Enjoying this page?

002 - הִלְכוֹת טֻמְאַת מֵת פֵּרֶק ב

הִלְכוֹת טֻמְאַת מֵת פֵּרֶק ב

א הַנֵּפֶל--אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן לֹא נִתְקַשְּׁרוּ אֵבָרָיו בְּגִידִין--מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל, כְּאָדָם גָּדוֹל שֶׁמֵּת: שֶׁנֶּאֱמָר "הַנֹּגֵעַ בְּמֵת, לְכָל-נֶפֶשׁ אָדָם" (במדבר יט,יא). וְכֵן כַּזַּיִת מִבְּשַׂר הַמֵּת, בֵּין לַח בֵּין יָבֵשׁ כַּחֶרֶס--מְטַמֵּא כְּמֵת שָׁלֵם. וְהַנְּצָל כַּבָּשָׂר, וּמְטַמֵּא בְּכַזַּיִת. אֵיזֶה הוּא נְצָל, זֶה הַבָּשָׂר שֶׁנִּמּוֹחַ וְנַעֲשָׂה לֵחָה סְרוּחָה: וְהוּא, שֶׁתִּקְרֹשׁ אוֹתָהּ הַלֵּחָה הַנִּמְצֵאת מִן הַמֵּת--שְׁאִם קָרְשָׁה, בַּיָּדוּעַ שְׁהִיא מִבְּשָׂרוֹ; וְאִם לֹא קָרְשָׁה, אֵינָהּ מְטַמְּאָה--שֶׁמֶּא כִּיחוֹ וְנִיעוֹ הוּא.

ב אַף עַל פִּי שֶׁהַשֵּׁעוּרִין כֻּלָּן, הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי הֶן, אָמְרוּ חֲכָמִים תְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ שֶׁלָּאָדָם כַּזַּיִת, וּלְפִיכָּךְ שֵׁעוּר טֻמְאַת בְּשָׂרוֹ כַּזַּיִת.

ג אֵבֶר שֶׁנֶּחְתַּךְ מִן הָאָדָם הַחַי--הֲרֵי הוּא כְּמֵת שָׁלֵם, מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל, אַפִלּוּ אֵבֶר קָטָן, שֶׁלְּקָטָן בֶּן יוֹמוֹ: שֶׁהָאֵבָרִים--אֵין לָהֶן שֵׁעוּר, שֶׁנֶּאֱמָר "וְכֹל אֲשֶׁר-יִגַּע עַל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה, בַּחֲלַל-חֶרֶב" (במדבר יט,טז), וְהַדָּבָר יָדוּעַ שֶׁדִּין חֲלַל חֶרֶב, כְּדִין חֲלַל אֶבֶן אוֹ חֲלַל שְׁאָר דְּבָרִים; וּמִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ שֶׁלֹּא בָא זֶה, אֵלָא לְטַמֵּא נוֹגֵעַ בָּאֵבֶר שֶׁפְּלָטַתּוּ הַחֶרֶב. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּשֶׁהָיָה הָאֵבֶר שָׁלֵם כִּבְרִיָּתוֹ, בָּשָׂר וְגִידִים וַעֲצָמוֹת--שֶׁנֶּאֱמָר "אוֹ-בְעֶצֶם אָדָם" (במדבר יט,טז), עֶצֶם שְׁהוּא כְּאָדָם: מַה אָדָם, בָּשָׂר וְגִידִים וַעֲצָמוֹת--אַף אֵבֶר מִן הַחַי, עַד שֶׁיִּהְיֶה כִּבְרִיָּתוֹ בָּשָׂר וְגִידִים וַעֲצָמוֹת. אֲבָל הַכִּלְיָה וְהַלָּשׁוֹן וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן--אַף עַל פִּי שְׁהֶן אֵבֶר בִּפְנֵי עַצְמָן--הוֹאִיל וְאֵין בָּהֶן עֶצֶם, הֲרֵי הֶן כִּשְׁאָר הַבָּשָׂר. חָסֵר מִן הָעֶצֶם שֶׁלְּאֵבֶר, כָּל שְׁהוּא--הֲרֵי הָאֵבֶר כֻּלּוֹ טָהוֹר. חָסֵר מִבְּשָׂרוֹ--אִם נִשְׁאַר עָלָיו בָּשָׂר שֶׁרָאוּי לַעֲלוֹת בּוֹ אֲרוּכָה בַּחַי, וְיִתְרַפֵּא וְיִשְׁלַם--הֲרֵי זֶה מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל; וְאִם לָאו--מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא, וְאֵינוּ מְטַמֵּא בָּאֹהֶל. וּבָשָׂר הַפּוֹרֵשׁ מִן הַחַי, טָהוֹר; וְכֵן עֶצֶם בְּלֹא בָּשָׂר הַפּוֹרֵשׁ מִן הַחַי, טָהוֹר.

