Letter # 3975

כ"ב כסלו, תשט"ז - מו"ה אפרים אליעזר שי' הכהן יאלעס

3975 - Discussion with Rabbi Yoles on how the energy from above comes down to Eretz Yisroel.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, כ"ב כסלו, תשט"ז

ברוקלין.

הרה"ג הרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ
מו"ה אפרים אליעזר שי' הכהן*
 

שלום וברכה!

במענה על מכתבו בהמשך לההתועדות, בו מעורר על הנאמר, אשר מל' דאצילות מ"ם פתוחה משפיעה בעולמות התחתונים וגם לישראל ע"י התלבשות וכו', ומעורר ע"ז ממ"ש באגה"ק סי' כ"ה (קל"ט ע"ב): אלא שבחו"ל (כן צריך להיות, ודלא כמו ששינה הצענזאר, וכמסומן בלוח התיקון) החיות הוא ע"י התלבשות שרים החיצונים הממונים על ע' אומות וכו', דמזה משמע דבארץ ישראל אינו כן.

הנה נכון הדבר, אשר בכלל - ארץ ישראל, לא אנהיג לה רקיעא ולא חילא אחרא אלא קוב"ה בלחודוי (ראה זהר ח"ב ר"ט סוף עמוד א', עיין תענית יו"ד ריש ע"א, ובכ"מ, כמצויין בניצוצי זהר שם), אבל חילוק עיקרי בזה.

א) בין הע' שרים אודותם מדובר באגה"ק, והם הממונים על ע' האומות, ובין השרים והמזלות שעל ידם באה ההשפעה בהגשמה בעניני העולמות התחתונים בכלל ועוה"ז בפרט, שלכן נאמר וברכך ה"א בכל אשר תעשה דוקא, וכמבואר באריכות בקונטרס ומעין (ראה שם מאמר י"ט ואילך, וראה ג"כ בס' דרך מצותיך דף ק"ו), ומובן שעד"ז הוא גם בארץ ישראל, שהרי גם עלי' נאמר וברכך ה"א בכל אשר תעשה, וגם שם צריכה ההשפעה לבוא בהגשמה, וכמפורש זה בלקו"ת מסעי פ"ט ע"ב, עיי"ש[1], ומה שנדבר בהמאמר ד"ה למרבה המשרה היא אודות ההתלבשות בשרים ומזלות.

ב) כן ישנו חילוק בין קליפה תקיפה לקליפה קלושה, יעויין זח"ב ק"מ סוף עמוד ב'. ובאור החמה לזח"ב קעג ע"א, שלכן גם בארץ ישראל צריכים נטילת ידים בקומם משנתם.

start here

הערה: אף שלא מצאתי זה לע"ע בפירוש[2], אבל ע"פ המבואר בדרז"ל[3] בעל צבא המרום במרום**), הנה פרט לזמן ביהמ"ק ראשון שארץ ישראל לא היתה תחת ממשלת עם אחר, הרי בכל התקופות האחרות כיון שמלך האדמה באדמה היתה לו שליטה - באיזה מדה - בארץ ישראל, מוכרח לומר שכן הוא בשרו למעלה. ועיין באגה"ק שם ק"מ ע"א: אך כשגלו ישראל לבין האומות וכו'. והרי ידוע שגאולת בבל לא היתה גאולה שלימה מן הגלות.

בברכה לבשו"ט בענינו אודותו נדבר בעת ההתועדות במאמר המוסגר, ושאמר שמקוה לבשר טוב בזה בקרוב, והשי"ת ימלא משאלות לבב כת"ר שי' לטובה גם בזה.

* * *

ובמה שהעיר כת"ר מסדרה שאין בה הפסק - יש לציין פ' מקץ (רמב"ם הל' ס"ת פ"ח), אשר "פ' זו מחוברת לפרשה שלפני'" (ל' בעל השמחה - בתו"א ר"פ מקץ) - השבוע די"ט כסלו דהאי שתא - ועניני' בבירור ז' פרות, ז"מ הרעות ע"י יוסף, תענוג, פני' התורה וכו'. יעויין בארוכה בתו"א ותורת חיים.

*)יאלעס

**) וְהָיָה֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא יִפְקֹ֧ד יְהוָ֛ה עַל־צְבָ֥א הַמָּר֖וֹם בַּמָּר֑וֹם וְעַל־מַלְכֵ֥י הָאֲדָמָ֖ה עַל־הָאֲדָמָֽה: (ישעיהו פרק כד פסוק כא)

 
  1. 1 ועיי"ג זח"ג צד, ב: ע"י דשלוחייהו.
  2. 2 ויל"ע בזח"ג סט, א ובאוה"ח שם.
  3. 3 שמ"ר פכ"א, ה. זח"ב ו, ב. וש"נ.