Enjoying this page?

Teves 1

Lekutei Amarim - Chapter 4

והנה, שלשה לבושים אלו[1], מהתורה ומצותיה[2], אף שנקראים לבושים לנפש רוח ונשמה[3] - עם כל זה גבהה וגדלה מעלתם[4] לאין קץ וסוף, על מעלת נפש רוח ונשמה עצמן[5]כמו שכתוב בזהר: "דאורייתא וקודשא בריך הוא, כולא חד"[6]פירוש, "דאורייתא" - היא חכמתו ורצונו של הקב"ה, ו"הקדוש ברוך הוא" בכבודו ובעצמו - "כולא חד". "כי הוא היודע והוא המדע וכו'", כמ"ש לעיל בשם הרמב"ם[7]. [8]

ואף דהקדוש ברוך הוא נקרא: "אין סוף", "ולגדולתו אין חקר", "ולית מחשבה תפיסא ביה כלל"[9]וכן ברצונו וחכמתו[10]כדכתיב[11]: "אין חקר לתבונתו". וכתיב[12]: "החקר אלוה תמצא?!", וכתיב[13]: "כי לא מחשבותי, מחשבותיכם"[14]?

הנה על זה אמרו: "במקום שאתה מוצא גדולתו של הקדוש ברוך הוא, שם אתה מוצא ענותנותו". וצמצם הקדוש ברוך הוא רצונו וחכמתו בתרי"ג מצות התורה ובהלכותיהן, ובצרופי אותיות תורה נביאים כתובים, ודרשותיהן שבאגדות ומדרשי חכמינו זכרונם לברכה - בכדי שכל הנשמה או רוח ונפש שבגוף האדם תוכל להשיגן בדעתה ולקיימן, כל מה שאפשר לקיים מהן, במעשה, דבור, ומחשבה, ועל ידי זה[15], תתלבש בכל עשר בחינותיה בשלשה לבושים אלו[16].

  1. 1 מחשבה דבור ומעשה
  2. 2 כשמשתמשים בהם בתורה ומצוות
  3. 3 והרי הלבוש הוא דרגא פחותה מכחת הנפש והנפש עצמה
  4. 4 של המחשבה דבור ומעשה של הנפש
  5. 5 דנר"נ גבהה מעלתה מאוד אמנם התורה ומצוות שמלובשים במחדו"מ גבוהים יותר
  6. 6 היינו שהתורה הוא הקב"ה
  7. 7 משא"כ הנר"נ הם רק חלק אלוה ממעל ממש
  8. 8 לעיל השתמש ברמב"ם זה בפרק ב להסביר למה נשמה היא חלק אלוה ממש, וכאן מסביר שהתורה למעלה מנר"ה? וצ"ל שהתורה נשארת באותה המדריגה משא"כ הנר"נ. וצריך לעיין בביאורי התניא. ואולי לכן ממשיך לבאר שהתורה באמת לא נשתנתה, משא"כ לעיל הנר"נ
  9. 9 וא"כ איך אפשר שהקב"ה שהוא א"ס הוא חד עם התורה
  10. 10 ג"כ אין לתפוס, היינו לבד שא"א לתפוס השם ברצונו וחכמתו ג"כ אין לתפוס
  11. 11 ישעיה מ, כח
  12. 12 איוב יא, ז
  13. 13 ישעיה נה, ח
  14. 14 הרי שא"א לתפות השם ורצונו וחכמתו
  15. 15 צמצום הזה
  16. 16 בהתורה ומצוות