Enjoying this page?

001 - הִלְכוֹת יִבּוּם וַחֲלִיצָה פֵּרֶק א

הלכות יבום וחליצה

יש בכללן שלוש מצוות: שתי מצוות עשה, ומצוַה אחת לא תעשה.
וזה הוא פרטן:
(א) לייבם. (ב) לחלוץ. (ג) שלא תנשא יבמה לאיש זר, עד שתסור רשות היבם מעליה.
והאשה שהיא ראויה ליבום נקראת "זקוקה ליבם". ורשות היבם נקראת "זיקה".

וביאור מצוות אלו בפרקים אלו:

הִלְכוֹת יִבּוּם וַחֲלִיצָה פֵּרֶק א

א מִצְוַת עֲשֵׂה מִן הַתּוֹרָה, שֶׁיְּיַבַּם אָדָם אֵשֶׁת אָחִיו מֵאָבִיו, בֵּין מִן הַנִּשּׂוּאִין בֵּין מִן הָאֵרוּסִין, אִם מֵת בְּלֹא זֶרַע--שֶׁנֶּאֱמָר "וּבֵן אֵין-לוֹ . . . יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ" (דברים כה,ה). וּמִן הַתּוֹרָה, אֵינוּ צָרִיךְ לְקַדַּשׁ יְבִמְתּוֹ, שֶׁזּוֹ אִשְׁתּוֹ הִיא שֶׁהִקְנוּ לוֹ מִן הַשָּׁמַיִם, אֵלָא יָבוֹא עָלֶיהָ; וּכְתֻבָּתָהּ, עַל נִכְסֵי בַּעְלָהּ שֶׁמֵּת.

ב לֹא רָצָה לְיַבַּם, אוֹ שֶׁלֹּא רָצָת הִיא--הֲרֵי זֶה חוֹלֵץ לָהּ, וְאַחַר כָּךְ תִּהְיֶה מֻתֶּרֶת לְהִנָּשֵׂא לְאַחֵר; וּמִצְוַת עֲשֵׂה מִן הַתּוֹרָה, לַחְלֹץ אִם לֹא רָצָה לְיַבַּם--שֶׁנֶּאֱמָר "וְחָלְצָה נַעֲלוֹ . . ." (דברים כה,ט). וּמִצְוַת יִבּוּם, קוֹדֶמֶת לְמִצְוַת חֲלִיצָה.

ג זֶה שֶׁנֶּאֱמָר בַּתּוֹרָה "וּבֵן אֵין-לוֹ" (דברים כה,ה)--אֶחָד הַבֵּן וְאֶחָד הַבַּת, אוֹ זֶרַע הַבֵּן אוֹ זֶרַע הַבַּת: הוֹאִיל וְיֵשׁ לוֹ זֶרַע מִכָּל מָקוֹם, בֵּין מֵאִשָּׁה זוֹ בֵּין מֵאִשָּׁה אַחֶרֶת--הֲרֵי זֶה פּוֹטֵר אֶת אִשְׁתּוֹ מִן הַחֲלִיצָה, וּמִן הַיִּבּוּם. אַפִלּוּ הָיָה לוֹ זֶרַע מַמְזֵר, אוֹ עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה--הֲרֵי זֶה פּוֹטֵר אֶת אִשְׁתּוֹ.

