Enjoying this page?

003 -PIKUTEI 39:22-32 - פקודי - לט:כב-לב - שלישי - ששי כשהן מחוברין

כב וַיַּ֛עַשׂ אֶת ־ מְעִ֥יל הָאֵפֹ֖ד מַעֲשֵׂ֣ה אֹרֵ֑ג כְּלִ֖יל תְּכֵֽלֶת: 

כג וּפִֽי ־ הַמְּעִ֥יל בְּתוֹכ֖וֹ כְּפִ֣י תַחְרָ֑א שָׂפָ֥ה לְפִ֛יו סָבִ֖יב לֹ֥א יִקָּרֵֽעַ: 

כד וַֽיַּעֲשׂוּ֙ עַל ־ שׁוּלֵ֣י הַמְּעִ֔יל רִמּוֹנֵ֕י תְּכֵ֥לֶת וְאַרְגָּמָ֖ן וְתוֹלַ֣עַת שָׁנִ֑י מָשְׁזָֽר:

כה וַיַּעֲשׂ֥וּ פַעֲמֹנֵ֖י זָהָ֣ב טָה֑וֹר וַיִּתְּנ֨וּ אֶת ־ הַפַּעֲמֹנִ֜ים בְּת֣וֹךְ הָרִמֹּנִ֗ים עַל ־ שׁוּלֵ֤י הַמְּעִיל֙ סָבִ֔יב בְּת֖וֹךְ הָרִמֹּנִֽים:

כו פַּעֲמֹ֤ן וְרִמֹּן֙ פַּעֲמֹ֣ן וְרִמֹּ֔ן עַל ־ שׁוּלֵ֥י הַמְּעִ֖יל סָבִ֑יב לְשָׁרֵ֕ת כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת ־ מֹשֶֽׁה: ס 

כז וַֽיַּעֲשׂ֛וּ אֶת ־ הַכָּתְנֹ֥ת שֵׁ֖שׁ מַעֲשֵׂ֣ה אֹרֵ֑ג לְאַהֲרֹ֖ן וּלְבָנָֽיו:

כח וְאֵת֙ הַמִּצְנֶ֣פֶת שֵׁ֔שׁ וְאֶת ־ פַּאֲרֵ֥י הַמִּגְבָּעֹ֖ת שֵׁ֑שׁ וְאֶת ־ מִכְנְסֵ֥י הַבָּ֖ד שֵׁ֥שׁ מָשְׁזָֽר:

(כח) ואת פארי המגבעות - תפארת המגבעות. המגבעות המפוארות:

כט וְֽאֶת הָאַבְנֵ֞ט שֵׁ֣שׁ מָשְׁזָ֗ר וּתְכֵ֧לֶת וְאַרְגָּמָ֛ן וְתוֹלַ֥עַת שָׁנִ֖י מַעֲשֵׂ֣ה רֹקֵ֑ם כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת ־ מֹשֶֽׁה:

ל  וַֽיַּעֲשׂ֛וּ אֶת ־ צִ֥יץ נֵֽזֶר הַקֹּ֖דֶשׁ זָהָ֣ב טָה֑וֹר וַיִּכְתְּב֣וּ עָלָ֗יו מִכְתַּב֙ פִּתּוּחֵ֣י חוֹתָ֔ם קֹ֖דֶשׁ לַיהוָֽה: 

לא וַיִּתְּנ֤וּ עָלָיו֙ פְּתִ֣יל תְּכֵ֔לֶת לָתֵ֥ת עַל הַמִּצְנֶ֖פֶת מִלְמָ֑עְלָה כַּאֲשֶׁ֛רצִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת ־ מֹשֶֽׁה: 

(לא) לתת על המצנפת מלמעלה - ועל ידי הפתילים היה מושיבו על המצנפת, כמין כתר. ואי אפשר לומר הציץ על מצנפת. שהרי בשחיטת קדשים שנינו (זבחים יט, א), שערו היה נראה בין ציץ למצנפת, ששם מניח תפילין. והציץ היה נתון על המצח. הרי המצנפת למעלה והציץ למטה. ומהו "על המצנפת מלמעלה"? ועוד הקשיתי בה. כאן הוא אומר, "ויתנו עליו פתיל תכלת", ובענין הצוואה הוא אומר, (שמות כח, לז) "ושמת אותו על פתיל תכלת"? ואומר אני, "פתיל תכלת" זה, חוטין הן, לקשרו בהן במצנפת. לפי שהציץ אינו אלא מאוזן לאוזן, ובמה יקשרנו במצחו? והיו קבועין בו חוטי תכלת לשני ראשיו, ובאמצעיתו, שבהן קושרו ותולהו במצנפת כשהוא בראשו. ושני חוטין היו בכל קצה וקצה, אחד ממעל ואחד מתחת לצד מצחו, וכן באמצעו. שכך הוא נוח לקשור. ואין דרך קשירה בפחות משני חוטין. לכך נאמר (שמות כח, לז) "על פתיל תכלת", ו"עליו פתיל תכלת". וקשר ראשיהם השנים כולם יחד מאחוריו למול ערפו, ומושיבו על המצנפת. ואל תתמה שלא נאמר "פתילי תכלת", הואיל ומרובין הן? שהרי מצינו בחשן ואפוד "וירכסו את החושן וגו' בפתיל תכלת". ועל כרחך פחות משנים לא היו. שהרי בשתי קצות החשן היו  תי טבעות החשן. ובשתי כתפות האפוד היו שתי טבעות האפוד שכנגדן. ולפי דרך קשירה, ארבע חוטין היו. ומכל מקום, פחות משנים אי אפשר:

לב וַתֵּ֕כֶל כָּל עֲבֹדַ֕ת מִשְׁכַּ֖ן אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וַֽיַּעֲשׂוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כְּ֠כֹל אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֧ה יְהוָ֛ה אֶת ־ מֹשֶׁ֖ה כֵּ֥ן עָשֽׂוּ: פ 

(לב) ויעשו בני ישראל - "את המלאכה ככל אשר ציווה ה' וגו'":