Letter # 4156

י"א אדר, תשט"ז - מו"ה שאול דוד שי' הכהן מרגלית

Discussing the Talmudic source utilized by the Rashab to bless the newborn girl to grow in Torah.

Discussing Chabad's custom when making a Mi Shebeirach for a woman "Bechol aivoreho."

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, י"א אדר, תשט"ז

ברוקלין.

הרה"ג וו"ח אי"א כו' מו"ה שאול דוד שי' הכהן[1]

שלום וברכה!

במענה על מכתבו מג' דחדש מרבין בשמחה. ובמ"ש אודות לימוד תורה לבנות, במענה על שהזכרתי מנהגנו ע"פ מרז"ל ברכות יז, א, לברך גם לבנות לתורה ולחופה ולמעשים טובים. - מכ"ק אדמו"ר (מוהרש"ב) נ"ע.

הנה ידוע עד כמה מדוייקים דברי רז"ל בכלל ונשיאי ישראל בהוראות לרבים ביחוד, ולכאורה יש לדייק בהנ"ל במה שהביא ראי' לדבריו דוקא ממרז"ל דברכות ולא משאר הסוגיות בש"ס ובפרט הסוגיות הנוגעות בהלכה שמדובר בהם ע"ד זכות תורה.

ויובן בהקדם שע"כ צ"ל שלכל הדיעות צריכים נשים לדעת המעשה אשר יעשון ואשר לא תעשינה, היינו הלכות כל מצות - לא תעשה, ומצות עשה שהוקשה בהם אשה לאיש וכו' (ועיין ג"כ בטור שו"ע לאו"ח סמ"ז בענין חיוב נשים בידיעת התורה ונ"כ שם. ועיין ג"כ בהלכות ת"ת לרבנו הזקן סוף פרק א', הנשים חייבות ללמוד הלכות הצריכות להן לידע כו'), אלא שלימוד זה אינו מצות ת"ת אלא הכשר מצוה לקיום הדינים, ואת זה יש להעמיס בכמה סוגיות בהש"ס ומהם גם מאמרים אלו שמביא כת"ר במכתבו אודות הלימוד לבנות וכו' אבל אין מזה ראי' לומר לבת לתורה לחופה ולמעש"ט, כיון שזהו נכלל במעשים טובים, ואין להדגיש תורה ביחוד כמובן, משא"כ הראי' מברכות, נשי במאי זכיין, באקרוי' כו' באתנוי' כו' ונטרין כו' שזהו השתתפות וזכות במצות ת"ת עצמה, ומוכח לומר גם לבת לתורה לחופה ולמעש"ט.

ובזה יומתק ג"כ לשון רבנו הזקן בשו"ע שם, וסידורו: אשה אינה במצות ת"ת וכו' ומ"מ אם היא עוזרת לבנה או לבעלה כו' חולקת שכר עמהם כו' משא"כ באשה שלמדה תורה כו' שאינה מצווה כו' ומ"מ גם הנשים חייבות ללמוד הלכות הצריכות להן כו'. עיי"ש. - וע"פ הנ"ל סרה ג"כ תמיהתו של כת"ר, דאיך נשים שוחטות, הלא מוכרחות ללמוד הדינים, כי לימוד זה מותר (וגם חיוב ע)ל הנשים הוא וכנ"ל.

במה שהעיר בנוסח שלנו במי שברך לאשה, לומר בכל אברי', ומצרף לזה במ"ש דהמאררים בגימט' ב"פ רמ"ח שלה ושלו[2], שמתרצין דאלו האברים שאין מטמאין אין נכנסים בחשבון, ומעיר ג"כ משו"ת האלף לך שלמה לומר רמ"ח מפני שאין האשה מתברכת אלא ממה שיש לו לאיש.

הנה הנוסח שלנו מובן ומתפרש יפה, כי בה בשעה שבנוגע לקללה (המאררים) יש למעט עד כמה שאפשר, הפכו הוא בברכה שיש לפרט ולהוסיף עד כמה שאפשר, ובמ"ש שכתב בשו"ת הנ"ל שאין האשה מתברכת אלא ממה שיש לו לאיש, צ"ע כי כיון שיש לה אברים נוספים, מובן שצ"ל גם ברכה נוספת.

דא"ג הקשה לי א' מפני מה אומרים לכל אברי' ולא - רנ"ב, אבל התירוץ פשוט, כי בגמרא בכורות מה, א ישנם כמה דיעות במספר אברי האשה, ולכן אומרים לכל אברי' לכלול דעת כולם.

בכבוד ובברכה כפולה להולדת הבת לגדלה לתורה ולחופה ולמעשים טובים.

  1. 1 מרגלית, ברוקלין.
  2. 2 בעל הטורים על הפסוק במדבר ה, יג: המאררים עולה ב' פעמים רמ"ח לומר שבידקין רמ"ח איברים של איש ושל אשה לכך כתיב מנחת קנאות הוא וקרינן היא