ד אֲבָל בְּנוֹ מִן הַשִּׁפְחָה, וּמִן הַנָּכְרִית--אֵינוּ פּוֹטֵר: שֶׁזֶּרַע הַבָּא מִן הַשִּׁפְחָה, עֲבָדִים, וְהַבָּא מִן הַגּוֹיָה, גּוֹיִים; וּכְאִלּוּ אֵינָם. הֲרֵי הוּא אוֹמֵר בַּשִּׁפְחָה "הָאִשָּׁה וִילָדֶיהָ, תִּהְיֶה לַאדֹנֶיהָ" (שמות כא,ד), מְלַמֵּד שֶׁוַּלְדָהּ כָּמוֹהָ; וּבַגּוֹיָה הוּא אוֹמֵר "כִּי-יָסִיר אֶת-בִּנְךָ מֵאַחֲרַי" (דברים ז,ד), מֵסִיר אוֹתוֹ מִלֵּחָשֵׁב בַּקָּהָל. וְאַף עַל פִּי שֶׁנִּשְׁתַּחְרַר בְּנוֹ מִן הַשִּׁפְחָה, אוֹ נִתְגַּיַּר בְּנוֹ מִן הַגּוֹיָה--הֲרֵי הֶן כִּשְׁאָר הַגֵּרִים וְהַמְּשֻׁחְרָרִין, וְאֵינָן פּוֹטְרִין אֶת אִשְׁתּוֹ. הֲרֵי שֶׁהָיָה לוֹ בֵּן מִן הַשִּׁפְחָה שֶׁלּוֹ, וְשִׁחְרְרוֹ, וְשִׁחְרְרָהּ, וּנְשָׂאָהּ, וּמֵת בְּלֹא זֶרַע--הֲרֵי זוֹ תִּתְיַבַּם לְאָחִיו, וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּנָהּ מִמֶּנּוּ קַיָּם שֶׁכְּבָר שִׁחְרְרוֹ.

ה מִי שֶׁמֵּת וְהִנִּיחַ אִשְׁתּוֹ מְעֻבֶּרֶת--אִם הִפִּילָה אַחַר מוֹתוֹ, הֲרֵי זוֹ תִּתְיַבַּם; וְאִם יָלְדָה וְיָצָא הַוֶּלֶד חַי לְאַוֵּיר הָעוֹלָם--אַפִלּוּ מֵת בְּשָׁעָה שֶׁנֻּלַּד--הֲרֵי אִמּוֹ פְּטוּרָה מִן הַחֲלִיצָה, וּמִן הַיִּבּוּם. אֲבָל מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, עַד שֶׁיִּוָּדַע בַּוַּדַּאי שֶׁכָּלוּ לוֹ חֳדָשָׁיו, וְנֻלַּד לְתִשְׁעָה חֳדָשִׁים גְּמוּרִים. אֲבָל אִם לֹא נוֹדַע לְכַמָּה נֻלַּד--אִם שָׁהָה שְׁלוֹשִׁים יוֹם--הֲרֵי זֶה וֶלֶד קַיָּמָה, וּפוֹטֵר אֶת נְשֵׁי אָבִיו מִן הַחֲלִיצָה וּמִן הַיִּבּוּם; וְאִם מֵת בְּתוֹךְ הַשְּׁלוֹשִׁים, אַפִלּוּ בְּיוֹם הַשְּׁלוֹשִׁים--בֵּין שֶׁמֵּת מֵחֹלִי, בֵּין שֶׁנָּפַל מִן הַגָּג אוֹ אֲכָלוֹ אֲרִי--הֲרֵי זֶה סְפֵק נֵפֶל, סְפֵק בֶּן קַיָּמָה; וּלְפִיכָּךְ אִמּוֹ חוֹלֶצֶת מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, וְלֹא מִתְיַבֶּמֶת.

ו מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ אָח מִכָּל מָקוֹם--אַפִלּוּ מַמְזֵר אוֹ עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה, בֵּין קָטָן בֵּין גָּדוֹל--מִשֶּׁיָּצָא רֹאשׁוֹ וְרֻבּוֹ לְאַוֵּיר הָעוֹלָם קֹדֶם שֶׁיָּמוּת אָחִיו, הֲרֵי זֶה זוֹקֵק אֶת אִשְׁתּוֹ לְיִבּוּם. וְאִם הָיָה לוֹ אָח מִן הַשִּׁפְחָה, אוֹ מִן הַנָּכְרִית--אֵינוּ אָחִיו לְדָבָר מִן הַדְּבָרִים, וְאֵינוּ זוֹקֵק אֶת אִשְׁתּוֹ; וְאַף עַל פִּי שֶׁהָיְתָה לִידָתוֹ בִּקְדֻשָּׁה, הוֹאִיל וְהָיְתָה הוֹרָתוֹ שֶׁלֹּא בִּקְדֻשָּׁה, אֵינוּ אָחִיו.

