Letter # 3816

י"א תשרי, תשט"ז - מו"ה מנחם זאב שי' הלוי גרינגלס

3816 - Discussion about traditions relating to the four species.

Shaking the lulav occurs during the verse "Hodu LeHashem Ki Tov," where "LeHashem" is associated with "Hodu," not "LeHashem Ki."

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, י"א תשרי, תשט"ז

ברוקלין.

הרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מו"ה מנחם זאב שי' הלוי[1]

שלום וברכה!

מאשרים קבלת מכתבו מערב יוהכ"פ, בו כותב אודות המנהגים בהנוגע לד' מינים, ות"ח על רשימתו זו, אף שבנוגע אל הפועל הנה קשה להעמיד על מה שנהג פב"פ, ובפרט כשלא שמע ממנו הטעם ובפרטי פרטיות שאפשר שלא הי' בזה אלא ענין של אקראי וכו'.

במ"ש אודות אמירת השם[2], הנה גם פלא בדבר, כי ע"פ פירוש הפשוט שייך הוא[3] ללפניו[4]* ולא לאחריו[5], וצ"ע למה לשנות בנענועים, ובפרט שהוי' מדת הרחמים, ורחמים נוטה כלפי חסד לדרום[6].

בברכת גמר חתימה טובה וזמן שמחתנו בגשמיות וברוחניות גם יחד.

*) וכ"מ גם מל' אדה"ז בסי' (קודם הלל) שכותב בהודו לה'[7] אף שלבסוף מסתפק בתיבת הודו.

 

  1. 1 גרינגלס
  2. 2 כנראה שבנענועים שבפסוק: הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו - הסדר שמנענעים לדרום באמירת "הודו לה'", ולאמירת: "כי" מנענעים לצפון. וכנראה שכתב לכ"ק אדמו"ר שהנענוע של: "הודו" הוא לדרום, והנענוע של: "לה' כי" - הוא לצפון. וע"ז אומר לו שזה פלא.
  3. 3 השם
  4. 4 היינו: "הודו לה'"
  5. 5 היינו: "לה' כי"
  6. 6 א"כ הנענועים של לה' שייכים לדרום
  7. 7 ז"ל אדה"ז: ובהלל יעשה ד' פעמים ח"י נענועים דהיינו פעם אחת בהודו לה' שבתחילה ואחד באנא ה' הושיעה נא ואחד בכופלו אנא ה' הושיעה נא ואחד בהודו לבסוף: היינו כשכותב אדה"ז שמנענים בפסוק הודו, אינו מסתפק לומר בפסוק הודו, אלא מביא שני המילים: הודו לה', א"כ משמע שהולכים ביחד.