Enjoying this page?

005 - הִלְכוֹת טֻמְאַת מֵת פֵּרֶק ה

הִלְכוֹת טֻמְאַת מֵת פֵּרֶק ה

א כָּל הַמִּטַּמְּאִין מֵחֲמַת הַמֵּת, בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים--טְמֵאִים טֻמְאַת שִׁבְעָה. כֵּיצַד: אָדָם אוֹ כְּלִי שֶׁנָּגַע בִּדְבָרִים שֶׁמְּטַמְּאִין מִן הַמֵּת בַּמַּגָּע, אוֹ שֶׁנִּטְמָא בָּאֹהֶל בְּאֶחָד מִדְּבָרִים שֶׁמְּטַמְּאִין בָּאֹהֶל, וְכֵן אָדָם שֶׁנָּשָׂא דְּבָרִים שֶׁמְּטַמְּאִין מִן הַמֵּת בַּמַּשָּׂא--הַכֹּל טְמֵאִים טֻמְאַת שִׁבְעָה, שֶׁנֶּאֱמָר "כָּל-הַבָּא אֶל-הָאֹהֶל וְכָל-אֲשֶׁר בָּאֹהֶל, יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים" (במדבר יט,יד).

ב אָדָם שֶׁנִּטְמָא בַּמֵּת, וְכֵלִים שֶׁיִּגַּע בָּהֶן אָדָם זֶה--טְמֵאִין טֻמְאַת שִׁבְעָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְכִבַּסְתֶּם בִּגְדֵיכֶם בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, וּטְהַרְתֶּם" (במדבר לא,כד). אֲבָל אָדָם שֶׁיִּגַּע בָּאָדָם שֶׁנִּטְמָא בַּמֵּת--בֵּין שֶׁנָּגַע בּוֹ אַחַר שֶׁפֵּרַשׁ מִמְּטַמְּאָיו, בֵּין שֶׁנָּגַע בּוֹ כִּשְׁהוּא עֲדַיִן נוֹגֵעַ בַּמֵּת--הֲרֵי זֶה הַשֵּׁנִי טָמֵא טֻמְאַת עֶרֶב, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַנֶּפֶשׁ הַנֹּגַעַת, תִּטְמָא עַד-הָעָרֶב" (במדבר יט,כב).  זֶה הוּא, דִּין תּוֹרָה; אֲבָל מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, הַנּוֹגֵעַ בַּמֵּת וְנָגַע בְּאָדָם אַחֵר, וַעֲדַיִן הוּא מְחֻבָּר בַּמֵּת--שְׁנֵיהֶן טְמֵאִין טֻמְאַת שִׁבְעָה, וּכְאִלּוּ נָגַע זֶה הַשֵּׁנִי בַּמֵּת עַצְמוֹ. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, לְעִנְיַן תְּרוּמָה וּקְדָשִׁים; אֲבָל לְנָזִיר וּלְעוֹשֶׂה פֶּסַח, בֵּין בְּשָׁעַת חִבּוּר בֵּין אַחַר שֶׁפֵּרַשׁ--אֵינוּ טָמֵא אֵלָא טֻמְאַת עֶרֶב, כְּדִין תּוֹרָה.

ג כֵּלִים שֶׁנִּטְמְאוּ בַּמֵּת, בֵּין בַּמַּגָּע בֵּין בָּאֹהֶל--הֲרֵי הֶן לַנּוֹגֵעַ בָּהֶן, כְּנוֹגֵעַ בַּמֵּת עַצְמוֹ; מַה הַמֵּת מְטַמֵּא הַנּוֹגֵעַ בּוֹ, בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים, טֻמְאַת שִׁבְעָה--אַף כֵּלִים שֶׁנִּטְמְאוּ בַּמֵּת, הֶן וְהַכֵּלִים אוֹ הָאָדָם שֶׁיִּגַּע בָּהֶן, טְמֵאִין טֻמְאַת שִׁבְעָה: שֶׁנֶּאֱמָר "בַּחֲלַל-חֶרֶב אוֹ בְמֵת" (במדבר יט,טז), מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ שֶׁהַחֶרֶב כַּמֵּת. וְהוּא הַדִּין לִשְׁאָר כֵּלִים, בֵּין כְּלֵי מַתְּכוֹת בֵּין כְּלֵי שְׁטָף וּבְגָדִים. הֲרֵי הוּא אוֹמֵר "כֹּל הֹרֵג נֶפֶשׁ וְכֹל נֹגֵעַ בֶּחָלָל" (במדבר לא,יט): וְכִי תַּעֲלֶה עַל דַּעְתָּךְ שֶׁזֶּה יָרָה חֵץ וְהָרַג, זָרַק אֶבֶן וְהָרַג--נִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים; אֵלָא הוֹרֵג נֶפֶשׁ בְּחֶרֶב וְכַיּוֹצֶא בָּהּ, מִפְּנֵי שֶׁנִּטְמָא בִּנְגִיעָתוֹ בַּכְּלִי שֶׁהָרַג בּוֹ--שֶׁהֲרֵי נָגַע הַכְּלִי בַּמֵּת. וּמְנַיִן שֶׁאַף הַכֵּלִים הַנּוֹגְעִין בָּאָדָם שֶׁנָּגַע בַּכֵּלִים שֶׁנִּטְמְאוּ בַּמֵּת, טְמֵאִים טֻמְאַת שִׁבְעָה--שֶׁהֲרֵי הוּא אוֹמֵר "וְכִבַּסְתֶּם בִּגְדֵיכֶם בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, וּטְהַרְתֶּם" (במדבר לא,כד): הַא לָמַדְתָּ שֶׁכָּל אָדָם הַטָּמֵא טֻמְאַת שִׁבְעָה, מְטַמֵּא בְּגָדִים טֻמְאַת שִׁבְעָה.

