Enjoying this page?

011 - הִלְכוֹת סַנְהֶדְּרִין פֵּרֶק יא

הִלְכוֹת סַנְהֶדְּרִין פֵּרֶק יא

א מַה בֵּין דִּינֵי מְמוֹנוֹת לְדִינֵי נְפָשׁוֹת: דִּינֵי מְמוֹנוֹת, בִּשְׁלוֹשָׁה; דִּינֵי נְפָשׁוֹת, בְּעֶשְׂרִים וּשְׁלוֹשָׁה. דִּינֵי מְמוֹנוֹת, פּוֹתְחִין בֵּין לִזְכוּת בֵּין לְחוֹבָה; דִּינֵי נְפָשׁוֹת, פּוֹתְחִין לִזְכוּת כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, וְאֵין פּוֹתְחִין לְחוֹבָה. דִּינֵי מְמוֹנוֹת, מַטִּין עַל פִּי עֵד אֶחָד, בֵּין לִזְכוּת בֵּין לְחוֹבָה; וְדִינֵי נְפָשׁוֹת, מַטִּין עַל פִּי עֵד אֶחָד לִזְכוּת, וְעַל פִּי שְׁנַיִם לְחוֹבָה. דִּינֵי מְמוֹנוֹת, מַחְזִירִין בֵּין לִזְכוּת בֵּין לְחוֹבָה; וְדִינֵי נְפָשׁוֹת, מַחְזִירִין לִזְכוּת, וְאֵין מַחְזִירִין לְחוֹבָה כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. דִּינֵי מְמוֹנוֹת, הַכֹּל רְאוּיִין לְלַמַּד זְכוּת אוֹ חוֹבָה, בֵּין הַדַּיָּנִים בֵּין הַתַּלְמִידִים; וְדִינֵי נְפָשׁוֹת, הַכֹּל מְלַמְּדִין זְכוּת, וְאַפִלּוּ תַּלְמִידִים, וְאֵין מְלַמֵּד חוֹבָה אֵלָא הַדַּיָּנִים. דִּינֵי מְמוֹנוֹת, הַדַּיָּן הַמְּלַמֵּד חוֹבָה חוֹזֵר וּמְלַמֵּד זְכוּת, וְהַמְּלַמֵּד זְכוּת חוֹזֵר וּמְלַמֵּד חוֹבָה; דִּינֵי נְפָשׁוֹת, הַמְּלַמֵּד חוֹבָה חוֹזֵר וּמְלַמֵּד זְכוּת, אֲבָל הַמְּלַמֵּד זְכוּת אֵינוּ יָכוֹל לַחְזֹר וּלְלַמַּד חוֹבָה, אֵלָא בְּשָׁעַת גְּמָר דִּין, יֵשׁ לוֹ לַחְזֹר וּלְהִמָּנוֹת עִם הַמְּחַיְּבִין כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. דִּינֵי מְמוֹנוֹת, דָּנִין בַּיּוֹם וְגוֹמְרִין בַּלַּיְלָה; דִּינֵי נְפָשׁוֹת, דָּנִין בַּיּוֹם וְגוֹמְרִין בַּיּוֹם. דִּינֵי מְמוֹנוֹת, גוֹמְרִין בּוֹ בַּיּוֹם, בֵּין לִזְכוּת בֵּין לְחוֹבָה; דִּינֵי נְפָשׁוֹת, גוֹמְרִין בּוֹ בַּיּוֹם לִזְכוּת, וּבַיּוֹם שֶׁלְּאַחָרָיו לְחוֹבָה.

ב לְפִיכָּךְ אֵין דָּנִין דִּינֵי נְפָשׁוֹת לֹא עֶרֶב שַׁבָּת, וְלֹא עֶרֶב יוֹם טוֹב--שֶׁמֶּא יִתְחַיַּב, וְאֵי אִפְשָׁר לְהָרְגוֹ לְמָחָר, וְאָסוּר לְעַנּוֹת אֶת דִּינוֹ, וּלְהַנִּיחוֹ לְאַחַר הַשַּׁבָּת; אֵלָא אוֹסְרִין אוֹתוֹ עַד אֶחָד בַּשַּׁבָּת, וּמַתְחִילִין בְּדִינוֹ.

ג דִּינֵי מְמוֹנוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁדָּנִין אוֹתָן בְּכָל יוֹם מִן הַתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת" (שמות יח,כב; שמות יח,כו), מִדִּבְרֵיהֶם שְׁאֵין דָּנִין בְּעֶרֶב שַׁבָּת.

ד אֶחָד דִּינֵי נְפָשׁוֹת, וְאֶחָד דִּינֵי מַלְקִיּוֹת, וְאֶחָד דִּינֵי גָּלוּת--כָּל הַדְּרָכִים הָאֵלּוּ שׁוֹוִין בָּהֶן, אֵלָא שֶׁהַמַּלְקוּת בִּשְׁלוֹשָׁה. וְאֵין אֶחָד מֵהֶן בְּשׁוֹר הַנִּסְקָל, חוּץ מִדָּבָר אֶחָד, שֶׁדִּינָיו בְּעֶשְׂרִים וּשְׁלוֹשָׁה.

ה הַמַּסִּית, אֵין דִּינָיו כִּשְׁאָר דִּינֵי נְפָשׁוֹת: מְכַמְּנִין לוֹ הָעֵדִים, וְאֵינוּ צָרִיךְ הַתְרָאָה כִּשְׁאָר הַנֶּהְרָגִין. וְאִם יָצָא מִבֵּית דִּין זַכָּאי, וְאָמַר אֶחָד יֵשׁ לִי לְלַמַּד עָלָיו חוֹבָה--מַחְזִירִין אוֹתוֹ; יָצָא חַיָּב, וְאָמַר אֶחָד יֵשׁ לִי לְלַמַּד עָלָיו זְכוּת--אֵין מַחְזִירִין אוֹתוֹ. וְאֵין טוֹעֲנִין לַמַּסִּית. וּמוֹשִׁיבִין בְּדִינוֹ סָרִיס וְזָקֵן וּמִי שְׁאֵין לוֹ בָּנִים, כְּדֵי שֶׁלֹּא יְרַחֲמוּ עָלָיו: שֶׁהָאַכְזָרִיּוּת עַל אֵלּוּ שֶׁמַּטְעִין אֶת הָעָם אַחַר הַהֶבֶל--רַחֲמִים הִיא בָּעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמָר "לְמַעַן יָשׁוּב ה' מֵחֲרוֹן אַפּוֹ, וְנָתַן-לְךָ רַחֲמִים" (דברים יג,יח).

ו דִּינֵי מְמוֹנוֹת, וְהַטְּמָאוֹת וְהַטְּהָרוֹת--מַתְחִילִין מִן הַגָּדוֹל שֶׁבַּדַּיָּנִין, וְשׁוֹמְעִין אֶת דְּבָרָיו; וְדִינֵי נְפָשׁוֹת--מַתְחִילִין מִן הַצַּד, וְאֵין שׁוֹמְעִין דִּבְרֵי הַגָּדוֹל אֵלָא בָּאַחֲרוֹנָה.

ז דִּינֵי מְמוֹנוֹת, וְכֵן הַטְּמָאוֹת וְהַטְּהָרוֹת--אָב וּבְנוֹ, הָרָב וְתַלְמִידוֹ--מוֹנִין אוֹתָן בִּשְׁנַיִם. וְדִינֵי נְפָשׁוֹת, וּמַכּוֹת, וְקִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ, וְעִבּוּר הַשָּׁנָה--אָב וּבְנוֹ, הָרָב וְתַלְמִידוֹ--מוֹנִין אוֹתָן בְּאֶחָד.

ח זֶה שֶׁאָנוּ מוֹנִין הָאָב עִם הַבֵּן, בֵּין בְּאֶחָד בֵּין בִּשְׁנַיִם: כְּגוֹן שֶׁהָיָה אֶחָד מֵהֶן בַּסַּנְהֶדְּרִין, וְהַשֵּׁנִי הָיָה מִן הַתַּלְמִידִים שֶׁאָמַר יֵשׁ לִי לְלַמַּד זְכוּת אוֹ חוֹבָה--שׁוֹמְעִין דְּבָרָיו, וְנוֹשְׂאִין וְנוֹתְנִין עִמּוֹ וְנִמְנִין עִמּוֹ.

ט וּבְשָׁעַת גְּמָר דִּין, אֵין גּוֹמְרִין אֶת דִּינוֹ בַּקְּרוֹבִים, שֶׁהַדַּיָּנִין הַקְּרוֹבִים פְּסוּלִין לַדִּין, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר.

י תַּלְמִיד שֶׁהָיָה חָכָם וּמֵבִין, וְהָיָה מְחֻסָּר קַבָּלָה--הֲרֵי רִבּוֹ מוֹסֵר לוֹ הַקַּבָּלָה שְׁהוּא צָרִיךְ לָהּ בְּדִין זֶה, וְהוּא דָּן עִמּוֹ בְּדִינֵי נְפָשׁוֹת.

יא הַכֹּל כְּשֵׁרִים לָדוּן דִּינֵי מְמוֹנוֹת, אַפִלּוּ גֵּר [היינו שבא מטיפה לא טהורה, אף שהוא יהודי כיון שאמו יהודיה] - וְהוּא, שֶׁתִּהְיֶה אִמּוֹ מִיִּשְׂרָאֵל; וְגֵר דָּן אֶת חֲבֵרוֹ הַגֵּר, אַף עַל פִּי שְׁאֵין אִמּוֹ מִיִּשְׂרָאֵל. וְכֵן הַמַּמְזֵר, וְהַסּוֹמֶה בְּאַחַת מֵעֵינָיו--כָּשֵׁר לָדוּן דִּינֵי מְמוֹנוֹת. אֲבָל בְּדִינֵי נְפָשׁוֹת--אֵין דָּנִין אוֹתָן אֵלָא כּוֹהֲנִים לְוִיִּים וְיִשְׂרְאֵלִיִּים הַמַּשִּׂיאִין לַכְּהֻנָּה, וְלֹא יִהְיֶה אֶחָד מֵהֶן סוֹמֶה אַפִלּוּ בְּאַחַת כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.