Letter # 2641

ח' אייר, תשי"ד - מוהרינו הרב ניסן נמנוב שיחי

2641 - I am shocked that some of the Chasidim would get their Matzah from a non Chabad bakery.

The worst of ours in better than the best of theirs.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, ח' אייר, תשי"ד

ברוקלין.

הרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מוהרנ"ן[1] שי' 

שלום וברכה!

מאשר הנני קבלת מכתבו מב' אייר, ות"ח על הבשו"ט אשר הבחינה של התלמידים הראתה אז זיי לערנען גאנץ גוט ובודאי גם בענינים דיראת שמים... והשי"ת יצליחו ויצליחם שע"י פתיחה שהיא בערך דלמטה כחודה של מחט יפתחו מלמעלה כפתחו של אולם שגם בערך דלמעלה נקרא זה כפתחו של אולם...

בודאי למותר לעוררו על ההכרח הגמור להתחיל בעוד מועד במרץ שיבואו תלמידים ללמוד בימי הוואקאנס ואולי באפשר גם קודם לזה וכן בנוגע לתלמידות דבית רבקה אם יכול לזרזם בזה בטח יעשה אף שכתבתי להם גם באופן ישר, ואל יהי הדבר קל בעיניו כי מלבד פתגם הבעש"ט הידוע שבשביל פעולה אחת טובה בגשמיות או ברוחניות לאדם אחד כדאית ירידת הנשמה למטה למשך ע' פ' שנה ועומק הענין מתבאר עפמ"ש רבנו הזקן בתניא סוף פרק כ"ה ויחוד זה למעלה הוא נצחי לעולם ועד, הנה בודאי כשישתדלו במרץ הראוי חלק חשוב מהבאים לוואקאנס ימשיכו גם אחרי כן בדרכי התורה והמצוה וחלק מהם גם בלימודם בכותלי תו"ת ואחכה לבשו"ט בכל הנ"ל ובענין זה ביחוד.

ואתאפק לא אוכל להביא תמהוני ופליאתי ביותר והוא: מובן ע"פ המובא בכ"מ בדא"ח ובפרט בהענין דתמיהת משה רבנו מאין לי בשר כי לא הי' זה במדריגתו כלל ואעפ"כ אף שטענתו חזקה היתה והראי' שאמרו לו אספה לי שבעים איש וגו' הרי בכ"ז גם השפעת הבשר היתה על ידו (אלא שהי' גם ממוצע בדבר) שמזה מובן שכל השפעות המקושרים והחסידים צריכה להיות קשורה באיזה אופן שהוא עם נשיאם וכו' מוכרח מזה שדורנו שזכה שכ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע הוא מנהיגו ורועו, הרי כל הענינים צריכים להיות קשורים באיזה אופן שהוא עמו ועאכו"כ שכן צריך להיות אצל אנ"ש והתמימים וב"ב שיחיו ועאכו"כ שכן צ"ל בענינים הקשורים בתומ"צ ובפרט בענינים הכללים שבהם ובפרטיות - בענינים הקשורים באמונה וכמ"ש ויאמינו בה' ובמשה עבדו ואיתא במכילתא שכל מי שמאמין ברועה נאמן כאילו מאמין במאמר מי שאמר והי' העולם. ולכן גדלה תמיהתי כשנודע לי אשר דוקא במיכלא דמהימנותא הנה חלק מאנ"ש בחרו לקבלו ממקום אחר בה-בשעה שהיתה אפשרית לקבלו ע"י לשכה שנתיסדה מכ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אשר פעולות צדיק עומדים לעד ובמילא גם עתה היא לשכתו.

בטח יש ע"ז איזה תירוצים ואולי גם תירוצים חזקים שאפשר הי' ביוקר או שלא היו אפויות טוב כ"כ או שהי' איזה פירוד לבבות בין מוכר הנ"ל ואנ"ש או שכמו שאמרו אחרים שזהו רק בשביל ב"ב משא"כ הם בעצמם (וכאילו אפשר לחלק באמונה בין הגדול בישראל להקטן בישראל ובפרט בהנוגע לחג המצות שזהו קטנות אבא והמשל ע"ז הוא מתינוק אוכל מאכל דגן), אבל אחרי כ"ז תמיה בעיני, איז כדאי איינצושטעלען עוד ענין של קישור עם כ"ק מו"ח אדמו"ר? ולו יהי' שזה רק בספק ספיקא בשביל ענינים שגם הם מידי ספק לא יצאו ולקבל מצה שמורה מיכלא דמהימנותא במקום אחר.

- כיון שאיני רוצה לפרש בשם מי שעשה כנ"ל לכן כותב הנני הדברים אליו כיון שבודאי הוא ומושפעיו לקחו שמורה דוקא מהבעקעריי הקשורה עם הלשכה, ובמילא בנקל יותר יהי' לו לבאר הדברים בעת התועדות כיד ה' הטובה עליו, ובודאי ידוע גם בצרפת פתגם כ"ק מו"ח אדמו"ר, אז אונזערע זיבורית טוב מעידית שלהם. והשי"ת יזכנו ויצליח את כאו"א להמשיך המשכות דפסח על כל השנה בגלוי בחיי היום יומים.

בברכה. 

  1. 1 מוהרינו הרב ניסן נמנוב