ד נִמְצֵאתָ אוֹמֵר, אָדָם שֶׁנָּגַע בַּמֵּת, וְאָדָם בְּאָדָם אַחֵר--הָרִאשׁוֹן טָמֵא טֻמְאַת שִׁבְעָה, וְהַשֵּׁנִי טֻמְאַת עֶרֶב. כֵּלִים הַנּוֹגְעִין בַּמֵּת, וְכֵלִים בְּכֵלִים--שְׁנֵיהֶן טְמֵאִין טֻמְאַת שִׁבְעָה; הַשְּׁלִישִׁי, בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים--טָמֵא טֻמְאַת עֶרֶב. כֵּלִים הַנּוֹגְעִין בַּמֵּת, וְאָדָם בְּכֵלִים, וְכֵלִים בָּאָדָם--שְׁלָשְׁתָּן טְמֵאִין טֻמְאַת שִׁבְעָה; הָרְבִיעִי, בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים--טָמֵא טֻמְאַת עֶרֶב.

ה בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, לְעִנְיַן תְּרוּמָה וּקְדָשִׁים; אֲבָל לְחַיַּב כָּרֵת עַל בִּיאַת מִקְדָּשׁ, אוֹ עַל אֲכִילַת קֳדָשִׁים--אֵינוּ חַיָּב אֵלָא הַשְּׁנַיִם בִּלְבָד, הָרִאשׁוֹן שֶׁנָּגַע בַּמֵּת וְהַשֵּׁנִי שֶׁנָּגַע בּוֹ, כְּדִין תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְכֹל אֲשֶׁר-יִגַּע-בּוֹ הַטָּמֵא, יִטְמָא" (במדבר יט,כב). אֲבָל הַנּוֹגֵעַ בְּכֵלִים שֶׁנָּגְעוּ בְּאָדָם אוֹ בְּכֵלִים שֶׁנָּגְעוּ בַּמֵּת--פָּטוּר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכּוֹת בִּיאַת מִקְדָּשׁ: שֶׁהַדְּבָרִים הָאֵלּוּ, אַף עַל פִּי שְׁהֶן דִּבְרֵי קַבָּלָה, אֵינָן דִּין תּוֹרָה--שֶׁהֲרֵי לֹא נִתְפָּרְשׁוּ בַּתּוֹרָה אֵלָא זֶה שֶׁנִּטְמָא בַּמֵּת שְׁהוּא אָב, וְהַשֵּׁנִי הַנּוֹגֵעַ בּוֹ שְׁהוּא רִאשׁוֹן, בֵּין אָדָם, בֵּין כֵּלִים.

ו כְּלִי חֶרֶס שֶׁנָּגַע בַּמֵּת, אוֹ שֶׁהָיָה עִמּוֹ בָּאֹהֶל--טָמֵא; וְאֵינוּ מְטַמֵּא לֹא אָדָם, וְלֹא כְּלִי חֶרֶס אַחֵר, וְלֹא שְׁאָר כֵּלִים--שְׁאֵין כְּלִי חֶרֶס נַעֲשֶׂה אָב הַטֻּמְאָה לְעוֹלָם, לֹא בַּמֵּת וְלֹא בִּשְׁאָר טֻמְאוֹת. וְזֶה דִּין תּוֹרָה, אַף עַל פִּי שְׁהוּא קַבָּלָה.

