Enjoying this page?

Sanhedrin, Page 019a

צורת הדף באתר היברובוקס

אואין עשה, דוחה לא תעשה ועשה.

ואין עשה - יבמה יבא עליה (דברים כה):

אלא מן האירוסין, אמאי? יבא עשה וידחה לא תעשה? 

בגזירה ביאה ראשונה אטו ביאה שניה.

ביאה ראשונה - דייבום מקיימא מצות עשה ביאה שניה לאו מצות יבום הוא:

תניא נמי הכי: גאם קדמו ובעלו ביאה ראשונה - קנו. ואסור לקיימן בביאה שניה:

 

מת לו מת כו':

ת"ר: (ויקרא כא, יב) "ומן המקדש לא יצא", לא יצא עמהן, אבל יוצא הוא אחריהן.

כיצד?

הן נכסין והוא נגלה, הן ניגלין והוא נכסה:

 

ויוצא עד פתח כו':

שפיר קאמר ר' יהודה?

אמר לך רבי מאיר: אי הכי, לביתו נמי לא.

אלא ה"ק: "מן המקדש לא יצא", מקדושתו לא יצא. וכיון דאית ליה הכירא, לא אתי למינגע.

ומן המקדש לא יצא - בכהן גדול אונן כתיב (ויקרא כא) דהא כתיב לעיל מיניה לאביו ולאמו לא יטמא:

מקדושתו לא יצא - כלומר יעשה חיזוק לדבריו שלא יגרום לצאת מקדושה וליטמא:

ורבי יהודה?

אגב מרריה דילמא מקרי ואתי ונגע:

מרריה - מרירות לבו:

 

כשהוא מנחם:

ת"ר: דכשהוא עובר בשורה לנחם את אחרים - סגן, ומשוח שעבר - בימינו. וראש בית אב, ואבלים, וכל העם - משמאלו.

משוח שעבר - כגון שאירע בו פסול בכהן גדול ומינו אחר תחתיו וכשעבר פסולו של ראשון חוזר לעבודתו ושני קרא ליה משוח שעבר:

הוכשהוא עומד בשורה ומתנחם מאחרים: סגן - מימינו. וראש בית אב וכל העם - משמאלו.

אבל משוח שעבר לא אתי גביה.

מ"ט?

חלשא דעתיה. סבר קא חדי בי.

חלשה דעתיה - דכהן גדול:

חדי בי - שמח באבלי:

א"ר פפא: ש"מ מהא מתניתא תלת:

ש"מ - מדקתני סגן מיכן והעם מיכן וכהן באמצע היינו סגן היינו ממונה דמתני' דקתני הממונה ממצעו לכהן ונותנו בינו לבין העם:

שמע מינה והיינו סגן היינו ממונה.

ושמע מינה זאבלים עומדין וכל העם עוברין.

וש"מ - כן מנהג תנחומין שורה שיהו אבלים עומדין במקומן וכל העם עוברין איש איש כשמגיע אצל האבל מנחמו ועובר מדקתני כשהוא עובר לנחם וגבי מתנחם קתני כשהוא עומד  בשורה להתנחם: [ברש"י בגמרא רש"י זו בא לאחרי רש"י הבא. ואולי לרש"י הי' גירסא אחרת בגמרא ג"כ]

ושמע מינה חאבלים לשמאל המנחמין הן עומדין.

אבלים לשמאל המנחמים - מדקתני ואבל וכל העם משמאלו והרי הוא היה מן המנחמין וקתני אבלים לשמאלו: 

 

ת"ר: בראשונה היו אבלים עומדין וכל העם עוברין. והיו ב' משפחות בירושלים מתגרות זו בזו, זאת אומרת: "אני עוברת תחלה" וזאת אומרת: "אני עוברת תחלה" - התקינו שיהא העם עומדין ואבלים עוברין:

(חזר והלך וסיפר סימן):

אמר רמי בר אבא: החזיר רבי יוסי את הדבר ליושנו בציפורי, שיהיו אבלים עומדין וכל העם עוברין.

ואמר רמי בר אבא: התקין רבי יוסי בציפורי, טשלא תהא אשה מהלכת בשוק ובנה אחריה, משום מעשה שהיה.

ובנה אחריה - בנה הקטן לא יהלך אחריה אלא לפניה:

משום מעשה שהיה - שגנבוהו פריצים מאחריה ונתנוהו בבית וכשחזרה ולא ראתהו התחילה צועקת ובוכה בא אחד מהם ואמר בואי ואראנו ליך ונכנסה אחריו ועינו אותה:

ואמר רמי בר אבא: התקין ר' יוסי בציפורי: ישיהיו נשים מספרות בבית הכסא - משום ייחוד.

מספרות - זו עם זו:

משום ייחוד - שמא ילך אדם שם ואם לא ישמע קול אדם יכנס ויתייחד שם ותנן (קידושין דף פ:) לא יתייחד אדם עם ב' נשים ובבית הכסא שבשדות קמיירי שהיה בית הכסא שלהם בשדה חוץ לעיר והכל ניפנים שם:

אמר רב מנשיא בר עות: שאילית את רבי יאשיה רבה, בבית עלמין דהוצל, ואמר לי: כאין שורה פחותה מעשרה בני אדם. ואין אבלים מן המנין. בין שאבלים עומדין וכל העם עוברין, בין שאבלים עוברין וכל העם עומדין:

 

כשהוא מתנחם כו':

איבעיא להו כי מנחם הוא אחריני היכי?

אמר להו: ת"ש: והוא אומר: "תתנחמו".

והוא אומר תתנחמו - ברייתא היא:

היכי דמי?

אילימא כי מנחמי אחריני לדידיה, אמר להו איהו: "תתנחמו"?

נחשא קא רמי להו?

נחשא קא רמי - סימן הוא מטיל להם להרע שיצטרכו לנחומים בתמיה:

אלא לכי מנחם לאחריני, אמר להו: "תתנחמו".

ש"מ:

 

מלך לא דן כו':

אמר רב יוסף: לא שנו אלא מלכי ישראל, מאבל מלכי בית דוד דן ודנין אותן.

דכתיב: (ירמיהו כא, יב) "בית דוד, כה אמר ה', דינו לבקר משפט".

ואי לא דיינינן ליה, אינהו היכי דייני?

והכתיב: (צפניה ב, א) "התקוששו וקושו".

ואמר ר"ל: קשט עצמך ואחר כך קשט אחרים?

אלא מלכי ישראל מ"ט לא?

משום מעשה שהיה.

דעבדיה דינאי מלכא, קטל נפשא.

אמר להו שמעון בן שטח לחכמים: תנו עיניכם בו, ונדוננו.

תנו עיניכם - לדונו בדין ולא תחניפו ולא תשאו פניו:

שלחו ליה: "עבדך קטל נפשא".

שדריה להו.

שלחו לי': "תא אנת נמי להכא".

(שמות כא, כט) "והועד בבעליו", אמרה תורה. יבא בעל השור, ויעמוד על שורו.

אתא, ויתיב.

א"ל שמעון בן שטח: "ינאי המלך, עמוד על רגליך, ויעידו בך.

ויעידו בך - שעבדך הרג את הנפש דעבדו כחמורו והפסד ממון הוא לו לפיכך צריך לדונו בפניו:

ולא לפנינו אתה עומד, אלא לפני מי שאמר והיה העולם אתה עומד".

שנאמר: (דברים יט, יז) "ועמדו שני האנשים אשר להם הריב וגו'".

אמר לו: "לא  כשתאמר אתה, אלא כמה שיאמרו חבריך"?