Enjoying this page?

Kislev 22

Lekutei Amarim - Chapter 1

תניא: [בספ"ג דנדה][1]:  "משביעים אותו[2] תהי צדיק ואל תהי רשע. ואפילו כל העולם כולו אומרים לך: 'צדיק אתה' - היה בעיניך כרשע". 

וצריך להבין, דהא תנן: [אבות פ"ב][3] "ואל תהי רשע בפני עצמך[4]"? וגם[5], אם יהיה בעיניו כרשע - ירע לבבו, ויהיה עצב, ולא יוכל לעבוד ה' בשמחה ובטוב לבב[6]ואם לא ירע לבבו כלל מזה[7] - יכול לבוא לידי קלות ח"ו?

אך הענין. כי הנה מצינו בגמרא ה' חלוקות[8]. צדיק וטוב לו[9]. צדיק ורע לו. רשע וטוב לו. רשע ורע לו[10]ובינוני[11].

ופירשו בגמרא[12]"'צדיק וטוב לו' - צדיק גמור. 'צדיק ורע לו' - צדיק שאינו גמור".

וברעיא מהימנא[13] פרשת משפטים פירש: "'צדיק ורע לו', שהרע שבו כפוף לטוב וכו'"[14]. ובגמרא ספ"ט דברכות[15]:  "צדיקים - יצר טוב שופטן כו'. רשעים - יצה"ר שופטן. בינונים - זה וזה שופטן, וכו'[16].

אמר רבה: כגון אנא, בינוני. א"ל אביי: לא שביק מר חיי לכל בריה וכו'"[17]ולהבין כל זה באר היטב.

וגם להבין מה שאמר איוב [ב"ב פ"א[18]]: "רבונו של עולם בראת צדיקים בראת רשעים כו'". והא צדיק ורשע לא קאמר[19]?[20] 

וגם[21], להבין מהות מדרגת הבינוני. שבודאי, אינו מחצה זכיות ומחצה עונות. שאם כן, איך טעה רבה בעצמו לומר שהוא בינוני? ונודע, דלא פסיק פומיה מגירסא, עד שאפי' מלאך המות לא היה יכול לשלוט בו[22]ואיך היה יכול לטעות במחצה עונות ח"ו?

ועוד[23], שהרי בשעה שעושה עונות - נקרא: רשע גמור? [ואם אח"כ עשה תשובה - נקרא צדיק גמור?] ואפילו העובר על איסור קל של דברי סופרים - מקרי רשע, כדאיתא בפ"ב דיבמות[24] ובפ"ק דנדה[25]ואפילו מי שיש בידו למחות ולא מיחה[26]- נקרא רשע. [בפ"ו דשבועות[27]].

וכל שכן וקל וחומר במבטל איזו מצות עשה, שאפשר לו לקיימה[28]כמו, כל שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק[29], שעליו דרשו רז"ל[30]: "כי דבר ה' בזה[31] וגו' הכרת תכרת וגו'[32]" . ופשיטא, דמקרי רשע[33], טפי מעובר איסור דרבנן[34]. ואם כן, על כרחך, הבינוני אין בו אפילו עון ביטול תורה[35]. ומשום הכי טעה רבה בעצמו לומר שהוא בינוני[36].[37]

 הגהה: (ומ"ש בזוהר ח"ג ד' רל"א: "כל שממועטין עונותיו וכו'[38]"? - היא שאלת רב המנונא לאליהו[39]. אבל לפי תשובת אליהו שם, הפי': "צדיק ורע לו", הוא כמ"ש: ברעיא מהימנא פרשה משפטים דלעיל[40]. ושבעים פנים לתורה):