ז זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּטֻּמְאוֹת: כָּל אָב טֻמְאָה--מְטַמֵּא אָדָם וּמְטַמֵּא בְּגָדִים וְכֵלִים, בֵּין כְּלֵי מַתְּכוֹת בֵּין כְּלֵי שְׁטָף בֵּין כְּלֵי חֶרֶס; וְכָל הַמְּטַמֵּא אָדָם וְכֵלִים בִּנְגִיעָה, הֲרֵי זֶה אָב טֻמְאָה. וְכָל וֶלֶד הַטֻּמְאוֹת, מְטַמֵּא אֹכָלִין וּמַשְׁקִין; וְאֵינוּ מְטַמֵּא לֹא אָדָם וְלֹא כֵּלִים, לֹא כְּלֵי חֶרֶס וְלֹא שְׁאָר כֵּלִים וּבְגָדִים.

ח כָּל הַנּוֹגֵעַ בָּאָב, הוּא הַנִּקְרָא רִאשׁוֹן; וְהַנּוֹגֵעַ בָּרִאשׁוֹן, נִקְרָא שֵׁנִי; וְהַנּוֹגֵעַ בַּשֵּׁנִי, נִקְרָא שְׁלִישִׁי; וְהַנּוֹגֵעַ בַּשְּׁלִישִׁי, נִקְרָא רְבִיעִי. וְהָרִאשׁוֹן וְשֶׁלְּמַטָּה מִמֶּנּוּ, כֻּלָּן נִקְרָאִין וֶלֶד הַטֻּמְאָה.

ט כָּל הַמִּטַּמֵּא מֵחֲמַת הַמֵּת טֻמְאַת שִׁבְעָה, בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים--הוּא הַנִּקְרָא טְמֵא מֵת. וְהוּא אָב מֵאֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת, לְעִנְיַן טֻמְאַת תְּרוּמָה וְטֻמְאַת קֳדָשִׁים כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, כְּדֵי לִמְנוֹת מִמֶּנּוּ רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי, וּכְדֵי לְטַמֵּא אָדָם וְכֵלִים בַּמַּגָּע כִּשְׁאָר אֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת; וְאֵינוּ מְטַמֵּא בַּמַּשָּׂא.

י כָּל הַמִּטַּמֵּא מֵחֲמַת הַמֵּת טֻמְאַת עֶרֶב--הוּא וֶלֶד טֻמְאָה, וְהוּא הָרִאשׁוֹן לַטֻּמְאָה; וְאִפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה הָרְבִיעִי מִן הַמֵּת, רִאשׁוֹן לַטֻּמְאָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ לְעִנְיַן תְּרוּמָה וּקְדָשִׁים.

יא אָדָם אוֹ כֵּלִים שֶׁנִּטְמְאוּ בְּמַגַּע אֶרֶץ הָעַמִּים, וּבֵית הַפְּרָס, אוֹ בְּמַשָּׂאָן, אוֹ בְּמַגַּע דַּם תְּבוּסָה וְגוֹלָל וְדֹפֶק, אוֹ בְּאָהֳלָן, וְכֵן אָדָם שֶׁנִּטְמָא בַּמַּשָּׂא דַּם תְּבוּסָה--הֲרֵי אֵלּוּ כֻּלָּן וְכָל כַּיּוֹצֶא בָּהֶן, אֲבוֹת טֻמְאוֹת שֶׁלְּדִבְרֵי סוֹפְרִים; וְכֵן בְּגָדִים הַמִּטַּמְּאִין מֵחֲמַת אֵלּוּ טֻמְאַת שִׁבְעָה, כֻּלָּן אֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת שֶׁלְּדִבְרֵי סוֹפְרִים.

יב הָאֹהֶל עַצְמוֹ הַמַּאֲהִיל עַל הַטֻּמְאָה--אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נָגְעָה בּוֹ טֻמְאָה--הֲרֵי הוּא טָמֵא טֻמְאַת שִׁבְעָה מִן הַתּוֹרָה, וַהֲרֵי הוּא כִּבְגָדִים שֶׁנָּגְעוּ בַּמֵּת: שֶׁנֶּאֱמָר "וְהִזָּה עַל-הָאֹהֶל" (במדבר יט,יח). בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּשֶׁהָיָה הָאֹהֶל בֶּגֶד אוֹ שַׂק אוֹ כְּלִי עֵץ אוֹ עוֹר, אֶחָד עוֹר בְּהֵמָה וְחַיָּה, בֵּין הַמֻּתָּרִין לַאֲכִילָה בֵּין הָאֲסוּרִין לַאֲכִילָה--שֶׁנֶּאֱמָר "וַיִּפְרֹשׂ אֶת-הָאֹהֶל, עַל-הַמִּשְׁכָּן" (שמות מ,יט), אֵין קָרוּי אֹהֶל אֵלָא אָרִיג וְעוֹר כַּמִּשְׁכָּן. אֲבָל אִם הָיָה הָאֹהֶל נְסָרִין שֶׁלְּעֵץ, כְּגוֹן הַתַּקְרָה אוֹ הַמַּחְצֶלֶת וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן, אוֹ שֶׁהָיָה עֶצֶם, אוֹ שֶׁלְּמַתֶּכֶת--הֲרֵי זֶה טָהוֹר; וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שְׁאִם הָיָה בִּנְיָן, שְׁהוּא טָהוֹר. וְכָל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמָר הַבַּיִת טָמֵא, כְּלוֹמַר אָדָם וְכֵלִים שֶׁבְּכָל הַבַּיִת. וְאֵין לָךְ יוֹצֶא מִן הָעֵץ שְׁהוּא מִטַּמֵּא טֻמְאַת אֹהָלִים, אֵלָא הַפִּשְׁתָּן בִּלְבָד.

