Letter # 3200

י"ח טבת, תשט"ו

3200 - The doubts and arguments that prevent or lessen your work are not from the Yetzer Tov.

The Yetzer Hora dresses up in a silk garment to deceive the person.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, י"ח טבת, תשט"ו

ברוקלין.

ברכה ושלום!

במענה על מכתבה מכ"ו כסלו[1] - לאחרי שתיקתה הכי ארוכה - אשר גם בהביא בחשבון הנימוקים על זה שכותבת עדיין אינה מתקבלת, אבל אין צועקין על העבר, ובודאי יתוקן מכאן ולהבא,

- ומה שכותבת שצריך להזהר באופן הכתיבה כו' וכו', הרי במה דברים אמורים כשכותבים ענינים דיפלומטיים שאינם נוגעים אלא מן השפה ולחוץ, ובמילא העיקר בזה יופי המליצה וכבוד המדומה, משא"כ בדברים הקשורים עם הרגש הלב ובפרט בענינים השייכים לגורל נפשות הנוער, שעליהם עדיין להתחיל דרכם בחיים, ובמילא כל פרט אפשר שישפיע על עשיריות בשנים, הרי כחל ושרק וענינים של יופי חיצוני מכסים על אמיתת המצב, והתוצאה מזה קלקול ולא תיקון. -

נהניתי ממה שכותבת אשר נשתפר המצב בכמה פרטים, ובעיקר ביחס הפנימי של המשתתפות בקבוצת הנערות להנהגת החסידות ורוחה, ובטח למותר להדגיש עוד הפעם, שאף שמבואר בכמה מקומות ולא רק בתורת החסידות אלא אפילו בספרי מוסר של אינם יהודים, על דבר ההכרח של קבלת עול, ובלשון רבותינו ז"ל הקדמת נעשה לנשמע, פשיטא שאין הכוונה בזה לסיגופים ושבירת הנפש והגוף בתמידיות, אלא אך ורק להכשרת הדרך להגברת הצורה על החומר, האמת על השקר, ובדרך ממילא הטוב האמיתי (שסוף סוף זהו ג"כ הטוב בחיי העולם הזה) על הרע, אלא שכיון שאדם עיר פרא יולד ונופת תטופנה שפתי זר (ורק) אחריתה מרה כלענה - צריכה להיות ההתחלה בעשי' ואפילו בדרך קבלת עול, וככל שתהי' התחלה זו עמוקה יותר תוקדם ההבנה שזהו הדרך להטוב והאמת, ומובן ג"כ שאי אפשר לקבוע מסמרות כמה זמן תאריך הנהגה בדרך קבלת עול בימים ושעות כיון שזהו תלוי ברוחו וטבעו של כל אחד ואחת בתנאי המקום והזמן כו' וכו'.

בהנוגע למה שכותבת אודות עצמה והספיקות שיש לה בזה, הרי כבר נתבאר בענינים דומים לזה, אשר טוב חלקנו ויפה גורלנו, שנולדנו בדרא דעקבתא דמשיחא, לאחרי שגילו לנו כ"כ אור בתורתנו תורת חיים, ובפרט בתורת החסידות, ובפרטי פרטית בתורת חסידות חב"ד, שהלבישה הענינים העמוקים ביותר, אפילו מסודות התורה, באותיות ובדבורים המובנים לכאו"א, אם רק יש לו הרצון לזה.

ובהנוגע להנ"ל, הנה ידוע פתגם כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע בשם אביו כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב), אשר היצר הרע לפעמים מתלבש באיצטלא של משי בכדי לרמות את האדם, והבחינה בזה הוא שכל דבר המונע מעבודה בפועל מקורו הוא מהלעומת זה, וגם בנדון דידה, הספיקות והטענות שמונעים לגמרי או עכ"פ מחלישים עבודתה בפועל, בודאי אינם באים מהרצון ומיצר הטוב (ובלשון הרב עס קען זיין א פרומער נפש הבהמית ווער רעדט נאך א חסידישער נפש הבהמית, עד אשר לפעמים מתעורר חשק גדול ללמוד חסידות או להתבונן היטב באיזה השכלה שבחסידות, ובאמת הנה זהו רק עצת היצר ומתחבולות נפש הבהמית למנוע מעבודה, שכל מניעה שתהי' לזה הוא רק מתחבולות של נפש הבהמית).

