Enjoying this page?

001 - הִלְכוֹת כְּלֵי הַמִּקְדָּשׁ פֵּרֶק א

הלכות כלי המקדש והעובדין בו 

יש בכללן ארבע עשרה מצוות: שש מצות עשה, ושמונה מצות לא תעשה.
וזה הוא פרטן:
(א) לעשות שמן המשחה. (ב) שלא לעשות כמוהו. (ג) שלא לסוך ממנו. (ד) שלא לעשות כמתכונת הקטורת. (ה) שלא להקטיר על מזבח הזהב חוץ מן הקטורת. (ו) לשאת הארון על הכתף. (ז) שלא יסורו הבדים ממנו. (ח) שיעבוד הלוי במקדש. (ט) שלא יעשה אחד במלאכת חברו במקדש. (י) לקדש הכהן לעבודה. (יא) שיהיו כל המשמרות שוות ברגלים. (יב) ללבוש בגדי כהונה לעבודה. (יג) שלא יקרע המעיל. (יד) שלא יזח החושן מעל האפוד.
 

וביאור מצוות אלו בפרקים אלו: 

הִלְכוֹת כְּלֵי הַמִּקְדָּשׁ פֵּרֶק א

א מִצְוַת עֲשֵׂה לַעֲשׂוֹת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, שֶׁיִּהְיֶה מוּכָן לַדְּבָרִים שֶׁצְּרִיכִין מְשִׁיחָה בּוֹ--שֶׁנֶּאֱמָר "וְעָשִׂיתָ אֹתוֹ, שֶׁמֶן מִשְׁחַת-קֹדֶשׁ . . ." (שמות ל,כה).

ב וְכָכָה עָשָׂהוּ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בַּמִּדְבָּר--לָקַח מִן הַמּוֹר וְהַקִּנָּמוֹן וְהַקִּדָּה, מִכָּל אֶחָד מִשְּׁלָשְׁתָּן חָמֵשׁ מֵאוֹת שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ; וּמִקְּנֵה הַבֹּשֶׂם חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם: וְזֶה שֶׁנֶּאֱמָר בַּתּוֹרָה "וְקִנְּמָן-בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם" (שמות ל,כג)--שֶׁשּׁוֹקְלִים אוֹתוֹ בִּשְׁנֵי פְּעָמִים, חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם בְּכָל פַּעַם. וְשָׁחַק כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְבַדּוֹ, וְעֵרַב הַכֹּל, וְשָׁרָה אוֹתָן בְּמַיִם זַכִּין וּמְתוּקִין, עַד שֶׁיָּצָא כָּל כּוֹחָן בַּמַּיִם; וְנָתַן עַל הַמַּיִם שֶׁמֶן זַיִת הִין--וְהוּא שְׁנֵים עָשָׂר לוֹג, כָּל לוֹג אַרְבַּע רְבִיעִיּוֹת; וּבִשַּׁל הַכֹּל עַל הָאֵשׁ, עַד שֶׁאָבְדוּ הַמַּיִם וְנִשְׁאַר הַשֶּׁמֶן. וְהִנִּיחוֹ בִּכְלִי לְדוֹרוֹת.

ג הַמּוֹר--הוּא הַדָּם הַצָּרוּר בַּחַיָּה שֶׁבְּהֹדוּ, הַיָּדוּעַ לַכֹּל שֶׁמִּתְבַּשְּׂמִין בּוֹ בְּנֵי הָאָדָם בְּכָל מָקוֹם. וְהַקִּנָּמוֹן--הוּא הָעֵץ הַבָּא מֵאִיֵּי הֹדוּ, שֶׁרֵיחוֹ טוֹב וּמִתְגַּמְּרִים בּוֹ בְּנֵי הָאָדָם. וְהַקִּדָּה, הִיא הַקֹּשְׁטְ. וּקְנֵה בֹּשֶׂם--הֶם הַקָּנִים הַדַּקִּים כַּתֶּבֶן הָאֲדֻמִּים הַבָּאִים מֵאִיֵּי הֹדוּ, וְרֵיחָן טוֹב וְהֶם מִמִּינֵי בְּשָׂמִים שֶׁנּוֹתְנִין אוֹתָם הָרוֹפְאִים בַּצֳּרִי.

