BAVA KAMA - 035a – המניח – פרק שלישי – בבא קמא, לה ע”א

Right Click Here and click save as to download


Tzuras Hadaf - צורת הדף

אף הוא נמי דלא קבעי ליה, וקתני "פטור, מפני שהוא נדון בנפשו"?

לא. שורו דומיא דידיה.

מה הוא דקבעי ליה, אף שורו דקבעי ליה.

שורו היכי משכחת לה?

א"ל רב אויא, הכא במאי עסקינן בשור פקח שעלתה לו נשיכה בגבו, וקא בעי למקלייה, ואיגנדר בקוטמא.

ומנא ידעינן?

דלבתר דקלייה קמגנדר בקוטמא.

ומי איכא כי האי גוונא?

אין.

דההוא תורא דהוה בי רב פפא, דהוה כיבין ליה חינכיה, עייל ופתקיה לנזייתא ושתי שיכרא, ואיתסי.

אמרו רבנן קמיה דרב פפא, מי מצית אמרת שורו דומיא דידיה, והא קתני: "שורו שבייש פטור, והוא שבייש חייב".

שורו דומיא דידיה, נתכוון לבייש היכי משכחת לה?

כגון שנתכוון להזיק.

דאמר מר: "נתכוון להזיק אע"פ שלא נתכוון לבייש".

רבא אמר, מתניתין בשוגג, וכדתנא דבי חזקיה.

דתנא דבי חזקיה: (ויקרא כד, ) ""מכה אדם ומכה בהמה" מה מכה בהמה לא חלקת בה בין שוגג בין מזיד בין מתכוון לשאין מתכוון בין דרך ירידה לדרך עלייה, לפוטרו ממון אלא לחייבו ממון.

אף מכה אדם, לא תחלוק בו בין שוגג למזיד בין מתכוון לשאין מתכוון בין דרך ירידה לדרך עלייה, לחייבו ממון אלא לפוטרו ממון".

אמרו ליה רבנן לרבא, מי מצית מוקמת לה בשוגג? והא "מפני שנדון בנפשו" קתני?

הכי קאמר, כיון דבמזיד נדון בנפשו, והיכי דמי? דקא בעי לאפרו, השתא בשוגג פטור:

משנה

שור שהיה רודף אחר שור אחר והוזק.

זה אומר "שורך הזיק" וזה אומר: "לא כי אלא בסלע לקה" - המוציא מחבירו עליו הראיה.

היו שנים רודפים אחר אחד.

זה אומר שורך הזיק וזה אומר שורך הזיק