Letter # 3319

א' דר"ח אדר, תשט"ו - כבוד הרב הגאון המפורסם חו"ב סועו"ה סדרן ופלפלן וו"ח אי"א בעל מדות תרומיות איש אשכולות מהוררי"א הלוי שליט"א הרצוג רב ראשי

3319 - A scholarly letter and best wishes to Rabbi Herzog chief Rabbi of Israel

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, א' דר"ח אדר, תשט"ו

ברוקלין, נ.י.

כבוד הרב הגאון המפורסם חו"ב[1] סועו"ה[2] סדרן ופלפלן וו"ח[3] אי"א[4] בעל מדות תרומיות איש אשכולות[5] וכו' מהוררי"א[6] הלוי שליט"א רב ראשי

שלום וברכה!

לאחרי ההפסק במכתבים נעים לי לקבל מכתב כהדר"ג[7], וברצון הייתי ממלא בקשתו, אבל מה שמזדמן לי לטפל בשאלות הנוגעות לספר בראשית, - וכנראה, שכוונת כהדר"ג ביחס להסתירות המדעיות, כביכול, בזה, הנה השקו"ט הם על פי רוב בעל פה, ולדאבוני אין הזמן מספיק להעלותם על הכתב או אפילו לרשום ראשי פרקים. במקרה אחד, יוצא מן הכלל מפני סיבה, באתי גם בכתב ומוסג"פ העתקה[8], אף שלא ברור לי ממכתב הנ"ל אם לענינים כאלו כוונתו.

כיון שכהדר"ג עוסק בבעיות אלו, אסיר תודה אהי' אם ימציאו לו העתקות ממה שיש בזה בכתב...

ואחרון חביב: זה עתה נודעתי אשר נבחר כהדר"ג שוב לכהונת רב ראשי, ואביע איחולי להתחדשות כהונתו שתהי' בשעה טובה ומוצלחת, ויצליח להרים קרן (דבי' תלי' מראית עינים דהדין קמצא[9] שהאדם כאחד ממנו[10]. שבת עז, ב. ב"ר פכ"א, ה. וכמו שבלעו"ז עינין כעיני אנשא בקרנא דא. דניאל ז, ח[11]) ישראל סבא (המובא בגולה כדי לגאול את בניו לעיניו, רש"י תענית ה, ב[12]) בארץ מגורי אביו[13] (ל' יחיד. יצחק - ודאי. מדרש הגדול שם[14]) ע"י שיוציא מוניטין[15] בעולם דבחור ובתולה - מטבע (שטבעו חכמים[16] עיני העדה[17]) אחד הוא עם זקן וזקנה[18], ומארץ אשר עיני ה"א בה[19] מחוי להו הקב"ה בעיניהו (שבת פט, ב[20]), עינים בלתי משוחדות[21] כי אף שאוהב ישראל הי' (מנחות סה, א[22]) - משפטיו עם ישראל[23], המשפט לאלקים[24], בלא בציעה ופשרה (סנהדרין ו, ב[25]), עדי נזכה, ע"י העבודה בזמן ליל הגלות דאנו בעינינו לא ראינו[26], לקיום היעוד עין בעין יראה[27] (זח"ג קל, א. לקו"ת לרבנו הזקן ראה סד"ה כי תשמע גו' בעיני אלקיך. אור התורה להצ"צ ס"פ וירא ה').

בהוקרה בכבוד ובברכה.

  1. 1 חריף ובקי
  2. 2 סיני ועוקר הרים
  3. 3 ותיק וחסיד
  4. 4 איש ירא אלוקים
  5. 5 בעל השכלה רחבה מאוד
  6. 6 מוהרינו הרב ר' יצחק אייזיק הלוי הרצוג
  7. 7 כבוד הדר גדולתו ע"פ ישיעי' לה, ב
  8. 8 ראה לעיל מכתב 1996
  9. 9 מ"ט קרנא דקמצא (חגב, או נמלה) רכיכא משום דדיירא בחילפי ואי קשיא גדיא ומתעוורא דאמר שמואל האי מאן דבעי דליסמיה לקמצא לשלופינהו לקרני' רש"י ואי קשיא נדיא ומתעוורא - ואם היתה קשה תנוד ותעקר כשתכה בעצים: ומתעוורא - יסתמו עיניה שמראות עיניה תלויה בה כדשמואל:
  10. 10 "הן האדם היה כאחד ממנו" .. רבנן אמרי כגבריאל שנאמר (דניאל י) והנה איש אחד לבוש הבדים, כהדין קמצא דלבושיה מיניה וביה,
  11. 11 ח מִשְׂתַּכַּ֨ל הֲוֵ֜ית בְּקַרְנַיָּ֗א וַ֠אֲל֠וּ קֶ֣רֶן אׇחֳרִ֤י זְעֵירָה֙ סִלְקָ֣ת ביניהון בֵּֽינֵיהֵ֔ן וּתְלָ֗ת מִן־קַרְנַיָּא֙ קַדְמָ֣יָתָ֔א אתעקרו אֶתְעֲקַ֖רָה מִן־קֳדָמַ֑הּ קדמיה וַאֲל֨וּ עַיְנִ֜ין כְּעַיְנֵ֤י אֲנָשָׁא֙ בְּקַרְנָא־דָ֔א וּפֻ֖ם מְמַלִּ֥ל רַבְרְבָֽן׃ d
  12. 12 א"ר יוחנן יעקב אבינו לא מת א"ל וכי בכדי ספדו ספדנייא וחנטו חנטייא וקברו קברייא א"ל מקרא אני דורש שנאמר (ירמיהו ל, י) ואתה אל תירא עבדי יעקב נאם ה' ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים מקיש הוא לזרעו מה זרעו בחיים אף הוא בחיים רש"י: אף הוא בחיים - שיביאנו בגולה כדי לגאול את בניו לעיניו כמו שמצינו במצרים וירא ישראל וגו' ודרשינן ישראל סבא ודחנטו חנטיא נדמה להם שמת אבל חי היה:
  13. 13 היינו בארץ הקודש הארץ שכתוב: "וישב יעקב בארץ מגורי אביו" שבו ישב יצחק אביו של יעקב
  14. 14 אביו. - היה לו לומר אבותיו ולמה נקראת ארץ מגורי אביו אלא אמר ר' השעיה אברהם יצא לחוצה לארץ אבל יצחק הועלה בה עולה תמימה הוי בארץ מגורי אביו ודאי.
  15. 15 הטביעו להם מטבעות שבזכותם יצא שמעם בעולם כולו
  16. 16 ברכות מ, א - כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים
  17. 17 במדבר טו, כד - וְהָיָ֗ה אִ֣ם מֵעֵינֵ֣י הָעֵדָה֮ נֶעֶשְׂתָ֣ה לִשְׁגָגָה֒ וְעָשׂ֣וּ כׇל־הָעֵדָ֡ה פַּ֣ר בֶּן־בָּקָר֩ אֶחָ֨ד לְעֹלָ֜ה לְרֵ֤יחַ נִיחֹ֙חַ֙ לַֽיהֹוָ֔ה וּמִנְחָת֥וֹ וְנִסְכּ֖וֹ כַּמִּשְׁפָּ֑ט וּשְׂעִיר־עִזִּ֥ים אֶחָ֖ד לְחַטָּֽת
  18. 18 בראשית רבה, לט, יא - ארבעה הם שיצא להם מוניטין בעולם: אברהם - "ואעשך לגוי גדול" יצא לו מוניטין ומהו מוניטין שלו זקן וזקנה מיכן בחור ובתולה מיכן.
  19. 19 דברים יא, יב - אֶרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה.
  20. 20 אמר לו ליצחק בניך חטאו לי אמר לפניו רבש"ע בני ולא בניך . . . פתחו ואמרו (כי) אתה אבינו אמר להם יצחק עד שאתם מקלסין לי קלסו להקב"ה ומחוי להו יצחק הקב"ה בעינייהו מיד נשאו עיניהם למרום ואומרים (ישעיה סג, טז) אתה ה' אבינו גואלנו מעולם שמך
  21. 21 דברים טז, יט - לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם.
  22. 22 משה רבינו אוהב ישראל היה
  23. 23 כא וַיַּ֤רְא רֵאשִׁית֙ ל֔וֹ כִּי־שָׁ֛ם חֶלְקַ֥ת מְחֹקֵ֖ק סָפ֑וּן וַיֵּתֵא֙ רָ֣אשֵׁי עָ֔ם צִדְקַ֤ת יְהוָה֙ עָשָׂ֔ה וּמִשְׁפָּטָ֖יו עִם־יִשְׂרָאֵֽל׃ וברש"י שם בפירוש שני שקאי על משה" צדקת ה' עשה - שהאמינו דבריהם, ושמרו הבטחתם, לעבור את הירדן, עד שכבשו וחלקו. דבר אחר: ויתא - משה, "ראשי עם". צדקת ה' עשה - על משה אמור:
  24. 24 דברים א, יז - לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם תַּקְרִבוּן אֵלַי וּשְׁמַעְתִּיו.
  25. 25 נגמר הדין אי אתה רשאי לבצוע. ר"א בנו של רבי יוסי הגלילי אומר אסור לבצוע וכל הבוצע ה"ז חוטא .. יקוב הדין את ההר שנאמר (דברים א, יז) כי המשפט לאלהים הוא. רש"י- 
  26. 26 ע"פ הפסוק בדברים יא, ב - וִידַעְתֶּם הַיּוֹם כִּי לֹא אֶת בְּנֵיכֶם: אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ וַאֲשֶׁר לֹא רָאוּ אֶת מוּסַר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֶת גָּדְלוֹ, אֶת יָדוֹ הַחֲזָקָה וּזְרֹעוֹ הַנְּטוּיָה.
  27. 27 ישעיה נב, ח - קוֹל צֹפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב יְהוָה צִיּוֹן.