ז אַחִים מִן הָאֵם--אֵינָן חֲשׁוּבִין אַחִים אֵלָא לַאֲבֵלוּת, וּלְעֵדוּת; אֲבָל לְעִנְיַן יְרֻשָּׁה, אוֹ לְיִבּוּם וַחֲלִיצָה--הֲרֵי הֶן כְּמִי שְׁאֵינָן, שְׁאֵין אַחְוָה אֵלָא מֵאָב.

ח גֵּרִים שֶׁנִּתְגַּיְּרוּ, וַעֲבָדִים שֶׁנִּשְׁתַּחְרְרוּ--אֵין לָהֶן אַחְוָה כְּלָל, וַהֲרֵי הֶן כְּזָרִים זֶה לְזֶה. וְאַפִלּוּ אֶחָד מֵהֶן הוֹרָתוֹ שֶׁלֹּא בִּקְדֻשָּׁה וְלִידָתוֹ בִּקְדֻשָּׁה, וְהַשֵּׁנִי הוֹרָתוֹ וְלִידָתוֹ בִּקְדֻשָּׁה--הֲרֵי הֶן כְּזָרִים; וְאַפִלּוּ תְּאוֹמִים וְנֻלְּדוּ בִּקְדֻשָּׁה, אֵין בֵּינֵיהֶן אַחְוָה--עַד שֶׁתִּהְיֶה הוֹרָתָן וְלִידָתָן בִּקְדֻשָּׁה.

ט מִי שֶׁהָיוּ לוֹ נָשִׁים רַבּוֹת, וּמֵת--בִּיאָתָהּ אוֹ חֲלִיצָתָהּ שֶׁלְּאַחַת מֵהֶן, פּוֹטֶרֶת אֶת הַשְּׁאָר; וְאֵינוּ מְיַבֵּם לִשְׁתַּיִם, שֶׁנֶּאֱמָר "אֲשֶׁר לֹא-יִבְנֶה אֶת-בֵּית אָחִיו" (דברים כה,ט)--בַּיִת אֶחָד הוּא בּוֹנֶה, וְאֵינוּ בּוֹנֶה שְׁנֵי בָּתִּים. וְכֵן אִם הָיוּ לוֹ אַחִים רַבִּים--אֶחָד מֵהֶן חוֹלֵץ אוֹ מְיַבֵּם לְאַחַת מִן הַיְּבָמוֹת, וְיֻתְּרוּ שְׁאָר הַצָּרוֹת.

י הָיוּ בִּיבָמוֹת אֵלּוּ כְּשֵׁרוֹת לַכְּהֻנָּה, וּפְסוּלוֹת--אִם הָיָה מְיַבֵּם--מְיַבֵּם לְאֵיזוֹ שֶׁיִּרְצֶה; וְאִם הָיָה חוֹלֵץ--יַחְלֹץ לַפְּסוּלָה, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִפְסֹל אֶת הַכְּשֵׁרָה לַכְּהֻנָּה בַּחֲלִיצָה.

יא מֵתוּ לוֹ אַחִין רַבִּים, וְנָפְלוּ נְשׁוֹתֵיהֶן לְפָנָיו--אִם אִפְשָׁר לוֹ לְיַבַּם אֶת כֻּלָּן, מְיַבֵּם; וְאִם לָאו, חוֹלֵץ לְכֻלָּן, אוֹ חוֹלֵץ לְמִי שֶׁיִּרְצֶה מֵהֶן וּמְיַבֵּם לְמִי שֶׁיִּרְצֶה, אַחַת מִכָּל בַּיִת וּבַיִת.

