Enjoying this page?

237 - המצווה הרל"ז - האזהרה שהזהרנו מלהתעסק בהלוואת הריבית בין הלווה והמלווה

המצווה הרל"ז

האזהרה שהזהרנו מלהתעסק בהלוואת הריבית בין הלווה והמלווה.

שלא נערב לאחד מהם ולא נעיד להם, ולא נכתוב ביניהם שטר במה שהסכימו עליו מעניני הריבית.

והוא אמרו יתעלה: "לא תשימון עליו נשך" (שמות כב, כד).

ולשון גמרא בבא מציעא: "ערב ועדים אינם עוברין אלא משום: 'לא תשימון עליו נשך'".

ושם נתבאר שהסופר, כעדים וכערב.

ועוד נתבאר שם, שלאו זה, שהוא "לא תשימון עליו נשך", אף על פי שבא במתעסקים ביניהם - הרי הוא כולל גם את המלווה.

ולפיכך יהיה המלווה בריבית עובר על ששה לאווין: האחד - "לא תהיה לו כנשה".

והשני - "את כספך לא תתן לו בנשך".

והשלישי - "ובמרבית לא תתן אכלך".

והרביעי - "אל תקח מאתו נשך".

והחמישי - "לא תשימון עליו נשך".

והששי - "ולפני עור לא תתן מכשל".

ושם אמרו: "ואלו עוברין בלא תעשה: המלווה, והלווה, הערב, והעדים.

וחכמים אומרים: אף הסופר - עוברין על בל תתן, ועל בל תקח ממנו, ועל לא תהיה לו כנשה, ועל לא תשימון עליו נשך, ועל ולפני עור לא תתן מכשל".

ובגמרא: "אמר אביי: מלווה, עובר בכלן.

לוה, עובר משום לא תשיך ולפני עור לא תתן מכשל.

ערב ועדים, אין עוברים אלא משום לא תשימון עליו נשך".

והעובר על לאו זה - אם היא ריבית קצוצה - מוציאים אותה מידו, ומחזירים לזה שממנו נלקחה הריבית.