הִלְכוֹת בִּרְכַת כּוֹהֲנִים פֵּרֶק טו
א שִׁשָּׁה דְּבָרִים, מוֹנְעִין נְשִׂיאַת כַּפַּיִם--הַלָּשׁוֹן, וְהַמּוּמִין, וְהָעֲבֵרָה, וְהַשָּׁנִים, וְהַיַּיִן, וְטֻמְאַת הַיָּדַיִם. הַלָּשׁוֹן כֵּיצַד: הָעִלְּגִין שְׁאֵין מוֹצִיאִין אֶת הָאוֹתִיּוֹת כְּתִקְנָן, כְּגוֹן שֶׁקּוֹרִין לְאִלְפִין עַיְנִין, וּלְעַיְנִין אִלְפִין, אוֹ לְשִׁבֹּלֶת סִבֹּלֶת, וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן--אֵין נוֹשְׂאִין אֶת כַּפֵּיהֶם. וְכֵן כִּבְדֵי פֶּה וְכִבְדֵי לָשׁוֹן, שְׁאֵין דִּבְרֵיהֶם נִכָּרִין לַכֹּל--אֵין נוֹשְׂאִין אֶת כַּפֵּיהֶם.
ב הַמּוּמִין כֵּיצַד: כּוֹהֵן שֶׁיֵּשׁ מוּמִין בְּיָדָיו אוֹ בְּפָנָיו אוֹ בְּרַגְלָיו, כְּגוֹן שֶׁהָיוּ אֶצְבְּעוֹתָיו עֲקוּמוֹת אוֹ עֲקֻשּׁוֹת, אוֹ שֶׁהָיוּ יָדָיו בַּהְקָנִיּוֹת--לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו, לְפִי שֶׁהָעָם מִסְתַּכְּלִין בּוֹ. מִי שֶׁהָיָה רִירוֹ יוֹרֵד עַל זְקָנוֹ בְּשָׁעָה שְׁהוּא מְדַבֵּר, וְכֵן סוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו--לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו; וְאִם הָיָה דָּשׁ בְּעִירוֹ וְהָיוּ הַכֹּל רְגִילִין בְּזֶה הַסּוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו, אוֹ בְּזֶה שֶׁרִירוֹ זָב--מֻתָּר, לְפִי שְׁאֵין הָעָם מִסְתַּכְּלִין בּוֹ. וְכֵן מִי שֶׁהָיוּ יָדָיו צְבוּעוֹת אִסְטִיס וּפוּאָה, לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו; וְאִם רֹב אַנְשֵׁי אוֹתָהּ הָעִיר, מְלַאכְתָּן בְּכָּךְ--מֻתָּר, לְפִי שְׁאֵין מִסְתַּכְּלִין בּוֹ.
ג הָעֲבֵרָה כֵּיצַד: כּוֹהֵן שֶׁהָרַג אֶת הַנֶּפֶשׁ, אַפִלּוּ בִּשְׁגָגָה--אַף עַל פִּי שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה, לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו: שֶׁנֶּאֱמָר "יְדֵיכֶם, דָּמִים מָלֵאוּ" (ישעיהו א,טו), וְכָתִיב "וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם, אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם" (שם). וְכוֹהֵן שֶׁעָבַד עֲבוֹדָה זָרָה--בֵּין בְּאֹנֶס, בֵּין בִּשְׁגָגָה--אַף עַל פִּי שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה, אֵינוּ נוֹשֵׂא אֶת כַּפָּיו לְעוֹלָם: שֶׁנֶּאֱמָר "לֹא יַעֲלוּ כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת . . ." (מלכים ב כג,ט); וּבְרָכָה כַּעֲבוֹדָה, שֶׁנֶּאֱמָר "לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ" (דברים י,ח). וְכֵן כּוֹהֵן שֶׁנִּשְׁתַּמַּד לַעֲבוֹדָה זָרָה--אַף עַל פִּי שֶׁחָזַר בּוֹ, אֵינוּ נוֹשֵׂא אֶת כַּפָּיו לְעוֹלָם. וּשְׁאָר הָעֲבֵרוֹת, אֵין מוֹנְעִין.
