Enjoying this page?

Cheshvan 5

Igeres Hakodesh - Chapter 26

והנה המובן מהשקפה ראשונה לכאורה מלשון זה המאמר לחסירי מדע: שלימוד איסור והיתר וסדר טהרות הוא מאילנא דטוב ורע.

מלבד שהוא פלא גדול מחמת עצמו, וסותר פשטי הכתובים ומדרשי רבותינו ז"ל, שכל התורה הנגלית לנו ולבנינו נקרא: "עץ חיים למחזיקים בה", ולא ספר הזהר לבד?

ובפרט שהיה[1] גנוז בימיהם, וגם כל חכמת הקבלה היתה נסתרה בימיהם, ונעלמה מכל תלמידי חכמים, כ"א ליחידי סגולה. 

ואף גם זאת בהצנע לכת, ולא ברבים. כדאיתא בגמרא. 

וכמ"ש האריז"ל: דדוקא בדורות אלו האחרונים מותר ומצוה לגלות זאת החכמה, ולא בדורות הראשונים. וגם רשב"י אמר בזוה"ק, שלא ניתן רשות לגלות רק לו ולחביריו לבדם[2].

ואף גם זאת פליאה נשגבה. דלפי זה לא היה לימוד איסור והיתר, וכ"ש דיני ממונות[3] דוחין מצות תפלה, שנתקנה ע"פ סודות הזהר ויחודים עליונים ליודעים, כרשב"י וחביריו[4].

וזה אינו[5], כדאיתא בגמ': דר"ש בן יוחאי וחביריו, וכל מי שתורתו אומנתו - אין מפסיקין לתפלה?

ואפילו כשעוסק בדיני ממונות[6] כרב יהודה, דכולהו תנויי בנזיקין הוי, ואפ"ה לא הוי מצלי אלא מתלתין יומין לתלתין יומין כד מהדר תלמודא, כדאי' בגמ'[7]?

ובירושלמי פ"ק דברכות ס"ל לרשב"י דאפי' לק"ש אין מפסיקין[8], כ"א ממקרא[9] ולא ממשנה[10], דעדיפי ממקרא לרשב"י[11].

ולא חילק בין סדר זרעים ומועד וקדשים טהרות לנזיקין[12].

(וסותר דעת עצמו בר"מ בכמה מקומות: דמשנה איהי שפחה כו'[13].

והמקרא שהוא תורת משה, ודאי עדיפא מקבלה. 

דאיהי[14] מטרוניתא, בר"מ שם, ותורה שבכתב הוא מלכא. (דהיינו יסוד אבא המלובש בז"א. כמ"ש האריז"ל)).

וגם פלפול הקושיות ותירוצים דמסטרא דרע ורוח הטומאה, אשכחן ברשב"י דעסק בי' טובא, גם בהיותו במערה. 

ואדרבה בזכות צער המערה זכה לזה. כדאיתא בגמ': דאמר לר' פנחס בן יאיר אכל קושי' כ"ד פירוקי. וא"ל: "אילו לא ראיתני בכך כו'".

(וגם באמת ע"כ עיקר עסקיהם במערה הי' תורת המשניות - ת"ר סדרי שהיה בימיהם עד רבינו הקדוש.

דאילו ספר הזהר והתיקונים היה יכול לגמור בב' וג' חדשים. כי בודאי לא אמר דבר אחד ב' פעמים)

גם אמרו רבותינו ז"ל: "מיום שחרב בהמ"ק אין לו להקב"ה אלא ד' אמות של הלכה בלבד"[15]?

  1. 1 [ספר הזהר]
  2. 2 [א"כ לרובא דרובא הי' רק נגלה דתורה, ואיך שייך לומר שלא היה להם "עץ החיים"]
  3. 3 [אדמו"ר מבאר בהערה, למה דיני ממונות הוא כ"ש, כיון דבממונות דינא דמלכותא דינא וכו']
  4. 4 [א"כ קשה, דכיון דתפילה הוא מעץ החיים, למה ידחה מפני לימוד של איסור והיתר ודיני ממונות. אלא שבע"כ לא הי' כוונת הר"מ לומר שנסתר גדול מנגלה, ולכן כבר שייך לומר שידחה התפילה = נסתר מפני הלימוד = נגלה, וכדלקמן]
  5. 5 [אלא לימוד דוחה תפלה]
  6. 6 [שכנ"ל, שייך לסט"א אפילו יותר מאיסור והיתר]
  7. 7 [א"כ אפילו לימוד בדיני ממונות דוחה תפילה שמיוסד על קבלה שהיא עץ החיים]
  8. 8 [היינו כשלומד משנה אינו מפסיק לא רק לתפילה שהוא מדרבנן אלא גם אין מפסיק לק"ש שהוא מה"ת, היינו שכל כך חשוב לימוד המשנה שדוחה אפילו מ"ע של תורה]
  9. 9 [ורק אם קורא במקרא יפסיק להתפלל]
  10. 10 [כשלומד מקרא הוא מפסיק לק"ש אבל לא כשלומד משנה]
  11. 11 [שלשיטת רשב"י, משנה עדיף אפילו ממקרא. א"כ איך אפשר לומר שלימוד המשניות הוא מעץ הדעת, כיון שדוחה אפילו ק"ש אפילו יותר ממה שדוחה מקרא]
  12. 12 [היינו שנאמר שאינו מפסיק לק"ש רק כשלומד שאר המסכתות, אבל בנזיקין מפסיק, ואז לפחות היינו אומרים שסדר נזיקין אינו חשוב כל כך. (אבל לא הבנתי כי הרי עיקר דברי הר"מ מדבר אודות איסור והיתר וטומאה וטהרה, א"כ איך יועיל לחלק בין דיני ממונות)] [(ומביא אדה"ז בחצ"ע קושיא על דברי רשב"י בירושלמי הנ"ל, (וכנראה שאין לזה שייכות להמדובר בפרק זה רק שבדרך אגב מקשה על שיטת רשב"י בירושלמי. אמנם מהלשון החזק "סותר דברי עצמו" לכאורה הי' נראה שבא להוכיח להמדובר בפרק זה, וצריך לברר,) שמחשיב לימוד המשנה יותר מלימוד המקרא, מדברי הר"מ בכמה מקומות שמקרא יותר חשוב ממשנה. שבר"מ מבואר בכ"מ שהתורה שבכתב הוא במדריגה יותר גבוה מהמשנה שהמשנה הוא כשפחה לגבי תורה שבכתב. וא"כ איך אומר בירושלמי שממשנה לא מפסיקין לק"ש ומתושב"כ כן מפסיקין?]
  13. 13 [א"כ למה משנה שהיא שפחה דוחה התפילה = קבלה, מטרוניתא? וממשיך אדה"ז להקשות שמקרא שהוא מלכא מסתבר שתדחה את התפילה שהיא מטרוניתא, ובירושלמי הנ"ל מבואר ההיפך שהמשנה דוחה את התפילה אבל המקרא אין דוחה את התפילה]
  14. 14 [הקבלה]
  15. 15 [א"כ איך אפשר לומר שהלכה הוא מעץ הדעת?]