ד אֵבֶר הַפּוֹרֵשׁ מִן הַמֵּת, מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל כַּמֵּת: וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה שָׁלֵם כִּבְרִיָּתוֹ, בָּשָׂר וְגִידִים וַעֲצָמוֹת. חָסֵר עַצְמוֹ--אִם נִשְׁאַר עָלָיו בָּשָׂר כַּזַּיִת, מְטַמֵּא כְּמֵת שָׁלֵם. חָסֵר הַבָּשָׂר--אִם נִשְׁאַר עָלָיו כְּדֵי לַעֲלוֹת אֲרוּכָה בַּחַי, מְטַמֵּא כְּמֵת שָׁלֵם; וְאִם לָאו, הֲרֵי הוּא כִּשְׁאָר עַצְמוֹת הַמֵּתִים שְׁאֵין עֲלֵיהֶן בָּשָׂר.

ה מוֹחַ שֶׁבְּתוֹךְ הָעֶצֶם, הֲרֵי הוּא מַעֲלֶה אֲרוּכָה מִבַּחוּץ. לְפִיכָּךְ קֻלִּית הַמֵּת, וְהוּא הָעֶצֶם הַסָּתוּם מִשְּׁנֵי קְצוֹתָיו--אִם יֵשׁ בְּתוֹכָהּ מוֹחַ כְּדֵי לַעֲלוֹת אֲרוּכָה, הֲרֵי זֶה כְּמֵת שָׁלֵם; הָיָה בָּהּ מוֹחַ הַמִּתְנַדְנֵד--אִם יֵשׁ בּוֹ כַּזַּיִת, הֲרֵי זוֹ מְטַמְּאָה בָּאֹהֶל. אַף עַל פִּי שֶׁהָעֶצֶם סָתוּם מִכָּל צְדָדָיו, טֻמְאָה בּוֹקַעַת וְעוֹלָה בּוֹקַעַת וְיוֹרֶדֶת כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר: שֶׁהַמּוֹחַ, כְּבָשָׂר לְכָל דָּבָר.

ו הָאֵבֶר וְהַבָּשָׂר הַמְּדֻלְדָּלִין בָּאָדָם--אַף עַל פִּי שְׁאֵין יְכוּלִין לַחְזֹר וְלִחְיוֹת, טְהוֹרִין. מֵת הָאָדָם, הֲרֵי הַבָּשָׂר טָהוֹר; וְהָאֵבֶר מְטַמֵּא מִשּׁוֹם אֵבֶר מִן הַחַי, וְאֵינוּ מְטַמֵּא מִשּׁוֹם אֵבֶר מִן הַמֵּת. מַה בֵּין אֵבֶר מִן הַחַי, לְאֵבֶר מִן הַמֵּת: אֵבֶר מִן הַחַי--בָּשָׂר הַפּוֹרֵשׁ מִמֶּנּוּ וְעֶצֶם הַפּוֹרֵשׁ מִמֶּנּוּ, טְהוֹרִין. וְאֵבֶר מִן הַמֵּת--בָּשָׂר הַפּוֹרֵשׁ מִמֶּנּוּ וְעֶצֶם הַפּוֹרֵשׁ מִמֶּנּוּ, כְּפוֹרְשִׁין מִן הַמֵּת הַשָּׁלֵם; וּמְטַמְּאִין בְּשֵׁעוּרָן.