ד הַשָּׁנִים כֵּיצַד: כּוֹהֵן נַעַר--לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו, עַד שֶׁיִּתְמַלֵּא זְקָנוֹ. וְהַיַּיִן כֵּיצַד: מִי שֶׁשָּׁתָה רְבִיעִית יַיִן חַי בְּבַת אַחַת--אֵינוּ נוֹשֵׂא אֶת כַּפָּיו, עַד שֶׁיָּסוּר יֵינוֹ מֵעָלָיו, לְפִי שֶׁהֻקְשָׁה בְּרָכָה לָעֲבוֹדָה. שָׁתָה רְבִיעִית בִּשְׁתֵּי פְּעָמִים, אוֹ שֶׁנָּתַן לְתוֹכָהּ מְעַט מַיִם--מֻתָּר; וְאִם שָׁתָה יָתֵר מֵרְבִיעִית--אַף עַל פִּי שֶׁהָיָה מָזוּג, וְאַף עַל פִּי שֶׁשָּׁתָהוּ בְּכַמָּה פְּעָמִים--לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו, עַד שֶׁיָּסוּר יֵינוֹ מֵעָלָיו. וְכַמָּה הִיא רְבִיעִית, אֶצְבָּעַיִם עַל אֶצְבָּעַיִם עַל רוּם אֶצְבָּעַיִם וַחֲצִי אֶצְבָּע וְחֹמֶשׁ אֶצְבָּע. וְזֶה הָאֶצְבָּע שֶׁמּוֹשְׁחִין בּוֹ בְּכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ, הוּא הַגֻּדָּל; וְהוּא הַנִּקְרָא בֹּהֶן הַיָּד.
ה טֻמְאַת הַיָּדַיִם כֵּיצַד: כּוֹהֵן שֶׁלֹּא נָטַל יָדָיו, לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו; אֵלָא נוֹטֵל יָדָיו בַּמַּיִם עַד הַפֵּרֶק, כְּדֶרֶךְ שֶׁמְּקַדְּשִׁין לָעֲבוֹדָה, וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ, שֶׁנֶּאֱמָר "שְׂאוּ-יְדֵכֶם קֹדֶשׁ; וּבָרְכוּ, אֶת-ה'" (תהילים קלד,ב). וְהֶחָלָל אֵינוּ נוֹשֵׂא אֶת כַּפָּיו, לְפִי שְׁאֵינוּ בְּכֵהוּנוֹ.
ו כּוֹהֵן שֶׁלֹּא הָיָה לוֹ דָּבָר מִכָּל אֵלּוּ הַדְּבָרִים הַמּוֹנְעִין אוֹתוֹ נְשִׂיאוּת כַּפַּיִם--אַף עַל פִּי שְׁאֵינוּ חָכָם וְאֵינוּ מְדַקְדֵּק בַּמִּצְווֹת, אוֹ שֶׁהָיוּ הַבְּרִיּוֹת מְרַנְּנִין אַחֲרָיו, אוֹ שֶׁלֹּא הָיָה מַשָּׂאוֹ וּמַתָּנוֹ בְּצֶדֶק--הֲרֵי זֶה נוֹשֵׂא אֶת כַּפָּיו, וְאֵין מוֹנְעִין אוֹתוֹ: לְפִי שֶׁזּוֹ מִצְוַת עֲשֵׂה עַל כָּל כּוֹהֵן וְכוֹהֵן שֶׁרָאוּי לִנְשִׂיאַת כַּפַּיִם, וְאֵין אוֹמְרִין לְאָדָם רָשָׁע הוֹסֵף רֶשַׁע וְהִמָּנַע מִן הַמִּצְווֹת.
ז וְאַל תִּתְמַהּ וְתֹאמַר, וּמַה תּוֹעִיל בִּרְכַת הִדְיוֹט זֶה--שְׁאֵין קִבּוּל הַבְּרָכָה תָּלוּי בַּכּוֹהֲנִים, אֵלָא בְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: שֶׁנֶּאֱמָר "וְשָׂמוּ אֶת-שְׁמִי, עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַאֲנִי, אֲבָרְכֵם" (במדבר ו,כז)--הַכּוֹהֲנִים עוֹשִׂים מִצְוָה שֶׁנִּצְטַוּוּ בָּהּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּרַחֲמָיו מְבָרֵךְ אֶת יִשְׂרָאֵל כְּחֶפְצוֹ.
ח עַם שְׁהֶן אֲחוֹרֵי הַכּוֹהֲנִים, אֵינָן בִּכְלַל הַבְּרָכָה; וְהָעוֹמְדִין מִצִּדֵּיהֶן, הֲרֵי הֶן בִּכְלַל הַבְּרָכָה. וְאִם הָיְתָה מְחִצָּה בֵּין הַכּוֹהֲנִים וּבֵין הָעָם הַמִּתְבָּרְכִין, אַפִלּוּ הִיא חוֹמָה שֶׁלְּבַרְזֶל, הוֹאִיל וּפְנֵיהֶן לְמוּל פְּנֵי הַכּוֹהֲנִים, הֲרֵי הֶן בִּכְלַל הַבְּרָכָה.
