Enjoying this page?

Kislev 29

Lekutei Amarim - Chapter 4

ומאחר[1] שהתורה ומצותיה מלבישים כל עשר בחי' הנפש[2]וכל תרי"ג אבריה[3] מראשה ועד רגלה[4] - הרי כולה[5]: צרורה בצרור החיים - את ה' ממש. ואור ה' ממש מקיפה ומלבישה מראשה ועד רגלה. כמו שכתוב[6]: "צורי אחסה בו". וכתיב[7]: "כצנה[8], רצון תעטרנו" - שהוא רצונו וחכמתו יתברך המלובשים בתורתו ומצותיה.

ולכן[9] אמרו[10]: "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה, מכל חיי עולם הבא" - כי עולם הבא הוא, שנהנין[11] מזיו השכינה, שהוא תענוג ההשגה - ואי אפשר לשום נברא, אפי' מהעליונים להשיג כי אם איזו הארה מאור ה', ולכן נקרא בשם: זיו השכינה[12]

אבל הקב"ה בכבודו ובעצמו[13] - לית מחשבה תפיסא ביה כלל, כי אם כאשר[14] תפיסא[15] ומתלבשת[16] בתורה ומצותיה, אזי היא[17] תפיסא[18] בהן[19]בכ"י ליתא תיבת בהן[20]. [21]ומתלבשת[22] בהקב"ה ממש - דאורייתא וקב"ה כולא חד.

ואף שהתורה נתלבשה בדברים תחתונים גשמיים? - הרי זה כמחבק את המלך, דרך משל, שאין הפרש[23] במעלת התקרבותו ודביקותו במלך, בין מחבקו כשהוא לבוש לבוש אחד בין שהוא לבוש כמה לבושים - מאחר שגוף המלך בתוכם.

וכן אם המלך מחבקו בזרועו, גם שהיא מלובשת תוך מלבושיו, כמו שכתוב[24]: "וימינו תחבקני" - שהיא התורה שנתנה מימין, שהיא בחי'[25] חסד ומים[26]:

בחודש כסלו של כ"ט יום, לומדים גם השיעור דיום למ"ד כסלו

.When Kislev has 29 days, one also learns the shiur for Kislev 30

  1. 1 מכיון
  2. 2 כנ"ל שחושב ומדבר ועושה תרה ומצוות
  3. 3 הרוחנית של הנפש אלוקית
  4. 4 הרוחנית של הנפש אלוקית
  5. 5 שמואל א כה, כט
  6. 6 תהילים יח, ב
  7. 7 תהילים ה, יג
  8. 8 רש"י שם ""כצנה" - המקפת שלש רוחותיו של אדם " מָגֵן למלחמה, שֶלט מתכת לַהגָנה מִפּנֵי אויֵב: ונֹשֹא הצִנה הֹלֹך לפניו (שמואל א' יז 7); צִנה ומגן וקובַע ישימו עָלַיִך סביב (יחזקאל כג 24)
  9. 9 שהתורה ומצות מקיפים ומלבישים את הנפש האלוקית
  10. 10 משנה אבות ד, יז
  11. 11 הנשמות
  12. 12 ולא שכינה עצמו
  13. 13 אולי הכוונה השכינה עצמו בניגוד לזיו השכינה
  14. 14 הקב"ה
  15. 15 הקב"ה בכבודו ובעצמו נתפס
  16. 16 לכאורה אם הפי' בתפיסא היינו הקב"ה לכאורה צ"ל ומתלבש ולא ומתלבשת, ואולי הכוונה שהשכינה, שהיא לשון נקבה
  17. 17 המחשבה
  18. 18 בהקב"ה בכבודו ובעצמו ולכן אין לגרוס בהן
  19. 19 בתורה ומצוות
  20. 20 לכאורה כיון שהתפיסא קאי על הקב"ה
  21. 21 אם הגירסא הוא בהן, כי אם כאשר תפיתא, המחשבה, ומתלבשת , המחשבה בתורה ומצותיה, אזי היא המחשבה תפיסא בהן, בחכמתו ורצונו, ומלבשת המחשבה בהקב"ה בעצמו
  22. 22 המחשבה של הנפש האלוקית
  23. 23 אין נפק"מ
  24. 24 שיר השירים ב, ו
  25. 25 שהוא המשכה, חסד, וכמים היורדים ממקום גבוה למקום נמוך שנזכר לעיל בתחלת הפרק
  26. 26 אין נפק"מ בזה שהמלך לבוש במלבוש כשמחבקו