Enjoying this page?

Kislev 3

Kuntres Acharon - Chapter 4

והנה, לקיום מצוה שאי אפשר לעשות על ידי אחרים - מבטלין תלמוד תורה. ואפי' מעשה מרכבה. וכל שכן תפלה, שהיא[1] בחינת מוחין[2] ודחילו ורחימו[3] שכליים.

והטעם כנ"ל.[4]

ועוד זאת, שבאמת מאד גדלה וגבהה מעלת המצות מעשיות, וכן לימודם, על מעלת המוחין, שהן דחילו ורחימו שכליים.

כי הגם דכתיב: "ולדבקה בו", ע"י מדותיו - מכל מקום איננו דבק אפילו במדות העליונות, אלא במציאותן ולא במהותן.

וכמו שכתוב "ואנכי עפר ואפר".[5]

וכל שכן באור א"ס ב"ה, "דלית מחשבה תפיסא בי'", באורו והתפשטות החיות ממנו יתברך. 

כי אם במציאותו, שהוא, שמחיה את כולם, ולא במהותו. אפי' לעליונים[6] כמו שכתוב, "קדוש קדוש קדוש ה' צבאות כו'"[7].

לבד עלולים הנאצלים, משיגים כל אחד בעילתו, כפי הסדר שבעץ חיים, בהתלבשות הפרצופים. 

אבל לא בנבראים. אפילו בנשמות דאצילות. כמו שכתוב במשה רבינו עליו השלום, "וראית את אחורי כו'".

  1. 1 [=תפילה, או =תורה ותפילה. ולמה כתב בלשון יחיד ולא שהם?]
  2. 2 [תורה?]
  3. 3 [תפלה?]
  4. 4 ["לברר הכלים דז"א דבי"ע, שבהן הן הרפ"ח ניצוצין - ע"י תו"מ מעשיות שבבי"ע דוקא"]
  5. 5 [עיין אגה"ק סי' ט"ו]
  6. 6 [לית מחשבה תפיסא בי']
  7. 7 [שאומרים השרפים]