  1. 1 [ל, ב]
  2. 2 [להולד במעי אמו]
  3. 3 [משנה י"ג]
  4. 4 [בהמשך יבאר דיוק הלשוו שבהשבועה אומר "כרשע" אבל לא רשע ממש אלא בינונוי והפירוש אל תהי רשע היינו רשע ממש]
  5. 5 [היינו לבד זאת שהשבועה סותר למ"ש בפרקי אבות קשה מצד עצמו]
  6. 6 [והרי עיקר עבודת האדם הוא "עבדו את ה' בשמחה"]
  7. 7 [שהוא רשע]
  8. 8 [בעיקר יבאר מדריגת הבינוני ומביא מהרעיא מהימנא שהפירוש בצדיק ורע לו, אין הפירוש שיש לו שייכות לרע בפועל אלא שהרע שבו, היינו היצר הרע הוא כפוף לטוב, לעומת צדיק וטוב לו שאין לו יצה"ר כלל ובהמשך מביא לבאר מדרגות הבינוני]
  9. 9 [במובן הפשוט שישנם צדיקים שטוב להם גם בגשמיות, וישנם צדיקים שרע להם בגשמיות, וישנם רשעים שטוב להם בגשמיות וישנם רשעים שרע להם בגשמיות. והפירוש בצדיק גמור הוא שאם אכן הוא צדיק גמור א"כ טוב לו גם בגשמיות, ואם אינו צדיק גמור אז אין טוב לו בגשמיות. וכן ברשע רשע גמור אין טוב לו בגשמיות כלל ורשע שאין גמור אפשר שגם לו יהי' טוב בגשמיות. אמנם ברעיא מהימנא מבאר שהטוב ורע היינו אם יש לו יצר הרע וצדיק וטוב לו הוא הצדיק שאין לו יצה"ר כלל, וצדיק ורע לו היה"ר כפוף להיצ"ט, וכן בהרשע רשע ורע לו היינו שאין לו יצ"ט ורשע וטוב לו היינו שיש לו יצ"ט אמנם כפוף להיצר הרע]
  10. 10 [הד' חלוקות של צדיקים ורשעים הוא בגמרא ברכות ז, א.]
  11. 11 [והבינוני הוא שם סא, ב.]
  12. 12 [ברכות ז, א.]
  13. 13 [חלק מהזהר]
  14. 14 [ "וצדיק ורע לו, מסטרא דעץ הדעת טוב ורע, ואמאי אתקרי צדיק בתר דרע לו דאיהו יצר הרע, אלא בגין דטוב שליט עליה אתקרי צדיק ורע לו, דההוא רע איהו תחות רשותיה, (ס"א כעבדא תחות רביה). "]
  15. 15 [סא, ב.]
  16. 16 [שופטן = יש לו דעה ומושך את האדם לשמוע לו]
  17. 17 [כי לדעת אביי רבה הוא במדריגה הכי גבוה, ואם נקבל דעת רבה שהוא בינוני נמצא שכולם שמתחת מדרגתו הם בדרגת רשעים ורשעים בחייהם קרויים מתים א"כ לא שביק מר וכו']
  18. 18 [טז,א]
  19. 19 [אדה"ז מבאר בהמשך שהפי' צדיק ורשע לא קאמר" הוא במעשה בפועל כי לכל אחד יש בחירה. אבל אמיתת מדריגת הצדיקים בזה צודק איוב ש"בראת צדיקים וכו' שלא כל אחד יכול להגיע למדריגת צדיק, ורק במחשבה דבור ומעשה בפועל, היינו בינוני יכול כל אחד להגיע. והפי' רשעים בתוכן זה הוא אלה שאין יכולים להגיע למעלת צדיקים, אבל להגיע למדריגת בינוני לקיום התומ"צ בפועל ממש לזה כל אחד יכול להגיע]
  20. 20 [נדה טז,ב]
  21. 21 [היינו לבד מה שהביא לעיל מרבה ואיוב, הרי בסברא עצמה צריך להבין מדריגת בינוני כי צדיק מובן שעושה רק טוב אבל אם אינו עושה טוב הרי הקרא רשע וא"כ מתי הוא בינוני]
  22. 22 [בבא מציעא פו,א]
  23. 23 [להבין מהות מדרגת הבינוני]
  24. 24 [כ,א]
  25. 25 [יב, א]
  26. 26 [והרי אין הוא עצמו עושה את העבירה]
  27. 27 [לט, ב]
  28. 28 [מקרי רשע]
  29. 29 [ומבטל מ"ע של והגית בו יומם ולילה]
  30. 30 [סנהדרין לט, א]
  31. 31 [כי מבטל ואינו מחבב התורה ומבזה אותה ע"י ביטולו]
  32. 32 [במדבר טו, לא]
  33. 33 [אף שאינו מפורש בו]
  34. 34 [שכנ"ל מפורש שנקרא רשע]
  35. 35 [כי אם ביטל נקרא רשע]
  36. 36 [כי אף שלא ביטל תורה ומ"מ אינו יוצא מכלל בינוני בשביל זה.]
  37. 37 [ובהמשך יבאר א"כ מהו מדריגת הבינוני]
  38. 38 ["דהא יומא חדא אשכחי' רב המנונא לאליהו א"ל: ודאי תנינן דאית צדיק ורע לו, רשע וטוב לו [היינו בפשטות, שיש צדיק שיש לו דברים רעים, ולעו"ז יש רשע וטוב לו, הגם שהוא רשע יש לו טוב בעוה"ז] - אמר: צדיק [שיש לו רע בעוה"ז] כל שממועטין לו חובותיו נותנין לו בעולם הזה חובו, ועל כן: צדיק ורע לו". וכל שמרובין עוונותיו וממועטין זכיותיו - נותנין לו שכרו בעולם הזה: "רשע וטוב לו"" - הרי שצדיק ורע לו יש לו עבירות, ואדה"ז הוכיח שאפילו הבינוני אין לו עבירות, והצדיק הוא מי שאין לו תאוה לעבירות, וכמ"ש לעיל בשם הרעי' מהימנא שהרב שבו כפוף לטוב, ולא שיש לו עבירות בפועל?]
  39. 39 [היינו מה שנעתק לעיל הוא מדברי ר' המנונא לאליהו, אבל אליהו מתרץ לו]
  40. 40 [שצדיקר ורע לו שהרע שבו כפוף לטוב, היינו שהיצר הרע אינו בתקפו אצלו]