ז וּבֵין אֵבֶר מִן הַחַי, בֵּין אֵבֶר מִן הַמֵּת--אֵין לָהֶן שֵׁעוּר. אָמְרוּ חֲכָמִים, מָאתַיִם שְׁמוֹנָה וְאַרְבָּעִים אֵבָרִים יֵשׁ בָּאִישׁ, כָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶן בָּשָׂר וְגִידִים וְעֶצֶם; וְאֵין הַשִּׁנַּיִם מִן הַמִּנְיָן. וּבָאִשָּׁה, מָאתַיִם וְאֶחָד וַחֲמִשִּׁים. כָּל אֵבֶר מֵהֶן שֶׁפֵּרַשׁ כִּבְרִיָּתוֹ, בֵּין מִן הַחַי בֵּין מִן הַמֵּת--מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל: חוּץ מִשְּׁלוֹשָׁה אֵבָרִים יְתֵרוֹת שֶׁבָּאִשָּׁה, שְׁאֵינָן מְטַמְּאִין בָּאֹהֶל. וְכֵן אֶצְבָּע יְתֵרָה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ עֶצֶם, וְאֵין בָּהּ צִפֹּרֶן--אִם נִסְפֶּרֶת, עוֹלָה לְמִנְיַן רֹב הָאֵבָרִים. וְאִם אֵינָהּ נִסְפֶּרֶת--מְטַמְּאָה בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא, וְאֵינָהּ מְטַמְּאָה בָּאֹהֶל; וְטֻמְאָתָהּ מִדִּבְרֵיהֶם. וְאִם הָיָה בָּהּ צִפֹּרֶן, הֲרֵי הִיא כִּשְׁאָר הָאֵבָרִים.  וּמִפְּנֵי מַה גָּזְרוּ טֻמְאָה עַל אֶצְבָּע שְׁאֵינָהּ נִסְפֶּרֶת, גְּזֵרָה מִשּׁוֹם הַנִּסְפֶּרֶת. וְלָמָּה לֹא טִמְּאוּהָ בָּאֹהֶל: עָשׂוּ לָהּ הֶכֵּר, כְּדֵי לְהוֹדִיעַ שֶׁטֻּמְאָתָהּ מִדִּבְרֵיהֶם מִשּׁוֹם גְּזֵרָה--כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשְׂרְפוּ עַל טֻמְאָתָהּ, תְּרוּמָה וּקְדָשִׁים.

ח עַצְמוֹת הַמֵּת שְׁאֵין עֲלֵיהֶן בָּשָׂר--אִם נִכֶּרֶת בָּהֶן צוּרַת עַצְמוֹת הָאָדָם, הֲרֵי אֵלּוּ מְטַמְּאִין בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל כַּמֵּת שָׁלֵם: שֶׁאֲנִי קוֹרֶא בָּהֶן "עֶצֶם אָדָם" (במדבר יט,טז). וְאֵלּוּ הֶן הָעֲצָמוֹת שְׁהֶן מְטַמְּאִין כַּמֵּת--הַשִּׁדְרָה, וְהַגֻּלְגֹּלֶת, וְרֹב בִּנְיָנוֹ, וְרֹב מִנְיָנוֹ. הַשִּׁדְרָה כֵּיצַד: שִׁדְרָה שְׁהִיא שְׁלֵמָה, הֲרֵי הִיא כְּמֵת שָׁלֵם; וְאִם חֲסֵרָה אַפִלּוּ חֻלְיָה אַחַת מִשְּׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה חֻלְיוֹת, הֲרֵי הִיא כִּשְׁאָר הָעֲצָמוֹת. הַגֻּלְגֹּלֶת כֵּיצַד: גֻּלְגֹּלֶת שְׁהִיא שְׁלֵמָה, הֲרֵי הִיא כַּמֵּת; וְאִם חֲסֵרָה כַּסֶּלַע, הֲרֵי הִיא כִּשְׁאָר הָעֲצָמוֹת. הָיוּ בָּהּ נְקָבִים קְטַנִּים, כֻּלָּן מִצְטָרְפִין לְכַסֶּלַע. כָּל בִּנְיָנוֹ שֶׁלָּאָדָם--הוּא שְׁתֵּי הַשּׁוֹקַיִם, וְהַיְּרֵכַיִם, וְהַצְּלָעוֹת, וְהַשִּׁדְרָה. וְרֹב בִּנְיָנוֹ שֶׁלַּמֵּת, הֲרֵי הוּא כְּמֵת שָׁלֵם; כֵּיצַד, כְּגוֹן שְׁתֵּי שׁוֹקָיו וְיָרֵךְ אַחַת. וְאִם חָסֵר רֹב בִּנְיָנוֹ כָּל שְׁהוּא, הֲרֵי הֶן כִּשְׁאָר הָעֲצָמוֹת. רֹב מִנְיָנוֹ כֵּיצַד: רֹב מִנְיַן עַצְמוֹת הַמֵּת כְּגוֹן שֶׁהָיוּ מֵאָה חֲמִשָּׁה וְעֶשְׂרִים עֶצֶם--הֲרֵי אֵלּוּ כְּמֵת שָׁלֵם; הָיוּ מֵאָה אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים, הֲרֵי הֶן כִּשְׁאָר הָעֲצָמוֹת. אַף עַל פִּי שֶׁהָיָה אָדָם זֶה יָתֵר בָּאֵבָרָיו, אוֹ חָסֵר בָּאֵבָרָיו--אֵין מַשְׁגִּיחִין אֵלָא עַל מִנְיַן רֹב כָּל אָדָם: אֵלָא אִם כֵּן הָיְתָה אֶצְבָּע שֶׁיֵּשׁ בָּהּ צִפֹּרֶן, אוֹ שֶׁהָיְתָה נִסְפֶּרֶת עַל גַּב הַיָּד--שְׁהִיא עוֹלָה לַמִּנְיָן, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.

ט שְׁאָר עַצְמוֹת הַמֵּת שְׁאֵין בָּהֶן רֹב מִנְיָן, וְלֹא רֹב בִּנְיָן, וְלֹא שִׁדְרָה שְׁלֵמָה, וְלֹא גֻּלְגֹּלֶת שְׁלֵמָה--אִם הָיָה בָּהֶן רֹבַע הַקַּב, הֲרֵי אֵלּוּ מְטַמְּאִין כַּמֵּת בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל; הָיוּ פָּחוּת מֵרֹבַע, אַפִלּוּ עֶצֶם כַּשְּׂעוֹרָה--מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא, וְאֵינוּ מְטַמֵּא בָּאֹהֶל.

י הָיָה עֶצֶם אֶחָד--אַפִלּוּ יֵשׁ בּוֹ רֹבַע--הֲרֵי זֶה מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא, וְאֵינוּ מְטַמֵּא בָּאֹהֶל. טֻמְאַת עֶצֶם אֶחָד, הֲלָכָה הִיא מִפִּי הַקַּבָּלָה: לְפִי שֶׁנֶּאֱמָר "וְכָל הַנֹּגֵעַ, בַּעֶצֶם" (ראה במדבר יט,יח)--לָמְדוּ מִפִּי הַשְּׁמוּעָה אַפִלּוּ עֶצֶם כַּשְּׂעוֹרָה, מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא; וּלְפִי שֶׁטֻּמְאָתוֹ הֲלָכָה--הֲרֵי הוּא דִּין תּוֹרָה, לֹא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים.

יא מֵת שֶׁהִרְקִיבוּ עַצְמוֹתָיו בַּקֶּבֶר, וְנַעֲשׂוּ רָקָב--מְלוֹא חָפְנַיִם מֵאוֹתוֹ רָקָב, מְטַמֵּא בַּמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל כַּמֵּת. וְאֵינוּ מְטַמֵּא בַּמַּגָּע--לְפִי שְׁאֵי אִפְשָׁר לִגַּע בְּכֻלּוֹ, שֶׁהֲרֵי אֵינוּ גּוּף אֶחָד; וְאַפִלּוּ גִּבְּלוֹ בַּמַּיִם, אֵינוּ חִבּוּר.

יב דַּם הַמֵּת, מְטַמֵּא כַּמֵּת בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל--שֶׁנֶּאֱמָר "בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם" (במדבר יט,יג), וְנֶאֱמָר "כִּי הַדָּם, הוּא הַנָּפֶשׁ" (דברים יב,כג). וְכַמָּה שֵׁעוּרוֹ, רְבִיעִית. וְאַפִלּוּ תַּמְצִית הַדָּם--כָּל זְמָן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ אֲדַמְדֻמִּית, מְטַמֵּא בָּאֹהֶל כַּמֵּת.

יג דַּם הַחַי, אַפִלּוּ דַּם נְחִירָה--הֲרֵי זֶה טָהוֹר, כָּל זְמָן שְׁהוּא חַי. נִתְעָרַב הַדָּם שֶׁיָּצָא מִמֶּנּוּ בָּאַחֲרוֹנָה סָמוּךְ לַמִּיתָה, עִם הַדָּם שֶׁיָּצָא מִמֶּנּוּ אַחַר שֶׁמֵּת, וְכָל הַתַּעֲרֹבֶת רְבִיעִית, וְאֵין יָדוּעַ כַּמָּה יָצָא מֵחַיִּים וְכַמָּה יָצָא אַחַר מִיתָה--אַפִלּוּ חֲצִי רְבִיעִית מֵחַיִּים, וְחֶצְיָהּ אַחַר מִיתָה--הֲרֵי זֶה נִקְרָא דַּם תְּבוּסָה, וּמְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל: אֵלָא שֶׁטֻּמְאָתוֹ, מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים.

יד הָרוּג שֶׁהָיָה מֻטָּל עַל הַמִּטָּה, וְדָמוֹ מְנַטֵּף כִּשְׁהוּא חַי וְיוֹרֵד לְגֻמָּה, וּמֵת וַהֲרֵי הַדָּם מְנַטֵּף אַחַר מוֹתוֹ וְיוֹרֵד לְאוֹתָהּ גֻּמָּה--הֲרֵי כָּל הַדָּם שֶׁבָּהּ טָהוֹר: שֶׁטִּפָּה טִפָּה רִאשׁוֹנָה רִאשׁוֹנָה, בָּטְלָה בְּדָם שֶׁיָּצָא מֵחַיִּים. יָצָא מִמֶּנּוּ רְבִיעִית דָּם בִּלְבָד, וּסְפֵק כֻּלָּהּ מֵחַיִּים סְפֵק כֻּלָּהּ לְאַחַר מִיתָה--הֲרֵי זוֹ סְפֵק טֻמְאָה, כִּשְׁאָר הַסְּפֵקוֹת; וְהַנּוֹגֵעַ בָּהּ בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד טָמֵא, בִּרְשׁוּת הָרַבִּים טָהוֹר, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר בִּמְקוֹמוֹ.

טו הַקֶּבֶר--כָּל זְמָן שֶׁהַטֻּמְאָה בְּתוֹכוֹ, מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבָאֹהֶל כַּמֵּת, דִּין תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמָר "אוֹ בְמֵת, אוֹ-בְעֶצֶם אָדָם, אוֹ בְקָבֶר" (במדבר יט,טז); וְאֶחָד הַנּוֹגֵעַ בְּגַגּוֹ שֶׁלַּקֶּבֶר, אוֹ הַנּוֹגֵעַ בְּכוֹתָלָיו: וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה בָּנוּי וְסָתוּם, וְאַחַר כָּךְ יִהְיֶה כֻּלּוֹ מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבָאֹהֶל. אֲבָל הַמַּעְמִיד כֵּלִים אוֹ אֲבָנִים וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן בְּצִדֵּי הַמֵּת, וְכִסָּה עָלָיו מִלְמַעְלָה בְּכֵלִים אוֹ בַּאֲבָנִים וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן--זֶה הַכְּסוּי הַמֻּטָּל מִלְמַעְלָה, נִקְרָא גּוֹלָל; וְאֵלּוּ הַצְּדָדִין הַמַּעְמִידִין אֶת הַגּוֹלָל שְׁהוּא נִשְׁעָן עֲלֵיהֶן, נִקְרָאִין דֹּפֶק. וּשְׁנֵיהֶן, הַגּוֹלָל אוֹ הַדֹּפֶק--מְטַמְּאִין בַּמַּגָּע וּבָאֹהֶל כַּקֶּבֶר, וְטֻמְאָתָן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים; וְאֵינָן מְטַמְּאִין בַּמַּשָּׂא.  לְפִיכָּךְ אִם גָּרַר אֶת הַגּוֹלָל בַּחֲבָלִים עַד שֶׁכִּסָּה בּוֹ הַמֵּת, אוֹ גְּרָרוֹ וּשְׁמָטוֹ מֵעַל הַמֵּת, אוֹ שֶׁגָּרַר הַדֹּפֶק עַד שֶׁהִעְמִיד עָלָיו הַגּוֹלָל, אוֹ שְׁמָטוֹ בַּחֲבָלִים מִתַּחַת הַגּוֹלָל--הֲרֵי זֶה טָהוֹר; וּדְבָרִים שֶׁסּוֹמְכִין אֶת הַדֹּפֶק, וְהֶן הַנִּקְרָאִין דֹּפֶק דֻּפְקִין--הֲרֵי הֶן טְהוֹרִין.

טז שָׂדֶה שֶׁנֶּחְרַשׁ בָּהּ הַקֶּבֶר, וְאָבְדוּ עַצְמוֹת הַמֵּת בַּעֲפָרָהּ--הִיא הַנִּקְרֵאת בֵּית הַפְּרָס. וַעֲפָרָהּ מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא, שֶׁמֶּא יֵשׁ בּוֹ עֶצֶם כַּשְּׂעוֹרָה; וְאֵינָהּ מְטַמְּאָה בָּאֹהֶל. וְכֵן כָּל אַרְצוֹת הָעַמִּים--עֲפָרָן מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא, מִפְּנֵי הָעֲצָמוֹת שְׁאֵין נִזְהָרִין בָּהֶן; וְטֻמְאַת בֵּית הַפְּרָס וְאֶרֶץ הָעַמִּים, מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר.