Enjoying this page?

Sanhedrin, Page 008a

צורת הדף באתר היברובוקס

אפסילנא לך לדינא".

אמר ליה רב לרב כהנא: פוק דייניה.

חזייה דהוה קא גאיס [ביה].

א"ל: "אי צייתא - צייתא. ואי לא - מפיקנא לך רב מאונך.

 

(דברים א, יז) "כקטן כגדול תשמעון".

אמר ריש לקיש: שיהא חביב עליך דין של פרוטה כדין של מאה מנה.

למאי הלכתא?

אילימא לעיוני ביה ומיפסקיה?

פשיטא?

אלא בלאקדומיה.

 

(דברים א, יז) "לא תגורו מפני איש".

(א"ר חנן: אל תכניס דבריך מפני איש) 

 

(דברים א, יז) "כי המשפט לאלהים הוא".

א"ר חמא ברבי חנינא: אמר הקב"ה: "לא דיין לרשעים שנוטלין מזה ממון ונותנים לזה שלא כדין, אלא שמטריחין אותי להחזיר ממון לבעליו".

 

(דברים א, יז) "והדבר אשר יקשה מכם".

א"ר חנינא ואיתימא רבי יאשיה: על דבר זה נענש משה.

שנאמר: (במדבר כז, ה) "ויקרב משה את משפטן לפני ה'".

מתקיף לה רב נחמן בר יצחק: מי כתיב: "ואשמיעכם" (דברים א, יז) "ושמעתיו כתיב"? אי גמירנא - גמירנא, ואי לא - אזלינא וגמירנא?

אלא כדתניא: ראויה פרשת נחלות שתיכתב על ידי משה רבינו, אלא שזכו בנות צלפחד ונכתב על ידן.

ראויה היתה פרשת מקושש שתיכתב ע"י משה רבינו, אלא שנתחייב מקושש, ונכתבה על ידו.

ללמדך: שמגלגלין חובה ע"י חייב וזכות על ידי זכאי.

כתיב: (דברים א, טז) "ואצוה את שופטיכם בעת ההיא".

וכתיב: (דברים א, יח) "ואצוה אתכם בעת ההיא"?

אמר רבי אלעזר אמר רבי שמלאי: גאזהרה לציבור, שתהא אימת דיין עליהן.

ד ואזהרה לדיין, שיסבול את הציבור.

עד כמה?

אמר רבי חנן ואיתימא רבי שבתאי: (במדבר יא, יב) "כאשר ישא האומן את היונק".

כתיב: (דברים לא, ז) "כי אתה תבוא".

וכתיב: (דברים לא, כג) "כי אתה תביא"?

אמר רבי יוחנן: אמר לו משה ליהושע: "אתה והזקנים שבדור עמהם".

אמר לו הקב"ה: "טול מקל והך על קדקדם, דבר אחד לדור ואין שני דברין לדור".

 

תנא: זימון בשלשה.

מאי זימון?

אילימא ברכת זימון?

והתניא: זימון הוברכת זימון בשלשה?

וכי תימא פרושי קמפרש: מאי זימון? ברכת זימון.

והתניא: זימון בשלשה ברכת זימון בשלשה?

אלא מאי זימון?

אזמוני לדין.

כי הא דאמר רבא: והני בי תלתא דייני דיתבי, ואזיל שליחא דבי דינא, ואמר מפומא דחד - לא אמר כלום.

עד דאמר משמיה דכולהו.

הני מילי בלא יומא דדינא, זאבל ביומא דדינא, לית לן בה:

 

תשלומי כפל כו':

שלח ליה רב נחמן בר רב חסדא לרב נחמן בר יעקב: ילמדנו רבינו, דיני קנסות בכמה?

מאי קמיבעיא ליה? הא אנן תנן: "בשלשה"?

אלא יחיד מומחה קמיבעיא ליה: דאין דיני קנסות או לא?

אמר ליה: תניתוה.

"תשלומי כפל ותשלומי ארבעה וחמשה, בשלשה".

מאי שלשה?

אילימא שלשה הדיוטות?

האמר אבוה דאבוך משמיה דרב: אפילו עשרה והן הדיוטות, פסולין לדיני קנסות.

חאלא מומחין, וקאמר שלשה:

 

וחכמים אומרים מוציא שם רע בעשרים ושלשה:

וכי יש בו דיני נפשות מאי הוי?

אמר עולא: בחוששין ללעז קמיפלגי.

רבי מאיר סבר: אין חוששין ללעז.

