Letter # 2832

כ"ו תמוז, תשי"ד - מוה"ר חיים משה שי' ובר

2832 -Reconciles the view of Alter Rebbe that no one can do harm to another if not decreed by Hashem

Don’t be satisfied with the success so far; is Moshiach greater than Moshe Rabeinu? Before marriage not to put on a Talis when leading morning services, do not make a fight over this.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, כ"ו תמוז, תשי"ד

ברוקלין.

הרה"ח הוו"ח אי"נ נו"נ מלאכתו מלאכת שמים מוה"ר חיים משה שי'[1] 

שלום וברכה!

במענה על מכתבו מי"ז תמוז (יהפך במהרה לששון ולשמחה)... נהניתי ממ"ש אודות הפעולות שנראו בהתלמידים הלומדים לאחר הצהרים - אף שאינו כותב מאיזה בתי ספר באים ובטח ימלא זה בהזדמנות הבאה ובודאי לא יסתפקו בהנעשה עד עתה ואדרבה ילמדו ק"ו, שאם בהשתדלות שהיתה לע"ע כבר נראו פירות, הרי עאכו"כ כשישתדלו בכל המרץ הדרוש שירבו הפירות בכמות ובאיכות פירות ופירי פירות עד סוף העולם, וכהפירוש בדא"ח עד שיהי' סוף לההעלם וההסתר.

ומה שהעיר אודות המובא בדא"ח שיש מעלה במשיח שגדול ממשה רבנו, ועיין בזה ג"כ לקו"ת ויקרא יז, א. במדבר פט, ב-ג. ובסוף שה"ש מט, ג ואילך. וכ"ה בפי' בתנחומא תולדות כ, שלכאורה הוא נגד הידוע שלא קם כמשה. 

הנה כמה חלוקי ענינים בזה, היינו ענין הנבואה, המלוכה, ידיעת התורה כו' וכו'. ומה שלא קם כמשה מוסכם בנוגע למעלת הנבואה. וכמובא ג"כ ברמב"ם [הל'] תשובה פ"ט ה"ב. וגם בזה יעויין בר"ה (כא, ב) אבל במלכים קם, משא"כ במעלת הנשמה, עיין לקו"ת סוף שה"ש הנ"ל, שמעלת משיח גדולה יותר. ובמילא אין סתירה שכן הוא גם בנוגע ללימוד התורה. ובפרט תורתו של משיח שהוא הענין דישקני מנשיקות פיהו, פנימיות התורה, יחידה שבתורה, שזהו מתאים לשייכות משיח ליחידה הכללית, משא"כ משה ששייכותו הוא למדריגת חי', וכמובא בשער הפסוקים פ' ויחי ובכ"מ. וראה ג"כ מנחות (כט, ב) דלא ידע מאי קאמרי*.

במה שהעיר כשהש"ץ הוא בחור אם צריך ללבוש טלית. הרי בנוגע לתפלת מנחה ומעריב, בטח ידוע לו ונעתק ג"כ בהיום יום שיורדים לפני התיבה בלי טלית כמנהג ליובאוויטש. ובהנוגע לתפלת הבקר ג"כ אין מקפידין כאן בהישיבה וכן כמדומה לי שלא הקפידו ע"ז ברוסטוב באוטוואצק כו' וכו' וכיון שאין מקפידים הרי למה ללבוש טלית ונכנס בגדר שאלה ע"ד הברכה וכו' אבל לאידך גיסא אם במנהגי ירושלים הוא דבר תימה אין כדאי לעורר מחלוקת בלבישת טלית ע"י הש"ץ בתפלת שחרית, אבל אם אין מחלוקת בדבר כדאי לשמור על מנהג הנ"ל ועיין סוכה לב, סע"ב... 

ובמה שהעיר ממש"כ באוה"ח (וישב לז, כא) אשר בעל בחירה יכול להרוג גם מי שלא נתחייב מיתה ביד"ש, שהוא היפך ממש"כ באגה"ק לאדה"ז רסכ"ה - הנה גברא אגברא קא רמית. אבל, לכאורה קשה ממש"כ בזח"א (קפה, א. ושם) וממש"נ (ש"ב כד, יד). וי"ל שהוא ע"ד העומד במקום סכנה (שבת לב, א) אשר אעפ"כ תלוי רק, בפס"ד שמלמעלה. והסכנה גדולה יותר מבעל בחירה, מאשר בע"ח שעליהם נאמר ומוראכם גו' (תניא פכ"ד ואוה"ח שם). ולכן מספיק גם זכות קטן, משא"כ באנשים ובפרט בנ"י שבחירתם חפשית באמת (עיי"ש במפרשי הזהר). ויש לדחוק זה גם בל' האוה"ח ובפי' הר"ח לחגיגה (ה, א). ויל"ע במרז"ל (ערכין טו, ב) קטיל תליתאי - ובמש"כ בזה בהיום יום י"ג חשון.

  1. 1 ובר