ד הָעוֹשֶׂה שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה כַּמַּעֲשֶׂה הַזֶּה וְכַמִּשְׁקָל הַזֶּה, וְלֹא הוֹסִיף וְלֹא גָרַע--בְּמֵזִיד, חַיָּב כָּרֵת; וּבְשׁוֹגֵג, מֵבִיא חַטָּאת קְבוּעָה: שֶׁנֶּאֱמָר "אֲשֶׁר יִרְקַח כָּמֹהוּ" (שמות ל,לג). וְהוּא, שֶׁיַּעֲשֶׂה אוֹתוֹ לְהִמָּשֵׁחַ בּוֹ; אֲבָל אִם עָשָׂהוּ לְהִתְלַמַּד, אוֹ לִתְּנוֹ לַאֲחֵרִים--פָּטוּר.

ה הַסָּךְ מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה כַּזַּיִת--בְּמֵזִיד, חַיָּב כָּרֵת; וּבְשׁוֹגֵג, מֵבִיא חַטָּאת קְבוּעָה: שֶׁנֶּאֱמָר "וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל-זָר--וְנִכְרַת, מֵעַמָּיו" (שמות ל,לג). וְאֵין חַיָּבִין אֵלָא עַל סִיכַת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה שֶׁעָשָׂה מֹשֶׁה--שֶׁנֶּאֱמָר "מִמֶּנּוּ", מִזֶּה שֶׁנֶּאֱמָר בּוֹ "שֶׁמֶן מִשְׁחַת-קֹדֶשׁ יִהְיֶה זֶה, לִי" (שמות ל,לא); וּמֵעוֹלָם לֹא נַעֲשָׂה שֶׁמֶן אַחֵר, חוּץ מִמַּה שֶׁעָשָׂה מֹשֶׁה.

ו אֶחָד הַסָּךְ אֶת עַצְמוֹ, וְאֶחָד הַסָּךְ אֶת אֲחֵרִים--שֶׁנֶּאֱמָר "וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל-זָר" (שמות ל,לג). הַסָּךְ כֵּלִים, וּבְהֵמָה, וְגוֹיִים שְׁהֶם כִּבְהֵמָה, אוֹ שֶׁסָּךְ מֵתִים בּוֹ--פָּטוּר, שֶׁנֶּאֱמָר "עַל-בְּשַׂר אָדָם, לֹא יִיסָךְ" (שמות ל,לב).

ז אֵין מוֹשְׁחִין מִמֶּנּוּ לְדוֹרוֹת אֵלָא כּוֹהֲנִים גְּדוֹלִים, וּמְשׁוּחַ מִלְחָמָה, וּמַלְכֵי בֵּית דָּוִיד בִּלְבָד; אַפִלּוּ כּוֹהֵן בֶּן כּוֹהֵן--מוֹשְׁחִין אוֹתוֹ, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מֵאֶחָיו אֲשֶׁר-יוּצַק עַל-רֹאשׁוֹ שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה" (ויקרא כא,י).

ח בְּבַיִת שֵׁנִי, שֶׁלֹּא הָיָה שָׁם שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה--הָיָה כּוֹהֵן גָּדוֹל מִתְרַבֶּה בִּלְבִישַׁת בְּגָדִים בִּלְבָד, שֶׁהָיָה לוֹבֵשׁ בִּגְדֵי כְּהֻנָּה גְּדוֹלָה.

ט כֵּיצַד מוֹשְׁחִין אֶת הַכּוֹהֵן: צַק אֶת הַשֶּׁמֶן עַל רֹאשׁוֹ, וְסָךְ מִמֶּנּוּ עַל גַּבֵּי עֵינָיו כְּמִין כִּי יְוָנִי כְּזֶה C--שֶׁנֶּאֱמָר "וַיִּצֹק מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה, עַל רֹאשׁ אַהֲרֹן; וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ, לְקַדְּשׁוֹ" (ויקרא ח,יב). וּמַלְכֵי בֵּית דָּוִיד, מוֹשְׁחִין אוֹתָן כְּמִין נֵזֶר עַל רֹאשׁוֹ. וְלֹא יִמְשַׁח בִּמְקוֹמוֹת אֲחֵרוֹת, וְלֹא יַרְבֶּה בַּשֶּׁמֶן.

