Enjoying this page?

002 - הִלְכוֹת עֵרוּבִין פֵּרֶק ב

הִלְכוֹת עֵרוּבִין פֵּרֶק ב

א אַנְשֵׁי חָצֵר שֶׁעֵרְבוּ כֻּלָּן, חוּץ מֵאֶחָד מֵהֶן שֶׁלֹּא עֵרַב עִמָּהֶן--בֵּין מֵזִיד, בֵּין שׁוֹכֵחַ--הֲרֵי זֶה אוֹסֵר עֲלֵיהֶן, וְאָסוּר לְכֻלָּן לְהוֹצִיא מִבָּתֵּיהֶן לְחָצֵר אוֹ מֵחָצֵר לְבָתֵּיהֶן. בִּטַּל לָהֶן זֶה שֶׁלֹּא עֵרַב רְשׁוּת חֲצֵרוֹ בִּלְבָד, הֲרֵי אֵלּוּ מֻתָּרִין לְהוֹצִיא וּלְהַכְנִיס מִבָּתֵּיהֶן לְחָצֵר וּמֵחָצֵר לְבָתֵּיהֶן; אֲבָל לְבֵיתוֹ, אָסוּר. בִּטַּל לָהֶן רְשׁוּת בֵּיתוֹ וּרְשׁוּת חֲצֵרוֹ, הֲרֵי כֻּלָּם מֻתָּרִין: הֶן מֻתָּרִין, מִפְּנֵי שֶׁעֵרְבוּ וַהֲרֵי בִּטַּל לָהֶן רְשׁוּת בֵּיתוֹ וַחֲצֵרוֹ; וְגַם הוּא מֻתָּר, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא נִשְׁאָר לוֹ רְשׁוּת, וַהֲרֵי הוּא כְּאוֹרֵחַ אֶצְלָם, וְהָאוֹרֵחַ אֵינוּ אוֹסֵר.

ב הַמְּבַטֵּל רְשׁוּתוֹ סְתָם--רְשׁוּת חֲצֵרוֹ, בִּטַּל; רְשׁוּת בֵּיתוֹ, לֹא בִטַּל. וְהַמְּבַטֵּל רְשׁוּתוֹ לִבְנֵי חָצֵר, צָרִיךְ לְבַטַּל לְכָל אֶחָד וְאֶחָד בַּפֵּרוּשׁ, וְאוֹמֵר רְשׁוּתִי מְבֻטֶּלֶת לָךְ, וְלָךְ וְלָךְ; וְהַיּוֹרֵשׁ מְבַטֵּל רְשׁוּת, אַף עַל פִּי שֶׁמֵּת מוֹרִישׁוֹ בַּשַּׁבָּת, שֶׁהַיּוֹרֵשׁ תַּחַת מוֹרִישׁוֹ הוּקַם לְכָל דָּבָר, וּבִטּוּל רְשׁוּת בַּשַּׁבָּת מֻתָּר לְכַתְּחִלָּה.

ג בִּטְּלוּ אֵלּוּ הַמְּעָרְבִין רְשׁוּתָן לְזֶה שֶׁלֹּא עֵרַב--הוּא מֻתָּר, שֶׁהֲרֵי נִשְׁאָר לְבַדּוֹ; וְהֶם אֲסוּרִין, שֶׁלֹּא נִשְׁאָר לָהֶן רְשׁוּת, וְאֵין אוֹמְרִים יִהְיוּ כְּאוֹרְחִים אֶצְלוֹ, שְׁאֵין רַבִּים אוֹרְחִין אֵצֶל אֶחָד.

ד הָיוּ אֵלּוּ שֶׁלֹּא עֵרְבוּ שְׁנַיִם אוֹ יָתֵר--אִם בִּטְּלוּ רְשׁוּתָם לַמְּעָרְבִין--הַמְּעָרְבִין מֻתָּרִין, וְאֵלּוּ שֶׁלֹּא עֵרְבוּ אֲסוּרִין. וְאֵין הַמְּעָרְבִין יְכוּלִים לְבַטַּל רְשׁוּתָם לַשְּׁנַיִם שֶׁלֹּא עֵרְבוּ, שֶׁכָּל אֶחָד מֵהֶן אוֹסֵר עַל חֲבֵרוֹ; וְאַפִלּוּ חָזַר הָאֶחָד שֶׁלֹּא עֵרַב, וּבִטַּל רְשׁוּתוֹ לַשֵּׁנִי שֶׁלֹּא עֵרַב--הֲרֵי זֶה אָסוּר, שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁבִּטְּלוּ לוֹ הַמְּעָרְבִין, אָסוּר הָיָה. אֶחָד שֶׁעֵרַב, אֵינוּ מְבַטֵּל רְשׁוּתוֹ לְאֶחָד שֶׁלֹּא עֵרַב; אֲבָל הָאֶחָד שֶׁלֹּא עֵרַב, מְבַטֵּל רְשׁוּתוֹ לְאֶחָד שֶׁעֵרַב.