יב הַכּוֹנֵס אֶת יְבִמְתּוֹ--נֶאְסְרוּ צָרוֹתֶיהָ עָלָיו, וְעַל שְׁאָר הָאַחִין. וְאִם בָּא הוּא אוֹ אֶחָד מֵאֶחָיו עַל צָרָתָהּ, הֲרֵי זֶה עוֹבֵר בַּעֲשֵׂה--שֶׁנֶּאֱמָר "יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ" (דברים כה,ה), לֹא עָלֶיהָ וְעַל צָרָתָהּ; וְלָאו הַבָּא מִכְּלָל עֲשֵׂה, עֲשֵׂה. וְכֵן הַחוֹלֵץ לִיבִמְתּוֹ--נֶאְסְרָה הַחֲלוּצָה הִיא וְכָל צָרוֹתֶיהָ, עַל הַחוֹלֵץ וְעַל שְׁאָר הָאַחִין. וְכֻלָּן אֲסוּרוֹת עֲלֵיהֶן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, כַּשְּׁנִיּוֹת, שֶׁמֵּאַחַר שֶׁמֵּת אָחִיו בְּלֹא וֶלֶד, נִסְתַּלַּק אִסּוּר עֶרְוָה מֵעַל כָּל נָשָׁיו; לְפִיכָּךְ תּוֹפְסִין בָּהֶן הַקִּדּוּשִׁין, כַּשְּׁנִיּוֹת.

יג הַחוֹלֵץ לִיבִמְתּוֹ--כְּשֵׁם שְׁהִיא אֲסוּרָה עָלָיו, כָּךְ קְרוֹבוֹתֶיהָ, כְּגוֹן אִמָּהּ וּבִתָּהּ; וְכֵן הִיא אֲסוּרָה לִבְנוֹ, וּלְאָחִיו. וְאַפִלּוּ שְׁנִיּוֹת שֶׁלָּהּ אֲסוּרוֹת, כְּגוֹן בַּת בַּת בִּתָּהּ; וְכֵן הִיא אֲסוּרָה לְבֶן בֶּן בְּנוֹ. כְּלָלוֹ שֶׁלַּדָּבָר, הֲרֵי הִיא כְּאִשְׁתּוֹ שֶׁגֵּרְשָׁהּ. וְכֵן אִם מֵתָה יְבִמְתּוֹ וַעֲדַיִן הִיא זְקוּקָה לוֹ--אָסוּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ, כְּאִלּוּ הָיְתָה אִשְׁתּוֹ וּמֵתָה תַּחְתָּיו. וְכָל הָאִסּוּרִין הָאֵלּוּ, מִדִּבְרֵיהֶן. וּמֻתָּר אָדָם לִשָּׂא אֲחוֹת צָרַת חֲלוּצָתוֹ, וּשְׁאָר קְרוֹבוֹתֶיהָ.

יד אָסוּר לַיָּבָם לִשָּׂא קְרוֹבַת זְקוּקָתוֹ, כְּגוֹן אִמָּהּ אוֹ בִּתָּהּ, עַד שֶׁיְּיַבַּם אֶחָד מֵאֶחָיו לָהּ, אוֹ יַחְלֹץ וְתָסוּר זִיקָתוֹ מֵעָלֶיהָ; וַיִּשָּׂא אִמָּהּ אוֹ בִּתָּהּ אוֹ שְׁאָר קְרוֹבוֹתֶיהָ, אַף עַל פִּי שְׁהֶן כֻּלָּן אֲסוּרוֹת עַל אָחִיו שֶׁחָלַץ אוֹ יִבַּם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.

טו הַכּוֹנֵס יְבִמְתּוֹ, וְגֵרְשָׁהּ--אִם רָצָה לְהַחְזִיר, יַחְזִיר: מִפְּנֵי שְׁהִיא אִשְׁתּוֹ לְכָל דָּבָר, וְלֹא נִשְׁאָר עָלֶיהָ שֵׁם אִסּוּר מִפְּנֵי אָחִיו כְּלָל--לֹא מִדִּבְרֵי תּוֹרָה, וְלֹא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים.

טז כְּבָר בֵּאַרְנוּ בְּהִלְכּוֹת אִישׁוּת שֶׁבֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד, בִּיאָתוֹ בִּיאָה; וְדָבָר זֶה, הֲלָכָה מִפִּי הַקַּבָּלָה. לְפִיכָּךְ יָבָם קָטָן שֶׁרָצָה לְיַבַּם אֵשֶׁת אָחִיו--אִם הָיָה בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד, מְיַבֵּם, אֲבָל אֵינוּ חוֹלֵץ עַד שֶׁיַּגְדִּיל וְיִבָּדֵק, שֶׁהֲרֵי "אִישׁ" (דברים כה,ז; דברים כה,ט) כָּתוּב בַּפָּרָשָׁה לְעִנְיַן חֲלִיצָה; וְאִם הָיָה פָּחוּת מִזֶּה, אֵין בִּיאָתוֹ בִּיאָה. וּבִיאַת בֶּן תֵּשַׁע, אֵינָהּ קוֹנָה קִנְיָן גָּמוּר; לְפִיכָּךְ אֵין יְבִמְתּוֹ נִתֶּרֶת לְזָר, עַד שֶׁיָּבוֹא עָלֶיהָ אַחַר שֶׁיַּגְדִּיל, אוֹ עַד שֶׁתַּחְלֹץ, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר.

