִיס חַמָּה--אַף עַל פִּי שֶׁהִכְנִיס אֶת הָאֵבֶר בְּיָדוֹ--אֵינוּ חַיָּב לֹא כָּרֵת, וְלֹא מַלְקוּת, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִיתָה: שְׁאֵין זוֹ בִּיאָה. אֲבָל פּוֹסֵל הוּא מִן הַתְּרוּמָה; וּבֵית דִּין מַכִּין אֶת שְׁנֵיהֶם, מַכַּת מַרְדּוּת.

יב הַבָּא עַל עֶרְוָה מִן הָעֲרָיוֹת כְּמִתְעַסֵּק, אַף עַל פִּי שְׁאֵין כַּוָּנָתוֹ לְכָּךְ--חַיָּב; וְכֵן בְּחַיָּבֵי לָאוִין, וּבַשְּׁנִיּוֹת. אֲבָל הַבָּא עַל עֶרְוָה מִן הָעֲרָיוֹת וְהִיא מֵתָה, פָּטוּר מִכְּלוּם; וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר בְּחַיָּבֵי לָאוִין, שְׁהוּא פָּטוּר. וְהַבָּא עַל הַטְּרֵפָה, אוֹ שֶׁשָּׁכַב עִם בְּהֵמָה טְרֵפָה--חַיָּב: חַי הוּא, אַף עַל פִּי שֶׁסּוֹפוֹ לָמוּת מֵחֹלִי זֶה; וְאַפִלּוּ שָׁחַט בָּהּ שְׁנֵי סִימָנִין, וַעֲדַיִן הִיא מְפַרְכֶּסֶת--הַבָּא עָלֶיהָ חַיָּב, עַד שֶׁתָּמוּת, אוֹ עַד שֶׁיַּתִּיז אֶת רֹאשָׁהּ.

יג כָּל אִשָּׁה אֲסוּרָה מֵאֵלּוּ--אִם הָיְתָה בַּת שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה--גָּדוֹל הַבָּא עָלֶיהָ, חַיָּב מִיתָה אוֹ כָּרֵת אוֹ מַלְקוּת; וְהִיא פְּטוּרָה מִכְּלוּם, אֵלָא אִם כֵּן הָיְתָה גְּדוּלָה. וְאִם הָיְתָה פְּחוּתָה מִזֶּה--הֲרֵי שְׁנֵיהֶן פְּטוּרִין, שְׁאֵין בִּיאָתָהּ בִּיאָה. וְכֵן אִשָּׁה גְּדוּלָה שֶׁבָּא עָלֶיהָ קָטָן--אִם הָיָה בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה--הִיא חַיֶּבֶת כָּרֵת, אוֹ מִיתָה, אוֹ מַלְקוּת; וְהוּא פָּטוּר. וְאִם הָיָה בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וּלְמַטָּה, שְׁנֵיהֶם פְּטוּרִין.

יד הבָּא עַל הַזָּכוּר, אוֹ הֵבִיא זָכוּר עָלָיו--כֵּיוָן שֶׁהֶעֱרָה--אִם הָיוּ שְׁנֵיהֶם גְּדוֹלִים, נִסְקָלִים: שֶׁנֶּאֱמָר "וְאֶת-זָכָר--לֹא תִשְׁכַּב, מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה" (ויקרא יח,כב), בֵּין שֶׁהָיָה בּוֹעֵל אוֹ נִבְעָל. וְאִם הָיָה קָטָן בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה--זֶה שֶׁבָּא עָלָיו אוֹ הֵבִיאוֹ עַל עַצְמוֹ, נִסְקָל; וְהַקָּטָן, פָּטוּר. וְאִם הָיָה הַזָּכוּר בֶּן תֵּשַׁע אוֹ פָּחוּת, שְׁנֵיהֶן פְּטוּרִין; וְרָאוּי לְבֵית דִּין לְהַכּוֹת הַגָּדוֹל מַכַּת מַרְדּוּת, לְפִי שֶׁשָּׁכַב עִם זָכוּר, וְאַף עַל פִּי שְׁהוּא פָּחוּת מִבֶּן תֵּשַׁע.

