Enjoying this page?

SHKALIM - 008b – בשלשה פרקים – פרק שלישי, ח ע”ב

Right Click Here and click save as to download


Tzuras Hadaf - צורת הדף

נלמוד סתום מן המפורש.

דתניא, "בשלש קופות של שלש שלש סאין, שהן תשעה סאין, שהן עשרים ושבע סאין, תורמין את הלשכה.

וכתוב עליהן אל"ף בי"ת גימ"ל".

מפני מה כתוב עליהן א' ב' ג'?

לומר מסתפק מן הראשונה קודם לשנייה, ומן השנייה קודם לשלישית.

תמן תנינן, "המוציא יין, כדי מזיגת הכוס".

רבי זעירא שאל את רבי יאישה, כמה שיעורן של כוס?

א"ל, נלמד סתום מן המפורש.

דתני ר' חייא, "ארבע כוסות שאמרו, ישנן רביעית של יין האיטלקי".

אמר רבי יוסי בר אבין משום רבי יוחנן, דרבי יהודה היא.

דתני, "מים כדי גמיעה.

ר' יהודה אומר, כדי לשוף בהן את הקילור.

יין, כדי גמיעה.

ר' יהודה אומר, כדי מזיגת הכוס".

מזוג בכמה?

נשמעינה מהדא

"מים כדי גמיעה.

ר' יהודה אומר, כדי לשוף בהן את הקילור.

יין, כדי גמיעה.

ר' יהודה אומר, כדי מזיגת הכוס".

הדא אמרה, מזוג, כדי מזיגת הכוס.

כמה שיעורן של כוס?

רבי אבין אמר טיטרטון ורביע.

מהו לשתותן בכרך אחד?

מדאמר רבי מנא אמר רבי יוסי, "הלל אם שמען בבית הכנסת, יצא".

הדא אמרה, אם שתאן בכרך אחד, יצא.

מהו לשתותן בפיסקין?

כלום אמרו שישתה, לא כדי שישתה?!

ולא שישתכר?!

אם שתה בפיסקן, אף הוא אינו משתכר.

מהו לצאת ביין של שביעית?

תני רב אושעיא, "יוצאין ביין של שביעית".

מהו לצאת בקונדיטין?

מדתני בר קפרא, "קונדיטין כיין".

הדא אמרה, יוצאין ביין קונדיטין.

מהו לצאת ביין מזוגין?

מדתני רב חייא, "ארבעה כוסות שאמרו יוצאין בהן בין חיין ובין מזוגין, ובלבד שיהא בהן טעם ומראה יין".

אמר רבי ירמיה, מצוה לצאת ביין אדם.

שנאמר (משלי כג,) "אל תרא יין כי יתאדם, כי יתן בכוס עינו, וגומר".

תאני, "מבושל, כמתובל".

מהו לצאת ביין מבושל?

אמר רבי יונה, יוצאין ביין מבושל.

רבי יונה לטעמיה, דרבי יונה כד הוה שתי ארבע כסי דפסחא, הוה חזיק רישא עד חגא.

חמיתיה חדא מטרוניתא אפוי נהירין.

אמרה, "סבא סבא, חדא מהני תלת מילין אית בך.

או דשתוי חמרא את.

או דמלוי בריבית את.

או דמגדל חזירי את".

א"ל, תיפח רוחא דההיא איתתא, דחדא מאלין תלת מילא, לית בי.

אלא, אולפני שכיח לי.

דהכין כתיב (קהלת ח, א) "חכמת אדם תאיר פניו".

ר' אבהו אתי לטיבריא,

חמוניה תלמידוי דר' יוחנן, אפוי נהורין.

אמרון תלמידים לרבי יוחנן, אשכח רבי אבהו סימא.

אתא לגביה.

א"ל, "מאי אורייתא חדתא שמעת?"

א"ל, "תוספתא עתיקא".

קרא עליה, "חכמת אדם תאיר פניו"

א"ר חנין, לוגא דאורייתא, תמונתא עתיקא דמורייסא דציפורי.

א"ר יונה, וחכמנא לה, דבית רבי ינאי הוה מכילין בה דבש.

תני, "חצי שמינית טברנית