יג בְּגָדִים הַנּוֹגְעִין בַּמֵּת--אַף עַל פִּי שְׁהֶן כַּמֵּת לְטַמֵּא אֲחֵרִים שֶׁנָּגְעוּ בָּהֶן טֻמְאַת שִׁבְעָה, אֵינָן כַּמֵּת לְטַמֵּא בָּאֹהֶל וּבַמַּשָּׂא: שֶׁהַמַּשָּׂא לַמֵּת עַצְמוֹ אֵינוּ מְפֹרָשׁ כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, וּבְטֻמְאַת אֹהֶל הוּא אוֹמֵר "אָדָם, כִּי-יָמוּת בְּאֹהֶל" (במדבר יט,יד). לְפִיכָּךְ הַנּוֹשֵׂא בְּגָדִים שֶׁנָּגְעוּ בַּמֵּת וְלֹא נָגַע בָּהֶן, וְכֵן הַמַּאֲהִיל עֲלֵיהֶן, אוֹ שֶׁהֶאֱהִילוּ עָלָיו, אוֹ שֶׁהָיוּ עִמּוֹ בָּאֹהֶל--הֲרֵי זֶה טָהוֹר. וְכֵן אָדָם שֶׁנִּטְמָא בַּמֵּת, וְהֶאֱהִיל עַל הַכֵּלִים--הֲרֵי הֶן טְהוֹרִין, שְׁאֵין טְמֵא מֵת מְטַמֵּא אֵלָא בַּמַּגָּע בִּלְבָד.

יד הַמֵּת אֵינוּ מְטַמֵּא מִשְׁכָּב וּמוֹשָׁב מִתַּחְתָּיו, וְלֹא מַדֵּף מֵעַל גַּבָּיו; אֵלָא אֶחָד כְּלִי שֶׁיִּגַּע בַּמֵּת מִצִּדּוֹ, אוֹ שֶׁהָיָה תַּחְתָּיו, אוֹ עַל גַּבָּיו. כֵּיצַד: עֲשָׂרָה בְּגָדִים זֶה עַל גַּב זֶה, וְהַמֵּת לְמַעְלָה, וַעֲשָׂרָה בְּגָדִים אֲחֵרִים עַל גַּבּוֹ מִלְמַעְלָה--בֶּגֶד הַנּוֹגֵעַ בּוֹ, וְהַבֶּגֶד הַשֵּׁנִי שֶׁנָּגַע בַּבֶּגֶד שֶׁנָּגַע בּוֹ--שְׁנֵיהֶן טְמֵאִין טֻמְאַת שִׁבְעָה; וְהַשְּׁלִישִׁי--טָמֵא טֻמְאַת עֶרֶב, בֵּין שֶׁלְּמַעְלָה בֵּין שֶׁלְּמַטָּה; וְהָרְבִיעִי, וּמִן הָרְבִיעִי וּלְמַטָּה, וּמִן הָרְבִיעִי וּלְמַעְלָה--כֻּלָּן טְהוֹרִין: מַה שְׁאֵין כֵּן בִּמְטַמְּאֵי מִשְׁכָּב וּמוֹשָׁב, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר בִּמְקוֹמוֹ. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים שֶׁכָּל הַבְּגָדִים אוֹ הַכֵּלִים שֶׁתַּחְתָּיו וְשֶׁלְּמַעְלָה מִמֶּנּוּ טְהוֹרִין, בְּשֶׁלֹּא הָיְתָה שָׁם טֻמְאָה רְצוּצָה וְלֹא טֻמְאַת אֹהֶל, אוֹ שֶׁהָיָה מַבְדִיל בֵּינוֹ וּבֵין הַכֵּלִים אֶבֶן, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר.