תּוֹרַת חָכָם מְקוֹר חַיִּים, לָסוּר מִמֹּקְשֵׁי מָוֶת (משלי יג יד)
ספר רביעי והוא ספר נשים
הלכותיו חמש, וזה הוא סידורן:
הלכות אישות יש בכללן ארבע מצוות: שתי מצוות עשה, ושתי מצוות לא תעשה. וזה הוא פרטן: (א) לישא אישה בכתובה וקידושין. (ב) שלא תיבעל אישה בלא כתובה וקידושין. (ג) שלא ימנע שאר כסות ועונה. (ד) לפרות ולרבות ממנה
הִלְכוֹת אִישׁוּת פֵּרֶק א
א קֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה, הָיָה אָדָם פּוֹגֵעַ אִשָּׁה בַּשּׁוּק--אִם רָצָה הוּא וְהִיא לִשָּׂא אוֹתָהּ--מַכְנִיסָהּ לְבֵיתוֹ וּבוֹעֲלָהּ בֵּינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ, וְתִהְיֶה לוֹ לְאִשָּׁה. כֵּיוָן שֶׁנִּתְּנָה תּוֹרָה, נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל שְׁאִם יִרְצֶה הָאִישׁ לִשָּׂא אִשָּׁה--יִקְנֶה אוֹתָהּ תְּחִלָּה בִּפְנֵי עֵדִים, וְאַחַר כָּךְ תִּהְיֶה לוֹ לְאִשָּׁה: שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי-יִקַּח אִישׁ, אִשָּׁה; וּבָא אֵלֶיהָ" (דברים כב,יג).
ב וְלִקּוּחִין אֵלּוּ, מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁלַּתּוֹרָה הֶם. וּבְאֶחָד מִשְּׁלוֹשָׁה דְּבָרִים הָאִשָּׁה נִקְנֵית--בַּכֶּסֶף, אוֹ בַּשְּׁטָר, אוֹ בַּבִּיאָה; וּשְׁלָשְׁתָּן, מִן הַתּוֹרָה. וְלִקּוּחִין אֵלּוּ, הֶן הַנִּקְרָאִין קִדּוּשִׁין אוֹ אֵרוּסִין, בְּכָל מָקוֹם; וְאִשָּׁה שֶׁנִּקְנֵית בְּאֶחָד מִשְּׁלוֹשָׁה דְּבָרִים אֵלּוּ, הִיא הַנִּקְרֵאת מְקֻדֶּשֶׁת אוֹ מְאֹרֶסֶת.
ג וְכֵיוָן שֶׁנִּקְנֵית הָאִשָּׁה וְנַעֲשֵׂית מְקֻדֶּשֶׁת--אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִבְעֲלָה וְלֹא נִכְנְסָה לְבֵית בַּעְלָהּ, הֲרֵי הִיא אֵשֶׁת אִישׁ; וְהַבָּא עָלֶיהָ חוּץ מִבַּעְלָהּ, חַיָּב מִיתַת בֵּית דִּין, וְאִם רָצָה לְגָרַשׁ, צְרִיכָה גֶּט.
ד קֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה, הָיָה אָדָם פּוֹגֵעַ אִשָּׁה בַּשּׁוּק--אִם רָצָה הוּא וְהִיא--נוֹתֵן לָהּ שְׂכָרָהּ, וּבוֹעֵל אוֹתָהּ עַל אֵם הַדֶּרֶךְ וְהוֹלֵךְ לוֹ; וְזוֹ הִיא הַנִּקְרֵאת קְדֵשָׁה. מִשֶּׁנִתְּנָה הַתּוֹרָה, נֶאְסְרָה הַקְּדֵשָׁה--שֶׁנֶּאֱמָר "לֹא-תִהְיֶה קְדֵשָׁה, מִבְּנוֹת יִשְׂרָאֵל" (דברים כג,יח); לְפִיכָּךְ כָּל הַבּוֹעֵל אִשָּׁה לְשֵׁם זְנוּת, בְּלֹא קִדּוּשִׁין--לוֹקֶה מִן הַתּוֹרָה, מִפְּנֵי שֶׁבָּעַל קְדֵשָׁה.
ה כָּל שֶׁאָסַר בִּיאָתָן בַּתּוֹרָה וְחִיַּב עַל בִּיאָתָן כָּרֵת, וְהֶן הָאֲמוּרוֹת בְּפָרָשַׁת "אַחֲרֵי מוֹת" (ויקרא טז,א), הֶן הַנִּקְרָאִין עֲרָיוֹת; וְכָל אַחַת מֵהֶן, נִקְרֵאת עֶרְוָה, כְּגוֹן אֵם וְאָחוֹת וּבַת וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן.
ו וְיֵשׁ נָשִׁים אֲחֵרוֹת שֶׁאֲסוּרוֹת מִפִּי הַקַּבָּלָה, וְאִסּוּרָן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים; וְהֶן הַנִּקְרָאוֹת שְׁנִיּוֹת, מִפְּנֵי שְׁהֶן שְׁנִיּוֹת לָעֲרָיוֹת, וְכָל אַחַת מֵהֶן, נִקְרֵאת שְׁנִיָּה. וְעֶשְׂרִים אִשָּׁה הֶן, וְאֵלּוּ הֶן:
(א) אֵם אִמּוֹ, וְזוֹ אֵין לָהּ הֶפְסֵק, אֵלָא אַפִלּוּ אֵם אֵם אֵם אִמּוֹ עַד מַעְלָה מַעְלָה, אֲסוּרָה;
(ב) וְאֵם אֲבִי אִמּוֹ בִּלְבָד;
(ג) וְאֵם אָבִיו, וְזוֹ אֵין לָהּ הֶפְסֵק, אֵלָא אַפִלּוּ אֵם אֵם אֵם אָבִיו עַד לְמַעְלָה, אֲסוּרָה;
(ד) וְאֵם אֲבִי אָבִיו בִּלְבָד;
(ה) וְאֵשֶׁת אֲבִי אָבִיו, וְזוֹ אֵין לָהּ הֶפְסֵק, אַפִלּוּ אֵשֶׁת יַעֲקוֹב אָבִינוּ, אֲסוּרָה עַל אֶחָד מִמֶּנּוּ;
(ו) וְאֵשֶׁת אֲבִי אִמּוֹ בִּלְבָד;
(ז) וְאֵשֶׁת אֲחִי הָאָב, מִן הָאֵם;
(ח) וְאֵשֶׁת אֲחִי הָאֵם, בֵּין מִן הָאֵם בֵּין מִן הָאָב;
(ט) וְכַלַּת בְּנוֹ, וְזוֹ אֵין לָהּ הֶפְסֵק, אַפִלּוּ כַּלַּת בֶּן בֶּן בְּנוֹ עַד סוֹף הָעוֹלָם, אֲסוּרָה--עַד שֶׁתִּהְיֶה אֵשֶׁת אֶחָד מִמֶּנּוּ, שְׁנִיָּה עַל יַעֲקוֹב אָבִינוּ;
(י) וְכַלַּת בִּתּוֹ בִּלְבָד;
(יא) וּבַת בַּת בְּנוֹ בִּלְבָד;
(יב) וּבַת בֶּן בְּנוֹ בִּלְבָד;
(יג) וּבַת בַּת בִּתּוֹ בִּלְבָד;
(יד) וּבַת בֶּן בִּתּוֹ בִּלְבָד;
(טו) וּבַת בֶּן בֶּן אִשְׁתּוֹ בִּלְבָד;
(טז) וּבַת בַּת בַּת אִשְׁתּוֹ בִּלְבָד;
(יז) וְאֵם אֵם אֲבִי אִשְׁתּוֹ בִּלְבָד;
(יח) וְאֵם אָב אֵם אִשְׁתּוֹ בִּלְבָד;
(יט) וְאֵם אֵם אֵם אִשְׁתּוֹ בִּלְבָד;
(כ) וְאֵם אָב אֲבִי אִשְׁתּוֹ בִּלְבָד.
נִמְצְאוּ הַשְּׁנִיּוֹת שְׁאֵין לָהֶן הֶפְסֵק, אַרְבַּע--אֵם הָאֵם עַד לְמַעְלָה, וְאֵם הָאָב עַד לְמַעְלָה, וְאֵשֶׁת אֲבִי הָאָב עַד לְמַעְלָה, וְאֵשֶׁת בֶּן בְּנוֹ עַד לְמַטָּה.
ז כָּל שֶׁאָסַר בִּיאָתוֹ בַּתּוֹרָה וְלֹא חִיַּב עָלָיו כָּרֵת, הֶן הַנִּקְרָאִים אִסּוּרֵי לָאוִין; וְעוֹד, נִקְרָאִין אִסּוּרֵי קְדֻשָּׁה. וְתִשְׁעָה הֶן, וְאֵלּוּ הֶן: אַלְמָנָה לְכוֹהֵן גָּדוֹל; גְּרוּשָׁה, אוֹ זוֹנָה, אוֹ חֲלָלָה--בֵּין לְכוֹהֵן גָּדוֹל, בֵּין לְכוֹהֵן הִדְיוֹט; וּמַמְזֶרֶת לְבֶן יִשְׂרָאֵל, וְכֵן בַּת יִשְׂרָאֵל לְמַמְזֵר; וּבַת יִשְׂרָאֵל לְעַמּוֹנִי, וּמוֹאָבִי; וּבַת יִשְׂרָאֵל לִפְצוּעַ דַּכָּא, וּכְרוּת שָׁפְכָה; וּגְרוּשָׁתוֹ, אַחַר שֶׁנִּשֵּׂאת לְאַחֵר; וִיבָמָה שֶׁנִּשֵּׂאת לְזָר, וַעֲדַיִן רְשׁוּת הַיָּבָם עָלֶיהָ. הַחֲלוּצָה, הֲרֵי הִיא כִּגְרוּשָׁה; וְהִיא אֲסוּרָה לַכּוֹהֵן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. וְהַנְּתִינִים--הֲרֵי הֶם כְּמַמְזְרִים, אֶחָד זְכָרִים וְאֶחָד נְקֵבוֹת; וְאִסּוּרָם מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. וּבְהִלְכּוֹת אִסּוּרֵי בִּיאָה, יִתְבָּאַר לָךְ מַה הֶם הַנְּתִינִים.
ח וְיֵשׁ שֶׁאִסּוּר בִּיאָתָן בַּעֲשֵׂה, וְאֵינָן מֵחַיָּבֵי לָאוִין. וּשְׁלוֹשָׁה הֶם--מִצְרִי וַאֲדוֹמִי דּוֹר רִאשׁוֹן וְדוֹר שֵׁנִי, אֶחָד זְכָרִים וְאֶחָד נְקֵבוֹת; וּבְעוּלָה לְכוֹהֵן גָּדוֹל: לְפִי שֶׁלֹּא נֶאֱמָר בְּאֵלּוּ לֹא יָבוֹא אוֹ לֹא יִקַּח, אֵלָא מִכְּלַל שֶׁנֶּאֱמָר "דּוֹר שְׁלִישִׁי--יָבֹא לָהֶם" (דברים כג,ט), אַתָּה לָמֵד שֶׁדּוֹר רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי לֹא יָבוֹא; וּמִכְּלַל שֶׁנֶּאֱמָר "וְהוּא, אִשָּׁה בִבְתוּלֶיהָ יִקָּח" (ויקרא כא,יג), אַתָּה לָמֵד שְׁאֵינָהּ בְּתוּלָה לֹא יִקַּח. וְלָאו הַבָּא מִכְּלַל עֲשֵׂה, הֲרֵי הוּא כַּעֲשֵׂה.