י הַנּוֹתֵן מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה עַל גַּבֵּי מֶלֶךְ אוֹ כּוֹהֵן גָּדוֹל שֶׁכְּבָר נִמְשְׁחוּ, פָּטוּר--שֶׁנֶּאֱמָר "וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל-זָר" (שמות ל,לג), וְאֵין אֵלּוּ זָרִים אֶצְלוֹ; אֲבָל הַסָּךְ מִמֶּנּוּ אַפִלּוּ לְמֶלֶךְ וְכוֹהֵן גָּדוֹל, חַיָּב--שֶׁנֶּאֱמָר "עַל-בְּשַׂר אָדָם, לֹא יִיסָךְ" (שמות ל,לב), כָּל אָדָם בְּמַשְׁמָע. וְכוֹהֵן גָּדוֹל שֶׁנָּטַל שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה מֵרֹאשׁוֹ, וְסָךְ בְּמֵעָיו--חַיָּב כָּרֵת: וְהוּא, שֶׁיָּסוּךְ מִמֶּנּוּ בְּכַזַּיִת.

יא אֵין מוֹשְׁחִין אֶת הַמֶּלֶךְ, אֵלָא עַל גַּבֵּי מַעְיָן; וְאֵין מוֹשְׁחִין מֶלֶךְ בֶּן מֶלֶךְ--שֶׁהַמַּלְכוּת יְרֻשָּׁה לַמֶּלֶךְ לְעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמָר "הוּא וּבָנָיו, בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל" (דברים יז,כ). וְאִם הָיְתָה שָׁם מַחְלֹקֶת--מוֹשְׁחִין אוֹתוֹ כְּדֵי לְסַלַּק הַמַּחְלֹקֶת, וּלְהוֹדִיעַ לַכֹּל שֶׁזֶּה הוּא הַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ: כְּמוֹ שֶׁמָּשְׁחוּ שְׁלֹמֹה מִפְּנֵי מַחְלֹקֶת אֲדוֹנִיָּהוּ, וְיוֹאָשׁ מִפְּנֵי עֲתַלְיָה, וִיהוֹאָחָז מִפְּנֵי יְהוֹיָקִים אָחִיו. וְזֶה שֶׁמָּשַׁח אֱלִישָׁע לְיֵהוּא--לֹא בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה מְשָׁחוֹ, אֵלָא בְּשֶׁמֶן אֲפַרְסְמוֹן; וְדָבָר זֶה, מָסֹרֶת בְּיַד חֲכָמִים.

יב כָּל כְּלֵי הַמִּקְדָּשׁ שֶׁעָשָׂה מֹשֶׁה בַּמִּדְבָּר--לֹא נִתְקַדְּשׁוּ אֵלָא בִּמְשִׁיחָתָן בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וַיִּמְשָׁחֵם, וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם" (במדבר ז,א); וְדָבָר זֶה אֵינוּ נוֹהֵג לְדוֹרוֹת. אֵלָא הַכֵּלִים כֻּלָּן--כֵּיוָן שֶׁנִּשְׁתַּמְּשׁוּ בָּהֶן בַּמִּקְדָּשׁ בִּמְלַאכְתָּן, נִתְקַדְּשׁוּ: שֶׁנֶּאֱמָר "אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ-בָם בַּקֹּדֶשׁ" (במדבר ד,יב), בַּשֵּׁרוּת הֶם מִתְקַדְּשִׁין.

יג הַכַּפּוֹת וְהַקְּעָרוֹת שֶׁמְּקַבְּלִין בָּהֶן הַמְּנָחוֹת, וְכֵן הַמִּזְרָקוֹת שֶׁמְּקַבְּלִין בָּהֶן הַדָּם, וּשְׁאָר כְּלֵי הַשָּׁרֵת כֻּלָּן--שֶׁלְּכֶסֶף וְשֶׁלְּזָהָב הָיוּ; וּמֻתָּר לַעֲשׂוֹתָן שֶׁלִּשְׁאָר מַתְּכוֹת, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְכֻלָּן מִתְקַדְּשִׁין בִּמְלַאכְתָּן; וְאִם נִשְׁבְּרוּ--מַתִּיךְ אוֹתָן וְעוֹשֶׂה אוֹתָן כְּלִי אַחֵר, וְאֵין קְדֻשָּׁתָן מִסְתַּלֶּקֶת מֵהֶן לְעוֹלָם.