בהנוגע להשאלה שיש לה רצון להשפיע וכו' ולפי דעתה אין לה ידיעות והשכלה מספיקה כדי הצורך. הרי אפילו את"ל שכן הוא, הנה בדורנו זה ובפרט ובכלל בכל הדורות אף אם אין היכולת לתת את כל המאה אחוז צריך לתת את האפשרי, ולהתפלל להשם יתברך שינצל כל היכולת להוסיף כהנה וכהנה, אבל אין זה טעם להפסיק ההשפעה, ובפרט לפי המצב באה"ק ת"ו אשר גלי הכפירה המלחמה נגד המסורת הולכת וחזקה ואין רשות כלל וכלל לסוג מן המערכה לכל מי שיש בידו לעשות מה בזה, ואם לעת עתה אין ביכולתו להיות מפקד ראשי או מפקד חשוב, עליו למלאות את תפקידו המוטל עליו ככל יכולתו, וכמו במלחמה גשמית - זה עצמו מכשירו לעלות מדרגה לדרגה, וכמו שרואים במוחש והמפורסמות אין צריכים ראי', ואם רק תרצה לנצל את כשרונותי' וידיעותי' שיש לה עתה ככל יכולתה ובכיוון הטוב מובטחני שתראה הפירות בזמן קרוב ולא רק בהצלת וקיום נפש אחת שגם זה הוא עולם מלא אלא כמה וכמה נפשות וכו', וכמו שכתבתי במכתבי הקודם את הכל עשה (השי"ת) יפה בעתו ובמקומו ובסביבה שלו, וכיון שזכתה שהיא מעדת אנ"ש וחב"ד, זהו המקום בו יכולה לקבל סיפוק נפשה על ידי מילוי תפקידה המוטל עלי' ע"י ההשגחה הפרטית העליונה שהביאתה למקום פלוני ובזמן פלוני ובכל בני אדם יודעים אשר בורא העולם הוא תכלית הטוב, שלכן פשוט אשר כשמטיל תפקיד מיוחד על האדם נותן לו קודם לזה היכולת האפשריות למלא התפקיד, והלואי שתנצל את היכולת ואפשריות שלה בכל המאה אחוז...

במה שכותבת אודות התועדות דהבנות, הרי כפי שהראה הנסיון כאן ובכמה מקומות, כשממשיכים את הבנות עצמן בהעבודה ע"י שירציאו הן עצמן וכיוצא בזה, מעורר זה מרץ גדול יותר אצל החבירות והתענינות מרובה. 

בהנוגע לההצגות שעורכות מזמן לזמן, בכלל נכון הדבר במאד מאד, אלא שיש להשמר מהענינים שדשים אותם בעקב אף שהם איסורי תורה, וכמו לא יהי' כלי גבר על אשה וגומר, ענינים של זמרה ברבים עניני תערובות וכיו"ב.

בקשר עם יום העשירי בשבט הבא, ענין הי' שתציע להנערות ועכ"פ להקשישות שבהן שכל אחת תכתוב מסה הנוגע באיזה מקצוע של עבודת כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע שיחותיו כו' וכו'.

בברכה שתגדיל השתתפותה בחינוך הצעירות מתאים לרצון רבותינו נשיאנו הק', ותראה שכר טוב בעמלה ורוב נחת בילידי' שיחיו, ואחכה לבשורות טובות בכל הנ"ל. 

בברכה להקדם בכהנ"ל. 

  1. 1 עיין מכתב לעיל 2543