יז וְכֵן הַיְּבָמָה הַקְּטַנָּה--אִם רָצָה הַיָּבָם לְיַבַּם אוֹתָהּ, מְיַבֵּם; אֲבָל אֵינָהּ חוֹלֶצֶת, עַד שֶׁתַּגְדִּיל וְתִבָּדֵק; וְאַפִלּוּ נִבְעֲלָה אַחַר שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה, אֵינָהּ חוֹלֶצֶת, עַד שֶׁתִּבָּדֵק, וְיִמָּצְאוּ בָּהּ הַסִּימָנִין.

יח כְּשֵׁם שְׁאֵין הַיָּבָם חוֹלֵץ, עַד שֶׁיֵּעָשֶׂה אִישׁ--כָּךְ הַיְּבָמָה, לֹא תַחְלֹץ עַד שֶׁתֵּעָשֶׂה אִשָּׁה גְּדוֹלָה; וְיָבָם קָטָן שֶׁבָּא עַל יְבָמָה קְטַנָּה, יִגְדְּלוּ זֶה עִם זֶה.

יט הַיְּבָמָה לֹא תִתְיַבַּם וְלֹא תַחְלֹץ, עַד שֶׁתַּמְתִּין תִּשְׁעִים יוֹם, חוּץ מִיּוֹם הַמִּיתָה, וּמִיּוֹם הַיִּבּוּם אוֹ יוֹם הַחֲלִיצָה--כִּשְׁאָר כָּל הַנָּשִׁים. וּמִפְּנֵי מַה לֹא תַחְלֹץ בְּתוֹךְ תִּשְׁעִים יוֹם--מִפְּנֵי שְׁאֵינָהּ רְאוּיָה לְיִבּוּם, וְנֶאֱמָר "וְאִם-לֹא יַחְפֹּץ הָאִישׁ . . ." (דברים כה,ז) "וְחָלְצָה נַעֲלוֹ . . ." (דברים כה,ט): בְּעֵת שְׁהִיא עוֹלָה לְיִבּוּם, עוֹלָה לַחֲלִיצָה; וְכָל זְמָן שְׁאֵינָהּ עוֹלָה לְיִבּוּם, אֵינָהּ עוֹלָה לַחֲלִיצָה. וְאִם יִבַּם אוֹתָהּ אוֹ חָלַץ בְּתוֹךְ הַשְּׁלוֹשָׁה חֳדָשִׁים--הוֹאִיל וְאֵינָהּ מְעֻבֶּרֶת--הֲרֵי זוֹ נִפְטְרָה, וְאֵינָהּ צְרִיכָה כְּלוּם.

כ הַחוֹלֵץ לִיבִמְתּוֹ, וְנִמְצֵאת מְעֻבֶּרֶת וְיָלְדָה - אִם הָיָה וֶלֶד שֶׁלְּקַיָּמָה, הֲרֵי זוֹ כְּמִי שֶׁלֹּא נֶחְלְצָה לוֹ מֵעוֹלָם; וּמֻתֶּרֶת לַכְּהֻנָּה, וּמֻתָּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ[1]. וְאִם הִפִּילָה[2], אוֹ שֶׁלֹּא שָׁהָה שְׁלוֹשִׁים יוֹם אַחַר שֶׁנֻּלַּד[3] - חוֹזֵר וְחוֹלֵץ לָהּ, הוּא אוֹ אֶחָד מֵאֶחָיו: שֶׁחֲלִיצַת הַמְּעֻבֶּרֶת, אֵינָהּ חֲלִיצָה; וּבִיאַת הַמְּעֻבֶּרֶת, אֵינָהּ יִבּוּם.