יד כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ שֶׁנִּקְּבוּ אוֹ שֶׁנִּסְדְּקוּ--אֵין סוֹתְמִין אוֹתָן, אֵלָא מַתִּיכִין אוֹתָן וְעוֹשִׂין אוֹתָן חֲדָשִׁים.

טו סַכִּין שֶׁנִּשְׁמַט מִן הַנִּצָּב, אוֹ שֶׁנִּפְגַם--אֵין מַחְזִירִין אוֹתוֹ, וְלֹא מַשְׁחִיזִין אוֹתוֹ; אֵלָא גּוֹנְזִין אוֹתוֹ בְּצַד הַהֵיכָל בֵּין הַקֹּדֶשׁ וְהָאוּלָם לַדָּרוֹם, וְעוֹשִׂין אֲחֵרִים: שְׁאֵין עֲנִיּוּת, בִּמְקוֹם עֲשִׁירוּת.

טז שְׁתֵּי מִדּוֹת שֶׁלַּיָּבֵשׁ הָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ--עִשָּׂרוֹן, וַחֲצִי עִשָּׂרוֹן: הָעִשָּׂרוֹן לַמְּנָחוֹת, וַחֲצִי הָעִשָּׂרוֹן לַחְלֹק בּוֹ מִנְחַת כּוֹהֵן גָּדוֹל שֶׁבְּכָל יוֹם.

יז וְשֶׁבַע מִדּוֹת שֶׁלַּלַּח הָיוּ שָׁם--הִין, וַחֲצִי הַהִין, וּשְׁלִישִׁית הַהִין, וּרְבִיעִית הַהִין, וְלוֹג, וַחֲצִי לוֹג, וּרְבִיעִית. וְלָמָּה הָיוּ חֲצִי הַהִין וּרְבִיעִית הַהִין וּשְׁלִישִׁית הַהִין, לִמְדִידַת הַנְּסָכִים שֶׁלַּזְּבָחִים; וְלוֹג, לִמְדִידַת שֶׁמֶן הַמְּנָחוֹת; וַחֲצִי לוֹג, לִמְדִידַת שֶׁמֶן לְכָל נֵר מִנֵּרוֹת הַמְּנוֹרָה; וּרְבִיעִית, לְחַלַּק בָּהּ הַשֶּׁמֶן לַחֲבִתִּין.

יח וְאֵין לָנוּ דָּבָר לִמְדֹּד בּוֹ הִין; וְלָמָּה הָיָה שָׁם--הוֹאִיל וְהָיָה בַּמִּקְדָּשׁ בִּימֵי מֹשֶׁה, שֶׁמָּדַד בּוֹ שָׁמֵן לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה. וּבַחֲצִי לוֹג שֶׁהָיָה בַּמִּקְדָּשׁ, הָיוּ מוֹדְדִין מַיִם לְמֵי סוֹטָה וְשֶׁמֶן לַתּוֹדָה; וּבָרְבִיעִית שֶׁהָיְתָה שָׁם, הָיוּ מוֹדְדִין שֶׁמֶן לֶחֶם נָזִיר וּמַיִם לְטַהְרַת מְצֹרָע. וְלֹא מִפְּנֵי מַעֲשִׂים אֵלּוּ נִתְקַדְּשׁוּ, אֵלָא מִפְּנֵי הַמְּלָאכוֹת שֶׁלַּמִּקְדָּשׁ שֶׁאָמַרְנוּ.

יט כָּל הַמִּדּוֹת הָאֵלּוּ--קֹדֶשׁ, וּמִכְּלֵי הַשָּׁרֵת; אֵלָא שֶׁמִּדּוֹת הַלַּח, נִמְשְׁחוּ מִבִּפְנִים וּמִבַּחוּץ, וּכְלֵי הַיָּבֵשׁ, לֹא נִמְשְׁחוּ אֵלָא מִבִּפְנִים. לְפִיכָּךְ בֵּרוּצֵי מִדּוֹת הַלַּח, קֹדֶשׁ; וּבֵרוּצֵי מִדּוֹת הַיָּבֵשׁ, חֹל.