Letter # 3296

כ"ב שבט, תשט"ו

3296 - The Rebbe would advance a small portion of the tuition money for the child at a bris.

The focus is not solely on studying, but rather on the practical application and personal behavior. This is particularly significant for a mohel who brings Jewish children into the covenant beyond reason.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, כ"ב שבט, תשט"ו

ברוקלין.

שלום וברכה!

במענה על מכתבו בו כותב אשר מוהל הוא, ושואל למנהגי חב"ד מיוחדים הקשורים בהכניסה לברית ובימים שלפניו ושלאחריו.

והנה לא שמעתי בזה הוראת דברים מיוחדים ובכלל נוהגים ע"פ הכתוב בסידור רבנו הזקן ועיין בשער הכולל שם, ונוהג הי' כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, שכשהוזמן לברית שכמובן הי' הסנדק, הרי בהתחלת הסעודה הי' נותן סכום לישיבה, והי' אומר שזהו א אויפגאב (התחלת תשלומין) שכר לימוד בעד רך הנמול לכשיגדל, וכיון דחובת אדם לומר בלשון רבו, הרי באותו הפעם שהייתי נוכח הי' זה בווארשא ונתן עשרים זלאטעס (זהובים) ואמר "דאס איז פאר תומכי תמימים א אדערויף אויף שכר לימוד".

מ"ש שזכה לטעום מעט מעץ החיים תורת החסידות, הרי בזה יעמיק בדבורו שכותב שזהו עץ החיים, ולכן בטח יעשה ככל יכולתו לקבוע שיעורים בלימודי דברי אלקים חיים אלו, וע"פ פסק רז"ל לא המדרש עיקר אלא המעשה הליכה בדרכי' והנהגותי', ובפרט שאומנתו להכניס בני ישראל בברית שענין הברית הוא למעלה מן השכל והבנה, עיין לקו"ת ריש פרשה נצבים ונעשה זה בגוף אדם קודם שהגיע לכלל הבנה וכמ"ש ביום השמיני ימול ואז הוא התחלת כניסת נפש הקדושה (שו"ע רבנו הזקן מהדו"ב סוף סי' ד'), הרי גם הנהגתו צריכה להיות על דרך זה, היינו לימוד פנימיות התורה רזי תורה שמצד עצמם הם למעלה מהשגה והבנה, ולכן תחלת הלימוד הוא בדרך קבלת עול למטה מהשגה והבנה, ועי"ז נתגלה גם הסתים של נפש הקדושה באדם, כי סתים דאורייתא כשבא בגלוי הרי מגלה זה גם כן הסתים שבישראל.

בברכה,

בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א

מזכיר