ה כְּשֵׁם שֶׁבַּעַל בַּיִת זֶה מְבַטֵּל לְבַעַל בַּיִת זֶה רְשׁוּתוֹ בְּחָצֵר אַחַת[1], כָּךְ מְבַטְּלִין מֵחָצֵר לְחָצֵר[2]. וּמְבַטְּלִין, וְחוֹזְרִין וּמְבַטְּלִין[3]. כֵּיצַד: שְׁנַיִם שֶׁשְּׁרוּיִים בְּחָצֵר וְלֹא עֵרְבוּ--אֶחָד מֵהֶן מְבַטֵּל רְשׁוּתוֹ לַשֵּׁנִי, וְנִמְצָא הַשֵּׁנִי מְטַלְטֵל בִּרְשׁוּתוֹ שֶׁבִּטַּל לוֹ חֲבֵרוֹ, עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה צְרָכָיו; וְחוֹזֵר הַשֵּׁנִי וּמְבַטֵּל רְשׁוּתוֹ לָרִאשׁוֹן, וּמְטַלְטֵל הָרִאשׁוֹן בִּרְשׁוּתוֹ שֶׁבִּטַּל לוֹ; וְכֵן כַּמָּה פְּעָמִים. וְיֵשׁ בִּטּוּל רְשׁוּת בְּחֻרְבָה[4], כְּדֶרֶךְ שְׁהוּא בְּחָצֵר[5].

ו מִי שֶׁבִּטַּל רְשׁוּתוֹ, וְחָזַר וְטִלְטַל בָּרְשׁוּת שֶׁבִּטַּל--אִם בְּמֵזִיד הוֹצִיא--הֲרֵי זֶה אוֹסֵר עֲלֵיהֶן, שֶׁהֲרֵי לֹא עָמַד בְּבִטּוּלוֹ; וְאִם בְּשׁוֹגֵג הוֹצִיא--אֵינוּ אוֹסֵר, שֶׁהֲרֵי הוּא עוֹמֵד בְּבִטּוּלוֹ. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, שֶׁלֹּא קָדְמוּ וְהִחְזִיקוּ אֵלּוּ שֶׁבִּטַּל לָהֶן; אֲבָל אִם קָדְמוּ וְהִחְזִיקוּ וְהוֹצִיאוּ--אִם חָזַר הוּא וְהוֹצִיא בֵּין שׁוֹגֵג בֵּין מֵזִיד, אֵינוּ אוֹסֵר עֲלֵיהֶן.

ז שְׁנֵי בָּתִּים בִּשְׁנֵי צִדֵּי רְשׁוּת הָרַבִּים, וְהִקִּיפוּם גּוֹיִים מְחִצָּה בַּשַּׁבָּת--אֵין מְבַטְּלִין זֶה לְזֶה, הוֹאִיל וְאֵי אִפְשָׁר לָהֶם לְעָרַב מֵאֶמֶשׁ. אֶחָד מִבְּנֵי חָצֵר שֶׁמֵּת, וְהִנִּיחַ רְשׁוּתוֹ לְאֶחָד מִן הַשּׁוּק--אִם מֵת מִבְּעוֹד יוֹם, הֲרֵי הַיּוֹרֵשׁ שְׁאֵינוּ מִבְּנֵי הֶחָצֵר אוֹסֵר עֲלֵיהֶם; וְאִם מֵת מִשֶּׁחָשֵׁכָה, אֵינוּ אוֹסֵר עֲלֵיהֶם. אֶחָד מִן הַשּׁוּק שֶׁמֵּת, וְהִנִּיחַ רְשׁוּתוֹ לְאֶחָד מִבְּנֵי הֶחָצֵר--אִם מִבְּעוֹד יוֹם מֵת--אֵינוּ אוֹסֵר, שֶׁהֲרֵי כֻּלָּן מְעָרְבִים; וְאִם מֵת מִשֶּׁחָשֵׁכָה--אוֹסֵר עֲלֵיהֶם, עַד שֶׁיְּבַטַּל לָהֶן רְשׁוּת מוֹרִישׁוֹ.

ח יִשְׂרָאֵל וְגֵר שֶׁשְּׁרוּיִים בִּמְעָרָה אַחַת, וּמֵת הַגֵּר מִבְּעוֹד יוֹם--אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הִחְזִיק יִשְׂרָאֵל אַחֵר בִּנְכָסָיו עַד שֶׁחָשֵׁכָה--הֲרֵי זֶה הַמַּחְזִיק אוֹסֵר עַד שֶׁיְּבַטַּל, שֶׁהֲרֵי הוּא כְּיוֹרֵשׁ; וְאִם מֵת הַגֵּר מִשֶּׁחָשֵׁכָה--אַף עַל פִּי שֶׁהִחְזִיק יִשְׂרָאֵל אַחֵר בִּנְכָסָיו--אֵינוּ אוֹסֵר עָלָיו, אֵלָא בְּהֶתֵּרוֹ הָרִאשׁוֹן הוּא עוֹמֵד.

ט יִשְׂרָאֵל הַדָּר עִם הַנָּכְרִי אוֹ עִם גֵּר תּוֹשָׁב בְּחָצֵר, אֵינוּ אוֹסֵר עָלָיו, שֶׁדִּירַת הַגּוֹי אֵינָהּ דִּירָה, אֵלָא כַּבְּהֵמָה הוּא חָשׁוּב. וְאִם הָיוּ שְׁנֵי יִשְׂרְאֵלִיִּים אוֹ יָתֵר, וְגוֹי שׁוֹכֵן עִמָּהֶן--הֲרֵי זֶה אוֹסֵר עֲלֵיהֶם; וְדָבָר זֶה, גְּזֵרָה--כְּדֵי שֶׁלֹּא יְשַׁכְּנוּ גּוֹי עִמָּהֶן, שֶׁלֹּא יִלְמְדוּ מִמַּעֲשָׂיו. וְלָמָּה לֹא גָזְרוּ בְּיִשְׂרָאֵל אֶחָד וְגוֹי אֶחָד: מִפְּנֵי שְׁאֵינוּ דָּבָר מָצוּי--שֶׁהֲרֵי יִפְחַד שֶׁמֶּא יִתְיַחַד עִמּוֹ וְיַהַרְגֶנּוּ, וּכְבָר אָסְרוּ לְהִתְיַחַד עִם הַגּוֹי.

י שְׁנֵי יִשְׂרְאֵלִיִּים וְגוֹי הַשּׁוֹכְנִים בְּחָצֵר אַחַת, וְעֵרְבוּ הַיִּשְׂרְאֵלִיִּים לְעַצְמָן--לֹא הוֹעִילוּ כְּלוּם; וְכֵן אִם בִּטְּלוּ לַגּוֹי, אוֹ בִּטַּל לָהֶן, אוֹ בִּטְּלוּ הַיִּשְׂרְאֵלִיִּים זֶה לְזֶה וְנַעֲשׂוּ כַּיָּחִיד עִם הַגּוֹי--לֹא הוֹעִילוּ כְּלוּם: שְׁאֵין עֵרוּב מוֹעִיל בִּמְקוֹם גּוֹי, וְאֵין בִּטּוּל רְשׁוּת מוֹעִיל בִּמְקוֹם גּוֹי; וְאֵין לָהֶן תַּקָּנָה--אֵלָא שֶׁיִּשְׂכְּרוּ מִמֶּנּוּ רְשׁוּתוֹ, וְיֵעָשֶׂה הַגּוֹי כְּאִלּוּ הוּא אוֹרֵחַ עִמָּהֶן. וְכֵן אִם הָיוּ גּוֹיִים רַבִּים--מַשְׂכִּירִין רְשׁוּתָם לַיִּשְׂרְאֵלִיִּים, וְהַיִּשְׂרְאֵלִיִּים מְעָרְבִין וּמֻתָּרִין. וְיִשְׂרָאֵל אֶחָד שֶׁשָּׂכַר מִן הַגּוֹי--מְעָרֵב עִם שְׁאָר הַיִּשְׂרְאֵלִיִּים, וְיֻתְּרוּ כֻּלָּם; וְאֵין כָּל אֶחָד וְאֶחָד, צָרִיךְ לִשְׂכֹּר מִן הַגּוֹי.

יא שְׁתֵּי חֲצֵרוֹת זוֹ לִפְנִים מִזּוֹ, וְיִשְׂרָאֵל אֶחָד וְגוֹי דָּרִים בַּפְּנִימִית וְיִשְׂרָאֵל אֶחָד בַּחִיצוֹנָה, אוֹ שֶׁהָיָה יִשְׂרָאֵל וְגוֹי בַּחִיצוֹנָה וְיִשְׂרָאֵל אֶחָד בַּפְּנִימִית--הֲרֵי זֶה אוֹסֵר עַל הַחִיצוֹנָה עַד שֶׁיִּשְׂכֹּר מִמֶּנּוּ, שֶׁהֲרֵי רַגְלֵי שְׁנֵי יִשְׂרְאֵלִיִּים וְגוֹי מְצוּיִים שָׁם; וְהַפְּנִימִי, מֻתָּר בַּפְּנִימִית.

יב שׂוֹכְרִין מִן הַגּוֹי אַפִלּוּ בַּשַּׁבָּת, שֶׁהַשְּׂכִירוּת כְּבִטּוּל רְשׁוּת הִיא, שְׁאֵינָהּ שְׂכִירוּת וַדָּאִית, אֵלָא הֶכֵּר בִּלְבָד; לְפִיכָּךְ שׂוֹכְרִין מִן הַגּוֹי אַפִלּוּ בְּפָחוּת מִשּׁוֹוֶה פְּרוּטָה, וְאִשְׁתּוֹ שֶׁלַּגּוֹי מַשְׂכֶּרֶת שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ. וְכֵן שְׂכִירוֹ אוֹ שַׁמָּשׁוֹ, מַשְׂכִּירִין שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ; וְאַפִלּוּ הָיָה שְׂכִירוֹ אוֹ שַׁמָּשׁוֹ יִשְׂרְאֵלִי, הֲרֵי זֶה מַשְׂכִּיר שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ. שָׁאַל מִן הַגּוֹי מָקוֹם לְהַנִּיחַ בּוֹ חֲפָצָיו, וְהִשְׁאִילוֹ--הֲרֵי נִשְׁתַּתַּף עִמּוֹ בִּרְשׁוּתוֹ, וּמַשְׂכִּיר שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ. הָיוּ לַגּוֹי שְׁנֵי שְׂכִירִים אוֹ שַׁמָּשִׁים אוֹ נָשִׁים רַבּוֹת--אִם הִשְׂכִּיר אֶחָד מֵהֶן, דַּיּוֹ.

יג שְׁנֵי יִשְׂרְאֵלִיִּים וְגוֹי הַדָּרִים בְּחָצֵר אַחַת, וְשָׂכְרוּ מִן הַגּוֹי בַּשַּׁבָּת--חוֹזֵר הָאֶחָד וּמְבַטֵּל רְשׁוּתוֹ לַשֵּׁנִי, וּמֻתָּר; וְכֵן אִם מֵת הַגּוֹי בַּשַּׁבָּת--מְבַטֵּל הַיִּשְׂרְאֵלִי לְיִשְׂרְאֵלִי הָאַחֵר, וְיִהְיֶה מֻתָּר לְטַלְטַל.

יד גּוֹי שֶׁהִשְׂכִּיר מִגּוֹי--אִם אֵין הָרִאשׁוֹן יָכוֹל לְהוֹצִיא הַגּוֹי הַשֵּׁנִי עַד שֶׁיַּשְׁלִים זְמָן שְׂכִירוּתוֹ--שׂוֹכְרִין מִזֶּה הַגּוֹי הַשֵּׁנִי, שֶׁהֲרֵי נִכְנַס תַּחַת הַבְּעָלִים; וְאִם יֵשׁ רְשׁוּת לָרִאשׁוֹן לְהוֹצִיא אֶת הַגּוֹי הַשּׂוֹכֵר מִמֶּנּוּ בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצֶה--אִם לֹא הָיָה הַשֵּׁנִי עוֹמֵד וְשָׂכְרוּ הַיִּשְׂרְאֵלִיִּים מִן הָרִאשׁוֹן, הֲרֵי אֵלּוּ מֻתָּרִין.

טו חָצֵר שֶׁיִּשְׂרְאֵלִיִּים וְגוֹי שְׁרוּיִין בָּהּ, וְהָיוּ חַלּוֹנוֹת פְּתוּחוֹת מִבֵּית יִשְׂרְאֵלִי זֶה לְבֵית יִשְׂרְאֵלִי זֶה, וְעָשׂוּ עֵרוּב דֶּרֶךְ חַלּוֹנוֹת--אַף עַל פִּי שְׁהֶן מֻתָּרִין לְהוֹצִיא מִבַּיִת לְבַיִת דֶּרֶךְ חַלּוֹנוֹת, הֲרֵי הֶן אֲסוּרִין לְהוֹצִיא מִבַּיִת לְבַיִת דֶּרֶךְ פְּתָחִים, מִפְּנֵי הַגּוֹי, עַד שֶׁיַּשְׂכִּיר: שְׁאֵין רַבִּים נַעֲשִׂים בָּעֵרוּב כַּיָּחִיד, בִּמְקוֹם הַגּוֹי.

טז יִשְׂרָאֵל שְׁהוּא מְחַלֵּל שַׁבָּת בְּפַרְהֶסְיָה, אוֹ שְׁהוּא עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה--הֲרֵי הוּא כְּגוֹי לְכָל דְּבָרָיו; וְאֵין מְעָרְבִין עִמּוֹ, וְאֵינוּ מְבַטֵּל--אֵלָא שׂוֹכְרִין מִמֶּנּוּ כְּגוֹי. אֲבָל אִם הָיָה מִן הַמִּינִים שְׁאֵין עוֹבְדִין עֲבוֹדָה זָרָה, וְאֵין מְחַלְּלִין שַׁבָּת, כְּגוֹן צַדּוּקִיִּין וּבַיְתּוֹסִיִּין, וְכָל הַכּוֹפְרִים בְּתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה--כְּלָלוֹ שֶׁלַּדָּבָר, כָּל מִי שְׁאֵינוּ מוֹדֶה בְּמִצְוַת עֵרוּב--אֵין מְעָרְבִין עִמּוֹ, לְפִי שְׁאֵינוּ מוֹדֶה בָּעֵרוּב, וְאֵין שׂוֹכְרִין מִמֶּנּוּ, לְפִי שְׁאֵינוּ כְּגוֹי; אֲבָל מְבַטֵּל הוּא רְשׁוּתוֹ לְיִשְׂרָאֵל הַכָּשֵׁר, וְזוֹ הִיא תַּקָּנָתוֹ. וְכֵן אִם הָיָה יִשְׂרָאֵל אֶחָד כָּשֵׁר, וְזֶה הַצַּדּוּקִי בֶּחָצֵר--הֲרֵי זֶה אוֹסֵר עָלָיו, עַד שֶׁיְּבַטַּל לוֹ

  1. 1 ראובן ושמעון שיש להם שני בתים הפתוחים לחצר אחד, אם רוצים שניהם לטלטל בתוך החצר צריכים לערב ביניהם, ואם לא עירבו אז יכול ראובן לבטל רשותו שבחצר לשמעון, ונמצא שהחצר שייך רק לשמעון, ואז מותורים שמעון לטלטל בתוך החצר שהוא שייך רק לשמעון. וכן להיפך כדלקמן
  2. 2 החצר של ראובן הוא ליד החצר של שמעון וכל אחד מחצריהם פתוח לרשות הרבים, אסור לטלטל מחצר זה לחצר שבצדו בלי עירוב. אבל אם ראובן מבטל את החצר שלו לשמעון נמצא ששני החצרות שייכים לשמעון ומותר שמעון לטלטל בשני החצרות, (מבואר לעיל בשם הרשב"א רק יחיד נעשה אורח אצל רבים, ולא רבים אצל יחיד ולא יחיד אצל יחיד ולכן  ראובן אסור לטלטל בשני החצרות וכ"ש כשהם  רבים בני ב החצרים אין הרבים נעשים אורחים ורק לאלו שבטלו רשותם מותרים לטלטל.
  3. 3 היינו שבתחלה מבטל ראובן רשותו לשמעון בכדי ששמעון יוכל לטלטל, ואח"כ מבטל שמעון רשותו לראובן בכדי שראובן יוכל לטלטל, ועושים כן כמה פעמים במשך השבת לפי הצורך שיש להם בטלטול
  4. 4 אם בית של ראובן פתוח לחורבה, ובית של שמעון פתוח לחורבה מצד השני של החורבה, אז הם שותפים בחורבה וצריכים לערב ביניהם בכדי שיוכלו לטלטל במקום השותפות בחורבה, ואם לא עירבו יכולים לבטל רשותם, שראובן יכול לבטל רשותו לשמעון בכדי שמעון יוכל לטלטל בתוך החורבה, וכן אח"כ יכול לבטל שמעון לראובן בכדי שראובן יוכל לטלטל
  5. 5 החידוש בחורבה הוא שאף שחורבה אינו עיקר תשמישם מ"מ אפשר לבטל ג"כ בכדי שיוכלו לטלטל כשלו ערבו