Enjoying this page?

337 - שלז דין כבוד הבית ודבר שאינו מתכוין ובו ה' סעיפים

שלז דין כבוד הבית ודבר שאינו מתכוין ובו ה' סעיפים:

א כל דבר שאינו מתכוין מותר אפילו אפשר בלעדיו כגון מטה כסא וספסל בין גדולים בין קטנים מותר לגררן על גבי קרקע ובלבד שלא יתכוין לעשות חריץ ואף אם נעשה חריץ מאליו אין בכך כלום כי דבר שאינו מתכוין הוא ואע"פ שהקטנים אפשר לו ליטלן בידיו ואין צריך לגררן לא הצריכו לכך וכן בכל דבר שאינו מתכוין.

אבל הגדולים מאד אסור לגרור שבודאי עושין חריץ ופסיק רישיה ולא ימות הוא ואע"פ שחופר כלאחר יד הוא ואינו חייב אלא כשחופר במרא וכיוצא בו מהכלים שדרך לחפור בהם וגם מקלקל הוא קרקעית הבית וגם מלאכה שאינה צריכה לגופה היא אף על פי כן אסור מדברי סופרים ואפילו בקרקע המרוצף בשיש וכיוצא בו שאי אפשר לעשות בו חריץ אסור לגרור גזירה משום שאינו מרוצף:

ב מותר לרבץ הבית כיון שאינו מתכוין להשוות הגומות אלא שלא יעלה האבק ולאו פסיק רישיה הוא.

אבל אסור לכבד הבית דפסיק רישיה הוא. ואם הוא קרקע מרוצף באבנים, וכל שכן בקרשים שאין לחוש בו להשוואת גומות - מותר לכבדו. 

(ולא גזרו בו משום שאינו מרוצף לפי שהכיבוד הוא דבר שיש בו צורך היום)

ואפילו יש בו עפרורית וקליפי אגוזים וכיוצא בהם מהדברים האסורים בטלטול מותר לכבדם, מפני שהם לו כגרף של רעי שהתירו לו להוציאו לאשפה מפני כבודו. 

ויש מתירין אפילו בשאינו מרוצף דלאו פסיק רישיה הוא שישוה גומות.

ויש מחמירין אפילו במרוצף גזרה משום שאינו מרוצף. 

וכן נוהגין במדינות אלו ואין לשנות. 

אבל נוהגים להקל לכבד ע"י בגד או מטלית או כנף אווז הקלים ואינן משוין גומות וע"י נכרי מותר בכל ענין שכל פסיק רישיה מותר ע"י נכרי כמ"ש בסי' רנ"ג:

ג אסור לכבד הבגדים במכבדות העשויים מקסמים שלא ישברו קסמיהם בפסיק רישיה והרי זה סותר כלי. ואף שמקלקל פטור - מכל מקום אסור מדברי סופרים, עיין סי' שי"ד. 

(וכן מכבדות העשויין מענפי אילן אסור לכבד בהם מטעם זה אפילו בקרקע המרוצף לדברי המתירין. ולא התירו המתירין אלא במכבדות של תמרה שאינה נשברת):

ד אין סכין את הקרקע ואין מדיחים אותו ואין נופחים הקרקע - שמא יבא להשוות גומות. ואפילו במרוצף אסור אף לדברי המתירין בכיבוד - לפי שדברים אלו אין בהם צורך כל כך כמו בכיבוד, לפיכך לא רצו לחלק בהם בין מרוצף לשאינו מרוצף ואסור הכל:

ה אסור לצדד חבית מלאה על הארץ שכיון שהיא כבידה יבא להשוות גומות ודאי בצדדיה ופסיק רישיה הוא וכן לא יכריע חבית וישפוך ממנה אלא מגביהה מן הארץ ושופך שאם לא כן יחפיר מן הארץ בודאי ואף שמקלקל הוא וגם מלאכה שאינה צריכה לגופה היא וגם חופר כלאחר יד הוא אף על פי כן אסור מדברי סופרים