Letter # 4237

י"ח ניסן, תשט"ז

4237 - Thank you for sharing the good news of health improvement.

Encourage you to increase your involvement with Tzach, in addition to deepening your study of Chasidus. A question about the observance of Onah on the night of Nitel.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, י"ח ניסן, תשט"ז

שלום וברכה!

במענה על מכתבו משילהי אדר והקודם לו. ת"ח על בשורתו הטובה מהטבת מצב בריאותו. ויהי רצון שילך הלוך וטוב, וכפסק תורתנו הק' מעלין בקדש, ובודאי נוסף על ההוספה בלימוד תורת החסידות מוסיף ג"כ בפעולות במסגרת צעירי אגודת חב"ד, שעי"ז מוסיפים ג"כ בברכת השי"ת והצלחתו בהמצטרך.

במ"ש אודות אופן קביעות מזוזה בגזוזטרא, הרי בכלל בהנוגע לקביעות מזוזה, ישנה הוראה בשם רבותינו הנשיאים שהולכים בתר היכר ציר, וכדעת ראשונים בזה. ומוסיפין בזה ששאלום, ומה יעשו אם כל הדלתות שבחדר היכר ציר שלהם לחדר אחר, וא"כ באיזה אופן יכנס לחדר, וענו ע"ז, יכנס דרך החלון. אבל הנ"ל הוא מלבד הדלתות היוצאות לחצר או לרה"ר. וכדאי שיוודע פרטים מזקני אנ"ש אשר בסביבתו, ושבטח גם להם ידוע עד"ז.

ובמ"ש אודות ליל ניטל. - אם לקיים אז מצות עונה כשמותר קודם חצות לילה. - וזאת למודעי, אשר א) בליל טבילה הנה, כלשון המשנת חסידים (מסכת סדר ליל פסח בסופה), אין איסור בה אלא בליל ת"ב ויוהכ"פ. ב) מ"ש - קודם חצות לילה, הנה מובא בכ"מ שקיום מצות עונה, כדאי תמיד שתהי' אחר חצות לילה. וראה שו"ע או"ח סי' ר"מ סעיף ז' ובנ"כ שם. ג) בהנוגע לליל ניטל, אף שהעיר ע"ז לחומרא בס' דרכי חיים ושלום סי' תתכ"ה שהביא מס' זכר צדיק לברכה בשם הרה"צ כו' ממונקאטש, אבל לא שמעתי בזה הוראה. וצ"ע יסוד הדברים להחמיר אחר חצות. אבל אין הספר זכר צדיק לברכה תחת ידי, לראות בו הטעמים, אבל דא עקא, כיון שבקיום מצות עונה נוגע קידוש המחשבה, ומחשבה פועלת ביותר, יש מקום לחשוש שיעלה במחשבתו ענין הניטל וזהו גריעותא כמובן, אפילו כשחושב בשלילת הדבר. ואולי זהו ג"כ טעם הנ"ל...

כבקשתו אזכירו ואת זוגתו שי' על הציון הק' של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע למילוי משאלות לבבם לזחו"ק בקרוב.

בברכת החג.

מפני קדושת המועד לא בא כ"ק אדמו"ר שליט"א על החתום והנני חותם בשמו.

א. קווינט
המזכיר