Enjoying this page?

SHKALIM - 009a – בשלשה פרקים – פרק שלישי, ט ע”א

Right Click Here and click save as to download


Tzuras Hadaf - צורת הדף

הישנה".

א"ר יוחנן, הדין דידן היא.

ולמה קרי ליה עתיקה, מן בגין דהוה ביומי?

אית דאמרי, דהות זעירא ורבתא.

ואית דאמרי, דאזעירא ולא אזעירא כמה דהות.

כמה הוא שיעור של כוס?

רבי יוסי בשם ר' יוסי בן פזי, ור' יוסי בר ביבי בשם ר' שמואל, אצבעיים על אצבעיים, על רום אצבע ומחצה ושליש אצבע.

תני, "יבש, כזית, דברי ר' נתן".

רבנן דקיסרין, ורבי יוסי בר ביבי בשם שמואל, אתיא דר' נתן כר"ש.

כמה דר"ש אמר, ברביעית, כן אמר ר' נתן ברביעית, לכשיקרש ויהא בו כזית.

רבי סימון בשם ריב"ל, "מעשה בפירדת רבי שמתה, וטהרו את דמה משום נבילה".

ושאל רבי אליעזר את ר' סימון, עד כמה?

ולא אשגח ביה.

ושאל לריב"ל, ואמר ליה "עד רביעית טהור, יותר מרביעית טמא".

ובאש לר"א, על דלא חזר ליה ר' סימון שמועתא.

רב ביבי הוה יתיב, מתני הדין עובדא.

א"ל רבי יצחק בר כהנה עד רביעית, טהור.

יותר מכאן, טמא.

ובעט ביה.

אמר ליה רבי זריקא, בגין דשאיל לך, את בעט ביה?!

אמר ליה, בגין דלא הות דעתי בי, בעיטנא ביה.

דאמר רבי חנן, (דברים כח, ) "והיו חייך תלואים לך מנגד", זה שלוקח חטים לשנה.

"ופחדת לילה ויום", זה הלוקח מן הסדקי.

"ולא תאמין בחייך", זה הלוקח מן הפלטור.

ואנא סמיכנא אפלטור!

ומהו כדון?

"העיד ר' יהושע בן פתורה על דם נבילה, שהוא טהור".

מהו טהור? טהור מלהכשיר, אבל לטמות מטמא.


תמן תנינן, "דם השרץ כבשרו, מטמא ואינו מכשיר.

ואין לנו כיוצא בו"?

ושיעור טומאתו' שדמו מטמא כבשרו.

אמר רבי יוסי פליגי בה תרין אמוראין:

חד אמר, טמא.

וחד אמר טהור.

מאן דאמר טמא, כרבי יהודה.

ומ"ד טהור, כר' יהושע בן פתורה.

אמר ליה רב אבדומה דמן נחותה, ויאות.

דרבי יהודה מוריינא דבי נשיאה הוה:


שמא יעני ויאמרו כו': תני רבי ישמעאל, "קווץ לא יתרום, מפני החשד"?

תני, "הגזברין היו מפספסין, בקילקין.

תני "מדברין היו עמו משעה שהוא נכנס עד שעה שהוא יוצא".

וימלא פומיה מוי?

אמר ר' תנחומא, מפני הברכה.

רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן, בתורה ובנביאים ובכתובים מצאנו, שאדם צריך לצאת ידי הבריות, כדרך שהוצא צריך לצאת ידי המקום.

בתורה מנין?

דכתיב (במדבר לב, ) "והייתם נקיים מה' ומישראל".

בנביאים מנין?

דכתיב (יהושע כג, ) "אל אלהים ה' וגו' וישראל הוא ידע".

בכתובים מניין?

דכתיב (משלי ג, ) "ומצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם".

גמליאל זוגא, שאל לרבי יוסי בר רבי בון, איזהו המחוור שבכולם?

אמר ליה, "והייתם נקיים מה' ומישראל":


הלכה ג משנה

של בית רבן גמליאל היה נכנס ושקלו בין אצבעותיו, וזרקו לפני התורם, והתורם מתכווין ודחפו לתוך הקופה.

אין התורם תורם עד שהוא אומר להם "אתרום", והן אומרין לו "תרום, תרום, תרום, שלשה פעמים".

תרם את הראשונה, וחיפה בקטבליאות.

השנייה, וחיפה בקטבליאות.

השלישית, לא היה מחפה.

ולמה היה מחפה?

שמא ישכח ויתרום מן הדבר התרום.

תרם את הראשונה לשם ארץ ישראל.

והשניה לשם כרכים המוקפין לה.

והשלישית לשם בבל, ולשם מדי, ולשם