ורבנן טסברי: חוששין ללעז.

רבא אמר: כולי עלמא ללעז לא חיישינן. והכא בחוששין לכבודן של ראשונים קמיפלגי.

והב"ע כגון דאיכניף בי עשרין ותלתא למידן דיני נפשות, ואיבדור.

ואמר להו: "דיינו לי מיהא דיני ממונות".

פסילנא לך - שהזכרתני טובתך:

חזייה - רב כהנא לההוא גברא:

דהוה גאים ביה - ברב סומך ובוטח עליו ומדבר גבוהות:

מפיקנא לך רב מאונך - אודיעך שאין רב יכול לסייעך דמשמתינא לך:

אילימא לעיוני ביה ומיפסקיה - לאמיתו:

לאקדומיה - אם בא לפניך דין של פרוטה וחזר ובא דין אחר של מנה הקודם לפניך הקדם לחתוך:

כי המשפט לאלהים הוא - כאילו אתה דן ומוציא ממון מיד הקב"ה שהרי עליו להחזיר ממון לבעליו:

על דבר זה - שנטל שררה לעצמו לומר תקריבון אלי (דברים א) שהיה לו לומר תקריבון לפני השכינה:

נענש משה - שלא זכה שלא נאמר לו פרשת נחלות עד שבא מעשה לפניו ולא ידע מה להשיב:

כתיב ואצוה את שופטיכם - משמע את חכמיהם הזהיר להדריך ציבור במשפט והחקים על כרחם:

וכתיב ואצוה אתכם - דציבור עצמם הזהיר ומה הוצרך להזהירן:

כי אתה תבוא את העם - משמע גם אתה כאחד מהן:

כי אתה תביא - משמע (לשון) שררה נוהג עליהן:

משה אמר לו זקנים שבדור עמהם - על פיהם עשה מעשה ולא תשתרר עליהם דההוא קרא דכי אתה תבוא משה אמרו כדכתי' ביה אל הארץ אשר נשבע ה' וגו' ובמקרא דכי אתה  תביא כתיב אל הארץ אשר נשבעתי לאבותיכם וגו' אלמא דהקב"ה בעצמו אמרו:

דבר אחד - מנהיג אחד:

יומא דדינא - שני וחמישי תקנת. עזרא היא בב"ק (דף פב:):

אזמוני לדינא - ב"ד ששולחין שלוחם לבעל דין שצועקים עליו לבא ולדון לפניהם צריך השליח להזמינו בשם שלשתן:

ואמר משמיה דחד - פלוני דיין מזמינך לא אמר כלום ואי לא אזיל לא משמתינן ליה:

דיני קנסות - זה שמשלם יותר מדינו:

המוציא שם רע - לא מצאתי לבתך בתולים ובא להפסידה כתובתה ולא להרגה שאינו מביא עדים שזינתה תחתיו דאי אנפשות קאתי לא אמר ר"מ בשלשה:

וחכמים אומרים כו' - מפני שיש בו דיני נפשות קס"ד דהכי קאמרי משום דאיכא מוציא שם רע דשייך ביה דיני נפשות וכגון שמביא עדים ובגמרא פרכינן וכי יש בו דיני נפשות מאי  הוי השתא מיהא לאו דיני נפשות הוא דליכא עדים:

ור"מ סבר אין חוששין ללעז - אין חוששין שמא כשיבואו לב"ד ויצא הקול ישמעו עדים ויבואו ויעידו שזינתה תחתיו ועכשיו אין הבעל יודע בהן ותבעי כ"ג דשמא יבא לידי דיני נפשות  ורבנן סברי חוששין:

דכ"ע לא חיישינן ללעז - ואם תחילת תביעתו של בעל לא בא לידון על פי עדים אלא על ידי עצמו ולהפסידה כתובתה מודו רבנן דבשלשה:

והכא כגון דאיכניף עשרים ושלשה - שאמר הבעל להביא עדים שזינתה תחתיו ולא מצא:

ואיבדור - הדיינין והלכו להם:

ואמר - הואיל ואין לי עדים דנו לי מיהת בשלשה דיני ממונות להפסידה כתובתה ע"י עצמו דקיי"ל (כתובוח דף י.) חכמים תיקנו להם לבנות ישראל לבתולה מאתים ולאלמנה מנה  והם האמינוהו להפסידה על פיו חזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה רבי מאיר סבר בשלשה דאין חוששין לכבוד הראשונים ודנין אפילו בשלשה ורבנן סברי חוששין לכבוד הראשונים ובעי כולהו: