Letter # 2933

ט"ז אלול, תשי"ד

2933 - The tricks of the Yetzer Hora trying to disrupt a young man wishing to study in Chabad.

How do we know when the arguments come from the Yetzer Hora? 1. If the demand is that you need to understand before you do and 2. It interferes practically with Torah, mitzvos and davening, that’s the Yetzer Hora.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, ט"ז אלול, תשי"ד

ברוקלין. 

שלום וברכה!

במענה על מכתבו מו' שופטים בו כותב על אודות הקישויים שפוגש בדרכו בישיבת תומכי תמימים אשר ב... - יותר נכון ששם הסדרים שאינו מורגל בהם וכן הלימודים חדשים לפניו. 

הנה בודאי ידוע לו מרז"ל (סוכה נ"ב ע"א) אשר יצר הרע של כאו"א עומד תמיד ותדיר במלחמתו, עד שמעידה תוה"ק שאלמלא הקב"ה עוזרו לא יכול לו. ומזה מובן שכשהנדון באברך שרוצה להיות ירא שמים ורוצה ללמוד, הנה אם רואה יצרו הרע שנפתחה יכולת בשביל אברך זה לעלות מעלה מעלה הן ביראת שמים והן בלימוד התורה, מחפש תחבולות נוספות להפריע ככל האפשרי, שאחז בדרכו חדשה זו. ואף שנקרא מלך זקן וכסיל, הנה זהו על שם שמסית לדברים היפך החכמה האמיתית, אבל בדרכי ההסתה והפתוי ערום הוא ביותר, והרי שרשו ג"כ בזה וכמ"ש והנחש הי' ערום, ולכן נקרא אומן שהתורה מעידה עליו שאומן מובהק הוא במלאכתו, והרי פשוט שאם יבוא לאברך כנ"ל ויאמר לו תדע שבאם תלך בדרך זו יש תקוה קרובה לודאי שתעשה ירא שמים ביותר ותצליח בתלמוד תורה ביותר הרי לא לבד שלא ימנע על ידי זה מדרכו אלא אדרבה עוד יוסיף אומץ בה, ובמילא אין הברירה ליצה"ר אלא להתלבש באיצטלא של ירא שמים ותלמיד חכם ולבוא להאברך בטענות בקצה השני אשר באם ילך בדרכו חדשה זו לא יבוא להמטרה שאברך ירא שמים כוסף אלי', וכיון שאין לך שלימות בעולם והבריאה כי אין שלם אלא אחד הוא הקב"ה, הרי יש נתינת מקום למצוא נקודה של העדר השלימות באיזה ענין שיהי', והבחינה בכל הנ"ל לדעת מאיזה מקור בא הטענות והקושיות הוא כסיפור כ"ק מו"ח אדמו"ר ע"ד הרה"צ והרה"ג והרה"ח מוהר"ן מטשערנאביל (נדפס בשיחת חג הפסח תש"ג) והנקודה בזה הוא שאם התביעה היא להקדים נשמע (הבנה) לנעשה, ה"ז היפך אופן קבלת התורה, ועוד שבאם הטענות מפריעות מהענין של פועל הן בתורה והן במצות ובעבודת התפלה הרי בודאי באים מהלעומת זה.

וכשיתבונן אפילו לשעה קלה אשר נהרא נהרא ופשטי' היינו שכל ישיבה יש לה דרכים משלה, ובטח האדם שהרגל נעשה אצלו טבע שני הרי מובן הי' מקודם שימצא בישיבת תומכי תמימים שינוים מאשר במקומו עד עתה ואשר בזמן הראשון השינוי יהי' קשור בהקישוי לשנות הטבע שני שלו, ואם קבל הנ"ל אצלו צורה של קושיות ותביעות הרי בטח בא מהלעו"ז שהוא כדי שיתגבר האדם עליו ויעשה היפך רצונו היינו היפך הפיתוי והסתה שלא רק שלא יחליש אותו בהנוגע לתורה ותפלה אלא אדרבה יסיח דעת ויוסיף הן בהשקידה בלימוד תורה הן בהידור קיום המצות, ואין לך דבר העומד בפני הרצון. והשי"ת יצליחו.

בברכת כוח"ט.