טו אֶחָד הַבָּא עַל הַזָּכוּר, אוֹ הַבָּא עַל אַנְדְּרֻגִּינוֹס דֶּרֶךְ זַכְרוּתוֹ--חַיָּב; וְאִם בָּא עָלָיו דֶּרֶךְ נַקְבוּתוֹ, פָּטוּר. וְהַטֻּמְטוֹם, סָפֵק הוּא; לְפִיכָּךְ הַבָּא עַל הַטֻּמְטוֹם, אוֹ עַל אַנְדְּרֻגִּינוֹס דֶּרֶךְ נַקְבוּתוֹ--מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת. וְהָאַנְדְּרֻגִּינוֹס מֻתָּר לִשָּׂא אִשָּׁה.

טז הַבָּא עַל הַבְּהֵמָה, אוֹ שֶׁהֵבִיא בְּהֵמָה עָלָיו--שְׁנֵיהֶן נִסְקָלִין, שֶׁנֶּאֱמָר "וּבְכָל-בְּהֵמָה לֹא-תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ" (ויקרא יח,כג): בֵּין שֶׁרְבָעָהּ בֵּין שֶׁהֵבִיאָהּ עָלָיו. וְאֶחָד בְּהֵמָה, וְאֶחָד חַיָּה וָעוֹף--הַכֹּל בִּסְקֵלָה; וְלֹא חָלַק הַכָּתוּב בַּבְּהֵמָה בֵּין גְּדוֹלָה לִקְטַנָּה, שֶׁנֶּאֱמָר "וּבְכָל-בְּהֵמָה": אַפִלּוּ בְּיוֹם לִידָתָהּ, הַבָּא עָלֶיהָ--בֵּין כְּדַרְכָּהּ, בֵּין שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ, כֵּיוָן שֶׁהֶעֱרָה בָּהּ, אוֹ הֶעֱרָת בּוֹ--חַיָּב.

יז קָטָן בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד שֶׁבָּא עַל הַבְּהֵמָה, אוֹ הֵבִיאָהּ עָלָיו--הִיא נִסְקֶלֶת עַל יָדוֹ, וְהוּא פָּטוּר; הָיָה בֶּן תֵּשַׁע אוֹ פָּחוּת, אֵין סוֹקְלִין אֶת הַבְּהֵמָה. וְכֵן קְטַנָּה בַּת שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד שֶׁהֵבִיאָה בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה עָלֶיהָ--בֵּין בְּהֵמָה גְּדוֹלָה, בֵּין בְּהֵמָה קְטַנָּה, כֵּיוָן שֶׁהֶעֱרָת בָּהּ הַבְּהֵמָה, בֵּין כְּדַרְכָּהּ בֵּין שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ--הַבְּהֵמָה נִסְקֶלֶת; וְהִיא, פְּטוּרָה. וְאִם הָיְתָה גְּדוּלָה, שְׁנֵיהֶן נִסְקָלִין; וְאִם הָיְתָה מִבַּת שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וּלְמַטָּה, אֵין הַבְּהֵמָה נִסְקֶלֶת.

יח וְכֵן הַשּׁוֹכֵב עִם בְּהֵמָה בִּשְׁגָגָה, וְהָאִשָּׁה שֶׁהֵבִיאָה אֶת הַבְּהֵמָה עָלֶיהָ בִּשְׁגָגָה--אֵין הַבְּהֵמָה נִסְקֶלֶת עַל יָדָן, וְאַף עַל פִּי שְׁהֶן גְּדוֹלִים.  כָּל הָעֲרָיוֹת כֻּלָּן שֶׁהָיָה אֶחָד גָּדוֹל וְאֶחָד קָטָן--הַקָּטָן פָּטוּר, וְהַגָּדוֹל חַיָּב כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. אֶחָד עֵר וְאֶחָד יָשֵׁן, הַיָּשֵׁן פָּטוּר. אֶחָד מֵזִיד וְאֶחָד שׁוֹגֵג--הַמֵּזִיד חַיָּב, וְהַשּׁוֹגֵג מֵבִיא קָרְבָּן. אֶחָד אָנוּס וְאֶחָד בְּרָצוֹן--הָאָנוּס פָּטוּר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.

יט וְאֵין הָעֵדִים נִזְקָקִין לִרְאוֹת הַמְּנָאֲפִים שֶׁהֶעֱרוּ זֶה בְּזֶה, וְהִכְנִיס כְּמִכְחוֹל בִּשְׁפֹפֶרֶת--אֵלָא מִשֶּׁיִּרְאוּ אוֹתָן דְּבוּקִין זֶה בְּזֶה כְּדֶרֶךְ כָּל הַבּוֹעֲלִין, הֲרֵי אֵלּוּ נֶהְרָגִין בִּרְאָיָה זוֹ; וְאֵין אוֹמְרִים, שֶׁמֶּא לֹא הֶעֱרָה: מִפְּנֵי שֶׁחֶזְקַת צוּרָה זוֹ שֶׁהֶעֱרָה.

