Letter # 4253

כ"ז ניסן, תשט"ז

It's time to recognize that Chasidim from Russia should earn their living by working in Yeshivah

The problem is that people understand when it is about someone else yet disregard its relevance when it pertains to themselves.

0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

ב"ה, כ"ז ניסן, תשט"ז

ברוקלין.

שלום וברכה!

לאחרי הפסק הכי ארוך נתקבל מכתבו, ות"ח על הבשו"ט מהטבת מצב בריאותו. ובמ"ש אודות ההתועדויות, שגם בעיני בשר נראים פירות, הנה אינם בערך לגבי הפירות באמת, אף שהיצר מבלבל בתחבולות משונות, ומהם הטלת ספק אם יש תועלת בהתועדות, וכמבואר דרכיו בזה במאמרי דא"ח ובשיחות.

...מ"ש אודות דברי הרופא המטפל בו, בהנוגע למצב בריאותו, ואיך שמלאכת ה... קשה עליו, ובפרט כשמתעסק ג"כ בעניני חב"ד, ולכן חושש שיהי' עליו למעט בהתעסקות זו וכו'.

הנה לפלא שכנראה אינו מרגיש בהחשך כפול ומכופל דזמן הגלות, ואפילו כשמראים באצבע; ולא עוד אלא שבא למסקנות הפכיות מאשר צריך להיות, והפכים ג"כ משכל הבריא, ולו הי' מתבונן במה שכתבתי לו במכתבי ... וקוראם בשעת קבלת המכתב מבלי השוחד דרצון בלתי נכון, רואה הי' אז שענין ה... אינו מתאים עתה בשבילו, אבל כיון שלא זכיתי שיתקבלו דברי, במילא בא רופא ואמר לו ג"כ כהנ"ל, אלא שבאותיות חריפות יותר, ומובן שתלה הדבר בגוף ולא בנשמה, ולא לבד שגם זה לא הועיל, אלא שכת"ר - לאחרי בקשת סליחתו - בא למסקנא הפכית מהכוונות הנ"ל, והוא שאפילו השתתפות שעד עתה בעניני חב"ד עליו לעזוב, ובלבד להחזיק בעניני...

הנה אינני יודע אם דברים נוספים בזה יוסיפו, לאחרי שהראו ומראים לו באצבע, במה יתעסק, ויה"ר שבקרוב ממש ובחסד וברחמים, יתחיל למלאות תפקידו האמיתי במקום בו נמצא הוא עתה, ושהי' זה תפקידו תיכף לבואו לשם, וכל שאר הענינים הם טפלים דטפל, ויעשה זה בשמחה ובטוב לבב, על אשר סו"ס האט מען זיך געחאפט וואס מען מיינט - פשוט שגם ממני לא נעלם הענין דפרנסה גשמית, אבל יש ביכולת ישיבת ... להחזיק גם אותו וב"ב שי' בכבוד, ולא עוד אלא שיביא תועלת הרבה יותר מהמשכורת שיקבל, והלואי שהי' עושה זה לפני שתים ושלש שנה, שהי' בריא יותר בגשמיות וכל הסביבה בריאה יותר ברוחניות, ואין הדבר תלוי אלא ברצונו.

בברכה לבשו"ט בכל האמור.

נ.ב.

אינו מושלל, שכיון שזהו מילי "דעלמא", שימצאו כמה חכמים בעלי עסק מאנ"ש שי' שב... שינסו להסביר לו שאין סברתי האמורה נראית להם, און אז עס איז ניט שיין פאר לייטין וכו', וברשותו להסביר להם ובשמי ג"כ: שבאמת דעתי, שכל אנ"ש שבאו מרוסיא ... צריכים לקבל פרנסתם באופן ישר על ידי התעסקות בישיבת ... (כיון שבלאו הכי ההשפעה נמשכת להם בזכות הישיבה, אלא שעל ידי שהתעקשו להלביש הפרנסה דוקא בלבושים חומרים וע"י מו"מ בשוקים וברחובות בפזור הנפש מבהיל, במילא מתוספים עוד כמה העלמות והסתרים, כיון שצריכה ההשפעה להשתלשל עוד כמה מדריגות, ועוד זאת שנתוסף ג"כ פסולת, היינו הוצאות בלתי רצויות - וכמו דמי רופאים כו' וכו' ר"ל), והלואי וגם הם היו עכ"פ עתה בוחרים בפרנסה באופן הנ"ל דמיעוט העלמות וההסתרים שמתוסף הי' בסיפוק צרכיהם שלהם ושל ב"ב - אפילו צרכיהם הגשמים - רוב נחת, ואצ"ל מעט פיזור הנפש, ונוסף על זה הרי הי' משקיעים ידיעותיהם כחם ומרצם, בענינים אמיתיים, ואין להאריך בדבר הפשוט, אלא שדא עקא אשר כל אחד מבין ומסביר כשקורא הדברים בספר ואפילו כשמסבירים לו בהנוגע לזולתו, אבל כשמתחילים לדבר בהנוגע לעצמו, הרי כל השקו"ט, הי' כלא הי', וד"ל.

מובן ופשוט שאין בכל הנ"ל ענין של קפידא כו' וכו' אלא שסו"ס איז שוין צייט להכיר האמת, אפילו אם הי' רק מונח על השולחן, ועאכו"כ כשהוא מודגש ומובלט, וככל הנ"ל.

בברכה לבשו"ט.