כא לְפִיכָּךְ הַכּוֹנֵס אוֹ הַחוֹלֵץ לִיבִמְתּוֹ הַמְּעֻבֶּרֶת[4] לֹא תִנָּשֵׂא צָרָתָהּ, עַד שֶׁתֵּלֵד זוֹ, שְׁאֵין הַוֶּלֶד מַתִּיר, עַד שֶׁיֵּצֵא לְאַוֵּיר הָעוֹלָם.

כב הַכּוֹנֵס אֶת יְבִמְתּוֹ, וְנִמְצֵאת מְעֻבֶּרֶת[5] - מַפְרִישִׁין אוֹתָן,[6] וּמַמְתִּינִין לָהּ: אִם הִפִּילָה,[7] יַחְזֹר וִיקַיַּם; וְאִם יָלְדָה, אַפִלּוּ מֵת בְּיוֹם שֶׁנֻּלַּד[8] - הֲרֵי זֶה מוֹצִיאָהּ בְּגֶט וְחוֹלֵץ לָהּ[9], וְאַחַר כָּךְ תִּהְיֶה מֻתֶּרֶת לַאֲחֵרִים. וְאִם נִתְקַיַּם הַוֶּלֶד שְׁלוֹשִׁים יוֹם אַחַר שֶׁנֻּלַּד, הֲרֵי זֶה וֶלֶד שֶׁלְּקַיָּמָה; וְאֵינָהּ צְרִיכָה מִמֶּנּוּ גֶּט[10], מִפְּנֵי שְׁהִיא עֶרְוָה עָלָיו[11].

כג יָלְדָה לְאַחַר שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים מִשֶּׁנִּתְיַבְּמָה, וֶלֶד שֶׁלְּקַיָּמָה--הֲרֵי הַוֶּלֶד סְפֵק אִם בֶּן תִּשְׁעָה לָרִאשׁוֹן[12], אִם בֶּן שִׁבְעָה לָאַחֲרוֹן[13]; לְפִיכָּךְ יוֹצִיא בְּגֶט,[14] וְהַוֶּלֶד כָּשֵׁר[15]. וְאִם בָּא עָלֶיהָ אַחַר שֶׁיָּלְדָה[16], הַבָּנִים שֶׁיָּבוֹאוּ אַחֲרָיו סְפֵק מַמְזְרִים.

  1. 1 [כי אנו לומדים מפסוק שחליצת ויבום מעוברת אינו כלום. ועכשיו שנתגלה שיש לה בן אינה צריכה חליצה כלל]
  2. 2 [שנולד הולד מת, א"כ עדיין צריכה חליצה]
  3. 3 [א"כ אולי צריכה חליצה עכשיו]
  4. 4 [לכאורה מדובר שכנס אף שידע שהיא מעוברת, או שלא המתין התשעים יום להכיר העובר. וצריך לעיין בזה]
  5. 5 [לכאורה כנ"ל שכנס בעבירה]
  6. 6 [כי אם לא יהי' כאן זרע הרי היא אשת אח שלא במקום מצוה]
  7. 7 [הרי אין כאן זרע]
  8. 8 [אלא שלא שהה שלשים יום כבהמשך - מה"ת ולד זה ולד גמור הוא ונמצא שמה"ת היא אשת אח שלא במקום מצוה ולכן]
  9. 9 [כי מדרבנן אנו מסופקים אולי לאו זרע הוא ולכן צריכה חליצה מדרבנן]
  10. 10 [כי נמצא שנשא אשת אח שלא במקום מצוה]
  11. 11 [ואין קדושין תופסין בחייבי ערוה, ולכן אינה צריכה גט]
  12. 12 [והיא אסורה עליו משום אשת אח שלא במקום מצוה]
  13. 13 [ויבמה כדין וזה בנו הוא]
  14. 14 [מטעם איסור אשת אח]
  15. 15 [ממ"נ בין אם הוא בנו של ראשון או של שני - הרי הוא כשר]
  16. 16 [הבן הראשון. והרי צריכה גט ממנו, כי שמא זה בנו של ראשון והיא אשת אח]