BAVA KAMA - 025b – כיצד הרגל – פרק שני – בבא קמא, כה ע”ב

For audio Click Here אודיו


Tzuras Hadaf - צורת הדף

"זובו של זב, ורוקו, ושכבת זרעו, ומימי רגליו, ודם הנדה, מטמאין בין במגע בין במשא".

ודלמא ה"נ, לפי שא"א בלא צחצוחי זיבה?

א"כ לתנייה גבי זובו, מ"ש דקתני לה גבי רוקו? אלא משום דאתי מרוקו.

א"ל רב אחא מדפתי לרבינא, והא האי תנא לא דריש דיו ואע"ג דלא מפריך ק"ו?

דתניא: "מפץ במת מניין?

ודין הוא, ומה פכין קטנים שטהורים בזב מטמא במת, מפץ שמטמא בזב אינו דין שיטמא במת?!"

וקמייתי לה בין לטומאת ערב בין לטומאת שבעה.

ואמאי אימא אהני ק"ו לטומאת ערב, ואהני דיו לאפוקי טומאת שבעה?

א"ל כבר רמא ניהליה ר"נ בר זכריה לאביי, וא"ל אביי, תנא ממפץ בשרץ מייתי לה.

וה"ק: "מפץ בשרץ מניין?

ודין הוא, ומה פכין קטנים שטהורים בזב טמאין בשרץ, מפץ שטמא בזב אינו דין שיהא טמא בשרץ".

אלא מפץ במת מניין?

נאמר (ויקרא יא, ) בגד ועור בשרץ, ונאמר (במדבר לא) בגד ועור במת, מה בגד ועור האמור בשרץ מפץ טמא בו, אף בגד ועור האמור במת, מפץ טמא בו.

מופנה. דאי לא מופנה, איכא למפרך מה לשרץ שכן מטמא בכעדשה תאמר במת שאין מטמא בכעדשה אלא בכזית?

לאיי אפנויי מופנה.

מכדי? שרץ אתקש לשכבת זרע, דכתיב: (ויקרא כב, ד) "או איש אשר תצא וגו'" וסמיך ליה, "או איש אשר יגע בכל שרץ".

וכתיב ביה בשכבת זרע: (ויקרא טו, יז) "וכל בגד וכל עור אשר יהיה עליו שכבת זרע", בגד ועור דכתב רחמנא בשרץ למה לי?

ש"מ, לאפנויי.

ואכתי מופנה מצד אחד הוא?

הניחא למ"ד מופנה מצד אחד למידין ואין משיבין שפיר.

אלא למ"ד למידין ומשיבין, מאי איכא למימר?

דמת נמי אפנויי מופנה.

מכדי.

מת אתקש לשכבת זרע, דכתיב: (ויקרא כב, ד) "והנוגע בכל טמא נפש או איש אשר תצא ממנו וגו'".

וכתיב ביה בשכבת זרע: "וכל בגד וכל עור אשר יהיה עליו שכבת זרע".

בגד ועור דכתב רחמנא במת למה לי?

ש"מ לאפנויי. והוי מופנה משני צדדין.

הניחא למ"ד דון מינה ואוקי באתרא.

אלא למ"ד דון מינה ומינה, מאי איכא למימר?

אמר רבא אמר קרא: (במדבר לא, כד) "וכבסתם בגדיכם ביום השביעי", כל טמאות שאתם מטמאין במת לא יהו פחותין משבעה.

ותהא שן ורגל חייב ברשות הרבים מקל וחומר.

ומה קרן שברשות הניזק אינו משלם אלא חצי נזק, ברשות הרבים חייבת, שן ורגל שברשות הניזק משלם נזק שלם, אינו דין שברה"ר חייב?

אמר קרא: (שמות כב, ד) "ובער בשדה אחר", ולא ברה"ר.