ט נְשִׂיאַת כַּפַּיִם בַּעֲשָׂרָה, וְכוֹהֲנִים מִן הַמִּנְיָן. בֵּית הַכְּנֶסֶת שֶׁכֻּלּוֹ כּוֹהֲנִים, כֻּלָּן נוֹשְׂאִין אֶת כַּפֵּיהֶן; וּלְמִי הֶן מְבָרְכִין, לַאֲחֵיהֶם שֶׁבַּצָּפוֹן וְלַאֲחֵיהֶם שֶׁבַּדָּרוֹם; וּמִי עוֹנֶה אַחֲרֵיהֶם אָמֵן, הַנָּשִׁים וְהַטָּף. וְאִם נִשְׁאָר שָׁם עֲשָׂרָה כּוֹהֲנִים יָתֵר עַל אֵלּוּ שֶׁעָלוּ לַדּוּכָן--הָעֲשָׂרָה עוֹנִין אָמֵן, וְהַשְּׁאָר מְבָרְכִין.
י צִבּוּר שֶׁלֹּא הָיָה בָּהֶן כּוֹהֵן אֵלָא שְׁלִיחַ צִבּוּר לְבַדּוֹ, לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו; וְאִם הַבְטָחָתוֹ הִיא שְׁהוּא נוֹשֵׂא אֶת כַּפָּיו וְחוֹזֵר לִתְפִלָּתוֹ, רַשָּׁאי. וְאִם אֵין לָהֶן כּוֹהֵן כְּלָל--כְּשֶׁיַּגִּיעַ שְׁלִיחַ צִבּוּר לְשִׂים שָׁלוֹם, אוֹמֵר אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, בָּרְכֵנוּ בַּבְּרָכָה הַמְּשֻׁלֶּשֶׁת בַּתּוֹרָה הָאֲמוּרָה לְאַהֲרוֹן וּלְבָנָיו כּוֹהֲנִים עַם קְדוֹשֶׁיךָ, כָּאָמוּר "יְבָרֶכְךָ ה', וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. וְשָׂמוּ אֶת-שְׁמִי, עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַאֲנִי, אֲבָרְכֵם" (במדבר ו,כד-כז). וְאֵין הָעָם עוֹנִין אָמֵן, וּמַתְחִיל וְאוֹמֵר שִׂים שָׁלוֹם.
יא כּוֹהֵן שֶׁנָּשָׂא כַּפָּיו בְּבֵית הַכְּנֶסֶת זוֹ, וְהָלַךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת אַחֵר, וּמָצָא צִבּוּר שֶׁמִּתְפַּלְּלִין, וְלֹא הִגִּיעוּ לְבִרְכַת כּוֹהֲנִים--נוֹשֵׂא יָדָיו לָהֶן, וּמְבָרְכֵם; וְאַפִלּוּ כַּמָּה פְּעָמִים בַּיּוֹם. כּוֹהֵן שֶׁלֹּא עָקַר רַגְלָיו מִמְּקוֹמוֹ לַעֲלוֹת לַדּוּכָן בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר שְׁלִיחַ צִבּוּר רְצֵה, שׁוּב אֵינוּ עוֹלֶה בְּאוֹתָהּ הַתְּפִלָּה; אֲבָל אִם עָקַר רַגְלָיו לַעֲלוֹת--אָף עַל פִּי שֶׁלֹּא הִגִּיעַ לַדּוּכָן אֵלָא לְאַחַר הָעֲבוֹדָה, הֲרֵי זֶה עוֹלֶה וּמְבָרֵךְ.
יב כָּל כּוֹהֵן שְׁאֵינוּ עוֹלֶה לַדּוּכָן, אַף עַל פִּי שֶׁבִּטַּל מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת--הֲרֵי הוּא כְּעוֹבֵר עַל שְׁלוֹשָׁה עֲשֵׂה: "כֹּה תְבָרְכוּ" (במדבר ו,כג), "אָמוֹר, לָהֶם" (שם), "וְשָׂמוּ אֶת-שְׁמִי" (במדבר ו,כז). וְכָל כּוֹהֵן שְׁאֵינוּ מְבָרֵךְ, אֵינוּ מִתְבָּרֵךְ. וְכָל כּוֹהֵן הַמְּבָרֵךְ--מִתְבָּרֵךְ, שֶׁנֶּאֱמָר "וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ" (בראשית יב,ג).