כ מִי שֶׁהֻחְזַק בִּשְׁאֵר בָּשָׂר--דָּנִין בּוֹ עַל פִּי הַחֲזָקָה, אַף עַל פִּי שְׁאֵין שָׁם רְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁזֶּה קָרוֹב; וּמַלְקִין וְשׂוֹרְפִין וְסוֹקְלִין וְחוֹנְקִין, עַל חֲזָקָה זוֹ. כֵּיצַד: הֲרֵי שֶׁהֻחְזַק שֶׁזּוֹ אֲחוֹתוֹ אוֹ בִּתּוֹ אוֹ אִמּוֹ, וּבָא עָלֶיהָ בְּעֵדִים--הֲרֵי זֶה לוֹקֶה אוֹ נִשְׂרָף אוֹ נִסְקָל: וְאַף עַל פִּי שְׁאֵין שָׁם רְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁזּוֹ הִיא אֲחוֹתוֹ, אוֹ אִמּוֹ, אוֹ בִּתּוֹ--אֵלָא בַּחֲזָקָה בִּלְבָד. וּמַעֲשֶׂה בְּאִשָּׁה אַחַת שֶׁבָּאת לִירוּשָׁלַיִם, וְתִינוֹק מֻרְכָּב לָהּ עַל כְּתֵפָהּ, וְהִגְדִּילַתּוּ בְּחֶזְקַת שְׁהוּא בְּנָהּ, וּבָא עָלֶיהָ; וֶהֱבִיאוּהָ לְבֵית דִּין, וּסְקָלוּהָ. רְאָיָה לְדִין זֶה, מַה שֶׁדָּנָה תּוֹרָה בִּמְקַלֵּל אָבִיו וּמַכֵּה אָבִיו שֶׁיּוּמַת--וּמְנַיִן לָנוּ רְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁזֶּה אָבִיו, אֵלָא בַּחֲזָקָה; כָּךְ שְׁאָר הַקְּרוֹבִים, בַּחֲזָקָה.

כא אִישׁ וְאִשָּׁה שֶׁבָּאוּ מִמְּדִינַת הַיָּם, הוּא אוֹמֵר אִשְׁתִּי, וְהִיא אוֹמֶרֶת בַּעְלִי--אִם הֻחְזְקָה בָּעִיר שְׁלוֹשִׁים יוֹם שְׁהִיא אִשְׁתּוֹ, הוֹרְגִין עָלֶיהָ; אֲבָל בְּתוֹךְ הַשְּׁלוֹשִׁים יוֹם, אֵין הוֹרְגִין עָלֶיהָ מִשּׁוֹם אֵשֶׁת אִישׁ.

כב הָאִשָּׁה שֶׁהֻחְזְקָה נִדָּה בִּשְׁכוּנוֹתֶיהָ, בַּעְלָהּ לוֹקֶה עָלֶיהָ מִשּׁוֹם נִדָּה. הַמְּקַנֵּא לְאִשְׁתּוֹ, וְנִסְתְּרָה, וּבָא עֵד אֶחָד וְהֵעִיד שֶׁנִּטְמֵאת, וְהָיָה בַּעְלָהּ כּוֹהֵן, וּבָא עָלֶיהָ אַחַר כָּךְ--הֲרֵי זֶה לוֹקֶה עָלֶיהָ, מִשּׁוֹם זוֹנָה: אַף עַל פִּי שֶׁעִיקַר הָעֵדוּת בְּעֵד אֶחָד, כְּבָר הֻחְזְקָה בּוֹ זוֹנָה.

כג הָאָב שֶׁאָמַר בִּתִּי זוֹ מְקֻדֶּשֶׁת הִיא לְזֶה--אַף עַל פִּי שְׁהוּא נֶאֱמָן, וְתִנָּשֵׂא לוֹ--אִם זִנָּת, אֵינָהּ נִסְקֶלֶת עַל פִּיו: עַד שֶׁיִּהְיוּ שָׁם עֵדִים שֶׁנִּתְאָרְסָה בִּפְנֵיהֶם. וְכֵן הָאִשָּׁה שֶׁאָמְרָה מְקֻדֶּשֶׁת אֲנִי--אֵינָהּ נֶהְרֶגֶת עַל פִּיהָ, עַד שֶׁיִּהְיוּ שָׁם עֵדִים אוֹ תֻּחְזָק.