Enjoying this page?

SHKALIM - 004b – באחד באדר – פרק ראשון ד ע”ב

Right Click Here and click save as to download


Tzuras Hadaf - צורת הדף

ומאיליהן הן באין לבד"ה.

מה עבד לה רשב"ל?

פתר לה, (עזרא ד, ג) "לא לכם ולנו לבנות בית לאלהינו".

ר' חזקיה אמר, ר' סימון שאל, מעתה, אין מקבלין מהן לאמת המים, ולחומות העיר ומגדלותיה, על שם (שם) "ולכם אין חלק וגו'":

אלו חייבין בקלבון. מתניתא דר"מ.

דאמר ר"מ, "כשם ששקלו תורה, כך קלבנו תורה".

קסבר ר"מ, בנותר שקלו שלם, שהוא חייב קלבון.

דאמר רבי מאיר, כמין מטבע של אש הוציא הקב"ה מתחת כסא כבודו והראהו למשה, ואמר לו, "זה יתנו", כזה יתנו:

נתן סלע ליטול שקל חייב שני קולבונות.

אמר ר' אלעזר, דר' מאיר היא.

דתני', "אלו חייבין בקולבון כו' קלבון א'.

ור' מאיר אמר, ב' קולבנות".

ומר רב, ד"ה היא.

דאמר רבי מאיר, אחד שקל שהוא נותן, וא' שקל שהוא נוטל, וא' לדברי תורה.

על דעתיה דרב, ג' קולבנות אינון.

אתא ר' ירמיה, ר' שמואל בר רב יצחק, בשם רב, שלשה קולבנות אינון: א' שקל שהוא נותן, וא' שקל שהוא נוטל, ואחד לדבר תורה:

האחים והשותפים שחייבין בקלבון ופטורין ממעשר בהמה, בשחלקו וחזרו ונשתתפו.

שחייבין במעשר בהמה ופטורין מן הקלבון, בשלא חלקו.

א"ר לעזר, והן שחלקו גדיים כנגד תיישים, ותיישים כנגד גדיים.

אבל אם חלקו גדיים כנגד גדיים, ותיישים כנגד תיישים, הוא חלקו משעה הראשונה.

א"ר יוחנן, אפילו חלקו גדיים נגד גדיים, ותיישים נגד תיישים, כלקוחות הן, ופטורין מן המעשר.

כההוא דתנינן תמן, "הלקוח, ושניתן לו במתנה, פטור ממעשר בהמה".

ר' חייא אמר רבי ירמיה, בעי, ולמה לית נן אמרין, "פעמים שהן חייבין בזה ובזה"?