Enjoying this page?

-SOTAH - 018a – המקנא – פרק ראשון – סוטה, יח ע”א

צורת הדף באתר היברובוקס 

כתבה על שני דפין - פסולה.

על שני דפין - כדפין של ספר תורה, העשויין עמודים:

ספר אחד אמר רחמנא, ולא שנים ושלשה ספרים.

כתב אות אחת ומחק אות אחת, וכתב אות אחת ומחק אות אחת - פסולה.

כתב אות אחת ומחקה - על המים. וחזר וכתב אות שלאחריה ומחקה, עד שהשלים את כולה - פסול. דכתיב "את כל התורה" עד שתהא כולה כאחד:

דכתיב, (במדבר ה, ל) "ועשה לה הכהן את כל התורה הזאת".

בעי רבא, כתב ב' מגילות לשתי סוטות, ומחקן לתוך כוס אחד, מהו?

כתיבה לשמה בעינן, והאיכא.

לשמה - בספר לעצמו. דכתיב "ועשה לה", לשמה:

או דילמא, בעינן נמי מחיקה לשמה.

מחיקה נמי - בכוס לשמה, לעצמה. שיהא ניכר המחיקה שהיא לשמה:

ואם תמצא לומר, בעינן נמי מחיקה לשמה. 

מחקן בב' כוסות, וחזר ועירבן - מהו?

מחיקה לשמה בעינן, והאיכא.

או דילמא, הא לאו דידה קא שתיא, והא לאו דידה קא שתיא.

ואם תמצא לומר, הא לאו דידה קא שתיא, והא לאו דידה קא שתיא.

חזר וחלקן, מהו?

יש ברירה, או אין ברירה?

תיקו.

בעי רבא, השקה בסיב, מהו?

השקה בסיב - שהוא חלול, כדרך שהתינוקות שותין:

בשפופרת מהו?

דרך שתיה בכך, או אין דרך שתיה בכך?

תיקו.

בעי רב אשי: נשפכו מהן, ונשתיירו מהן, מהו?

תיקו.

א"ר זירא אמר רב, ב' שבועות האמורות בסוטה למה?

אחת, קודם שנמחקה מגילה. ואחת, לאחר שנמחקה.

מתקיף לה רבא, תרוייהו, קודם שנמחקה מגילה כתיבן?

אלא אמר רבא: אחת, שבועה שיש עמה אלה. ואחת, שבועה שאין עמה אלה.

שיש עמה אלה - דכתיב בחדא מינייהו, "בשבועת האלה". ולקמיה מפרש היכי דמי:

היכי דמי שבועה שיש עמה אלה?

אמר רב עמרם אמר רב, משביעני עליך

משביעני עליך - בשם ומזכיר שם:

שלא נטמאת.

שלא נטמאת - שאת אומר אמת שלא נטמאת, היינו שבועה שאין עמה אלה:

שאם נטמאת יבואו ביך.

שאם נטמאת יבואו ביך - המים "לצבות בטן" כו' והיינו אלה:

 

אמר רבא, אלה לחודה קיימא, ושבועה לחודה קיימא?

אמר רבא אלה לחודיה קיימא כו' - שבועה ואלה יש כאן. ושניהן על האשה. וקרא כתיב, "בשבועת האלה", שהשבועה של אלה?:

אלא אמר רבא, משביעני עליך שאם נטמאת יבואו ביך.

משביעני עליך שאם נטמאת יבואו ביך - דאיכא השתא שבועת האלה, שמשביע את האלה שתחול:

אמר רב אשי, אלה איכא, שבועה ליכא?

שבועה ליכא - על האשה. וקרא כתיב: "והשביע את האשה":

אלא אמר רב אשי, משביעני עליך שלא נטמאת, ואם נטמאת יבואו ביך:

משביעני עליך שלא נטמאת ואם נטמאת יבואו ביך - משביעני עליך שיהא אמת מה שאמרת בפנינו שלא נטמאת, ואם נטמאת יבואו ביך המים. דקיימא שבועה, אאשה שלא נטמאת, ואאלה שתחול:

משנה

על מה היא אומרת: "אמן, אמן"?

אמן על האלה, אמן על השבועה.

אמן על האלה וכו' - לכך הוצרכה לכפול:

אמן מאיש זה, אמן מאיש אחר.

אמן שלא שטיתי: ארוסה, ונשואה.

ארוסה ונשואה - על ידי גלגול שבועה הוא מגלגל עליה, זנות של אירוסין, אע"פ שלא היה בו קינוי. ומכאן לגלגול שבועה מן התורה: